Szerkesztőségünk hazai és külföldi szakértőkét kért fel Owen és Selden számunkban közölt tanulmányának megvitatására. Az alábbiakban közreadjuk a beérkezett írásokat.
Polonyi Péter:
Az egykori és mai szocialista országok azonos struktúrában működtek, érthető, ha nyugati elemzőik – foglaljanak el bármilyen politikai alapállást is – egy kategória részeiként vizsgálják őket. Ez az alapja összehasonlításuknak, különösen a két legnagyobb hatalom, Oroszország és Kína esetében.
Geoffrey Owen és Mark Selden írásai azonban (minden pozitív tanulságuk mellett) azt is példázzák: saját előzményeikből és környezetükből kiragadott folyamatokat nem érdemes egymás mellé rakni. Mert például abból, hogy az orosz dekollektivizálás egyelőre nem bizonyult túlságosan eredményesnek, egyáltalán nem következik az, amit Selden írása sugall, hogy tudniillik a kínai megoldás, vagyis a nagygazdaság feldarabolása a jó.
A kínai megoldást a speciális kínai helyzet szülte. Kínában az egyenlősítő földhasználatnak és családi megművelésnek évezredes hagyományai vannak. Ha időről időre létrejöttek is nagyföldtulajdonok, az egyes parasztcsaládok azt is parcellánként művelték meg, s ha nem az államnak, akkor a nagyföldtulajdonos földesúrnak fizettek adót, illetve bérleti díjat utána. Az 1949 körül végrehajtott földreform tehát nem a nagygazdaságot osztotta fel, hanem megszüntette a parasztok által a földesúrnak fizetett bérleti díjat – a megművelés módján azonban mit sem változtatott. (Bár nem vagyunk Oroszország-szakértők, úgy tűnik számunkra, hogy a múlt századi orosz faluközösség Kínában már sokkal korábban felbomlott, tehát – bizonyos elkerülhetetlen közmunkákat leszámítva – a parasztok előtt semmiféle kollektív munka emlékképe nem lebegett.) Az 1950-es évek végétől végrehajtott kollektivizálás viszont sohasem valósította meg a beígért gépesítést, s nagyon hamar a népi kommunán belül is megindult a családi művelés fokozatos visszaállása. Teng Hsziao-ping irányvonala csupán törvényesítette és elterjesztette ezt a Kínában teljesen természetes tendenciát. Ebből azonban nem következik az, hogy egy gépesített orosz kolhozt, vagy még inkább egy gépesített magyar téeszt a fejlődés érdekében szét kellene verni.
Különben is, a Selden által agyba-főbe dicsért kínai mezőgazdaság csak a 80-as évek első felében fejlődött gyors ütemben, amíg a parasztok addig ki nem használt munkaerő-tartalékaikat be nem vetették a termelésbe. Komoly gépesítés, vetőmag nemesítés és más infrastrukturális beruházások nélkül nem lehet tartós a fejlődés. Márpedig a kínai mezőgazdaságban a homlokegyenest eltérő irányvonalak között egy dolog állandónak bizonyult. Mao azt mondta a parasztoknak: hozzatok létre népi kommunákat, s oldjátok meg magatok a gondjaitokat. Ebben a kérdésben Teng sem mond mást: felelősségi rendszerben műveljétek meg a földeket, de az államra ne számítsatok. Selden csak futólag említi meg az invesztíciók szűkös voltát, de nem taglalja ennek végzetes perspektíváit. Sőt, még jól meg is dicséri a kínai vezetést, hogy nagyobb állami pénzek nélkül sikerült megoldania a dekollektivizálást. Márpedig nincs olyan országa a világnak, amelyik a mezőgazdaság fejlesztését állami beruházások nélkül el tudta volna érni.
Különösen áll ez a kínai falura, ahol az állami gazdaságok a határszéleken vannak, a megművelt területek középpontjában – a tulajdonképpeni Kínában – pedig lámpással sem találni állami gazdaságot, vetőmag nemesítő állomást, a nadrágszíjparcellák saját erőből viszont jó esetben is csak önmaguk reprodukciójára képesek. Közismert, hogy Kína a citrusfélék őshazája, de nem tudom, hogy Selden úr összehasonlított-e már kínai és spanyol narancsot. A kínai mezőgazdaság a saját hajába kapaszkodva nem tudja magát kihúzni abból a mocsárból, amelybe a utolsó két évszázad alatt belesüllyedt.
Másrészt a kínai mezőgazdasági fejlesztésének irányvonala nem szépen kimódolt politikai megfontolásokra, hanem demográfiai imperatívuszokra vezethető vissza: 80%-os falusi népességgel nem lehet városokkal csak úgy felszívatni a falusi lakosságot. Az 50-es években megpróbálták, de nem ment. Amikor a gazdasági összeomlás közelített, feladták ezt az irányvonalat, s a mezőgazdaság fejlesztését kiáltották ki fő feladatnak. Ez elkerülhetetlen volt, de elég furcsa dolog az emberek középkori helyhezkötéséért lelkes dicséreteket osztogatni, mint Selden úr teszi. Talán máshol is alkalmazni kellene ezt a módszert? Ez a fejlődés legjobb útja?
Azt sem szabad elködösíteni, hogy a jelenleg alkalmazott bérleti rendszer nem kérdőjelezi-e meg a föld állami tulajdonát. Nem igaz, hogy a kommunák központi szerveinek a közmunkák szervezése terén játszott szerepe valamiféle tulajdonjogukkal függne össze. A föld keményen állami tulajdonban maradt, ami bizonyos mértékig gátja is annak, hogy a parasztok parcelláikat a sajátjuknak érezhessék. Ebben a vonatkozásban az orosz és a kínai helyzet szembeállítása nem valós.
Végül azt sem ártana megemlíteni, hogy a kínai kollektivizálást nem egy mezőgazdasági, hanem egyfajta politikai és általános gazdaságfejlesztési koncepció hívta létre. A forradalom fő támasza a szegényparasztság volt. A vezetés voluntarista szárnya azt akarta, hogy ez a réteg ne differenciálódjék, lendületével egységesen támogassa a gazdasági fejlődést, amelyet más híján az emberek lelkesedésével próbált előbbre vinni Mao akkori koncepciója, amely a kollektivizálásnak a tervezettnél korábbi megindításával próbálta létrehívni az egész gazdaságra terjedő „nagy ugrást". A mezőgazdasági politikának a 70-es évek végétől tapasztalható változása ennek a koncepciónak a megváltozásával függ össze.
