A NATO hadat visel Európában. A bevetésekben a második világháború befejezése óta először vesznek részt német csapatok is. Az orosz elnök szerint a NATO esetleges keleti terjeszkedése „felszítaná a háború lángját" – de ennek lehetőségét valójában senki sem látszik fontolgatni. A kommentátorok sokkal inkább arra következtetnek, hogy Borisz Jelcin csupán választási hadjáratot folytat, a karikaturisták pedig újabb és újabb variációkban ábrázolják az idült alkoholistát, amint kétségbeesetten sarkantyúz egy kimúlt medvét. A Frankfurter Allgemeine Zeitung ugyan távolról sem lelkesedik a groteszk megnyilatkozások hallatán, de nem is aggódik: „Noha komolyan kell vennünk ezeket a jelzéseket, megijednünk fölösleges, hiszen a mai Oroszország nem azonos az egykori Szovjetunióval."
Ez valóban így van: stratégiailag már a Szovjetunió is defenzívába szorult, ahogyan már akkoriban is kielemezhető volt, és ahogyan azt a történelem azóta be is bizonyította. A blokklogika és a fenyegetés technikái mindazonáltal tűrhetően működtek, így aztán annak az esélye, hogy katonai erővel politikai befolyásra lehessen szert tenni, meglehetősen korlátozott maradt. A hidegháború jóval kevesebb áldozatot követelt, mint a „forró béke". A kölcsönös fenyegetés már nem működik, és a háború az imperializmuson belül élesedő konkurenciaharc és a világszerte egyre agresszívabbá váló nacionalizmus korában ismét az érdekérvényesítés bevált eszközének minősül.
Hogy az Orosz Köztársaság a jelenlegi körülmények között is változatlanul aktív szereplő, s nemcsak áldozat, napnál világosabban megmutatkozott legutóbb, a csecsének elleni támadás során. A helyzet azonban mindenképpen kényessé vált az eurázsiai nagyhatalom számára. Ha Oroszországnak a FÁK mint katonai szövetség meghiúsulása után sikerült is a Taskenti Szerződéssel (1992. május 15.) egy új kollektív biztonsági rendszert létrehoznia, amely támadás esetén azonnali katonai segítségnyújtást szavatol, ez a Szovjetunió kilenc utódállama közötti szerződés, amelybe Ukrajna ráadásul be sem lépett, a régió határain túl aligha tehet szert nemzetközi jelentőségre. A helyzet legfontosabb jellemzői a következők:
- Oroszország megvédendő nyugati határai a Varsói Szerződés felbomlása következtében 600-1200 kilométerrel keletebbre tolódtak.
- 25 millió egykor szovjet illetőségű orosz vált máról holnapra, mi több, nemritkán diszkriminált nemzetiségiként, a „közeikülföld" polgárává.
- A keleti-tengeri flotta a legtöbb támaszpontját elveszítette; a fekete-tengeri flotta felosztásáról heves viták folynak Ukrajnával.
- Délen, a gazdaságilag hátrányos helyzetű kaukázusi határvidéken anyagi erőforrásokért vívott nemzetiségi, illetve tradicionalista-vallásos színezetű polgárháborúk destabilizálják a helyzetet.
- A Közel-Keleten a Kuril-szigetek elvesztése fenyeget, ami azt jelentené, hogy megszűnik a tengeralattjáró-flotta szabad kijárása a Csendes-óceánra.
- Eközben az Oroszországgal 7000 kilométer hosszan határos Kínai Népköztársaság politikai és gazdasági súlya egyre számottevőbb lesz, azzal fenyegetve, hogy az ázsiai-csendes-óceáni régió vezető hatalmává növi ki magát.
