1990. január 10-én egy sajtóértekezleten szélsőjobboldali veszélyre mutattak rá a végét járó NDK-ban. Akkoriban Helmut Kohl szövetségi kancellár úgy vélte, ezek az észrevételek „mértéktelen túlzások".
Közel 14 hónappal később 1991. március 2-án, a brandenburgi pártvezetők konferenciáján a CDU tartományi elnöke, Lothar de Maziere „jobboldali elhajlás" veszélyéről beszélt. Mindketten CDU-politikusok, eltérő véleményüket tehát nem a pártkonkurencia motiválta, motiválhatta.
Tekintettel a halványuló bipolaritásra az USA és a Szovjetunió között és az ezáltal megindult aktivitásra az új világrendszerért, az NDK-beli létező szocializmus eltörlése felhívás volt egy önkormányzati Németország létrehozására a modern Európában. Aztán a hidegháború nem a népek békéjének korszakába, hanem az Öböl-háborúba torkollott. Az összes német szövetségi államgazdasági és szociális egységéhez vezető átmenet nehézségeit befolyásolta a nemzetközi érdekek agresszivitása, aminthogy a milliárdos nagyságrendű pénzügyi ráfordítások is rányomták bélyegüket.
A nehéz visszatalálást a német egységhez, a kelet-európai államok korszakos összeomlása is terheli. Mindezek az összefüggések azt követelnék meg, hogy az új Németország minél humánusabb ország legyen. Gazdasági helyzetéből következő történelmi felelőssége a jövendő, határok nélküli Európában, hogy a gazdag, a polgári demokráciában élő ipari államok közötti feszültségeket, az egyfelől elszegényedő, másfelől mély strukturális válságban lévő államokat nem csak el kell tudnia viselni, hanem e problémákat képesnek kell lennie megoldani is.
Ebből a szempontból Németországgal szemben a jövendő feltehetően még magasabb követelményeket támaszt, mint a jelen. A tolerancia és a humanizmus politikai kultúrájának kialakítása a modern Európa demokratikus és a belső béke által meghatározott minőségének a követelménye. Csak így lehet olyan, politikai érvényű, morális példa, amely ellenszegülhet az új világrend tömegpusztító eszközök általi megvalósítására irányuló törekvésnek.
A neofasizmus lehetséges veszélyét és/vagy a jobboldali radikalizmust, nézetem szerint, ennek a felelősségnek a dimenziójában kell vizsgálni.
A „szélsőjobboldaliság" trendanalízisének szükségességéről
A korábban említett sajtókonferencia a következő tények megállapítására jutott a „szélsőjobboldaliság" jelenségeinek tekintetében. Az 1989. december közepi lipcsei megmozdulás óta egyre agresszívebb lett a nacionalizmus. A demokratikus tiltakozó akció „Mi vagyunk a nép" jelszavát túlharsogta az „Egy nemzet vagyunk" kiáltása – háborús zászlók alatt. Ugyanezen a napon, december 11-én Karl-Marx-Stadt-ban már így hangzott a jelszó: „Hogy tiszta legyen a levegő Németországban, a kályhákban ne szénnel, hanem kommunistákkal tüzeljünk!" Olvasói levél az újságból: „Figyelmeztetnem kell a ,barna hullámra', amely a megmozdulásokon egyre láthatóbbá válik!" Az ilyen írások közzététele viszont fenyegető leveleket provokál az újságírókkal szemben, mint a Berliner Zeitung esetében: „Megtörténhet, hogy az Önök szerkesztőségét a levegőbe repítjük! Számítsatok rá!" Aláírás: „Az újraegyesülésért – Republikánusok". A feladó többnyire ismeretlen marad. De a nemcsak hogy neofasiszta, hanem neonáci jellegű írások nyilvánvalóan hitvallásoknak tekinthetők. Egyértelműen neonáci tartalmú volt például az az ajánlás, amelyet a Buchenwaldi Nemzeti Figyelmeztető- és Emlékhelyek vezetése számára küldtek („Tartsátok melegen a kemencéket…") és egy telefon az erfurti zsidó hitközséghez: „A buchenwaldi kemencék még mindig várnak rátok!" A neonáci dikció világosan kitűnik abból a levélből is, amelyet a rostocki Állami Ügyészség 1989. december végén kapott: „Mi nem csak a még megmaradt zsidókat semmisítjük meg, hanem a második világháború minden árulóját, például a „Szabad Németország" és a „Nagy-Németország ébredj!" Nemzeti Bizottságának a tagjait is". Beleértették a követelésbe a feladók a háborús bűnökért elítélt Jakob Holz szabadon bocsátását is. De nem riadtak vissza az erőszak alkalmazásától sem: lerombolták a szovjet katonai temetőket és a berlin-treptowi emlékművet. 1989. december 7-én abban az évben már negyedik alkalommal meggyalázták a zsidó hitközség temetőjét. Ezek csak a kevésbé jelentős példák. Az emlékhelyek fenyegetése és elpusztítása eszkalálta az erőszakot az emberekre is: a külföldiek szabályszerű vadászata és a lakásaikba való behatolás, a „rajtaütés" a vietnamiakon, kubaiakon és afrikaiakon súlyos sérülésekhez, sőt halálhoz vezettek.