Geoffrey Owen összehasonlít ugyan, ám elemzése során mindig a kínai valóságból indul ki. Más kérdés, hogy tételei nem mindig fogadhatók el.
Bár szerintem az említett koncepció-változásban igen lényeges szerepet játszott, hogy megváltoztak a lehetőségek: hatalmas, beruházási alkalomra váró tőkék jelentek meg az ország határainál (figyeljük csak meg, hogy alapvetően nem amerikai vagy japán, hanem „hazai", „nemzeti" tőkéről volt szó), Owen szerint a gyors gazdasági fejlődés rugója a belső piac kiszélesítése, nem pedig a külső befektetés volt. (Ezt az állítását azzal indokolja, hogy a reform megindulását követően alig jelent még meg külföldi tőke az országban.)
Owen tévedése abban van, hogy itt nem egyetlen szálra korlátozódó folyamatról van szó. A mezőgazdaság reformját elsősorban a lakosság ellátása tette szükségessé, a vidéki ipar fejlesztését pedig egyrészt a falusi munkaerőtöbblet, másrészt a városok túlnépesedése. Ebbe a kettős folyamatba a külföldi tőke valóban csak később kapcsolódott be. Ugyanakkor azonban már a falusi reformok beindításával egyidejűleg, a 70-es évek végén megindult a különleges övezetek fejlesztése. Kína területet és munkaerőt, a külföldi tőke technológiát és piacot adott hozzá. A különleges övezetek ipara több mint egy évtizeden át (a technológia eltanulása mellett) a devizaszerzést szolgálta. Tehát itt exportra termeltek. Az új kínai vám- és adórendszer bevezetésével (pontosabban szólva a korábbi támogatási rendszer leépítésével) csak napjainkban kezd átállni ez az ipar a kínai belső piacra történő termelésre. Csak napjainkban kezd kiteljesedni az a mechanizmus, amelyben a külföldi beruházások és a vásárlóképes belső piac valóban kölcsönösen egymásra találnak. Ha van kínai modell, hát ez az. Owen azt akarja bebizonyítani, hogy ez a kínai modell, amelyet Vietnamban és Kubában is alkalmazni kezdenek, a legjobb, s célravezetőbb a Kelet-Európában alkalmazottaknál. A tervgazdaságból nem kell azonnal fejest ugrani a kapitalizmusba. Valóban nem kell, ha nem muszáj. Valóban sok feladatot elláthatna a folyamatot levezénylő állam is. Owen csak arról feledkezik meg, hogy Kína helyzete teljesen speciális: ő rendelkezik a világ legolcsóbb, viszonylag még képzett munkaerejével, amely a falvakban, de a nagyvárosok környékén is bőségesen áll rendelkezésre, s ez utóbbi területen még az infrastruktúra is kielégítő; a világ egyik legnagyobb tőkéjét a kezében koncentráló kínai emigráció, a hongkongiak és a tajvaniak pedig szívesen ruházzák be dollár tízmilliárdjaikat a szülőhazájukban. A nagy piac, a viszonylagos stabilitás, a valóban átgondolt szervezés és az imponáló növekedés – bármennyire fontos is – csak kiegészítő tényező. Csupán elhatározás kérdése volt, hogy Kelet-Európa és benne a fülig eladósodott Magyarország nem ezt az utat választotta? Valamiféle mazochizmus vezetett minket az IMF karjaiba? Ha egy napon kijelentjük, hogy a „kínai utat" akarjuk követni, akkor ide fog áramlani a világ különböző részein élő kínaiak szabad tőkéje?
Egy dolgot azonban kétségtelenül eltanulhatnánk a kínaiaktól: belső piacot kell biztosítani és termelni kell. Örökös restrikciókkal és kiigazításokkal nem lehet létrehozni önszabályozásra és fejlődésre képes gazdaságot. S ennek megszervezése jelentős mértékben még mindig az állam feladata.
Ami az állami bürokrácia tevékenységét illeti, Owen megemlíti ugyan a kínai hivatali korrupciót, ám azt a tömegek kontrolljával kezelhetőnek tartja. Csakhogy itt az egész társadalom fokozatos korrumpálódásáról van szó, ami egyre kezelhetetlenebb.
Kína jövője? Valószínűnek tartom, hogy gazdasági fejlődése a következő évtizedekben töretlen marad. Alapvetően szocialista tulajdonviszonyait meg fogja őrizni. Ha meg tudja valósítani a demokrácia egyfajta minimumát, a jövő század derekán az akkori világ számára alternatívát képviselhet majd. Ha nem, totalitárius rendszerével inkább fenyegetést jelenthet elsősorban közvetlen környezete: Japán, az ASEAN és Közép-Ázsia számára, de világméretekben is. A játszma még nincs lejátszva. S a történet messze nem csupán gazdasági kérdésekről szól.
Nyíri Pál:
Viszonylag rövid – harmincéves – története alatt a kollektív mezőgazdaság rendszere Kínában egyértelműbben negatívabb eredményekkel kapcsolódott össze, mint a Szovjetunióban. Ez még akkor is igaz, ha a Selden által használt szovjet és orosz termelési statisztikák nem tekinthetők mérvadó információforrásnak. Bárkinek, aki tanúja volt az orosz élelmiszerellátás 1992-es helyzetének, szemet szúr az az adat, mely szerint az az évi egy főre eső húsfogyasztás azonos volt Finnországéval. Ahogy Selden megállapítja, miközben a mezőgazdasági termelés nőtt, a paraszti jövedelem csökkent. A kínai parasztoknak tehát a szövetkezetek megszüntetésekor lényegesen kevesebb vesztenivalójuk volt a szociális ellátás terén, mint amennyi nyernivalójuk a megnövekedett gazdasági lehetőségek révén. Ennek az ellenkezője igaz a munkától évtizedek óta elszokott orosz parasztokra.