Az Orosz Köztársaságnak azonban nemcsak azzal kell szembenéznie, hogy elveszítheti világhatalmi pozícióját. A megváltozott világpolitikai szituáció ugyanis már közvetlenül fenyegeti létfontosságú biztonsági érdekeit is. A NATO tervezett keleti terjeszkedése az Orosz Köztársaság helyzetét még inkább destabilizálná, és további regionális fegyveres konfliktusok lehetőségét idézné fel. Egykori szövetségeseit fordítanák ellene, s ami korábban védőövezetének számított, az a jövőben hurok lenne a nyaka körül. Az orosz külügyi felderítő szolgálat egy 1993. november végén közzétett tanulmánya nyomatékosan hangsúlyozza, hogy a NATO, „a világ legnagyobb, hatalmas támadási potenciállal rendelkező katonai szövetsége", keleti bővítésével „befolyását az európai kontinens egy olyan részére terjesztené ki, ahol az államközi határok a második világháború eredményeként változtak meg".
A tanulmány arra is felhívja a figyelmet, hogy a fennálló határokat semmiképpen sem lehet általánosan és véglegesen elismertnek tekinteni. Emellett külön feszültségforrás, hogy a NATO-tagságra elsőként pályázó országok – Lengyelország, a Cseh Köztársaság, Magyarország és Szlovákia – mindannyian, mint az International Herald Tribune 'megjegyzi, „többé-kevésbé a német befolyási övezethez tartoznak". A NATO keleti kiterjesztése így azután az utóbbi években elsősorban a Német Szövetségi Köztársaság által szorgalmazott „keleti schengeni" típusú szerződések és bilaterális toloncegyezmények logikus külpolitikai folytatásának tűnik, amely szerződéseken keresztül az NSZK már ma is igen jelentős befolyást képes gyakorolni a szóban forgó országok állambiztonsági politikájára.
Mindeközben Oroszország, pontosabban az akkori szovjet vezetés, noha már régen hozzájárulását adta a német újraegyesítéshez, a Német Szövetségi Köztársasággal és az USA-val folytatott titkos tárgyalásokon – igyekezvén útját állni az erőegyensúly számára kedvezőtlen és drasztikus megbillenésének – még hónapokig ragaszkodott hozzá, hogy az egyesített Németország ne lehessen NATO-tag. Végül azonban – egyébként küldöttsége heves tiltakozása ellenére – maga Gorbacsov mondott le erről a feltételről. Utóda, Jelcin is békülékenyen reagált az egykor ellenséges szövetség keleti bővítésének újsütetű gondolatára. 1993. augusztus 25-én lengyel kollégája, Walesa nyomására hivatalosan is elismerte, hogy Lengyelország céljául tűzheti ki a NATO-tagságot, anélkül, hogy ezzel „más országok, köztük Oroszország érdekeivel ellentétbe kerülne".
E békülékenység mögött nyilvánvalóan a globális politikai kibontakozás rendkívül optimista megítélése húzódott meg, mi több, Jelcin odáig is elment, hogy magát az Orosz Köztársaságot is a nyugati katonai szövetség potenciális tagjelöltjének nyilvánítsa. Ezzel szemben külügyminisztere, Kozirev, bár a NATO-opciót ő is mindenképpen fenn kívánta tartani, a következő hónapokban többször óva intett minden olyan lépéstől, amely „Oroszországot háttérbe szoríthatná".
Időközben mindazonáltal mégis ez következett be. A szerb állások Oroszországgal nem egyeztetett, 1994. áprilisi bombázása jelentette az első olyan súlyos gesztust, amellyel a NATO világossá tette, valójában milyen csekély jelentőséget tulajdonít a katonapolitikai együttműködésnek Oroszországgal. Pedig hát Jugoszlávia korábban kétségkívül az orosz érdekszférához tartozott. „A bombatámadások csak egy esetben nem voltak teljesen értelmetlenek, amennyiben ugyanis az erődemonstráció volt a céljuk: a szövetség meg akarja mutatni, ki is az úr Európában"- kommentálta az eseményt a Krasznaja Zvezda című katonai lap.