Célszerűnek látszik feltenni a kérdést: vajon már a „szélsőjobboldaliság" probléma meghatározás nem a jelenség elkendőzését jelenti-e? A hírközlő eszközök 1990 elején, még a „szocialista sajtó" szokásaihoz fűződőén, neofasiszta megnyilvánulásokkal kapcsolatban a „huliganizmus" besorolást részesítették előnyben. Mind a mai napig nem látszik túlhaladottnak a neonácizmus tényleges veszélyét elkendőző információs stílusnak ez a tendenciája – az antiszemita provokációkat ártalmatlannak, „mázolmánynak" tüntetik fel, a külföldiek elleni fegyveres támadásokat pedig legtöbbször a rövidre fogott bűnügyi krónikákban jelentetik meg. A bűncselekmények és a fasiszta érzület közötti összefüggés kérdését nem hajlamosak megvilágítani.
Az újságírás kettős dilemmája az új Szövetségi Köztársaságban
Nem túl nehéz az újságolvasó, rádióhallgató és tévénéző polgárok számára érthetővé tenni, hogy a neofasiszta csoportosulások és pártok stratégiai és programcéljai – a történelmi eszményképek kiválasztásában (Rudolf Hess, a Strasser-fivérek, Adolf Hitler vagy mások) illetve a nemzeti szocializmus és a második világháború értelmezésében megmutatkozó minden véleményeltérés ellenére – együttesen azt célozzák, hogy az NDK és Németország egyesülésének fordulatát (legalábbis az 1937-es határokkal és a szövetségi államnak tekintett Namíbiával, mint „új élettérrel") – az ő fogalmaikat használva – „nemzeti forradalomként" realizálják. Az egyesülést a Deutsche Stimme NPD-sajtóorgánum a „közép-németek nagyszerű novemberi forradalmaként" üdvözölte. Hogy ezekben a sorokban milyen program rejlik, azt egyedül a „Közép-Németország" fogalma is megvilágítja: 1990. október 3-a eszerint Nyugat- és Közép-Németország egyesítési napja volt. Egy az erre az alkalomra vert arany és ezüst érem „arra óhajt emlékeztetni, hogy hazánk 1990. október 3-i újraegyesítése még nem annak teljes terjedelmében történt meg".
A „fordulat" demokratikus jellege és a verbális hitvallások ellenére az átalakulás tényleges kezdeményezéseit már az akkori NDK-ban neofasiszta eröszakmegmozdulások szakították meg. Az „Új Fórum" tagjai és szervezetei, a lipcsei szociáldemokraták is kaptak fenyegető leveleket, a lipcse-markleebergi NDK-SPD-pártnapot bombariadó miatt egy időre félbe kellett szakítani. Egon Bahr írta az ilyen eseményekről (1990. március 9-én a Pravdában): „Thüringia és Szászország kisebb városaiban az SPD több ismert tagjának kézbesítettek fenyegető leveleket a fizikai leszámolásról. Suhlban egy fiatalembernek, aki az SPD mellett agitált, mindkét lábát eltörték… Ez egyértelműen fizikai terror…" Ebben a körzetben zajlottak le az olyan polgári kezdeményezések ellen intézett kirohanások is, amelyek a fordulat közben és után a demokratikus mozgástér megőrzésére irányultak. Kedvelt alternatív kommunikációs központokat, ifjúsági házakat és klubokat támadtak meg.