Az állami juttatások (nyugdíj, lakás, egészségügyi ellátás) megvonását az orosz parasztság az igen alacsony életszínvonal ellenére – vagy éppen amiatt – egyszerűen nem tűrné. Azok a negatív társadalmi effektusok, amelyek a kínai mezőgazdasági átalakulást kísérik, Oroszországban tömeges elégedetlenséghez vezetnének. Kínában ma migráns mezőgazdasági bérmunkások és napszámosok tízmilliói laknak polietilén zsákokból összeeszkábált kunyhókban vagy éjszaka kulcsra zárt tömegszállásokon a tengerparti tartományokban, ahol ők végzik a mezőgazdasági munka nagy részét, egyes vidékeken pedig egészét. Lakóhelyükön jogaik nincsenek, mozgási szabadságuk korlátozott, gyermekeik oktatásáért az általános iskolában is fizetni kényszerülnek, a helyi lakosoknál azonos munkáért harmadannyit kapnak. A huszadik század utolsó évtizede végre Mao téziseinek megfelelő képet mutat: ha valaha voltak Kínában osztályellentétek, kizsákmányolás és forradalmi helyzet, akkor ma van. Az osztályellentétekhez ráadásul etnikai és fizikai elkülönülés járul, ami gyakorlatilag két, egymással összemérhető nagyságú és egymással szemben ellenséges társadalmat teremt egy sor tengerparti vidéken. Csakhogy a helyzet – a kínai falu „szocialista" rendszerének voltaképpen konzisztensen aszociális volta miatt – elsősorban a munkáltatókkal és a helyi hatóságokkal, s csak másodsorban a központi kormánnyal szemben vált ki elégedetlenséget. Lényeges az is, hogy a demokratikus mechanizmusokkal nem rendelkező KNK-ban az elégedetlenség sokkal magasabb szintje szükséges a társadalom destabilizálásához, mint az azokat gyakorló Oroszországban.
Az állami juttatásokkal szembeni elvárások szintjében megmutatkozó különbség az egyén és állam közötti viszony alapvető különbözőségére mutat a szovjet, illetve a kínai „szocializmusban". A társadalmi gondoskodást a nép a „szocialista" Kínában is elsősorban nem Pekingtől, hanem a családtól, másodsorban a bizonyos szempontból a klánok szerepét átvevő termelési brigádoktól, illetve azok vezetőitől várta. Utóbbiakat egyrészt nem terhelte felelősség a központilag elhatározott dekollektivizációért, másrészt a nyolcvanas évektől kezdve a falusi gazdasági fejlődést meghatározó helyi iparban – ha más néven is, de a régi vezetőkkel – megtartották tulajdonosi szerepüket, és az azokból származó jövedelem egy részét a helyi infrastruktúra javítására, lakásépítésre, nyugdíj-kiegészítésre fordítják – amit a kollektív gazdálkodás idején senki sem tett. A kínai sajtóban gyakran bukkannak föl történetek arról, hogyan varázsolták nagyobb helyi iparvállalatok vezetői helységeiket parabolaantennás-lakótelepes paradicsommá, a lakosság szemében pedig e vezetők legitimitása egyenesen arányos a helyiek jólétére fordított kiadásaikkal. Ezzel kapcsolatban finomításra szorul a „családi gazdaságok" Selden által megrajzolt képe: a föld tulajdonjoga a törvény szerint változatlanul a népi kommunák helyébe lépett járásoké (zhen), amelyek párttitkárai és adminisztratív vezetői csaknem minden esetben a helyi „Mezőgazdasági-ipari-kereskedelmi Kombinát" (Nonggongshang Zonggongsi) vezetői is. Ezek tehát ellenőrzik és néha rendeletileg át is rendezik az effektív földtulajdonlás (formálisan a bérleti jog) helyi viszonyait. Bár az ellenőrzést általában csak saját jövedelmük öt-tízszeresére duzzasztása érdekében gyakorolják, még mindig előfordul, hogy a párt az egész község vagy járás lakosságát kivezényli egy-egy fizetetten munka elvégzésére, például új rizstermesztő teraszok építésére.
A kis- és középméretű falusi ipari és szolgáltatói szektort Kínában a helyi kormányzatok névleg kollektív, valójában az egyes vezetők tulajdonaként irányított vállalkozásai uralják,'az eredetileg állami tőkét felülről lefelé változtatva át magántőkévé. Oroszországban e szférát elsősorban alulról fölfelé építkező magánvállalkozások alkotják, ami akkor is lényeges különbség, ha a helyi politikai és gazdasági hatalom mindkét országban erősen összekapcsolódik. Kína legtöbb falujában a pártkáderek az ipari növekedésnek közvetlen és elsődleges, Oroszországban csak közvetett és másodlagos haszonélvezői. Ez a tény nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a helyi vezetők Kínában előmozdítói, Oroszországban fékezői voltak az átmenetnek.
Bár a kínai mezőgazdaság rekollektivizációja aligha képzelhető el, a magángazdálkodás az utóbbi évtizedben több, aggodalomra okot adó gazdasági jelenségéért is felelős. Ezek leglényegesebbike a magas árért eladható zöldségfélék, dohány és szarvasmarha térnyerése, elsősorban a gabona rovására, amelynek felvásárlási árát a kormány mesterségesen alacsony szinten tartja. Kína 1995-ben először vált nettó rizs- és kukoricaimportőrré, meglódította a világ gabonapiacának árait, a gabonaexport azonnali betiltását eredményezve. A felszabadított migrációban jelenleg száz-kétszázmillió paraszt vesz részt, riadalmat váltva ki a városlakókban és a hatóságokban, a falusi ipar (nagyrészt külföldi befektetésen alapuló, telekspekuláció kísérte) fejlesztése azonban, amely, mint a parasztság helyben tartására leginkább alkalmas politika, tizenöt éve töretlenül folyik, további területeket vesz el a mezőgazdaságtól, és egyre súlyosabb környezeti problémákkal, valamint rendszeres korrupcióval jár. Maga a migráció, mint láttuk, súlyos osztály- és etnikai antagonizmusokat eredményez, amelyek növelik a tartományok közötti széthúzást és tovább gyengítik a központi kormány befolyását. Az elmaradott tartományokban a helyi vezetők által törvénytelenül kivetett adók és a természeti csapásokat enyhíteni hivatott gabonasegély elvesztegetése – a gabona alacsony felvásárlási árával és az emelkedő műtrágya- és vetőmagárakkal kombinálva – már 1993-ban is parasztlázadásokhoz vezetett, például a szecsuáni Renshou megyében. Ez azt jelenti, hogy a gabonabeszerzés állami rendszere nemcsak Oroszországban, hanem más okoknál fogva Kínában is veszélyben van. Gyakorlatilag elkerülhetetlen, hogy e folyamatok enyhítése érdekében a tartományokban akaratát egyre nehezebben érvényesíteni tudó központi kormányzat megkísérelje kemény kézzel visszaszerezni a mezőgazdaság szorosabb ellenőrzését. Ha nem teszi, a parasztság elégedetlensége a helyi engedetlenségi tendenciák artikuláltabb megjelenítéséhez vezethet, ezek pedig – meghazudtolva az autoritárius berendezkedés szükségességét hirdetők legfontosabb érvelését – akár a kínai nemzetállam széthullását is előidézhetik.
