Ideológiai megfontolások, a társadalmi érzékenységre vetett szigorú tekintet, de méginkáb az elmúlt hetven év társadalmi és gazdasági gyakorlatának figyelmen kívül nem hagyható következményei befolyásolják azokat az elképzeléseket, amelyek a „gyökeres gazdasági reform" keretében a Szovjetunióban megvalósuló tulajdonreformot meghatározzák. A szovjet tulajdonreform körvonalai már jól kivehetők a különféle kormányprogramok, népképviselői koncepciók, regionális javaslatok, továbbá a kérdés társadalmi és parlamenti vitájában elhangzott vélemények alapján. Megállapítható, hogy amint a politikai intézményrendszer reformjában átmeneti szakaszról, itt is egy átmeneti tulajdonstruktúra létrehozásáról van szó. Ennek lényege a mai szovjet fogalmak szerint szocialistának minősíthető kollektív tulajdonformák preferálása azzal a céllal, hogy a gazdaság minden szeletében gazdát találjanak a működő termelőeszközökhöz; még ha ez nem jár is minden esetben együtt tulajdonosváltozással, ám az esetek többségében a tulajdonosi funkciók megosztását jelenti.
Eddigi tulajdonformák
A változások, az újdonságérték megfelelő értékeléséhez szükséges, hogy áttekintsük a szovjet gazdaság eddigi, meglehetősen leegyszerűsített tulajdonstruktúráját. Ezenközben nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy ez a leegyszerűsítés nem természetes folyamatok, hanem kemény politikai beavatkozás eredménye.
Lényegében három tulajdonforma létezett, az állami, a szövetkezeti és a szövetkezetinek már elméletben sem nyilvánított kolhoztulajdon. A csaknem fehér holló ritkaságával előforduló egyéni kézművesek szerszámait, később az engedélyezett magántaxizáshoz szükséges gépkocsit, a magán-munkatevékenységet folytatók termelőeszközeit személyi tulajdonnak – tehát gazdaságon kívüli tulajdonkategóriának minősítették, abból a gyakran hangoztatott megfontolásból kiindulva, hogy nem alkalmas mások kizsákmányolására.
Az utóbbi időben az állami tulajdont már elméletben sem próbálta társadalmiként, össznépiként minősíteni a tudomány. Semmilyen ideológiai csavarással nem lehetett takargatni a tényt: az adott felépítményi rendszerben a társadalomnak nem álltak rendelkezésére a tulajdonosi jogok tényleges gyakorlásához szükséges mechanizmusok. Ezek a jogok – mint az a Legfelsőbb Tanácsnak a tulajdonról folytatott vitájában elhangzott – a tulajdon birtoklásának, haszonélvezetének és a vele való rendelkezésnek a jogai, egészen az elidegenítéshez való jogig. A társadalom ezeket a jogokat az adott intézményrendszer keretein belül nem tudta gyakorolni.
Volt idő, amikor a konzervatív társadalomtudomány megpróbálta elméletileg feloldani ezt az ellentmondást, de nem jutott túl a gyakorlat által többszörösen kompromittált fejtegetésen, miszerint az állam össznépi állam, a társadalom egészének érdekében cselekszik. Mielőtt szétpattant volna a tudományos szappanbuborék, erősen feszített felszíni erőiből még levezették, hogy éppen ezért az állami tulajdon sokkal szocialistább, mint a többi kollektív tulajdonforma, például a szövetkezeti. Megjósolták az utóbbi fokozatos, de szüntelen közeledését az előbbihez, s ha ez nem akart spontánul bekövetkezni, a politika, a gazdaságirányítás „segítette és ösztönözte" ezt a folyamatot, konkrét károkat okozva így a gyakorlat síkján a gazdaságnak.