A keletnémet újságírásban sok minden megváltozott… De nem változtak az ex-NDK újságírói. A kritikai gondolkodás az új társadalmi körülmények között is megmarad kritikusnak, az opportunisták pedig beilleszkednek, mint azelőtt.
Napjainkban a hírközlő szervek többsége tudósításaiban felületesen informál a „garázda" huligánokról, bórfejűekről és a szélsőjobboldaliakról, a szélsőjobboldaliság fejlődésirányzatairól; vonakodnak az országos adásokban bizonyos ügyeket kommentálni – félelemből, minthogy az ilyen állásfoglalás kezd kényelmetlenné válni. De már a központi bűnügyi hatóságoknak az akkori NDK-ban, 1990. májusában megfogalmazott értékelése („A szélsőjobboldaliak előnyben részesített támadási célpontjai a külföldiek, baloldaliak, értelmiségiek, háztulajdonosok, homoszexuálisok, nyakkendőt viselők és a túl-hosszan-odafigyelők voltak") sem tette lehetővé a valódi összefüggések felismerését. Növekedett az olvasói levelek beküldőinek félelme is az állásfoglalásaik közzétételéből származó hátrányok, megtorlások és üldöztetések lehetőségétől. A névtelen és a visszakért levelek nagy száma, a nevek közléséhez való hozzájárulás megtagadása jól tükrözte ezt. A levelek körülbelül egyharmadát ilyenek tették ki. A tapasztalt hátrányokat a levelezők konkrétabban is leírták. Egy olvasó például nyomatékosan kérte: a második levelét már ne tegyék közzé, mert az első levél közlése után a családot szidalmazták és agresszíven megfenyegették. Egy másik szintén kérte anonimitását, „nehogy új akasztófát állítsanak az ajtóm elé".
Vajon nem korlátozódik-e lényegesen az ilyen atmoszféra elterjedésével a szabad véleménynyilvánítás demokratikus joga, még mielőtt a valamikori NDK-polgár megtanulna élni vele?
A neofasiszta szervezetek taglétszámáról és működési területéről
Az új szövetségi tartományokban a neofasiszta pártok szervezeti hatékonysága kb. 5.000 tagra terjed ki. De működési körük valós megközelítéséhez tekintetbe kell venni szervezeteik hálózatát a régi és az új szövetségi tartományokban, a velük szimpatizáns csoportok létezését, és a nemzetközi együttműködést is. Már 1990-ben megkezdték (a német városok közötti kapcsolatok alapján) szervezeteik kiépítését. Az ebben a folyamatban közreműködő pártok nemzetközileg is összekapcsolódtak, így pl. a „Nemzeti Alternatíva" (NA) szervezetei. Az NA tulajdonképpen a „Német Alternatívok – Nemzeti Tiltakozó Párt" (DA) kelet-berlini változata Az NA és a DA sejtjei egy magot alkotnak az ún. „Berlin Blokkban", amely több mint 20 neonáci csoportnak és kezdeményezésnek az egyesülése. Az NA szoros kapcsolatot tart fenn a „Liberális Német Munkáspárttal" (FAP), a „Nemzeti Listával" (NL), amelynek a központja Hamburgban van, az „Asgard-Szövetséggel", amely egy neonácinak tartott misztikus németkultusznak hódol, a „Nemzetiszocialista Német Munkáspárt/Külföldi és Szervező Szervezetével" (NSDAP/AO), amelynek központja a nebraskai Lincolnban (USA) található. Az NA-nak további külföldi kapcsolatai vannak Ausztriában, Dániában, Olaszországban, Angliában és Spanyolországban. Erőfeszítéseket tettek a fasiszta csoportosulások kapcsolatainak kiépítésére és stabilizálására Kelet- és Dél-Európában, különösen Lengyelországban, Oroszországban és Csehszlovákiában. A neofasiszta ténykedés ezen dimenziói a lakosság körében messzemenően ismeretlenek. Aktivitásukat időközben kiterjesztették Szászországra és Thüringiára is. Erfurtban alapítottak egy csoportot, amely a republikánus párthoz (REP) áll közel, „Árják fiai" néven. Kapcsolatban állnak a weimari, gothai, arnstadti és duisburgi, düsseldorfi, marburgi, lipcsei csoportokkal is. A REP Wiesbadenből érkezett támogatásával alakult Görlitzben a „Sziléziai Egységfront". A lipcsei REP-alapítás kiindulópontja volt egy bornai körzeti szervezetnek, egy-egy eilenburgi, pegaui és torgaui helyi szervezetnek. És a szerveződés kiszélesedésének már feltárható jeleit még sokáig sorolhatnánk.