Válogatott források
Anita Chan – Richard Madsen – Jonathan Unger: Chen Village under Mao and Deng. Berkeley University of California Press, 1992.
Richard Kirkby- Ian Bradbury: Small Towns, Big Issues. China Review, 1996. tavasz, 14-19.
Karn Wing Chan: Post-Mao China: A Two-Class Urban Society in the Making. International Journal of Urban and Regional Research, 1996. 20. 1. sz. 134-150.
Feng Chen: Economic Transition and Political Legitimacy in Post-Mao China: Ideology and Reform. Albany, State University of New York Press, 1995.
Mitja Saje:
Geoffrey Owen igen részletes és átfogó képet ad az 1978 utáni kínai gazdasági reformfolyamatról. Aprólékos analitikus megközelítésével szembeállítható azonban a makroökonómiai folyamatokkal kapcsolatos néhány általánosítása, különösen ami a kínai fejlesztési modell és a kelet-európai átalakítási politika kellően meg nem alapozott összehasonlítását illeti. Túlzottan is leegyszerűsítőnek tűnik az a következtetése, miszerint létezne egyfajta univerzálisan alkalmazható modell a tervgazdaságok versengő piacgazdasággá való átalakítására.
A kínai reform sikerében döntő szerepe volt annak, hogy az agrárszektortól indították, amely lendületet adott a források fogyasztásorientált átirányításának a könnyűipar és a vidéki iparágak felé. Az újonnan engedélyezett kollektív és magántulajdonlási formák az új állami gazdaságpolitikával együtt nagy tömegű külföldi tőkét vonzottak. E tőkebeáramlás legjelentősebb forrásait a külföldi kínai források jelentették: hong kongiak, tajvaniak és más tengerentúli kínaiak. A volt Szovjetunió és a legtöbb kelet-európai szocialista ország agrárviszonyai egészen mások voltak ahhoz, hogy hasonló reformokat lehessen indítani. A sztálini típusú kollektivizálás a Szovjetunióban, majd ennek nyomán más kelet-európai országokban tönkretette a mezőgazdaságot, olyan merev struktúrájú, többnyire állami tulajdonban működő gazdaságokat létesítve, amelyekben fizetésért dolgozó munkások dolgoztak. Az állami gazdaságok a hatékonytalanság szinonimájává váltak, és akadályozták a később megkísérelt szerkezeti reformokat.
A kínai helyzet kezdettől fogva különbözött ettől. Egy döntően agrártársadalomban, ahol a lakosság mintegy 80 százaléka vidéken él, valamint a világ legnagyobb lakosságával a kínai vezetésnek sokkal érzékenyebbnek kellett lennie az élelemtermelés problémáira, ha nem akarta a katasztrófák veszélyét vállalni. Emiatt Kína sohasem követte a szovjet típusú kollektivizálást, inkább a saját útját járta. Történtek persze különféle torzulások az agrártermelésben, különösen amikor az 1958-ban meghirdetett „nagy ugrás" idején népi kommunákba szervezték a vidéki lakosságot, s az ezt követő termelési ingadozások egyes régiókban éhínséghez vezettek. Ennek ellenére hamar felismerték, hogy a vidéki területek önellátása a legfontosabb elv, s ezt onnantól fogva be is tartották. Az így kialakult helyzetben a népi kommunáknak önellátóvá kellett válniuk, azután, hogy a termés egy részét nyomott áron el kellett adniuk az államnak.
Ezen az állapoton a kulturális forradalom sem tudott változtatni, hiszen az döntően a városok mozgalma volt (legfőképpen Sanghajé), és kevésbé hatott a vidéki területekre. A kulturális forradalom legfőképpen azzal hatott a vidék életére, hogy az élelmiszer-, és különösen a rizstermelést előtérbe állította, és gondoskodott a fiatal városi többletmunkaerő átcsoportosításáról. A rendszer nem biztosította az erőforrások leghatékonyabb allokációját, de elősegítette a kínai népesség elégséges élelmezését, ami – politikai irányvonaltól függetlenül – a mindenkori kínai vezetés egyik fő célja volt.
Amikor Kína rugalmasabb reformpolitikát kezdett alkalmazni, hirtelen megnyíltak a racionálisabb forrásallokációban rejlő lehetőségek. Ez utat nyitott az agrártermelés látványos növekedése és a piaci érték még nagyobb arányú megugrása előtt. Az egyéni termelőknek nyújtott ösztönzők és az agrárszektorba áramló tőke eredőjeként a nagyobb agrárjövedelmek több beruházást tettek lehetővé a vidéki szektorban, amely a kínai reform sikerének bázisa lett.
A szovjet típusú agrárszektornak nem volt ilyen lehetősége. Annak szerkezete éppen a nagyméretű állami gazdaságok miatt tudott ellenállni az átalakítási kísérleteknek. Az ártámogatások rendszeréről a társadalmi instabilitás veszélye miatt nem tudtak lemondani, így nem volt tere a források átcsoportosításának; új beruházási ciklus indításához pedig nem állt rendelkezésre friss tőke. Összességében az agrárszektor teher maradt az államgazdaságnak, és akadályozta más ágazatok reformjait is. Ennek fényében talaját veszti Geoffrey Owennek az a tézise, miszerint könnyebb lett volna Oroszországban a nehézipari munkásokat a könnyűiparba átcsoportosítani, mint Kínában a mezőgazdasági dolgozókat az iparba terelni.
Kétséges, hogy az 1980-as évek végén még lehetséges volt-e a szocialista gazdasági rendszer reformja a Szovjetunióban. A merev, bürokratikus és szerkezeti egyensúlytalanságokkal terhelt rendszer addigra már zsákutcába jutott, és nagyon kis mozgástere volt a szükséges történelmi kiigazítás végrehajtására. A történelmi fejlemények ismeretében nem teljesen értek egyet Owen azon tézisével, miszerint az átmenet a reform költséges alternatívája. Inkább úgy fogalmazhatunk, hogy az átmenet költséges szükségszerűség ott, ahol a reform hiányzott, félbemaradt vagy kudarcot vallott. Gyanítható, hogy amennyiben a Szovjetunió korábban kezdte volna a reformokat, a későbbi átmenet kevésbé lett volna romboló.
