Az 1996-os év első heteinek nagy vitája arról szólt: mit tegyen a kormány az 1995 végén hirtelen kasszírozott többszáz milliárd forinttal. A pénzügyi kormányzat és az ahhoz közel álló szakértők azt javasolták, hogy a tervezetten felüli teljes bevételt az államadósság csökkentésére kell fordítani, mert minden más megoldás fölborítja a nehezen megvalósított egyensúlyt: inflációt okoz, és rontja a külkereskedelmi mérleget. Ez az aggodalom azt sejteti, hogy a legkevesebb veszéllyel az jár, ha a pénzt külföldön fektetjük be. Erre adnánk néhány ötletet az illetékeseknek, ha még nem késő.
1. Kizárólag piackonform eszközökhöz folyamodjunk, amire lehetőséget kínálnak például a portfolió beruházások. Ennyi pénzzel már érdemes kimenni egy nagyobb tőzsdére, és kisebbségi tulajdont vásárolni a jövő ígéreteinek tartott, fellendülőben levő vállalatokban. Ez valószínűleg törvénymódosítást igényelne, hiszen efféle befektetéseket a jelenleg érvényes törvények szerint nem választhatnak az állam pénzének kezelői, a hetvenkét százalékos kormánytöbbségnek azonban ez nem okozhat gondot.
A koalíció a szó szoros értelmében kamatoztathatná Sörös Györgyhöz fűződő jó viszonyát is, és megkérhetné a jótékonyságáról ismert üzletembert, hadd vásároljon a Magyar Állam úgy 5-10 százalékos részesedést spekulációs alapjában, a Quantum Fundban. Onnantól kezdve a világ legjobb befektetési szakemberei forgatnák pénzünket, valószínűleg az eddigi sikereikhez hasonló eredményességgel.
2. Az előzőnél is nagyobb hozamot ígérne, ha kormányunk nagyszabású telekspekulációba kezdene Bosznia-Hercegovinában. A háború által feldúlt volt jugoszláv tagköztársaságban hatalmas kiterjedésű területeket aknásítottak el az elmúlt évek során. Az ilyen vidékeken feltehetőleg olcsón adják a telkeket; egész megyéket felvásárolhatnánk. (Ehhez nyilván fantomcégeket kellene alapítani, amiben gazdasági elitünknek biztosan van jártassága.)
Ezután pedig nem maradna más, mint felvételt hirdetni egyedülálló magyar nyugdíjasoknak szabadban végezhető, könnyű fizikai munkára. Nem kellene nagyon sokat ígérni, de nagyon keveset sem. Egy átlagnyugdíjas vélhetően a havi nyugdíja háromszorosáért is szerencsét próbálna, ha az utazási költséget az alkalmazó vállalat fizetné. Az egyszerűség kedvéért mindenki menettérti jegyet kapna.
A taposóakna nem feltétlenül öli meg azt, aki rálép, de az egyik lábát mindenképpen szétroncsolja. Idős embereknél azonban sokkal valószínűbb, hogy egy ilyen esetnél az illető az ijedségtől szörnyethal vagy infarktál. Esetleg kórházba szállítás közben életét veszti. Egy ilyen megoldás nagy segítséget jelentene a társadalombiztosításnak, amely az államkasszához hasonlóan tetemes hiánnyal küzd.
Az aknátlanított területek ára nyilvánvalóan megemelkedik, s a földet vállalatunk eladhatja az újjáépítésre ráhangolódott vállalkozásoknak. Vigyázzunk! Ha előzőleg olyan vállalatban szereztünk részesedést, amely az újjáépítési bizniszre utazik, könnyen előfordulhat, hogy az egyik zsebünkből a másikba tesszük a pénzt. Az ilyen helyzeteket – tekintettel a tranzakciós költségekre – igyekezzünk elkerülni!
3. „Aki karddal vész, karddal él" – mondták a régi rómaiak (görögök, illírek, szarmaták, vizigótok stb.). Használjuk fel a privatizációs többletbevételt arra, hogy többségi részesedést vásárlunk nálunk kisebb és elmaradottabb országok villamos energia- és gázszolgáltató vállalataiban! Előzőleg természetesen várjuk el, hogy a szolgáltatás árát fölemeljék, és a vállalatok profittal üzemeljenek.
Miután miénk a cég, könnyű a helyzetünk. Ha például egy adott évben kevesebb adó folyik be a tervezettnél a magyar költségvetésbe, egyszerűen felemeljük a villanyáram és a gáz árát a gyarmatosított országban. Azért mind a kettőt, hogy odaát ne kelljen, a polgároknak a fejüket tömi azon, hogy a „piaci" árak megváltozása miatt átállítsák-e a gázfűtést elektromosra, vagy fordítva.
A célország kiválasztásánál körültekintően kell eljárni. Nem árt például, ha már katonai diktatúra van hatalmon, hiszen utólag sokkal körülményesebb egy ilyet kormányra segíteni. Egy szigorú tábornokkal, de tulajdonképpen már egy szolidabb tekintélyuralmi rezsimmel is jól együttműködhetünk, ha az áremeléseket esetleg lakossági elégedetlenség kísérné.
Ha a célország tartozik a Magyar Nemzeti Banknak (nem kevés ilyen fejlődő ország van), akkor megkérhetjük őket, hogy privatizációs bevételüket használják rögvest adósságtörlesztésre. így a pénzünk is visszajön, és az energiaszektor is a miénk marad.
***
Elképzelhető, hogy javaslatainkat egyesek erkölcsi megfontolásokból kifogásolják. Nekik azt válaszolhatjuk: vagy moralizálunk, vagy piacgazdaságot építünk! Ezt időben el kell dönteni. Mert a kettő együtt nem megy.