1973 őszén senki sem gondolta volna, hogy milyen hosszú történet kezdődik az arab-izraeli háborúval. Ennek a háborúnak következményeként az OPEC a korábbinak ötszörösére emelte az olajárakat. Az olajárak drasztikus változása gazdasági recessziót okozott a fejlett világban, néhány arab országban viszont nagy mennyiségű pénz halmozódott fel. De az arab országok korlátozott importkapacitása miatt nem tudták felhasználni olaj-jövedelmeiket. A felesleges pénzt európai és amerikai bankokban helyezték el, akiknek szintén nem volt elképzelésük arról, hogy mit is kezdjenek ezzel a pénzzel. A recesszió miatt a fejlett országoknak nem volt szükségük ennyi pénzre, de valamit mégis tenni kellett. így hát a bankárok körberohanták a Földet, hogy kölcsönfelvevőket találjanak. És erőfeszítéseiket siker koronázta. Sok fejlődő országnak nagy szüksége volt erre a pénzre: vagy azért mert az olajválság hatására üzleti feltételeik megromlottak, vagy azért, mert gyorsítani akarták gazdasági növekedésüket. Es itt volt ez az olcsó pénz. A kamatláb 3-4%-kai volt az infláció rátája alatt. Egy ideig úgy tűnt, hogy ezt a pénzt soha nem is kell visszafizetni. De tempora mutantur és a kamatlábak mutantur in illis. A második olajválság után a vezető ipari hatalmak, különösen az Egyesült Államok „szigorú monetáris politikába" kezdett, és ennek eredményeként a kamatlábak meredek emelkedésnek indultak, néha elérték nominálisan a 20%-ot is.
A pénz, ami korábban olcsó volt – egyszeriben nagyon drága lett. De az adósoknak nem volt módjuk rögtön visszafizetni tartozásaikat, így kénytelenek voltak újabb kölcsönöket felvenni, hogy fizetni tudják meredeken emelkedő adósságszolgálataikat.
Lassanként megfordult az erőforrások áramlásának iránya. Az adós országok többet fizettek már vissza tartozásaikért, mint amennyit eredetileg kölcsönvettek. De ennek ellenére a magas kamatlábak miatt adósságaik egyre emelkedtek. A 80-as évek második felére valamennyi egykor felvett kölcsönt visszafizették már, miközben a fejlődő és KGST-országok adósságai elérték az 1.300 milliárd dollárt.
Latin-Amerika jó példája mindannak, amiről eddig szó volt. A hetvenes évek elején a latin-amerikai országok adósságai 30 milliárd dollár körül voltak. A hetvenes években 73 milliárd dollár folyt be, de a nyolcvanas évek első felében már 84 milliárd dollár áramlott ki ugyanebből a térségből. így a nettó egyenleg 1970 és 1986 között 11 milliárd többletet mutat. Ennek ellenére 1986-ra az egész külső adósság 403 milliárdra emelkedett. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi latin-amerikai adósság egésze a felhalmozódott kamatokból áll. Ez a jelenség ismert adósságcsapdaként. Az erőforrások kiáramlanak az eladósodott országokból, (ennek ellenére) adósságaik állandóan emelkednek. Az adósságcsapda áthághatatlan akadályt állít az eladósodott országok gazdasági fejlődése elé. Ez egyértelműen kiderül a latin-amerikai adatokból. Ezek az országok megpróbáltak egyensúlyt teremteni fizetési mérlegükben. Ehhez jelentős többlet szükséges a külkereskedelemben. De ez a többlet csak szigorú importkorlátozással érhető el, aminek következtében lelassul a gazdasági növekedés. Latin-Amerikában a fordulópont 1982 volt. 1982-től Latin-Amerika jelentős többletet hozott létre a külkereskedelmi egyensúlyban, de gazdasági növekedése megtört. Míg a 60-as és 70-es években Latin-Amerika gazdasági növekedése valamivel 6% fölött volt, 1981 óta ez évenkénti 0,5%-ra esett vissza. Ugyanebben az időben az export értéke szintén csökkent és az az adósság/export arány, ami 2 körül mozgott a hetvenes évek folyamán, 5-re ugrott fel.
A stagnáló gazdaság és az állandóan növekedő adósság/export arány reménytelen helyzetbe hozta az eladósodott országokat. Kormányaiknak növekvő szociális feszültségekkel kell szembenézniök, néha szociális zavargásokkal.
A problémákat érzékelve a vezető ipari országok és a nemzetközi pénzügyi szervezetek megpróbáltak tenni valamit. De a Baker-, majd a Brady-terv, a különböző típusú adósságcserék és más intézkedések nem hoztak eredményt. Miért? Mert a jelenlegi feltételek között a világ adósságproblémája megoldhatatlan. Az adósságokat nem lehet visszafizetni, sőt, elkerülhetetlen az adósságok növekedése.