Hosszas vonakodás után Oroszország végül mégis rászánta magát, hogy belépjen a NATO kezdeményezte „békepartnerségi" szövetségbe – minden bizonnyal annak reményében, hogy tagként inkább lesz képes befolyásolni a szervezet további működését. 1994. június 22-én Kozirev külügyminiszter aláírta a keretegyezményt – három héttel később pedig Clinton elnök a lengyel parlament előtt kijelentette: „Az már nem kérdés, hogy a NATO felvesz-e új tagokat vagy sem, mindez csupán a mikor és a hogyan függvénye." Oroszország ellenvetéseit irreleváns tényezőként kezelni – ezt szinte vezérelvnek tekintette az 1994. december 1-jei brüsszeli NATO-ülésszaknak az a munkacsoportja, amelynek feladatául szabták, hogy készítse elő az új tagok felvételét, és vizsgálja meg, mennyiben gyorsíthatja meg a felvételi eljárást a „partnerség a békéért" intézménye. Érdemes felfigyelni az időzítésre: december másodikára volt kitűzve a békepartnerségi szerződés megkötése Oroszországgal. Erre azonban nem került sor. Kozirev elhagyta Brüsszelt, a NATO-országok pedig meglepetésüket fejezték ki az oroszok kiszámíthatatlansága felett.
Röviddel ezután vonultak be Oroszország csapatai Csecsenföldre. Ám a „korlátozott méretű, győzelmes háború", amely ezúttal Oroszország katonai hatalmi pozícióját volt hivatva demonstrálni, katasztrofálisan végződött. Csecsenföldet nem tudták villámháborúval lerohanni; az orosz hadsereg, ahelyett, hogy ütőképességét bizonyította volna, csak nyomorult állapotát mutatta meg. A kelet-európai országok és a NATO viszont erre a háborúra éppen annak bizonyítékaként hivatkoznak, mennyire elengedhetetlen a NATO keleti bővítése, hogy gátak közé szorítsák a „kiszámíthatatlan Oroszországot".
A harmadik összeütközést megint csak a NATO provokálta ki légierejének balkáni bevetésével: a boszniai szerb állások szőnyegbombázását, amely megteremtette a horvát hadsereg és a bosnyák kormánycsapatok offenzívájának lehetőségét, ismételten nem egyeztették Oroszországgal. A NATO ehelyett az ENSZ-szel kötött titkos megállapodást. „A NATO most megmutatja, mire képes – bombázik, majd összeszámolja trófeáit, vajon hány polgári lakos esett áldozatul"- foglalta össze Jelcin a boszniai szerbek elleni többnapos légiháborút szeptember 8-án tartott 85 perces sajtótájékoztatóján, ahol továbbá azt is kijelentette, hogy a NATO keleti kiterjesztése európai háborút jelent. Röviddel ezután zúdultak a szerb állásokra a NATO „Tomahawk" típusú szárnyasrakétái.
Míg Oroszország érdeke nyilvánvalóan az, hogy megakadályozza a NATO keleti bővítését – még ha láthatólag vajmi kevés befolyása van is arra, hogy hogyan és milyen időzítéssel valósítják meg ezt a tervet -, a NATO érdekei meglehetősen ellentmondásosak. Franciaország a NyEU kiépítését szorgalmazza, Anglia viszont az amerikaiaknak azon törekvésével kapcsolatban, hogy Németországot „partnerként beemeljék a vezetésbe", úgy tűnik, a legnagyobb zavarban van: hogyan is lehetne az újraegyesült Németországot a legkedvezőbb módon bevonni a szövetségbe, úgy tudniillik, hogy közben korlátozva is legyen. Ami a dél-európai országok véleményét illeti, azt még csak meg sem kérdezik.
A keleti bővítés fő mozgatóereje kétségkívül Németország, mindenekelőtt pedig Rühe védelmi miniszter, aki mindig is óvott attól, hogy Oroszország tényleges vétójogot kapjon az új tagországok felvételét illetően. A németek rendkívüli elkötelezettsége mellett, amellyel a NATO keleti kiterjesztéséért síkra szállnak, Oroszország azon próbálkozásai, hogy – az USA európai befolyását visszaszorítandó – egy orosz-német tengelyt hozzanak létre Európában, kilátástalannak tűnnek. A Szövetségi Köztársaság vezetése az orosz közeledési törekvéseket, amelyek egyébként főleg Franciaországot célozzák meg, eddig elsősorban arra használta fel, hogy a gazdasági együttműködést fejlessze: Oroszország legnagyobb kereskedelmi partnere Németország. Kohl szövetségi kancellár sikerrel állt ki Jelcinnek a G7-ek csúcstalálkozóján való részvétele mellett, és szorgalmazza az EU és Oroszország szoros együttműködését.
