Szerkesztőségünk különös érdeklődéssel fogadja a Kelet-Európában születő független baloldali mozgalmak megalakulásáról és működéséről érkező híreket. Ma, amikor minden baloldaliság kompromittáltnak tűnik, amikor minden, ami új, ami jövőre orientált, az menekül a baloldaliságnak még a látszatától is, különösen fontosnak gondoljuk azokat a szerveződéseket, amelyek mind az eddigi hatalomtól, mind pedig a világ kapitalizmusától a baloldali értékeket (a humanitás, a társadalmi-gazdasági egyenjogúság, a tényleges szabadság mindkét rendszer által korlátozott értékeit) kérik számon. S úgy tűnik, ilyen mozgalmak, szervezetek Kelet-Európa minden országában létrejönnek. Ezek dokumentumai közül mutatunk be most néhányat.
*
A csehszlovák Baloldali Alternatíva csoport tézisei
Mozgalom a demokratikus és önkormányzati szocializmusért
1. Csehszlovákiában a második világháború után a kapitalista termelési mód leküzdése teljes egészében a sztálinizmus jegyében folyt. Az addigi, parlamenti demokrácián nyugvó politikai rendszert megszüntették anélkül, hogy helyébe más demokratikus szabályozási rendszer lépett volna. A burzsoáziát mint osztályt megsemmisítették, a dolgozó emberek azonban nem szabadultak meg a kizsákmányolástól, hanem még sokkal nagyobb elnyomás és gazdasági nyomás alá kerültek.
2. Ez a fejlődés a politikai baloldalra is hatással volt. A szociáldemokratákat erőszakkal egyesítették a kommunista párttal, amely teljes egészében bürokratizálódott, és a munkásosztály politikai pártja egy, az egész társadalmon uralkodó, direktív, adminisztrációs módszereket alkalmazó hatalmi struktúrává alakult. A többi, e hatalmaknak nem alárendelt baloldali szerveződést szisztematikus üldözésnek, majd likvidálásnak vetették alá.
3. A kommunista párt most kettős karakterű. A pártapparátus összefonódik az állami szervekkel, és bürokratikus hatalmi mechanizmust képez. A párttagság a párt alapvető szociális bázisa. A párt tagjai kisebb-nagyobb privilégiumok birtokosai. Már régen nem baloldali politikai erőről van szó. Konzervatív, ellenáll a mélyreható társadalmi változásoknak, a reformokat pedig kizárólag a pillanatnyi szituáció nyomásának engedve kezdi meg.
4. Ez a demokrácia- és szocializmus-ellenes rendszer, amely akadályozza és megrendszabályozza a politikai, a gazdasági és az egész társadalmi életet, bebizonyította, hogy teljesítőképességgel nem rendelkezik, alkalmatlan a termelőerők és a társadalom egészének fejlődését lehetővé tenni – hát még stimulálni. Bebizonyította azt is, hogy képtelen biztosítani minden egyén szabad fejlődését. Ennek eredménye, a gazdasági megtorpanás mellett, az állampolgári és az általános emberi szabadság hiánya, a munkától való igen mélyreható elidegenedés és a társadalom erkölcsi válsága. Ez az uralkodó politikai és gazdasági rendszer, nevezzük akár sztálinizmusnak, neosztálinizmusnak, vagy reális szocializmusnak, az eltelt 40 év alatt nem vált be, s most elengedhetetlenül szükséges a legyőzése. Ez a rendszer azonban kielégíti a pártállam bürokráciáját, hiszen a kezdetektől saját elképzeléseinek megfelelően és igényei szerint szerveződött. Kedvez továbbá olyan élősködő szociális csoportoknak, melyek igen jól adaptálódtak az állandó diszfunkcióhoz, és busás hasznot húztak belőle.
