„Nagy tüzet csináltunk, Ugy-e, Józsa testvér, Hogyha most szalonnád volna, Bizony hogy süthetnél." „Komám, eltévedtünk. Nagy ez a sötétség, Fölgyújtottuk a világot S nem látunk egy lépést." Ady Endre: Két kuruc beszélget |
„Iszonyú dolgok mostan történülnek, Népek népekkel egymás ellen gyűlnek, Bűnösök és jók egyként keserülnek S ember hitei kivált meggyöngülnek." Ady Endre: Krónikás ének 1918-ból
|
Új sötét erők gyülekeznek, szerte Kelet-Európában, amelyek egyik ismertetőjegye, hogy megpróbálják kisajátítani a nemzeti eszmét hatalmi igényeik legitimálásul. A konzervatív forradalom zászlaja nem is lehet más, mint a nemzeti kivételesség színfala mögé rejtett uralmi törekvések leplezése. így megy ez sok évtizede Magyarországon, Kelet-Európában … és a világ legtöbb táján. A humanista baloldal mindig is világméretű összefüggésekben gondolkodott, de nemzeti kiindulópontot választott, így volt ez Marxtól Leninen át Gramsciig és tovább. De hát volt egy másik hagyomány is, az államszocializmus hagyománya, amely Sztálinban érte el „csúcspontját". Ez a „hagyaték" a nemzeti kiindulópontot a birodalmi nézőponttal cserélte föl, a világméretű szempontot a nemzeti egoizmus színvonalára süllyesztette.
Az antisztálinista megmozdulások és általában az „államszocialista" rendszerek összeomlása Kelet-Európában egyúttal az államnacionalizmus végét is jelenti. Az „államszocializmus" kapitalizmussá való lehetséges transzformálódása a korábbi pártállami elitek hagyományos és diszkreditálódott ideológiáját, a „marxizmus-leninizmust" ad acta tette. A „marxizmus-leninizmus", amely a maga eredetét Sztálinig, a „szocializmus egy országban" doktrínáig viszi vissza, sajátos legitimációs ideológiaként működött. Ebben a hagyatékban egy birodalmi „internacionalizmus" és a nemzeti állami autarkia egész Kelet-Európára kiterjedően uralkodó politikai és gazdasági tendencia volt, amely egyfelől maga akart lenni egy önálló világgazdaság, a „második világ", másfelől a nemzeti állam, egyfajta állampatriotizmus bürokratikus ideológiájából merített legitimációt. Az államszocializmus azonban éppen birodalmi „internacionalizmusa" miatt még Magyarországon is idegenkedett attól, hogy a térség történelmileg mélyen beágyazódott nemzeti konfliktusait feltárja, „kezelje", egyáltalán tekintélyuralmi döntéssel utasította el azt, hogy az emberek „kibeszéljék" a történelmileg felhalmozódott rendkívül bonyolult problémákat: Trianont, Erdélyt, a holocaustot, a népi-urbánus ellentétet stb. stb. Ilyen horderejű kérdések még radikálisabban fojtódtak el a Szovjetunióban és a többi kelet-európai országban is. Az államnacionalizmus mindenütt az uralkodó bürokratikus csoportok érdekeinek szolgálatában állott, akik nem azt tekintették céljuknak, hogy feloldják ezeket a problémákat, hanem azt, hogy kezükben tartsák. A nemzeti egység megtestesítője mindenütt a pártós állami bürokrácia volt, s hivatkozási alapja a „nép" vagy a munkásosztály…
A régi, „kommunista" bürokratikus elitek bukása mindenütt – s próbáltuk jelezni, nem véletlenül – a „marxizmus-leninizmusba" csomagolt bürokratikus utópiák teljes kiszorulásához vezet, s helyüket a nemzeti ideológia „szociálisan" nem korlátozott formái veszik át. Feltámad az etnikai nacionalizmus.