A németek ezzel párhuzamosan mindazonáltal továbbra is arra törekednek, hogy gyengítsék Oroszország biztonságpolitikai pozícióit. Az állítólagos plutónium csempészés ürügyén Németország által kezdeményezett kampány tényleges célja az volt, hogy az orosz atomipart nemzetközi gyámság alá helyezzék. Azzal, hogy síkra szállt egy autonóm Volgai Német Köztársaság, nemkülönben a Kalinyingrádi Terület internacionalizációja (értsd: az Oroszországi Köztársaságtól való elkülönítése) mellett, a Német Szövetségi Köztársaság lényegében Oroszország állami integritását kérdőjelezte meg.
„Biztonságpolitikai szempontból az összes állam közül Németország húzta a legnagyobb hasznot a bipoláris szembenállás megszűnéséből" – elemezte a helyzetet Klaus Neumann, a Szövetségi Haderő főfelügyelője az Europäische Sicherheit lapjain. „Országunknak ezzel megadatott a lehetőség, hogy a politikában ne csupán reagáljon, hanem kezdeményezőként lépjen fel, és a NATO-ban és az EU-ban kiépített kapcsolatainak szilárd alapján részese legyen a dolgok alakításának." Márpedig részt venni a dolgok alakításában – és efelől a Szövetségi Haderő legelső tisztje semmi kétséget nem hagy – katonai értelemben vett aktivitást is jelent. A cél egyértelmű: „Először van esélyünk ebben az évszázadban, hogy a kialakuló válságokat és konfliktusokat távol tartsuk Németországtól, magától értetődik: elsősorban a NATO és az EU későbbiekben meghatározandó érdekszférájában."
Másodsorban pedig ott, ahol éppen jön. Ennek megfelelő sokszínűséggel és aktivitással politizál mostanában Németország: hol Franciaországgal ápol szoros együttműködést, hol Oroszországgal barátságos, hol az Egyesült Államokhoz igazodik. A keleti bővítésről folytatott vita kezdeti szakaszában Rühe védelmi miniszter nyíltan megfenyegette a Clinton-adminisztrációt: az új tagállamok befogadásának további halogatása éppen azt hozhatja magával, hogy ezeket az államokat a Nyugat-Európái Unióba veszik fel, és akkor katonailag a NATO helyett a NyEU-t (és annak új tagjait) kell felértékelni. Ezen az úton meg is történtek az első lépések, amikor is 1994 májusában Lengyelország, Magyarország, a Cseh Köztársaság, Szlovákia, Románia, Bulgária és a balti köztársaságok számára garantálták a csatlakozást.
Az amerikai politika azóta teljesítette a német követeléseket, és Németország sikeresen vette a további akadályokat is. Ide sorolandó mindenekelőtt az intenzív boszniai NATO-bevetés, amit Bonn oly régen szorgalmazott. Hol vannak már azok az idők, amikor Kari Feldmeyer, a Frankfurter Allgemeine katonai szakértője arról panaszkodott – például az Europäische Sicherheit 1995. januári számában -, hogy „Franciaország és Anglia mint a NATO két nagyhatalma végső soron úgy politizál, hogy ezáltal gyakorlatilag Szerbiát támogatja. … Nem hangsúlyozzák ugyan nyilvánosan, hogy Szerbia 1945 előtt fontos szövetségese volt Franciaországnak és Angliának a Németországot korlátozni igyekvő politikában, mindazonáltal ez a tény mindmáig a politikai beállítottság alkotóeleme maradt."