A sokasodó válságjelek nyomán mind egyértelműbbé vált, hogy az állami tulajdon monopolizált apparátusi tulajdonként, elsősorban ágazati, tehát minisztériumi tulajdonként működik. Ebben a rendszerben legjobban a gazda – a tulajdon hasznát közvetlenül élvező, ezért azt hatékonyan működtető gazda – hiányzott. Ez a hiány annak a felismerésnek a nyomán vált egyértelművé, hogy az állam (és ha az demokratikusan ellenőrzött állam, akkor rajta keresztül a társadalom) közvetve szintén nyer ezen az ésszerűbb működtetésen, miközben – állami tulajdonról lévén szó – megőrzi a tulajdon feletti rendelkezés jogát. A gazdasági reform mostani szakaszában a tulajdon oldaláról nézve ez a gazdakeresés a legfontosabb momentum.
(Inprecor)
Tulajdonreform
Ahogy a politikai intézményrendszerben még csak szocialista véleménypluralizmusról és nem intézménypluralizmusról van jelenleg szó a Szovjetunióban, úgy a tulajdonreform keretében a szocialista tulajdonformák sokfélesége, tehát nem a „vegyes gazdaság" az elfogadott formula. Szovjet értelmezés szerint a „szocialista" tulajdonformák mindenképpen csoporttulajdont vagy a tulajdonos, esetleg családtagjai által közvetlenül működtetett egyéni tulajdont jelentenek. A legfelsőbb tanács szónoki emelvényéről elhangzott ugyan a figyelmeztetés, hogy az ülésteremben valaki által Vlagyimir Iljics Lenin úrként megnevezett nem ostoba kommunista véleménye szerint nem feltétlenül a tulajdonnak kell szocialistának lennie, hanem az államnak, amely a maga eszközeivel befolyásolja annak működtetését, ellenőrzése alatt tartja az abból befolyó jövedelmeket, s az így szerzett bevételeket szocialista módon használja fel, de a honatyák többsége nem ment el idáig, és nem ezt a szemléletet tükrözik az eddig kiadott dokumentumok sem.
A kormánynak az össznépi vitára bocsátott, majd a törvényhozás elé terjesztett gazdasági programját alapul véve a következő tulajdonformák sorolhatók fel:
- állami tulajdon,
- bérleti tulajdon,
- szövetkezeti tulajdon,
- részvénytársasági tulajdon,
- egyéni tulajdon (önálló egyéni munkavégzés esetén),
- vegyes tulajdon (az eddig felsoroltak keveredése eredményeként vegyes, például az állami vállalat egyes műhelyeit az ott dolgozók bérlik, másokat külső csoportok bérelnek, továbbiak szövetkezetként működnek, egyik részleg részvénytársasági formát ölt stb.),
- vegyes tulajdon külföldi tőke részvételével,
- tisztán külföldi tulajdon (tőkés vagy szocialista, amelyre a tőkeberuházó tulajdonformája érvényes – a gyakorlatban nincs ilyen).
Láthatjuk, hogy ebben az elképzelésben a tulajdonformát a működtetés formája határozza meg. így lehet például „bérleti tulajdonról" beszélni, amely tulajdonképpen állami tulajdon, de a tulajdonos a bérleti díj fejében lemond jogainak egy részéről, a működtető bérlő javára. Ez a lemondás azonban nem csupán a bérbeadás hasznára épülő önkéntességen alapul, hanem a bérlők törvényi garanciákat is kapnak, hogy beruházásokra, korszerűsítésekre ösztönözzék őket, sőt, a bérlet útján idővel megválthatják a tulajdonjogot, a bérlemény kizárólagos tulajdonosaivá válhatnak.