De nézzük a magyarázatot. Képzeljük el, hogy az adós országok csak az adósságok növekedésének az ütemét akarják megállítani. Ennek érdekében annyi külkereskedelmi többletet kell elérniük, amely egyenlő a fizetendő kamatokkal. Az adós országokban 1300 milliárd dollár adósság halmozódott fel, vagyis 8%-os kamatlábbal számolva az évente fizetendő kamat mennyisége 100 milliárd.
De ha az adós országok 100 milliárd dollár többletet produkálnának, a hitelező országoknak ugyanannyi deficitjük kellene legyen a külkereskedelmi mérlegükben. És ez a döntő kérdés. Nincsenek olyan országok, amelyek hajlandóak lennének 100 milliárd deficitet létrehozni az adós országok termékeiért cserébe. Jelenleg az Egyesült Államoknak van a legnagyobb külkereskedelmi egyensúlyhiánya – a deficit jóval 100 milliárd fölött van – de Németország, Japán és Dél-Korea többlete kiegyenlíti ezt a hiányt. Egyszerűen nincs hely az eladósodott országok exporttöbblete számára (különösen, ha exportjuk szerkezetét is figyelembe vesszük). Ebből az következik, hogy a kamatokat nem lehet fizetni, vagy csak nagyon korlátozott mértékben, így a világ adósságállománya folyamatosan növekedni fog. Az állandóan növekvő adósságok egyre több problémát okoznak nemcsak az eladósodott, de a hitelező országok számára is.
Ahogy láttuk, a gazdasági növekedés gyakorlatilag leállt az erősen eladósodott országokban, és a szociális feszültségek politikai problémákat okoznak. Ezen országok csökkenő vagy stagnáló importszükségletei akadályozzák a fejlett országok exportlehetőségeit, így ezeknek is kisebb a gazdasági növekedésük, mint az adósságprobléma nélkül lehetne.
Nos, ha a felhalmozódott adósságok stagnálást, szegénységet és szociális feszültséget okoznak az eladósodott országokban és lassabb gazdasági növekedést a hitelező országokban, sőt ha a közgazdasági gondolkodás jelenlegi keretei között ez a probléma megoldhatatlan, akkor mit lehet mégis tenni?
Úgy tűnik, az egyetlen megoldás az, ha néhány gazdasági alapelvről megváltoztatjuk a felfogásunkat. Ma elkerülhetetlen, hogy az eladósodott fejlődő országok ugyanannyi, sőt még magasabb kamatlábat fizessenek, mint a fejlett országok. De az ő lehetőségeik adósságszolgálatuk kiegyenlítésére egészen mások.
Egy országban a valóságos kamatlábnak hosszú távon azonosnak, vagy megközelítően azonosnak kell lennie a tényleges gazdasági növekedéssel. Ebben az esetben ugyanis mind az ipari, mind a banktőke gyakorlatilag hasonló hasznot élvez a gazdasági növekedésből. Nagyobb különbség a kétféle ráta között hosszú távon súlyos problémákat okoz a gazdaságban. Ha a kamatláb alacsonyabb, mint a gazdasági növekedés, a bankrendszer jut csődbe, az ellenkező esetben viszont a gazdasági növekedés lassul le.
Mindez persze csak hipotetikusan van így, mivel a valóságban a piac – vagy súlyosabb esetben a politikai mechanizmus – megakadályozza ezeket a következményeket. Ha a kamatlábak túl alacsonyak, a pénz iránti növekvő szükséglet feltornázza a kamatlábakat. Ellenkező esetben a bankárok nem tudnák befektetni a betétjeiket, így kénytelenek lennének csökkenteni a pénz árát, vagyis a kamatlábakat. De még ebben az esetben is: az ipari szférának is van lehetősége árai emelésére, és ezáltal csökkenteni fogja a tényleges kamatlábakat. Végül, ha nagyobb probléma merül fel, ott van a kormány, amelynek megvannak az eszközei arra, hogy a gazdaságot megfelelő irányba terelje.
De ez a mechanizmus csak egy országon vagy néhány, egymással kapcsolatban lévő országon belül tud működni (amelyek a termékek, a tőke, a munkaerő egyetlen piacát alkotják és amelyeknek közös vagy összehangolt politikai vezetésük van).
Ha a hitelezők és az adósok nem tartoznak ugyanahhoz a gazdasági vagy politikai egységhez – és a mi esetünkben erről van szó -, akkor más a helyzet. A kamatlábat a legerősebb gazdaságok határozzák meg, és ez a kamatláb feltehetőleg összhangban van az ő gazdasági feltételeikkel, de ez nagyon jelentősen különbözhet a kölcsönt felvevő országok körülményeitől. A kölcsönt felvevő országok csakis abban az esetben jutnának ugyanannyi haszonhoz a kölcsönök által, mint a hitelezők, ha gazdaságuk és exportjuk növekedése közel lenne a kamatlábak mértékéhez. De a tényleges helyzet meglehetősen távol van ettől. Ahogy ezt Latin-Amerika esetében látjuk, a gazdasági növekedés 0 körül van, az export értéke csökken, miközben a nominális kamatláb – amelyet mindenekelőtt az Egyesült Államok politikája határoz meg – 8-70% körül mozog.