Voltak is országok, amelyek korábban kezdték a világpiachoz való alkalmazkodást, és végül az átmenet során kevesebbet szenvedtek. Szlovénia például, amely a volt jugoszláv köztársaságok közül a leginkább exportorientált volt, nagyon kismértékű termeléscsökkenést szenvedett el az átmenet közvetlen költségeként. A kiesett termelés legnagyobb része a volt jugoszláv tagköztársaságokban bekövetkezett piacvesztésnek volt tulajdonítható. Az össztermék egyharmadának kellett új piacokat találni. Mégis Szlovénia egyike volt az átmeneti válságból kilábaló országoknak, és ma a leggyorsabb ütemben növekvő európai gazdaságok egyike. Egyben bizonyíték arra is, hogy az átmenet nem szükségképpen jár együtt nagy gazdasági torzulásokkal és mérhetetlen szenvedéssel.
A kérdést másképp is fogalmazhatjuk: vajon mennyiben volt reformálható a szocialista rendszer a különböző országokban, olyan korlátok között, mint a merev gazdaságszerkezet, a bürokratikus vezetés, a puha költségvetési politika, a gazdasági célok politikaiaknak történő alárendelése stb.? Hol lett volna a határ, amikor a gazdasági reformok veszélyeztették volna a monopolisztikus politikai vezetést? A szocialista államok történetéből számos esetet ismerünk, amikor a megkezdett, és helyenként sikeres reformfolyamatot hirtelen megszakították. Jugoszláviában például a legígéretesebb, 1968-ban indított reformok növekvő ellenzékkel találták magukat szembe, amikor kiderült, hogy következetes végrehajtásuk aláásná sok politikai vezető kiváltságos pozícióját.
Bizonyos szint elérése után a gazdasági reformok megkövetelik a politikai rendszer kiigazítását. Onnantól kezdve a reform politikai kérdés, és a politikai reform végrehajthatóságának mértéke egyben a gazdasági reform határát is jelzi. A gazdasági és a politikai reform kényes egyensúlya minden komoly gazdasági reformkísérlet fontos eleme. Előbb-utóbb Kínának is szembe kell ezzel néznie. Miután egyszer már szétzúzta a politikai reformmozgalmat a Tienanmen téren, Kína most hátat fordít e kérdésnek, és megpróbálja a fennálló politikai rendszer érintetlenül hagyásával véghezvinni a gazdasági reformot. Jelenleg a félelmetes gazdasági konjunktúra teszi lehetővé, hogy az új üzleti elit ambíciói a gazdasági rendszeren belül maradjanak. A növekedési ráta elkerülhetetlen csökkenésével azonban minden bizonnyal jelentkezni fog igényük a politikai döntéshozatalban való részvételre. Nyitott kérdés, hogy milyen más társadalmi csoportok szállnak majd akkor harcba a politikai változásokért, és így milyen erős lesz majd a politikai reformok követelésének következő hulláma Kínában.
A Szovjetunió esete inkább kivételnek számít, hiszen a glasznoszty és a peresztrojka időszakában erőteljes politikai reform indult meg, komoly gazdasági reform nélkül. Lehet arról spekulálni, hogy a politikai reform időszakában volt törekvés gazdasági reformok bevezetésére is, ám a rendszer oly merev volt, hogy nem hagyott mozgásteret a gazdasági változásoknak. Hogyan lehetett volna kínai típusú reformokat bevezetni ilyen kedvezőtlen környezetben?
Mivel a fokozatos reform egyre nehezebb volt, úgy tűnik, az átmenet által meghozott drasztikus sokkterápia maradt az egyetlen lehetőség az elnehezedett, hatékonytalan szocialista gazdaságok számára. Lehet érvelni amellett, hogy amennyiben Oroszországban és egyes kelet-európai országokban a foglalkoztatást és a fogyasztásorientált iparágakat támogatva hajtják végre az átmenetet, úgy a népességet kevesebb kár érte volna. Végső soron azonban az átmenet volt az az ár, amit a múlt hibáiért kellett fizetni. Minél több hibát követtek el, annál magasabb ez az ár.
(Fordította: Andor László)
Jana Rosker:
1. Dekollektivizálás a Szovjetunióban és Kínában
Mark Selden tanulmánya, amely a két szóban forgó országban lezajlott agrárreformok eltérő hatásainak okait kutatja, elsősorban azokra a különböző társadalmi, történelmi és politikai körülményekre koncentrál, amelyek döntő befolyást gyakorolnak a gazdasági szerkezet-átalakítás – sok tekintetben alapvetően különböző – következményeire. Az úgynevezett dekollektivizálásnak az utóbbi 15 évben lezajló, gyakran túl egységesnek tekintett folyamata Oroszországban és Kínában lényegesen különböző politikai és gazdasági eredményekhez vezet. A dekollektivizálás eltérő eredményei Selden szerint már a mezőgazdasági termelés korábban mindkét országban uralkodó kollektív rendszerének adminisztratív és gazdasági szerkezetében gyökereznek. Fejtegetéseiben Selden a szóban forgó reformok kínai változatának jelenlegi (habár regionálisan és társadalmilag is korlátozott) gazdasági sikereit – szemben Oroszország stagnáló, csak kínlódva tovább haladó agrárreformjaival – a következő, egymással is szorosan összefüggő keretfeltételek következményének tekinti:
a) Az állam és a mezőgazdasági szövetkezetek mint a termelés és a felhalmozás egységei közötti eltérő viszony
Míg Oroszországban a mezőgazdasági szövetkezetek tagjai már az 1950-es évektől kezdve adminisztratív és társadalmi értelemben egyaránt az ipari munkásokkal gyakorlatilag egyenrangúak voltak, addig a Kínai Népköztársaságban e szövetkezeteket önellátó termelési egységeknek tekintették, amelyek nem tarthattak számot államilag garantált szociális biztonságra. Egyrészt a feleslegek államilag diktált és mesterségesen alacsonyan tartott árak melletti értékesítésén keresztül biztosítaniuk kellett a városi lakosság és az ipar ellátását, másrészt látszólag le tudták venni a fenyegető városi munkanélküliség terhét az állam válláról. Miközben ugyanis az egykori Szovjetunióban az ipar állandóan új munka-erőutánpótlást igényelt, addig a KNK-ban a Hukou ellenőrzési rendszere megakadályozta, hogy a parasztok a városba szökjenek. Az ilyen és hasonló intézkedések következtében a vidék és a város közötti társadalmi különbség Oroszországban egyre csökkent, Kínában viszont állandóan nőtt.