Földtulajdon nélkül
A kép még összetettebb a mezőgazdaságban. A Szovjetunióban nem létezik földmagántulajdon. Az októberi forradalomnak a földről szóló dekrétuma össznépi tulajdonná nyilvánított minden földet. Ez az azonnali és teljes nacionalizálás állami tulajdont hozott létre többféle használati formával. A gazdasági reform mindeddig nem vállalta ennek megváltoztatását. Itt most számos okot felsorolhatnánk, de a legnagyobb – ma vállalhatatlannak tűnő – feszültségek abból származnának, ha a jelenlegi földhasználót jegyeznék be tulajdonosként, vagy a földet elvennék a jelenlegi használótól és más tulajdonosnak adnák. Figyelembe kell venni egyfelől a kolhozok, szovhozok megalakításának körülményeit, másfelől a személyi művelésre, használatra átadott kiskertek, házhelyek, üdülőtelkek elosztásának korábbi, gazdaságon kívüli szempontokat is érvényesítő elvét, s megállapítható, hogy egy ilyen rendelkezés nagyon sok vonatkozásban igazságtalannak, elfogadhatatlannak minősülne. Így most az a fő kérdés, hogy az államigazgatás melyik szintje, intézménye gyakorolja a tulajdonosi jogokat. Ennek eldöntésekor olyan szempontokat kell figyelembe venni, amelyek a nemzetiségi érdekek és törekvések, továbbá a helyi és központi szervek közötti új funkciófelosztás síkjában is megtörnek. Eddig állami vállalat (szovhoz és az állami rendszerbe integrált kolhoz, illetve ezek felsőbb szervei), helyi tanács (formálisan általában területi szintig, az üdülőtelkek, kertek, építési telkek esetében), köztársasági minisztérium (az irányítási körébe tartozó iparvállalatok földje esetében), szövetségi minisztérium (ha központi irányítású iparvállalatok, bányák, erdők, védelmi objektumok, infrastrukturális létesítmények területéről volt szó), de akár a minisztertanács is gyakorolhatta ezeket a jogokat.
Most az iparban az új tulajdonstruktúrának megfelelően rendeznék a tartós földhasználati jogokkal kapcsolatos kérdéseket, a mezőgazdaságban a területileg illetékes tanácsok – többnyire a közvetlen helyi szint – lennének a joggyakorlók. A törvényalkotók így jobban biztosíthatónak látják a nagyüzem szempontjából nemkívánatos versenytársaknak minősülő bérlők, egyéni gazdálkodók érdekeinek védelmét a nagyüzemekkel szemben. Megjelennek a nem a földre vonatkozó új tulajdonformák, a családi tulajdon (falusi család háza, gazdasági épületei, eszközei), a farmertulajdon (lényegében ugyanaz több termelőeszközzel) és a bérlői tulajdon (a földbérlő által a bérelt területen létrehozott új, vagy megvásárolt, már ott lévő értékek). Ezek mindegyikéhez törvényileg szabályozott, tartós földhasználati jog is társul – ami akár örökíthető – azzal, hogy a földet nem művelő, nem megfelelően használó személytől ez a jog meghatározott eljárás keretében megvonható.
Az átmenet módjai
Az elmondottak alapján a Szovjetunióban ma az a legfontosabb, széles körben és különböző szándékokkal hevesen vitatott kérdés, hogy hogyan lesz az eddigi monolitikus állami tulajdonból sokféle tulajdon, hogyan és milyen döntések által változhat meg a tulajdonforma? A számos lehetséges válasz mindegyikét nem sorolhatjuk fel, már csak azért sem, mert sok esetben még az elméleti viták szintjén változnak az elképzelések. Legfeljebb a minisztertanácsi vagy törvényhozási dokumentumokba már belekerült legfontosabb módokat vagy a gazdasági gyakorlatban már működő, általunk ismert formákat mutathatjuk be.