5. Hívei vagyunk a szocialista társadalmi berendezkedésnek.
6. Véleményünk szerint a szocializmus alapja a következetes és alkotmányban kodifikált politikai pluralizmus, vagyis egyebek között, különböző politikai pártok (nem szocialisták is), társadalmi csoportosulások, szervezetek és kezdeményezések pluralitása. Figyelembe véve a csehszlovák társadalom történelmi fejlődését és jelenlegi törekvéseit, úgy gondoljuk, e demokratikus rendszer alapja a parlamentáris és a gazdasági önkormányzat típusú képviseleti demokrácia lesz. A parlamentáris rendszert védeni kell a politikai pártok fennhatósága, illetve vezető testületeik társadalom feletti uralma ellen. A képviseleti rendszerben az állampolgárok és a dolgozók helyett a küldöttek és a demokratikus választások küldöttei döntenek, s felelőséggel tartoznak nekik, folyamatos ellenőrzésük alatt állnak, és akármikor visszahívhatók. Folyamatosan tovább kell bővíteni az emberek közvetlen részvételét a közügyek intézésében. A szólásszabadság, a gyülekezési és egyesülési jog magától értetődő, természetes jog. A mai világban ki kell használni a számítás- és híradástechnika adta lehetőségeket. Így lehetségessé válik – a regresszív, elnyomó és manipulálható bürokratikus társadalmi csoportok, valamint a burzsoázia teljes hiánya mellett – a politikai rendszernek a klasszikus parlamentarizmusból a társadalmi önkormányzat irányába való fejlődése. A demokrácia köteles védeni a kisebbségek, a társadalom perifériájára szorult csoportok és az egyének jogait, s garantálni fejlődésüket. Úgy ítéljük meg, hogy hatékonyan föl kell lépni a nemzetiségi, vallási és más gyűlölet hirdetői, valamint a fajgyűlölet és a sovinizmus ellen.
7. Meggyőződésünk szerint a szocializmus kizárólag a szociális igazságosság és egyenjogúság elveire épülhet. Ezért ellenezzük az olyan gazdasági rendszert, amelyben a tőke tulajdonosai, illetve a tőke fölött rendelkezők kezében összpontosul a gazdasági hatalom, kizárva a dolgozók döntéshozatalának lehetőségét a gazdasági tevékenységben és annak következményeit illetően. A valódi demokrácia országaiban is, ahol ez a politikai-gazdasági rendszer a társadalom többségének beleegyezésével valósul meg, jellegzetesen manipulációs karakterű a tőkés tulajdonra és az afeletti rendelkezési jogra épített hatalom. A politikai hatalom a gazdasági hatalomból indul ki. Még ha a pénz uralma, a személyre szóló egyoldalú teljesítményorientáció, a társadalom privatizációja (mely elválaszthatatlan a kizsákmányolástól), úgy tűnik, elfogadhatóbbak is a mai csehszlovák helyzetnél, mi elutasítjuk, mint helytelen alternatívát, amely, igaz, megemelhetné az átlagos életszínvonalat, egyidejűleg azonban éles szociális differenciálódáshoz vezetne. Ez az „új" ún. fogyasztói társadalom más típusú, a Nyugat számára tipikus kríziseket hordozna magában. A gazdasági önkormányzat alapját, melyet a nemzetgazdaság közép- és nagyvállalatai részére fogunk javasolni, a gazdasági tervek demokratikus megalkotása képezi, valamint minden egyes dolgozó egyre nagyobb részesedése a munkájával kapcsolatos döntésekben, azok eredményeiben és feltételeinek megteremtésében. Gazdasági szükségszerűségnek tartjuk a piac teljes kibontakoztatását, vagyis a pénz- és az áruviszonyok teljes rehabilitációját. A piac hatásmechanizmusait az általános gazdasági törvényeknek megfelelően kell szabályozni. A piacon versengő gazdasági szubjektumok, egyének és tőkeerős csoportok (külföldi cégek, monopóliumok) helyett maguk a vállalatok lennének azok, melyek egyre inkább a dolgozók igazgatása alatt működnének. Ezzel párhuzamosan a központi gazdasági irányítást az állami központ kezéből fokozatosan át kell engedni a társadalmi önkormányzatnak. Azt a gazdasági önkormányzatot, amely egyedülálló vállalatokra korlátozódik, nem tudjuk elégségesnek tekinteni. Amennyiben kisvállalatokról van szó, s nem csupán a szolgáltatási és a kisipar területén, a szövetkezeti típusú gazdálkodást kell támogatni.