b) A föld mint termelési eszköz hagyományos felfogásában meglévő különbségek
Míg Kínában a sajátos gazdasági szerkezet következtében mind a földtulajdont, mind pedig a földhasználati jog bizonyos formáit hagyományosan alapvető befektetési formának tekintették, addig az egykori Szovjetunió széles területein még a XX. században is idegen maradt a föld tulajdonán, adásvételén és bérlésén alapuló tőkefelhalmozás gondolata.
c) A technológiai infrastruktúra és a történelmileg kialakult termelési mód eltérései
Miközben Kínában – eltekintve néhány nagy hagyományokkal rendelkező technológiai területtől, mint például az öntözőberendezések – a mezőgazdaság széleskörű gépesítésére a szövetkezeti időszakban sem került sor, addig a gépesítettség az egykori Szovjetunióban viszonylag magas fejlettségi szintet ért el. Ez a mezőgazdasági munkások állami javadalmazásával összekapcsolódva hatást gyakorolt a jellemző termelési módra is. A Kínában továbbra is a művelés alapját képező természeti ciklust és az átfogó, egységes agrártechnikai tudást az egykori Szovjetunióban a nyolc órás munkanap, valamint a mezőgazdaság egyes területeire való fokozódó szakosodás váltotta fel.
d) A helyi adminisztráció és a helyi politika helyzetét illető különbségek
A Szovjetunióban a helyi adminisztráció saját hatalmi pozícióját a reformpolitika által veszélyeztetettnek érezte, és emiatt ahhoz ellenségesen viszonyult. Ezzel szemben a kínai helyi káderek a folytatódó privatizációban saját politikai és gazdasági kiváltságaik kiterjesztésének lehetőségét látják, ami emellett a legfontosabb létfenntartási eszközök feletti ellenőrzésüket sem veszélyezteti. Ennek megfelelően a KNK-ban a dekollektivizálás politikája nem rekedt meg a legfelsőbb szervek deklarációinak szintjén, ahogy ez oly gyakran megtörtént a Szovjetunióban, hanem konkrét megvalósításában a helyi szinteken is kifejthette jótékony hatását.
2. Kínai sikerek – az érem másik oldala
Selden elemzése szerint röviden összefoglalva ezek azok a lényeges okok, amelyek miatt a dekollektivizálás felülről diktált reformpolitikája Oroszországban – „a szabad piacgazdaság kapitalista rendszere" iránti általános lelkesedés ellenére is – a vidéki lakosság masszív ellenállásába, de legalábbis a legmasszívabb érdektelenségébe/ellenérdekeltségébe ütközik. Viszont Teng Hsziao-pingnek a deklarációk szintjén olyannyira hasonló reformpolitikája a változatlanul „szocialista" Kínában állítólag a legszebb harmóniában állna az agrártársadalom jelenlegi igényeivel és érdekeivel – legalábbis azon rétegek esetében, amelyek politikailag meg is tudják fogalmazni azokat. Selden szerint ebből a helyzetből egyfelől az orosz reformkísérletek megakadása, másfelől az „új" kínai gazdasági reform virágzása következik. Itt azonban legalább egy széljegyzetet megérdemelne az a tény, hogy a reformok „virágzása" a KNK-ban is lényeges, politikai és gazdasági destabilizálódást eredményező problémákkal kapcsolódik össze. Ezek azonban nem derülnek ki sem a részben szükségképpen, részben önkényesen korlátozott statisztikai adatszolgáltatásból, sem az olyan átfogó mutatószámokból, mint a növekvő GDP – láthatóvá csak a kínai mezőgazdasági népesség komplex politikai-gazdasági helyzetének közelebbi vizsgálatával válnak.
Feltétlenül ki kell térnünk a gyors privatizáció politikája által előidézett számos probléma legalább néhány vonatkozására. A társadalmi olló szétnyílása a KNK történetében soha nem látott mértéket öltött, és ugyanúgy érvényesül az össztársadalmi rétegződés területén, mint regionális szinten. A Hukou ellenőrzési rendszerének „szabad mobilitást" lehetővé tevő leépítése kiváltotta a vidékről való tömeges menekülést, ezzel pedig a városi lakosság alsó rétegeinek elszegényedését, valamint a terjedő bűnözést. A gazdaságilag legfejlettebb régiók mezőgazdasági termelőszövetkezeteinek átalakulása feldolgozóipari tevékenységet is végző szövetkezetekké, amely együtt járt a földbérletet engedélyező törvényhozással, széleskörű népvándorlást idézett elő a KNK-n belül. Ez a társadalmi konfliktusok felerősödéséhez vezetett, a háttérben egyfajta regionális identitástudat kialakulásával. A családi üzemek bevezetése másfelől a fokozódó analfabétizmust, a gyerekmunka terjedését, valamint a korábban a szövetkezet által biztosított minimális szociális biztonság csorbulását is magával hozta.
3. Mezőgazdasági szövetkezei és állam viszonya a kínai hagyományban
A kínai agrárreformok hátterének Selden tanulmányában bemutatott vonatkozásai eredetükben alighanem a népi demokratikus kollektivizálás szakaszánál is jóval korábbra nyúlnak. Felmerül a kérdés, hogy a kínai gazdasági és főleg mezőgazdasági rendszer a kollektív és a privát benne meglévő összefonódottsága miatt nem általában véve rugalmasabb-e, és ebből fakadóan átalakításokra a termelés és értékesítés bármely formáján belül nem általában alkalmasabb-e, mint azok a gazdasági rendszerek, ahol a kollektív és a privát egymástól hagyományosan elkülönül, és az állami törvényhozásban kerül formálisan rögzítésre.