A gyökeres gazdasági reform vitára bocsátott keretdokumentuma értelmében az elsősorban adminisztratív intézkedésekkel irányított állami vállalatok közé tartoznának az egyesített országos energiarendszer szövetségi jelentőségű vállalatai, a vasúti, légi és tengeri közlekedés, a posta és távközlés, a védelmi ipar vállalatai és a többi olyanok, amelyeket a törvényhozás felvesz erre a listára. Az ilyen vállalatok dolgozóit állami szolgálatban állóknak minősítenék (a számukra megszabott feladatok teljesítése esetén), magas szintű bérezést és szociális ellátottságot szavatolnának nekik. Nyilvánvaló, hogy az ilyen vállalatok némelyike tervezett veszteséggel működne, tehát elkerülhetetlenül költségvetési pénzekkel kell őket támogatni.
A többi vállalat esetében az állam szerződéses alapon bérletbe adná tulajdonát az ott dolgozók közösségének. A dokumentum ezt a szerződéses-bérleti formát tartja az állami tulajdon megőrzése mellett bevezetendő teljes gazdasági önelszámolás megvalósításával leginkább adekvát formának. A denacionalizálás mélyebb fokát a vállalatok – elsősorban a bérleti rendszerben üzemelők – részvénytársaságokká alakítása jelentené. Ebben az esetben az állam nemcsak adókból, hanem az általa birtokolt részvénycsomag osztalékából is bevételhez jutna. Meglenne a lehetőség arra is, hogy idővel a dolgozói kollektíva megvásárolja a bérelt vállalatot, amely így kollektív tulajdonná alakulna.
Ezek a körvonalazódó jogi lehetőségek, amelyeket a gazdasági gyakorlatnak is alá kell majd támasztania.
Az IME (Észtország önálló gazdálkodása) koncepciójának kidolgozói, tekintettel arra, hogy minél előbb a gyakorlatban is meg akarják valósítani a köztársasági önelszámolási, tizenkét gazdasági törvény tervezetét dolgozták ki, s ezek keretében konkrét javaslatokat tettek a tulajdonstruktúra átalakítására. Mint azt Riivo Sinijarv, a szakértői bizottság tagja, az Észt Kisvállalatok Szövetségének elnöke, a KEMOTEX Kísérleti és Fejlesztési Kisvállalat igazgatója elmondta, Észtországban a következő tulajdonformákat javasolják: Az erőművek, vasút, a posta stb. állami vállalatokként működnének. Utánuk következnének a népi vállalatok, amelyek a delegált tulajdont testesítenék meg. Formálisan az ott dolgozók tulajdonaként működnének, csak elidegeníteni nem volna joga a vállalatot a dolgozói kollektívának. Lenne részvénytársasági tulajdon, de elsősorban az eleve így létrehozott vállalatok működnének ebben a formában, és nem a már meglévőket „részvénytársaságosítanák". Fontos és elterjedt forma lenne a szövetkezeti tulajdon. Működnének állami kisvállalatok. A központi elképzelések bérleti formáját helyettesítő delegált tulajdon mellett ez a másik figyelemre méltó elképzelés. Ezek száz főnél nem többet foglalkoztató kisvállalatok, amelyek tevékenységében magas hányada van a szellemi munkának, irányítási szerkezetük könnyen áttekinthető, működésük rugalmas, erősen nyereségorientált. Létrehozásukhoz viszonylag kevés tőke kell. Személyek, csoportok vagy intézmények életképesnek látszó, szakértői testületek által elfogadott ötleteit lehet így gyorsan, viszonylag kevés állami tőkével, kölcsönös kockázattal megvalósítani. Az állam a befektetett pénz gyors megtérülésének, a tudományos-műszaki haladás húzóágazatai fejlesztésének, a foglalkoztatottak létszámához mérve stabilan nagyösszegű nyereségadó bevételének reményében vállalja a kockázatot. Ez a forma lehetővé teszi, hogy a csak szellemi tőkével rendelkezők is vállalkozhassanak. Az észt elképzelések egyébként tartalmazzák a tisztán magánvállalkozásokat, tehát magántulajdonnal is számolnak a gazdaságban.
