Egy évtizede a világ Walt Rostowjai még mindig magabiztosan prédikálták az amerikai mintájú „magas szintű tömegfogyasztás" egyetemes elterjedését egyetlen évszázadon belül. Nem zavartatták magukat az olyan alapvető, de elengedhetetlen számítások elvégzésével, melyek megmutatták volna, hogy ennek a modellnek az egyetemessé válása esetén – nem is szólva az elképzelés gazdasági, társadalmi és politikai abszurditásáról -bolygónk ökológiai erőforrásai jóval annak az évszázadnak a vége előtt kimerülnének. Végül is azokban az időkben a vezető politikusok és agytrösztjeik nem az ökológia szekerén ültek, hanem a világűr meghódításával és határtalan katonai lehetőségekkel teli képzelet steril űrkapszuláiban. Akkoriban semmi sem tűnt túl nagynak, túl messzinek és túl nehéznek azok számára, akik hittek – vagy azt akarták, hogy mi higgyünk – a technológiai mindenhatóság vallásában és egy Űrodüsszeiában, amely a következő sarkon vár bennünket.
Nagyon sok dolog megváltozott ez alatt a rövid évtized alatt. A katonai hatalom arroganciája elszenvedett néhány súlyos vereséget nemcsak Vietnamban, de Kubában és az „amerikai félteke" más részein is. A nemzetközi hatalmi viszonyok több jelentős változáson mentek át, elsősorban Kína és Japán óriási mértékű fejlődésével, nevetségessé téve az eszkaláció-szakértők szépen kidolgozott számításait. Emiatt most nekik nemcsak egy teljesen új többszereplős sakkjátékot kell kitalálniuk, hanem az azt játszó szereplőtípusokat is, a valós helyzetnek megfelelően. „AjDőség társadalma" mára a fullasztó tobzódás társadalma lett, és az állítólag mindenható technika még a patkányok inváziójával is képtelen megbirkózni a lerobbant külvárosok fekete gettóiban. Az Űrodüsszeia vallása sem vezetett semmi jobbra, a beleölt csillagászati összegek ellenére sem: mostanában még maga a tanult Dr. Werner von Braun is kénytelen volt összekapcsolni a „csillagok utáni vágyakozásának" legutóbbi változatát a levegőszennyezés közönséges kérdésével (bár eddig még nem túl sok sikerrel).
A technikai mindenhatóság képzetében elbukott Isten most újjáéledt, és megint felbukkant az egyetemes „ökológiai ügy" esernyője alatt. Tíz évvel ezelőtt az ökológiáról könnyű volt tudomást sem venni, vagy elutasítani mint teljesen irreleváns tényezőt. Ma groteszk módon túlreprezentált és egyoldalúan felnagyított kérdés, úgyhogy segítségével az emberek figyelmét – az apokaliptikus hangú prédikációk által megfelelően befolyásolva – sikeresen lehet elvonni az égető társadalmi és politikai problémákról. Afrikaiak, ázsiaiak, latin-amerikaiak (különösen a latin-amerikaiak) nem szaporodhatnak kedvük szerint – még Isten kedve szerint sem, ha római katolikusok -, mert ez korlátozások hiányában „elviselhetetlen ökológiai terheléshez" vezethet. Ami magyarul azt jelenti, hogy ez még az uralkodó társadalmi erőviszonyokat, a tőke uralmát is veszélyeztetheti. Hasonlóképpen az emberek felejtsék csak el a csillagászati hadikiadásokat, és fogadják el életszínvonaluk jelentős csökkenését, hogy fedezzék a „környezeti rehabilitáció" költségeit, ami valójában a növekvő hulladéktermelés rendszerének olajozott működéséhez szükséges költségeket jelenti. Nem is szólva arról a jótékony mellékhatásról, hogy az emberekkel – az „emberiség túlélése" ürügyén – megfizettetik a társadalmi-gazdasági rendszer túlélését, mely rendszernek most meg kell birkóznia az erősödő nemzetközi verseny és a saját termelési struktúráján belül az élősködő szektorok javára történő eltolódás miatti hátrányokkal.
Hogy a kapitalizmus ilyen módon – mégpedig a maga módján – kapcsolódik az ökológiához, annak a legkevésbé sem kellene meglepnie bennünket: az lenne csoda, ha nem így történne. Mégis, a témának az „új ipari állam" – hogy Galbraith professzor egy szép kifejezésével éljek – által történő kihasználása nem jelenti azt, hogy megengedhetnénk az elhanyagolását. Mint probléma önmagában valós, bármire használják is fel manapság.
Valóban, már jó ideje létező probléma ez, bár természetesen a kapitalista növekedés szükségességének inherens okai miatt kevesen ejtettek róla szót. Marx azonban – és ez hihetetlenül hangozhat azok számára, akik ismételten úgy temetik, mint „jóvátehetetlenül irreleváns tizenkilencedik századi ideológust" – taglalta ezt a kérdést, mégpedig igazi társadalmi-gazdasági jelentőségében, több mint százhuszonöt évvel ezelőtt.