A NATO keleti bővítése lenne a második fontos lépés abban az irányban, hogy Németország kiépítse középhatalmi pozícióját, s ezzel növelje mind a NATO-n belüli befolyását, mind pedig katonapolitikai súlyát a meggyengült Oroszországgal szemben. Magát Oroszországot pedig kétoldalú együttműködéssel és gazdasági támogatásokkal rá kell bírni, hogy ne akadályozza Németországnak nyugat-európaiból közép-európai hegemón állammá válását. Ez a stratégia, hála az Orosz Köztársaság erősen Amerika-ellenes politikai orientációjának, úgy tűnik, be is válik: orosz részről sem az EU tervezett keleti bővítése, sem pedig Lengyelországnak a Nyugat-Európái Unióba való integrációja nem váltott ki jelentősebb ellenállást.
Németország mindenesetre még ragaszkodik az USA-val való szoros együttműködéshez. Volker Rühe az 1995 eleji nemzetközi biztonságpolitikai konferencián még hangsúlyozta, hogy Európának szüksége van az Egyesült Államokra mint hátvédre Oroszországgal szemben, melynek méretei és potenciálja különben minden tekintetben szétfeszítenék a kontinens dimenzióit. Ugyanakkor a német vezetés – a Nyugat-Európái Unió szerepének erősítésén és az atombomba megszerzésének igényén keresztül megpróbálja – kivonni magát az amerikai Nagy Testvér gyámkodása alól. Jellemző a német vitára, hogy még az a kevés kritikus hang is, amely egyáltalán megkérdőjelezte a NATO keleti bővítését, nem a német nagyhatalmi törekvések ellen tiltakozott, csupán azt a félelmet fejezte ki, hogy a Visegrádi Államok vagy a Baltikum bevonása később esetleg kontraproduktívnak bizonyulhat. „A szövetség nem bírna el egy jelentős kibővítést" – figyelmeztet többek között Péter
Glotz, aki ezen túlmenően attól is tart, hogy Oroszország előbb támadná meg a balti államokat, mint Lengyelországot, tehát nem a megfelelő országok állnak a felvételre várók listájának élén. Hasonló tendenciát mutatnak Josef Joffe Süddeutsche Zeitung-belí kifogásai is, mivel ő a NATO-t továbbra is „valóban ütőképes szövetségnek" szeretné megőrizni, ahol „kemény fegyelem" uralkodik, és ahová nem „lopakodhatnak be" csak úgy egyszerűen „a biztonság élősdijei". „A magyarokkal és csehekkel kapcsolatban az embernek az az érzése, hogy számukra fontosabb a szövetséghez való puszta odatartozás, mint hogy hozzájáruljanak a szövetség haderejének növeléséhez."
Lehetséges, hogy többek között éppen ezek a harcos német hangok váltottak ki fordulatot az Egyesült Államok-beli vita menetében. A NATO keleti kiterjesztésének tervét az USA konzervatív biztonságpolitikai szakemberei támogatják ugyan, de csak két feltétellel, amint azt Zbigniew Brzezinski, Jimmy Carter biztonsági tanácsadója egy, a Foreign Affairs számára írt tanulmányában kiemelte. „Oroszország és Németország egyaránt önmaga komplex és mélyreható nemzeti újradefiniálásának fázisát éli meg. Az újraegyesült Németország választhat: vagy egy túlnyomórészt európaizált Németországgá válik, vagy Európa germanizációját tűzi ki céljául. Az első lehetőség csak egy kibővített EU és mindenekelőtt egy gyorsabban terjeszkedő NATO keretein belül képzelhető el, amelyben az USA kötelezettséget vállal, és bővítésének formáját is jelenősen befolyásolja. A második lehetőség viszont akkor valószínűbb, ha csökken a NATO jelentősége, és Közép-Európa, ily módon magára maradván, zavartalan vadászterületté válik hatalmas keleti és nyugati szomszédai számára." Mindenesetre sok jel utal arra, hpgy az integrációnak az a politikája, ami a megosztott Németországgal szemben még tűrhetően működött, a jelenlegi megváltozott körülmények között visszájára fordulhat.
(Fordította: Soós Anna)