A központosított igazgatási rendszer Kínában már a Qin-dinasztia (i.e. 221-206) idején kialakult. Az eredetileg rokonsági kapcsolatokra épülő, lazán szervezett államigazgatás a későbbi évszázadok során egységes, központosított rendszerré alakult, amelynek szerkezete máris felmutatta egy „modern" bürokrácia lényeges vonásait. Már a XIX. és XX. század fordulóján egy olyan kiválasztási mechanizmus alapján jelölték-ki a helyi közigazgatás hivatalnokait, amely nagyobb jelentőséget tulajdonított a képzettségnek (központi vizsgarendszer), mint a származásnak. A konkrét földelosztás területén ezt az átalakulási folyamatot elsősorban a „xians"-nak mint alapvető, mind a mai napig fennmaradó közigazgatási alapegységnek a bevezetése gyorsította fel. A közigazgatási feladatokat Kínában már a II. századtól kezdve olyan hivatalnokok látták el, akiknek a születési helye eltért szolgálati helyétől. A nagybirtokos klánok potenciális destabilizáló hatása persze végigkísérte a történelmet, és a gyenge központi hatalom időszakaiban a hatalom valóban a befolyásos családokra szállt vissza, amelyek mind politikai (ők verbuválták a hivatalnokok többségét), mind gazdasági hatalommal (földtulajdon) rendelkeztek. Mindenesetre befolyásuk a konjunktúra időszakaiban mindig meggyengült, mivel az államhatalom mindig akkor stabilizálódott, amikor a gazdasági fejlődés nagyobb pénzügyi mozgásteret engedélyezett. Az ilyen időszakokban az állam megengedhette magának, hogy a hivatalnokok kiválasztásának és fegyelmezésének hatékonyabb módszereivel szilárdítsa meg a közigazgatási apparátust és saját hatalmát. így alakult ki az a rendszer, amely bizonyos módosulásoktól eltekintve egészen a XX. századig fennállt.
A tradicionális kínai társadalmi rendszer gazdasági alapzata agrárjellegű volt. Még a népköztársaság létrejötte után is a népesség csaknem 80%-a paraszti földművelésből élt, amit mellékkeresettel egészített ki. Mivel a föld jelentette a legfontosabb termelési tényezőt, a földtulajdonjogok változatos sokasága létezett. A földbirtokosok adókötelezettségének mértékét ebben a rendszerben formálisan nem rögzítették: az a mindenkori politikai-társadalmi környezet függvénye volt, továbbá a termelők státuszával is változott. Ily módon szoros összefüggés állt fenn a gazdaság termelékenysége, az ezáltal eltartott bürokrácia ereje és a társadalmi-gazdasági szervezet mindenkori formája kőzött. Ezen a struktúrán belül nem elhanyagolható, a társadalmi kohéziót és a város fejlődését biztosító tényező volt a hagyományos piaci kereskedés is, amelyben falusi és városi családok egyaránt részt vettek.
Mivel a kínai társadalom társadalmi-gazdasági sajátosságairól született leírásokat – a tradicionálisakat és az újkoriakat egyaránt – erősen befolyásolták a politikai stabilitást szolgáló, ideologikus mechanizmusok, a helyi politika szerepének megítélésében könnyen abba a kísértésbe esik az ember, hogy az egyes faluközösségek felelősségét és jogosítványait összemossa a formális közigazgatás területi egységeinek felelősségével és-jogosítványaival. Az egyes xianszokon belüli tulajdonképpeni politikai erőegyensúly azonban sokrétűségekből és bonyolultabb elemekből tevődik össze. így az ezen a területen folyó újabb kutatások azt mutatják, hogy a falvakban inkább az egyes helyi természeti közösségeket kell logikailag elsődlegesnek tekintenünk, a rájuk bízott igazgatási feladatok viszont másodlagos jelentőségűek. Mindenesetre Kína történelmének valamennyi gazdasági fellendülése idején megfigyelhető a társadalmi szerkezet e két eleme között egy egymást kiegészítő, dinamikus összhang.
Kína hagyományos és jelenlegi közigazgatási rendszere további hasonlóságokat is mutat. A magisztrátusnak mint az államhatalom adminisztratív képviselőjének joga volt az egyes xianszokban adókat kiróni, és igénybe venni a lakosság azon szolgálatait, amelyek kormányzati hatáskörbe tartoztak. Azonkívül bizonyos fokig és bizonyos módon szabályozhatta a piacokat és az árakat, amit ma bizonyára mindenki túlzott intervencionizmusnak tekintene. Ennek ellenére a vidéki lakosság élete messzemenőleg a kollektív önigazgatásra volt bízva. Az állami közigazgatási rendszernek elsősorban az (volt) a feladata, hogy fenntartsa a fennálló társadalmi és gazdasági szerkezetet. Eszközei azonban időnként a voltaképpeni társadalmi interakció rendszerébe történő mélyebb beavatkozást is lehetővé tették számára. A társadalmi és gazdasági interakciót, valamint a falusi ügyek mindennemű szabályozását főként a faluközösség nem hivatalos vagy félhivatalos szervezetei végezték, és nem az állami intézmények.
A helyi közösségeknek – attól függetlenül, hogy falvakról vagy városokról volt szó – állandóan szembesülniük kellett a magisztrátussal mint a külső tekintély képviselőjével. Azok az érdekek, amelyeket ez a külső tekintély képviselt, nem mindig estek (és esnek) egybe a lakosság magán-, illetve helyi érdekeivel. A helyi lakosságnak természetesen mindig az volt a célja, hogy a lehető legkisebb külső beavatkozás mellett biztosíthassa saját megélhetését, vagy élvezhesse munkája gyümölcsét. Az autonómiát itt soha nem tekintették egyéni értéknek, sokkal inkább olyasvalaminek, ami csak a kisközösségen belül megvalósítható. Azt állíthatjuk tehát, hogy ebben a rendszerben egyáltalán nem létezik az egyén autonómiájának tudata, ellenben látens módon állandóan érvényesül egyfajta csoportautonómiára való törekvés. A legújabb idők szövetkezeteinek működése azt bizonyítja, hogy az állam, a közösség és az egyén viszonyának e felfogása Kínában ma is él. E csoportok belső felépítése a lényeget tekintve alig különbözik az állami-szervezetek felépítésétől; formalizált tekintélyre alapul egy olyan hierarchia keretein belül, amely a gazdasági döntések területén, valamint a társadalom és a politika területein (pl. ellenőrzés és felügyelet, büntetések kirovása és végrehajtása) meghatározza valamennyi jogosítvány elosztását.