Bírálva az absztrakt és idealista retorikát, mellyel Feuerbach leírta az ember és természet közötti kapcsolatot, Marx azt írta:
„Feuerbach… minden alkalommal a külső természetbe menekül, mégpedig abba a természetbe, amely még nincs az emberek uralma alá vetve. De minden új találmánnyal, az ipar minden haladásával újabb rész szakad le erről a területről, s az a talaj, melyben az efféle feuerbachi tételek számára a példák nőnek, így egyre kisebb. Hogy az egyik tételnél maradjunk, a hal 'lényege' a léte', a víz. A folyami hal 'lényege' egy folyónak a vize. De ez a víz megszűnik a hal 'lényege' lenni, számára többé meg nem felelő létezési közeggé válik, mihelyt ezt a folyót alávetik az iparnak, mihelyt festőanyagokkal és egyéb hulladékokkal beszennyezik, mihelyt gőzhajók járják, mihelyt vizét csatornákba vezetik, amelyekben egyszerű leeresztéssel el lehet vonni a haltól létezési közegét."1
Így jelent meg Marxnál a téma az 1840-es évek elején. Szükségtelen megjegyezni, hogy ő kategorikusan elutasította azt a gondolatot, hogy az ilyen fejlődés elkerülhetetlenül következik az „emberi természetből", és következésképpen az lenne a fő probléma, hogy miként alkalmazkodjunk hozzá a mindennapi életben. Marx már akkor jól látta, hogy az emberi érintkezés és hatalom uralkodó módjának radikális megváltoztatása a szükséges feltétele a természet erői feletti hatékony uralomnak, mert ezeket vak és végső soron önpusztító módon működtetik az uralkodó, elidegenített és tárgyiasított érintkezési és uralmi formák. Nem csoda ezek után, hogy az ő profetikus diagnózisai a létező uralmi rendszerek védelmezői számára nem egyebek, mint „provinciális anakronizmusok".
Azt mondani, hogy „környezetünk megtisztításának költségeit végül is a közösségnek kell viselnie", egyaránt nyilvánvaló közhely és tipikus kibúvó, bár úgy látszik, hogy az erről prédikáló politikusok tényleg azt hiszik, hogy megtalálták a bölcsek kövét. Természetesen mindig a termelők közössége az, amely szembesül mindennek a költségeivel. De az a tény, hogy mindig számolni kell a költségekkel, nem jelenti azt, hogy ezt meg is tudják csinálni. Valójában az elidegenített társadalmi ellenőrzés adott (és uralkodó) módja mellett biztosak lehetünk abbarr, hogy nem lesznek képesek rá.
Ezen túlmenően, annak sugalmazása, hogy a már megfizethetetlen költségeket bizonyosan fedezni lehet majd á többletnövekedésből származó források egy bizonyos részének félrerakásából – olyankor, amikor a gazdaság nulla százalékos növekedése növekvő munkanélküliséggel és növekvő inflációval párosul -, még Feuerbach üres retorikájánál is rosszabb. Nem is szólva a gyorsuló kapitalista növekedésből szükségszerűen következő további problémákról.
Aki ehhez hozzáteszi azt, hogy „de ekkor már a növekedés ellenőrzött növekedés lesz", teljesen félreérti a helyzetet. Nem az a fontos, hogy termelünk-e vagy sem valamiféle szabályozás mellett, hanem hogy milyen szabályozás mellett tesszük ezt; hiszen a fennálló helyzet a tőke „vasöklű szabályozása" alatt alakult ki, és ez – politikusaink szerint – előreláthatóan életünk alapvető szabályozó ereje marad a jövőben is.
Végül pedig azt mondani, hogy „a tudomány és a technika hosszú távon képes megoldani minden problémánkat", sokkal rosszabb, mint a boszorkányságban hinni; mivel ez a szemlélet tendenciózusan nem vesz tudomást a mai tudomány és technika pusztuló társadalmi beágyazottságáról. Ebből a szempontból sem az a kérdés, hogy használjuk-e vagy sem a tudományt és a technikát problémáink megoldására – nyilvánvalóan használnunk kell -, hanem hogy sikerül-e radikálisan megváltoztatni az irányukat, mely jelenleg a profitmaximalizáció önfenntartó szükségleteire szűkül le.
Ezek a főbb okai annak, hogy miért vagyunk kénytelenek kétségeket táplálni a dolgok a mai intézményesülése iránt. Vajúdnak a hegyek, és egér születik; az ökológiai távollátás szuperintézményeinek eredményei sokkal szerényebbek, mint önigazoló retorikájuk: inkább a Középosztály Kényelmét Védő Minisztériumoknak kellene hívni őket.
(Fordította; Heltai László)
Jegyzet
1 Karl Marx és Friedrich Engels művei. Budapest, 1976. 3. k. 47.