A magántulajdon törvényesítésétől való ódzkodás a Szovjetunióban nem csupán a (Nyikolaj Smeljov szavaival) „már régen elvesztett ideológiai szüzesség" látszatmegőrzésének szándékát takarja. Ez egyben annak a ténynek is a tudomásulvétele, hogy az eddigi gazdasági gyakorlatban magánszemély törvényesen nem juthatott jelentős tőkésíthető többletbevételhez, tehát a magántulajdon elismerése, a tőkebefektetési szabadság egyben a korrupció, harácsolás, hatalommal való visszaélés révén szerzett illegális pénzek tisztára mosásának lehetőségeit bővítené. Ugyanakkor Gavriil Popov, a másik radikális reformközgazdász minden alkalmat megragad annak bizonygatására, hogy egyszerűen csak félnek kimondani az „ördög" nevét, de lényegében magántulajdon a részvényesi tulajdon, a farmer-, a családi meg az egyéni tulajdon, és szövetkezetinek álcázott formában is lehet megbízható és megbízhatóan megvásárolt emberekkel magántulajdont működtetni. Egyszerűbb és tisztességesebb már akkor tiszta helyzetet teremteni. Igaz, ő sem tud mit kezdeni az érdemdús akadémikust messze a kisstílű ügyeskedő „kooperátor" mögé helyező elmélyült értékrendi válsággal, amelytől méltán tart a politika, s amelyet demagóg módon lovagol meg „az ember ember általi kizsákmányolásától mentes szocializmust" és „az egyént a társadalom javára történő maximális erőfeszítésekre kényszerítő rendszert" hirdető Nyina Andrejeva.
A központi elképzelés szerint – mint láttuk – a tisztán állami szektornak el kell bírnia az akár tervezetten veszteséges működést, míg – az iparban 1991 kezdetéig, a mezőgazdaságban pedig 1992 kezdetéig – bérleti vagy más tulajdonformába kell átadni a veszteségesen működő, de nem az állami monopóliumok meghatározott körébe tartozó állami tulajdont.
A szövetkezetek mindeddig kevéssé tőkeigényes, nagy haszonnal kecsegtető, leplezetlenül a hiány szülte lehetőségeket kiaknázó vállalkozásokra jöttek létre a leggyakrabban. Vlagyimir Tyihonov akadémikus, a szövetkezeti törvény egyik megfogalmazója, a szövetkezetek országos tanácsának elnöke mondta beszélgetésünk során, hogy a szövetkezetek kimagasló (és irigyelt) eredményei a legtöbb esetben csak az állami gazdaság minősíthetetlenül pazarló és kis hatékonyságú működésének talaján születhetnek meg. A jövő iránti bizalmatlanság is közrejátszik abban, hogy többnyire felvásárló-kereskedő, szolgáltató, élelmezési tevékenységet folytatnak a működő szövetkezetek, de alig van közöttük kisipari termelő vagy javító. Hat itt az anyag- és eszközhiány, továbbá az, hogy ilyen tevékenységgel csak viszonylag kis nyereség termelhető.
(Inprecor)
Artyom Taraszov a szovjet milliomos. Nem az egyetlen, de a legismertebb. Azzal vált híressé, hogy a „Tyehnyik" szövetkezet közgyűlése (amely szövetkezetnek ő az elnöke) neki, továbbá a kereskedelmi igazgatónak hárommillió rubeles fizetést szavazott meg az egyik hónapra, mint kiderült, azért, hogy legyen miből fedezni a rugalmas üzleti tevékenység során felmerülő különféle kiadásokat. Beszélgetésünk során a következőket mondta el szövetkezetéről:
Tagjai tudósok, mérnökök, programozók, technológusok. Maga az elnök 18 évig dolgozott egy kutatóintézetben, az első három alatt 29 szabadalmazott megoldást dolgozott ki, a következő 15 évben ezekből egyet tudott a termelésben alkalmazni. Hasonló sorsú embereket gyűjtött össze, a tagsághoz nem a pénz, hanem az volt a feltétel, hogy legyenek kiváló szakemberek, ha lehet, a világpiacon is értékesíthető találmánnyal. Ilyen a birtokukban lévő ionplazmás vágási technológia, a habfém, egy olyan új anyag, amelynek alkalmazásával bármely fémszerkezet súlya a töredékére csökkenthető, egy a folyadékok reakcióját 10-12-szeresére gyorsító vegyipari technológiai berendezés, vagy a legújabb nyugati típusoknál is többet tudó és olcsóbb háztartási mosógép. Ezeket akarják a jövőben nagy tömegben gyártani, saját maguk által létrehozott és felszerelt korszerű üzemeikben.