Az ily módon strukturált „nem hivatalos" faluközösség ezért nemcsak a kínai kollektivizálás idején képezte a társadalmi kohézió egyik lényeges tényezőjét, hanem a dekollektivizálás működőképességének is fontos helyi politikai biztosítéka. Alkalmazkodó beállítottsága – ez mindig is így volt – ellenpólusát képezi az állami közigazgatásnak, amelynek viszont egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy csak a legsúlyosabb politikai válságok idején nem volt képes a helyi érdekekhez alkalmazkodni. Az állam és a helyi közösség dinamikus – a helyi hivatalnoki gárdának az adott társadalmi és politikai közegtől való függősége által meghatározott – viszonya (annak intézményen belüli és intézményen kívüli kapcsolódásai által) egyrészt elég merev ahhoz, hogy túltermelést idézzen elő, másfelől viszont elég kötetlen ahhoz, hogy teret adjon a helyi kezdeményezéseknek.
Ez a kölcsönös rugalmasság és alkalmazkodóképesség részben megmagyarázza, hogy egyáltalán hogyan maradhatott fenn ilyen sokáig Kína jellegzetes társadalmi berendezkedése, a gazdasági és kulturális imperializmus minden ezzel ellentétes kísérletének ellenére.
4. Az uralkodó osztályok propagandája
Geoffrey Owen néhány leckét kíván adni nekünk a legújabb kínai gazdasági reformból. A leckéknek azt kell elhitetniük, hogy Kínában a szocializmus újabb – anyagilag is mérhető – győzelmet aratott. Owen elemzése láthatóan főként – ha nem is kizárólag – a KNK uralkodó osztályainak ideológiájából táplálkozik. Mindketten, vagyis mind a szerző (aki, úgy tűnik, bizonyos gondolati struktúrák minden hasonlósága ellenére sem rokon az azonos nevű, mindenesetre sokkal híresebb utópistával, Robert Owennel), mind pedig az említett osztályok (ahol megszokott egyebek közt, hogy a klánok képviseltetik magukat a KKP Központi Bizottságában) elsősorban a következő tényezőkben látják a szocializmus győzelmének bizonyítékát:
- A szocializmus csak olyan társadalmakban megvalósítható, amelyek a technológiai-anyagi fejlettség egy magas szintjével rendelkeznek, és ahol a társadalom tagjainak nem csúzán a puszta fennmaradása biztosított, hanem élvezhetik az anyagi jólét egy bizonyos fokát is. E célból, azaz az iménti – az 1950-es évek retorikájában még oly félelmetes – állítás alátámasztására, Kínában most előkotorják az ortodox eszmetörténet félig elfelejtett zsebeiből a korai marxizmus hasonlóan hangzó tételét. Mint mondják, a Kínai Kommunista Párt volt az első és mind ez ideig az egyetlen párt, amely ezt felismerte, mai politikájának segítségével megpróbálja megteremteni az elméleti konstrukció anyagi bázisát.
- A kínai állam – amely mind a népköztársasági médiában, mind Owen tanulmányában tetszés szerint helyettesíthető hol a Kínai Kommunista Párttal, hol különféle civil társadalmi szereplőkkel (gazdasági vagy igazgatási egységekkel, mint a közösségek, szövetkezetek stb.) – a „kapitalista" befolyással szemben megőrizte és megőrzi az ellenőrzést a létfenntartás fölött.
- Az országot a belpolitika szintjén a föld és más termelőeszközök hatékony adminisztratív újraelosztása, a dinamikusan bővülő munkaerőigény és a megfelelően tervezett piacbővítés, a fogyasztás állandó növelése, ezzel egyidejűleg azonban a nehézipari bázis megőrzése jellemzi. Ezáltal Kína az anyagi szükségletek kielégítésének egy olyan magas szintjét éri el, hogy a külpolitikában már megengedheti magának, hogy maga válassza meg gazdasági partnereit, mondván, aki későn jön, magára vessen.
- A „szocializmus egy országban" ugyanis – olvashatjuk – nem megvalósítható. Ezért aztán a szocializmusnak meg kell felelnie a kapitalista gazdasági kihívásra, harcba kell szállnia a kapitalizmus törvényeivel, a küzdelemben akár magukat a tőkés mozgástörvényeket is felhasználva, hogy majd e dialektikus módon győzhesse le a tőkés társadalmi berendezkedést.
- És mivel a kapitalizmus legyőzéséhez mindenesetre egy forradalom is szükségeltetik – és ebben, ugyebár, senki sem kételkedhetik -, ezért a világ minden szocialistájának csatlakoznia kell ehhez a nemzetközi harchoz.
Ám Geoffrey Owen nem áll meg a kínai uralkodó osztály efféle egyoldalú propagandájánál, hanem emellett helyenként megpróbál rákérdezni bizonyos összefüggésekre is. Mindannyiszor, amikor az „igazgatás" vagy az „adminisztráció" megszokott kifejezése helyett váratlanul a „bürokrácia" szó bukkan fel, a szöveg egy „kritikus szakaszával" van dolgunk. A „kritikait" itt most a szó kettős jelentésében kell érteni: elsőként abban az értelemben, hogy a szöveg ilyenkor mindig rákérdez az adott társadalom bizonyos állami struktúráira; másfelől a szóban forgó szöveghelyek szinte kivétel nélkül „kritikusak" abban az értelemben, hogy sem indoklást, sem ésszerű magyarázatot nem fűznek az említett fogalmi megkülönböztetéshez! Owennél a kritikus rákérdezés ugyanis egy olyan keretben történik, amely semmiféle lehetőséget nem biztosít a „bürokrácia" és a tömegek viszonyára vonatkozó kérdés konstruktív megválaszolására. Ebben a keretben, amelyet a politikai struktúrára, a hatalmi, döntési és elosztási jogosítványok tradicionális működésére, a kultúra és gazdaság elágazásának sajátos módjára vonatkozó ismeretek tökéletes hiánya jellemez, fölösleges minden kérdés az igazságosságról, a jólétről vagy a politikai hatalomról. Ebben a keretben, amelyet főként ideológiába öltöztetett érdekek képeznek, sem „Kínáról", sem „Oroszországról" nem lehet értelmes vitát folytatni. A „szocializmus" különben rendkívül érdekes fogalmáról meg aztán végképp nem.
(Fordította: Bellon Erika)