A neonáci terepszondázás jellegzetességei
A neonáci és neofasiszta aktivitás azonban jelenlegi szakaszában, úgy tűnik, inkább terepszondázásra rendezkedett be, hogy az új szövetségi tartományok részére meghatározhassa alapprogramját. Mindez feltűnés nélküli szervezkedés mellett, ami a lehetséges tiltakozások elaltatását és kikapcsolását célozza. Provokációikat mintegy helyzeti tesztekként is felhasználják, hogy megtudják, milyen az ellenállás a neofasiszta ideológiával és megmozdulásokkal szemben: kialakult-e már az érdeklődő figyelem akár egészen az egyetértésig, és/vagy mennyire jellemző a növekvő közöny, amely a megszokáson át egy kvázi-elfogadásig vezethet. A Németországban voltaképpen betiltott NSDAP/AO reklámkampánya során jó hírnevű kelet-berlini címzettek kaptak egy levelet „chicagói" pecséttel, „az NS kampányfelhívása" felirattal. A „kampányfelhívás" szövege a párt elfogadásáért száll síkra, amelyet az USA-ban „egy nagyvonalú propagandagépezetet tenne lehetővé", és felszólít „a küzdelemre az NS-párt betiltása ellen Németországban". Céljuk „a nemzeti-szocialista állam létrehozása egy szabad, szuverén és újraegyesített Nagynémet Birodalomban". Az írás szerint természetes kívánalom és folyamat a tagok, pártfogók és előfizetők toborzása. Ez a toborzókampány példa lehet a helyzetfelmérés egy típusára.
A magatartásvizsgálat egy másik típusát egy königs-wusterhauseni esemény mutatja Az arra elhaladók naponta olvassák az S-Bahn aluljárójának falán a halálos fenyegetést: „Galinskival a gázkamrába!". Tiltakozó polgárok értesítették a Berliner Zeitung szerkesztőségét. Az újságírók nyomoztak. „Együtt kell vele élnünk" – hangzott az állomás vezetőjének véleménye. Az állomás alkalmazottai hiányolták a felirat eltávolítására szolgáló eszközöket. A provokáció helye egy pályaudvar, s ideje sem lehet véletlen. Éppen ebben az időszakban volt az évfordulója annak, hogy a nácik elszállították Berlinből a zsidó munkásokat (48 évvel ezelőtt). Heinz Galinski a Németországi Zsidó Központi Tanács elnöke, az emlékezésről beszélt, mint ennek a szállítmánynak egyik túlélője. Az erre reagáló provokatív feliratot csak két hónap múlva távolították el a pályaudvar aluljárójának faláról. A provokáció közönyöre talált az arra áthaladók nagyszámú tömegénél. (Emlékszem a közönyösség egy másik élményére: Berlin utcáin 1990 nyarán piszkosan, koldulva, cigányok és románok legszegényebbjei…..Botrány" – így találta a berliniek többsége. Aztán nem láttuk őket többé. „Hol vannak a cigányok?" kérdeztük többen. Egy egész populáció eltűnt egy város utcáiról – s alig vette ezt észre valaki is…)
A közönyösségnek különféle formái léteznek. A közhivatalnok, aki meghatározatlan hatáskörét nem tudja átlépni, a megrémültek, akik lemondanak a tiltakozásról önmaguk védelmében, az egzisztenciájukat féltők, akiket egyedül saját életszükségletük ural, a tudatlanok, akik alkalmatlanok a fogalmak és az összefüggések értelmezésére, mindannyian a neofasizmus és a neonácizmus veszélyének útját segítik egyengetni.