A szükséges tőkét „melléktevékenységgel" kezdték gyűjteni. Máshol felesleges (vagy annak tartott), tönkremenni hagyott hulladékokat, melléktermékeket, eladhatatlan készleteket vásároltak fel a hivatalos állami ár 2-3-szorosáért; jól megfizetett külkereskedelmi vállalatokon keresztül nyugatra exportálták ezeket, majd a pénzen számítógépeket vásároltak, amelyeket saját programcsomagokkal ellátva az állami ár feléért adtak el többnyire állami vállalatoknak, és minden ilyen körben sokmilliós haszonra tettek szert.
Ügyesen kihasználták a hiányt, az abszurd árrendszert, mozgékonyak, szemfülesek voltak. Tevékenységük azonban semmit sem árul el arról, milyen hatékonysággal működhet a szövetkezeti tulajdon a mai Szovjetunióban. Ha egyszer mégis megépülnek, tervezett saját üzemeik tevékenysége adja majd meg erre a választ.
Nem kevésbé képtelen, de témánk szempontjából hasznosabb referenciaalap a „Szigma" Szövetkezeti Termelési Egyesülés története. Első kézből, vagyis Alekszej Zaharov elnök és Jurij Kurnoszov általános elnökhelyettes elmondása alapján:
1988 őszén egy ötletdús és a szovjet gazdaságirányítás útvesztőiben bizonyára jól tájékozódó ember maga mellé vesz két kitűnő fiatal szakembert, egy mérnököt és egy vörös diplomával frissen végzett jogászt, majd hárman – képletesen szólva – összeadnak három tollat és három füzetet, és megalakítják a Szigmát. A háromtagú, vagyonnal gyakorlatilag nem rendelkező, „szövetkezet" odamegy a nagy munkásmozgalmi hagyományokkal rendelkező, félig hadiüzem moszkvai „Dinamó" termelési egyesülés vezérkarához és szerződést köt, amelynek alapján a Szigma bérbe veszi az egyesülés egyik üzemének emelődaruk kezelő szerveit, vezérlőpultjait gyártó műhelyét és még néhány présgépet. A bérleti szerződés értelmében a bérbe vett műhelyben gyártott minden terméket a bérbeadó egyesülés vásárol meg szabott állami áron.
A szövetkezet létszáma hamarosan öt főre nő, de az emelődaruk elektromos motorjait gyártó műhelyt is bérbe veszi. Azóta a Dinamó egyesülés több más egysége is bérletbe került, más szövetkezetek is jelentkeztek vagy alakultak a gyáron belül, s az első fecske, a Szigma létszáma is megszaporodott, ma már 28-an vannak. Nincs már közöttük a leváltott alapító első elnök, akinek átgondolatlan döntései sok kárt okoztak, hajthatatlansága pedig elmérgesítette a szövetkezet és a nagyvállalat vezetésének viszonyát. 11 tag a Dinamó dolgozói közül került ki. Ők olyan mérnökök, termelésirányítók, művezetők, akiknek kulcsszerepük van a bérelt műhelyek üzemeltetésében. Ez kompromisszumot tükröz, a Szigma tulajdonképpen ezen az áron tudta magába integrálni a műhelyeket, vagy tudott beépülni az ottani struktúrákba. A szövetkezet megjelenésével a bérbe vett műhelyek dolgozóinak bére átlagosan a duplájára nőtt, így mindenki elégedett.