Az emberi munkaerő és a termelési eszközök összekapcsolódásának ilyen változatát igen humánus és demokratikus módszernek tartjuk. Ezeknek a valódi szövetkezeteknek azonban az állami bürokráciától független, működő belső demokráciával és önkormányzattal kell rendelkezniük. Támogatjuk továbbá a termelőeszköz magántulajdonát a családi vállalkozás és az ehhez hasonló típusú vállalkozások esetében. A többszektoros gazdaság egy bizonyos idő múlva elkerülhetetlen realitássá fog válni. Mint szocialisták, úgy gondoljuk, hogy a magángazdaságok jelentős önrészesedése nem felel meg a társadalom valóságos érdekeinek. Nem csupán a nagy-, de a közép- és kisvállalatok támogatását is ellenezzük. Nem utasítjuk el azonban azt a kisvállalkozást, amely hozzásegít az állampolgárok szükségleteinek jobb kielégítéséhez és dinamikus elemeket visz a gazdaságba. De a társadalom nem tolerálhatja a kizsákmányoló termelési viszonyok fejlődését.
8. A fentebb vázolt politikai és az új áru- és pénzviszonyokon nyugvó gazdasági rendszer megvalósításában alapvető szerep jut az első időben az államnak. Feladata lesz a fölmerülő szociális egyenlőtlenségek és feszültségek békítése és kiküszöbölése. Erőfeszítéseket fogunk tenni annak érdekében, hogy korlátozzuk az állam beleszólását a társadalmi életbe. Az ilyesféle beavatkozások gyakorisága és intenzitása olyan mértékben fog csökkenni, ahogyan az önkormányzati társadalomban, a szabad közmegegyezés társadalmában az emberek – mint állampolgárok és dolgozók – önszervező képessége javulni fog. Az, ami az államról fentebb elhangzott, érvényes a jogra is. A jog jövőbeni, perspektivikus pozícióvesztése nem vezethet a jog elhamarkodott elvetéséhez, vagy alábecsüléséhez. Jogtalanságot nem szabad jognélküliséggel helyettesíteni.
9. A dolgozók jogainak érdekében feltétlenül szükséges – a gazdasági reformok időszakában jobban, mint bármikor – a demokratikus, önkormányzati, harcos és bürokráciamentes szakszervezetek léte, amelyek természetesen nem függenek sem az állami, sem a gazdasági, sem az önkormányzati intézményektől. A szakszervezeti mozgalmat vissza kell helyezni természetes alapjaira, mikoris a tevékenység központjában a bürokratikus apparátus helyett a tagság áll. A szakszervezeti mozgalom megújhodása mára szükségszerűvé vált. A dolgozóknak kell eldönteniük, hogy a már létező szakszervezeteket használják-e föl saját érdekeik védelmének eszközéül, vagy új szakszervezeti közösségeket hoznak létre érdekeik védelmére.
10. Az ökológiai válság sürgős megoldást igényel. A megoldást a működő visszajelzésekkel rendelkező társadalom önregulációjában látjuk, a demokratikus mechanizmusokban, a hatékony állami ellenőrzésben és irányításban, s mindenekelőtt a korlátlan nyilvánosságban. Ez a válság, valamint az egyre inkább lemaradó, sőt kasztrendszerhez hasonlítható differenciáltságú egészségügy okolható a lakosság egészségi állapotának gyors és egyre vészesebb romlásáért. Az ökológiai problémák valódi és eredményes megoldásához a politikai rendszer megváltoztatása és a demokratizálás nélkülözhetetlen.