Mint németek, nem beletörődtünk, hanem feladtuk
A jelenlegi értelmezési kísérletek többsége főleg azt hangsúlyozza, hogy a fiatalok körében megnőtt a vonzódás általában a szélsőjobboldali és különösen a neofasiszta és/vagy neonáci eszményekhez, s hogy ez a jelenség túlnyomóan kiúttalannak mutatkozó szociális és gazdasági élményekre adott választ. A neofasiszta aktivitást eszerint az új szövetségi tartományokban elterjedő gazdasági és egzisztenciális válságoknak kellene magyarázniok. Nekem úgy tűnik, ez a tendenciózus ökonomizmus éppúgy egyoldalú magyarázat, mint a volt NDK-ban több társadalomkutató által gyakorolt hivatkozás az ideológiai diverzió befolyására. Az a vizsgálat, amely a neofasiszta gondolkodás- és viselkedésminták létrejöttének a feltételeit a társadalmi-politikai viszonyoknak a volt NDK létező szocializmusában végbement eltorzulásából vezette le, már jelentősen differenciáltabb. A kutatók itt a következő szociális, eszmei és politikai tényezők szerepét hangsúlyozzák:
- Az NDK messzemenő elszigetelődése más államoktól, népektől, kultúráktól és életmódoktól konzerválta a hagyományos távolságtartást minden „idegennel" szemben.
- Az antifasizmus dogmatizálása, amelyet szinte kizárólag a kommunista ellenállásra szűkítettek, és a „kommunistalét" értékeinek doktriner behatárolása végül minden antifasisztát diszkreditált.
- A nyolcvanas évek közepétől határozottan fellépő államnacionalizmus („szocializmus az NDK színeiben"), amely az „új gondolkodás" elleni politika eszközévé tette az uralkodó reformellenséget, újraélesztette a nagynémet önteltséget.
- A hivatalos párt- és kormánypolitikai nyelvezet harcossága továbbvitte a tekintélyen alapuló hagyományokat.
- A primitivizált cionizmus-ellenesség és a katonai agressziós politikára redukált Izrael-kép segített fenntartani az antiszemitizmust.
- Az NDK-beli neofasiszta tényezők ignorálása és kriminalizálása végső soron támogatta azok kibontakozását
A fordulat révén a rejtőzködő neofasizmus és rasszizmus felszínre került az NDK-ban. Az államhatárok megnyitásával lehetővé várt az NSZK-beli és külföldi neofasiszta szervezetek befolyása, e hatás találkozása a már fennálló struktúrákkal és magatartásformákkal.
Tekintetbe kell vennünk azt is, hogy a válság és az NDK-szocializmus összeomlása a „világszocializmus" válságának keretében ment végbe. Ennek az összeomlásnak a feldolgozása a lakosság többségénél egy teljes utópiatagadáshoz vezetett: „Soha többé szocialista kísérletet!" A szocializmus eszméjének ez az elvetése – beleértve a demokratikus szocializmusét is – sok embernél háttérbe szorította a fasizmussal szembeni beállítottságot, pedig az NDK ideológiájában évtizedekig jelen volt az antifasizmus fogalma, noha egy dogmatizált szocializmus/kommunizmus-elképzelés keretében. Szociálpszichológiai szempontból el kell ismerni, hogy a társadalmi átalakulások fázisai a látásmód erős beszűkülését hozzák magukkal. Egy ilyen időszakban a csalódottaktól nem várható el, hogy az antifasizmust mint kétségbevonhatatlan, humánus értéket fogják fel. Nem lett volna szabad elfelejteni azt sem, hogy a neofasiszta, különösen neonáci felfogás adott esetben eszményképpé értékelődhet fel, mégpedig olyan értékek képviselete által, amelyek egyébként minden társadalom számára elengedhetetlenek, mint a fegyelem, a (német) minőségi munka, az eszményképek iránti igény, az összetartozás érzése, öntudat, megbízhatóság, igazságszeretet stb. Egy társadalmi értékválság idején, amely már az NDK-ban jelen volt, s amely a magukra utaltság körülményei között továbbra is fennáll, az ilyen ideálok tetszetőssége sok fiatal számára vonzó. A csábítás amellett banális új lehetőségeken is alapul, például a .Németország Nemzeti Demokratikus Pártja" (NDP) hívei költségmentesen részt vehetnek Odeóban (Olaszország) az NPD oktatási központjának tanfolyamán, a „Nemzeti Alternatívák" (NA) tagjai és szimpatizánsai Dániában sporttáborok vendégei lehetnek stb.
A két német állam egy beillesztésében a neofasizmus sajátos kötőanyaga is szerepet játszott, ezt a momentumot azonban mint különálló jelenségek sorát (eufórikus nacionalizmus, idegenellenség, rasszizmus, maga az antiszemitizmus), s még nem mint neofasizmust értékelték.