Az első szerződésben még úgy szerepelt, hogy a bérleti díjat „a felek megegyezése alapján" határozzák meg. Ez a kitétel volt a trójai faló, amelynek segítségével a szövetkezet egyáltalán az üzemen belülre juthatott. A vállalatvezetés a bérlemények korábbi bruttó árbevétele alapján szabta meg a bérleti díjat, ennek a mutatónak a pontos nyereséghányadát senki sem tudja kimutatni. Nincs pontos formula, amelynek alapján a bérleti díj megállapítható lenne. A vállalat természetesen ragaszkodott ahhoz, hogy saját rezsiköltségeinek levonása után több maradjon neki a bérleti díjból tisztán, mint korábban a bérbe adott műhelyekből származó könyv szerinti nyeresége volt, vagyis gazdálkodása javuljon. Ezért a szövetkezet beleegyezett például abba, hogy az amortizációt a bérelt berendezések eredeti új ára alapján számolják, jóllehet 10-20 éves gépekről van szó. (A két műhely bérleti díját végül is 5,5 millió rubelben állapították meg, majd újabb alkudozásokat követően az 1989. harmadik negyedév kezdetétől 1,5 millió rubellel csökkentették az éves bérleti díjat. A szövetkezet gazdasági szakemberei más bérszámítási módszerekkel évi 2 milliós bérleti díjat számítottak, ami csak a fele a ma érvényesnek, az igazság bizonyára valahol a két számítás között van.)
A bérleti d íj fejében az üzem adja a helyiséget és a berendezéseket, az elektromos energiát, a kommunális szolgáltatásokat (de például a vidéki telefonbeszélgetések díját már külön fizeti a szövetkezet, csakúgy mint a telexekét). A bérelt műhelyek dolgozói továbbra is élvezik ugyanazokat a szociális szolgáltatásokat, amelyeket korábban, vagyis nem kerültek hátrányba a lakáshoz jutás terén, gyermekeik jogosultak az üzemi óvodára, ők az étkeztetésre, kaphatnak üdülői beutalókat stb.
A termelés ellátásáért, a nyersanyagért, az alkatrészekért stb. formálisan fizet a szövetkezet, vagyis azokat az érvényes állami áron megvásárolja, majd az ezekből létrehozott készterméket ugyancsak az érvényes állami áron visszavásárolja az üzem. A két összeg közötti különbségből jut a szövetkezetnek tagjai és alkalmazottai (a bérelt műhelyekben dolgozók) bérezésére és önmaga fenntartására. A bérelt berendezések karbantartása, felújítása, a szükséges nagyjavítások költsége a bérleti díj fejében az egyesülést terheli.
Annak garanciái, hogy a műhely évente x számú termék előállításához elegendő nyersanyagot, alkatrészt, egyebet kap, nem voltak meg a korábbi rendszerben sem, hiszen ez más részlegek és külső beszállítók teljesítményétől függ. A szövetkezetnek viszont módja van tevékenyen részt venni az egyesülésen belüli kooperációban (én neked több fogaskereket gyártok, ha te nekem több tengelyt adsz), kenheti, ösztönözheti a szállítókat, és saját munkásait átirányíthatja azokba a műhelyekbe, ahol a neki szükséges alkatrészeket gyártják. Ezen kívül keményebb takarékosságot, pontosabb anyagnyilvántartást vezettek be, éberen őrködnek azon, hogy ami jár, azt meg is kapják, felkutattak pótlólagos forrásokat (a szigorú szabályok miatt az eddigi rendszeren belül és nem azon kívül).