1989-90 politikai földrengései, úgy tűnhet, a nemzeti szempontot „igazolják" a szociális szemponttal szemben. Olyannyira tiszta formában jelentkeznek ezek a nemzeti ideológiák, hogy az új (és régi) elitek hatalmi aspirációi mindenütt a nemzeti függetlenség, a nemzeti öntudatra ébredés, a nemzeti ideológia, röviden: a nacionalizmus valamely formájában törnek felszínre. A valóban népi tiltakozások a birodalmi bürokratikus hatalomgyakorlással szemben érthető módon ugyancsak nemzeti formát öltöttek. Olyannyira, hogy önfelemésztő módon minden dolgozói, valóban szociális követelést is félresöpörnek, s a „nemzeti egység jegyében" egy valóban „nemzeti" bürokrácia fogságába kerülnek. A gazdasági „ésszerűség", a kelet-európai népek egymásrautaltságának egész problémája háttérbe szorult, és az elitek, folytatva a régiek hagyományát, más módon és eszközökkel, de fennmaradásukat és túlélésüket ismét csak a nemzeti hagyományok „bátor" felvállalásával követik; rátelepszenek a látensen létező nemzeti konfliktusokra, s azokat inkább kiélezik, mint megoldanák. Eszméik mindenütt uralkodóvá válnak, mindenekelőtt a sajtóban és általában a tömegtájékoztatási eszközökben. Míg a korábbi államnacionalizmus a „marxizmus-leninizmusban", a szocialisztikus eszmerendszer egy vulgarizált formájában merítkezett meg, addig az etnikai nacionalizmus mindenekelőtt – de nem kizárólagosan – konzervatív vallási ideológiával kombinálódik. A hagyományápolás szélsőséges, pamjatyos orosz formáitól a „szelídebb" magyar nacionalizmusig a kelet-európai nacionalista „reneszánsz" mindenütt olyan veszélyeket rejt magában, amely éppen azokra az emberekre nézve lesz pusztító, akik a régi, bürokratikus tekintélyuralmi rendszer leépítése, nem pedig átépítése érdekében csatlakoztak az antisztálinista tömegmozgalmakhoz és pártokhoz. Félő, hogy Kelet-Európa-szerte a szociális követelésekből kiinduló társadalmi mozgalmak mint „nemzetellenes" erők definiálódnak majd, mert potenciálisan ezek jelentenek veszélyt az új elitek számára, amelyek viszont még éppen hogy csak megkezdték hatalmuk kiépítését.
Látnunk kell tehát, hogy egész Kelet-Európában az értelmiség és a bürokrácia egyfajta túlélési „üzletágává" válta nacionalista reneszánsz. A nemzetiségi kisebbségek sanyarú sorsát anyanemzeteik elitjei mindig a „másik fél" „bűneiként" állítják be. S ez nem is lehet másképpen. Hiszen a tárgyszerű megközelítés nem nyújtana módot arra, hogy a kiéleződő nemzetiségi konfliktusokra az új-régi uralmi elit leghangosabb képviselői – éppen, hogy múltbeli mulasztásaikat is feledtessék – „rátelepedjenek". A „nemzetvédő" demagógiával terelik el a figyelmet a valódi problémákról: a dolgozók kisemmizését eredményező privatizációról, a kibontakozó parlamenti kretenizmusról, amely őrzi a pártállam szinte összes antidemokratikus vonását. Ez az újnacionalizmus ellentétben áll a „Fel Európához" jelszóval és törekvéssel. Inkább egy olyan fejlődési tendenciát jelez, amely a félperifériális országokra jellemző, amelyek a centrum „gyarmatainak" funkcióját töltik be.
Ebben a folyamatban még egy csapda leselkedik ránk: a baloldal régi betegsége, az a szektásság, az az elzárkózás, amely legalábbis részben a nacionalizmustól való félelemből fakad. Valójában a nacionalizmussal szembeni legjobb propagandalehetőség a baloldal kezében van, hiszen a nemzeti kultúra vagy az elszegényedők védelme – a privatizációs folyamat, a külföldi tőke munkanélküliséget előidéző tevékenységével szemben – jellegzetesen „nemzeti" feladatot jelöl ki számára. A jobboldal a nacionalizmussal éppen azt próbálja elfedni a lakosság elől, hogy ő maga adja az országol áron alul.
A baloldal számára a másik ütőkártya, hogy a nacionalizmus – magyar példával élve – a Horthy- és Rákosi-korszak autarkiáját hozhatja vissza, a nemzeti elzárkózás viszont a célul tűzött idillikusán demokratikus Európa helyett új tekintélyuralmi diktatúrához vezetne mindenütt Kelet-Európában. A kialakult válsághelyzetből külön-külön nem menekülhetnek meg Kelet-Európa kisállamai.