És azok között az országok között, amelyek nem tartoznak egyazon gazdasági szövetséghez, nincsenek ilyen kiegyenlítő mechanizmusok.
Ebből a szempontból az adósságcsapda gyökerét abban a tényben kell keresnünk, hogy a pénzpiac globális jellegű, míg a kereskedelmi áruk, a munkaerő és bizonyos mértékig a tőke piaca országonként elkülönül.
Mivel az előrelátható jövőben a világ nem egyesül egyetlen gazdasági vagy politikai egységgé, az egyetlen megoldás a mi problémánkra az, ha a pénzpiac is elkülönül, ami azt jelenti, hogy speciális szabályokra van szükség az eladósodott országok számára. Mik lehetnek ezen szabályok fő elvei?
Mindenekelőtt az eladósodott országok számára a kamatlábat koordinálni kell a hitelező országba irányuló exportjukkal, mégpedig úgy, hogy a kamatot az exporttöbbletből lehessen fizetni. A kamatlábat koordinálni kell a kölcsönt felvevők gazdasági növekedésével is, hogy stabil gazdaságot és társadalmat lehessen létrehozni, máskülönben a kamatok fizetése illúzió.
Valamennyi szabályt egy speciális szervezet által kell kidolgozni és kivitelezni, amelyben részt vesznek a hitelező és a kölcsönt felvevő országok képviselői.
Ez a javaslat meglepő lehet, de ha valaki átgondolja a fenti tényeket, nehezen talál más hosszú távú megoldást. Természetesen rövid távon az adósságprobléma többféle módon is kezelhető, de így az alapproblémát csak görgetjük magunk előtt, és elérve egy bizonyos pontot, az adósságprobléma mély, világméretű krízist fog okozni.
Mind az adósok, mind a hitelezők számára jobb lenne szembenézni ezzel a problémával, mielőtt még túl késő lenne.
(Elhangzott a XI. Jövőkutatási Világkongresszuson, 1990. május 25-én. Az eredetileg angolul készült szöveg fordítása. A szerk.)
Magyarország cserearány-változása a nem-szocialista relációban |
||||
1971 = 100 |
millió forint |
|||
Év |
Anyagok, félkész termékek, alkatrészek |
Gépek, szállítóeszközök, egyéb beruházási javak |
Anyagok, félkész termékek, alkatrészek |
Gépek, szállítóeszközök, egyéb beruházási javak |
1971 |
100 |
100 |
0 |
0 |
1972 |
91 |
96 |
-1.891 |
-465 |
1973 |
93 |
91 |
-3.624 |
-899 |
1974 |
89 |
86 |
-18.213 |
-2.106 |
1975 |
80 |
82 |
-19.368 |
-2.989 |
1976 |
86 |
84 |
-13.050 |
-2.962 |
1977 |
83 |
85 |
-17.832 |
-3.941 |
1978 |
86 |
83 |
-21.073 |
-5.877 |
1979 |
87 |
84 |
-19.660 |
-4.938 |
1980 |
88 |
83 |
-22.019 |
-3.625 |
1981 |
86 |
85 |
-24.388 |
-3.351 |
1982 |
85 |
85 |
-21.684 |
-2.156 |
1983 |
83 |
85 |
-22.678 |
-1.306 |
1984 |
84 |
84 |
-23.931 |
-2.177 |
1985 |
85 |
84 |
-26.232 |
-3.656 |
1986 |
78 |
82 |
-35.343 |
-6.643 |
Összesen |
-290.987 |
-47.089 |
A fenti táblázat azt a cserearány-változást mutatja be, amely a magyar gazdaság nem-szocialista relációjában a gazdasági válság kezdetétől 1987-ig az iparban végbement. Az első táblázat a romlás mértékét mutatja, a második a tényleges veszteséget. (Nem jelenítjük itt meg az energiahordozók cserearány-változását – bár az olajválság áttételes hatása pl. a gépipari árakban is nyilvánvalóan jelen van; mint ahogy a bemutatott időszakban mindjobban kiteljesedő hitelválság is rontja az eladósodott országok cserearányait.) A bemutatott áruféleségek esetében azonban mindenképpen jelen van a magyar és általános kelet-európai munkának az a leértékelése is, amely akkor is létrejön, ha semmiféle piaci manőver nem történik, „csak" a termelékenység-növekedésben következik be lemaradás.