A Szigma menedzsereinek ideje nagyrészt azzal telik, hogy „kiverjék" a nekik szükséges anyagot, alkatrészeket. Az üzem szolgálatai egyre kevésbé érzik kötelességüknek, hogy a „szövetkezetnek" elvégezzék azt a munkát, ami korábban is munkaköri kötelességük volt, jóllehet a bérleti díj fejében ezt nem a szövetkezetnek, hanem a díjat beszedő bérbeadónak végzik, hiszen utóbbi szerződésben vállalta mindezt. Ebből a szempontból a Dinamó nem, vagy csak vonakodva teljesíti a szerződést. A Szigma kénytelen néha a tető javítására, az ablak üvegezésére és más hasonlókra is költeni.
Az állami árak szabta keretekbe így is beleférnek. Ez megint csak arra bizonyíték, hogy a korábbi pazarlás, hozzá nem értés és érdektelenség talaján tud eredményes lenni a bérlő, akire más szabályozók vonatkoznak. Más rendszerben, más szemlélettel, lehetőségeik jobb kihasználásával, a végeredménytől való közvetlen függőségükkel tudnak hatékonyak lenni. Végeredményben tehát megállapítható: normális körülmények között az üzemnek az eredeti struktúrában is hoznia kellett volna a mostani eredményeket, tehát vagy a vállalatvezetés, vagy a szövetkezet fölösleges ebben a rendszerben.
Azért foglalkoztunk ennyire részletesen a Tyehnyik és a Szigma szövetkezetek példájával, mert ebben két olyan – bár a gazdaság működése szempontjából vitatható – a gyakorlatban működő modellt fedezhetünk fel, amelynek révén az állami tulajdon – és nem adminisztratív, „kiosztásos", „oda-ajándékozásos" módon – hatékonyabban működő szövetkezeti tulajdonná alakulhat, ráadásul ez nem a szövetkezet eredeti tőkeerején, csupán hozzáértésén és eredményességén múlik.
(Ogonyok)
Olyan üzembérletre is számos példa van már, amikor az ott dolgozók veszik bérbe az üzemet. Az első példát egy Moszkva környéki tanácsi üzemként bejegyzett téglagyár szolgáltatta. Veszteséges működése miatt a tanács be akarta zárni a gyárat, a dolgozók azonban másként döntöttek, szerződéses üzemeltetésbe vették azt. Azóta a gyár nyereségesen működik, a tanácsnak az épületek és az eszközök, a földterület használatáért bérleti díjat, nyeresége után az államnak nyereségadót fizet.
Van arra is példa, hogy ügyes mesteremberek egy régi szertárt vagy raktárt bérelnek a tanácstól, ahol autószerelő műhelyt üzemeltetnek. Hivatalosan az állami szervizek árait használják, mégis megtalálják a számításukat, mert a bérleti díj megfizetéséhez elengedhetetlen „terv" teljesítése után lényegében mindenki saját zsebre dolgozik. Gépeik, drága berendezéseik nincsenek. Az alkatrészbeszerzés külön ügyeskedéseket követel meg tőlük.
A már meglévő tapasztalatok alapján sem lehet egyértelműen válaszolni arra a kérdésre, hogy az árrendszer megváltozása, egy valódi piac kialakulása, az ehhez kapcsolódó adórendszer bevezetése, az új bankrendszer és pénzügyi szabályozórendszer hogyan fogja alakítani az egyes tulajdonformák sorsát. Ma kétségkívül az olyan formák vonzása látszik a legerősebbnek, amelyek tulajdonképpen a klasszikus értelemben vett vállalkozásnak az irracionális működésű állami tulajdon által korlátozott, de a korlátoktól megszabadulni igyekvő változatai. Kedvező körülmények esetén e formák feltehetőleg mindinkább közelítenének a „szabályos" tőkés vállalkozásokhoz. Hogy az ezektől különböző formák – pl. a dolgozók önigazgatása – mennyiben bizonyul életképesnek, ezért jóval kevésbé megválaszolható, de példátlansága miatt az elfogulatlan szemlélő számára egyúttal jóval izgalmasabb kérdés is.