11. Kelet-Európa népei most válaszút előtt állnak. Az eddigi társadalmi rendszer szétesőben van. Nyugat-Európa és Észak-Amerika fejlett országaival összehasonlítva, gazdasági és műszaki szempontból ez a térség igen elmaradott. Reális veszély, hogy a kelet-európai népek gazdasági és politikai függőségbe kerülnek, azaz a fejlett kapitalista országok fejlődő gyarmataivá válnak, amelyek biztosítják az olcsó munkaerőt és nyersanyagot, területük olyan körzetté alakul át, ahová el lehet szállítani az ökológiailag szennyezett és fejletlen technológiákat és az ökológiailag veszélyes hulladékot. A kelet-európai országok állami és pártvezetései, köztük Csehszlovákiáé is, a Nyugattal olyan egyéni és nem koordinált gazdasági kapcsolatokat építenek ki, amelyek figyelmen kívül hagyják ezt a reális veszélyt. Azoknak a forradalmi változásoknak, melyek most ezekben az országokban zajlanak és megszabadítják népeiket a bürokratikus uralomtól, nem csupán a gazdasági reformokra kellene koncentrálnia, amely megteremti a valós áru- és pénzviszonyokat és a gazdasági önkormányzatot, hanem Európa eme részének szűkebb gazdasági és politikai integrációjára is. Az önkéntes integráció demokratikus elvek érvényesítésével lenne megvalósítható, konföderációs és a gazdasági célszerűség alapján. Példaként szolgálhat ehhez Nyugat-Európa fokozatos integrációja. Európa népeinek és az egész világnak a fejlődése olyan irányba mutat, hogy az államok közti határok fokozatosan el fogják veszíteni jelentőségüket.
12. A világ egyenlőtlen fejlődését, amely egyre mélyülő szakadékként jelenik meg az igen fejlett kisebbség és a szenvedő fejlődő világ között, alapvető problémának tartjuk, mind gazdasági, mind politikai, morális és ökológiai aspektusból. Ebbe az állapotba nem szabad belenyugodni. Népünk problémáit mindig egyetemes összefüggéseiben kell szemlélnünk, mivel az emberiség és jogai oszthatatlanok. Igyekezni fogunk Csehszlovákiában tevékenyen szolidaritást vállalni a világ fejlődő országaival és propagálni fogjuk a világ gazdasági és politikai rendszere megváltoztatásának szükségességét.
13. A Baloldali Alternatíva szeretne hozzájárulni ahhoz, hogy társadalmunkban kifejlődjön az erős, alulról szerveződő általános társadalmi és politikai aktivitás, amelyben nem csupán formális szervezetek, pártok és szövetségek vesznek majd részt, inkább nem formális társadalmi csoportok, kezdeményezések, mozgalmak. Tevékenységük visszajelzést jelent majd, és az ellenőrzés eszközévé válik a hatalom máig létező társadalomigazgatási struktúráiban és központjaiban, valamint biztosíték lesz a társadalmi élet új bürokratizálódása ellen.
14. A most születő csehszlovák politikai spektrum részének tartjuk magunkat. Hajlandóak vagyunk együttműködni mindenkivel, aki komolyan küzd a demokratikus forradalom győzelméért, vagyis a pártállam bürokratikus apparátusával szemben harcol a demokráciáért és küzd a pozitív politikai és gazdasági változásokért. A Baloldali Alternatíva tevékenységében részt vehet mindenki, aki egyetért e tézisek fő gondolataival, melyek nyitottak a további vitákra is. A Baloldali Alternatíva tagsága tevékenykedhet más független kezdeményezésekben, társadalmi mozgalmakban, s akár hivatalos szervezetekben is. Mozgalmunk azonban zárt azok számára, akiket felelősség terhel a politikai megtorlásokért, a szociális elnyomásért és az ország gazdasági megtorpanásáért.
1989. november 26.
A Baloldali Alternatíva csoport alapító tagjainak nevében:
Egon Bondy (szül. Zbyněk Fišer), Alexandr Kramer, Petr Kuzvart, Vladimír Říha, Petr Uhl
(Ford.: Hódos Mária)