A jelenlegi helyzetben az új szövetségi tartományokban a neofasiszta befolyás feléledésének új szakaszát lehet felismerni. Szociálpszichológiailag az első helyen a politikai csalódottság említhető, a kirajzolódó válságok következményeként. Sokan, akik hittek a reményteli ígéreteknek – „senkinek sem fog rosszabbul menni!" – a mostani helyzetet a bizalmukkal való visszaélésnek tekintik. Tapasztalataik szerint itt rövid idő alatt két politikai berendezkedési típus is zátonyra futott: a tervgazdaság adminisztratív-bürokrata rendje, amely nem működött, és a szociális piacgazdaság polgári-demokratikus rendje, amely nem váltotta be ígéreteit. A tájékozódási válság a „szocializmus" idején évtizedek alatt alakult ki, tartósan és ellentmondásosan. A mostani válság az embereket egy olyan időpontban érte, amikor azt hitték, hogy végre sikert garantáló biztonsághoz jutnak, és hiteles jogállami társadalomban fognak élni. A realitással való ütközés most azzal a fenyegetettséggel párosul, hogy a volt NDK-lakók másodosztályú állampolgárrá fokozódnak le. A jelenlegi orientációs vákuumban mindez alaktalan, összetett érzelmi háborgások formájában tör felszínre. Az új társadalomba való berobbanás alig engedte kialakulni a készséget a „létező szocializmus-múlt" egyéni feldolgozására. A kézzelfogható veszteségekhez ezzel egy újabb korlát járul: a hiányzó készség, hogy a magunk csalódottságára reflektálni tudjunk. Dominál a csalódottnak-lenni érzése.
Ez tehát az a szociálpszichológiai háttér, amely komoly tényezővé teszi a nemzeti pszichológiai hajlamot a rasszizmusra, az ingadozást az eufórikus nacionalizmus és az elszabaduló gyűlölet, a kisebbrendűségi érzés ápolásának tendenciája és a depresszióra és a csalódottság felismerésére való hajlam között. Hogy a terjedő agresszióra, a lakosság apátiájára és kétségeire a vezető politikusok az összefüggéseket figyelmen kívül hagyva reagálnak, meglehetősen aggasztó. A létező szocializmusban szerzett demokrácia-tapasztalatlansághoz az aktív, teremtő, kockázatvállaló demokrácia feltételeinek akadályaként ugyanis most az a körülmény is hozzáadódik, hogy az alapvetően garantált demokratikus lehetőségeket olyan társadalmi kényszerek határolják be, mint a munkanélküliség és jogbizonytalanság. Ezzel fennáll a veszély, hogy a pillanatnyi társadalmi állapotok elleni tiltakozás következményeként esetleg egyáltalán a demokratikus lehetőségekről kell lemondanunk. Nem lenne váratlan a neofasiszta jellegű rendigény növekedése, ami egyesítheti és szerephez juttathatja a neofasiszta erőket.
A mai neofasizmus – a kutatás feladata
Főként a fiatalok azok, akik most a neofasiszta „alternatívákhoz" fordulnak. Nem lehet célunk, hogy elítéljük és elszigeteljük őket – a demokratikus felelősséget érző emberek fő feladata felvilágosításuk és visszanyerésük a humanista társadalom számára. Az erre a feladatra indított kezdeményezések – „Ifjúság az erőszak ellen" mozgalom, többkultúrájú központok kialakítása különféle profilokkal, a hírközlő szervek adásai, közlései, kommunális találkozók, egyházi fórumok, egyes iskolák szakkörei – még mindig nem elegendők.
Nincs még érthető, elfogadható felvilágosítás a demokratikus nyilvánosságban a neofasizmus „világnézetének" átrajzolására. Pedig a lelki irritáció, mint az átfogó szociális válság része, csak az ész eszközével' képes felülemelkedni a neofasiszta programokon, a fejlődési tendenciákon, a demagóg háttéren és célokon. Maga a morális elítélés nem túl erős hatású, a tudatos megértésen keresztüli indoklást igényli. Szívvel és értelemmel vagyunk elkötelezettek Németországnak a világban várható szerepe, a megtévesztett emberek visszanyerése, a tolerancia és segítőkészség, a menedéket keresők százezreinek fogadása iránt.
A neofasizmus ma nem úgy létezik, mint kizárólagos koncepció vagy központilag vezetett szervezet. Jelenleg erős feszültségek mutatkoznak egyrészről a „republikánusok" és a „Liberális Német Munkáspárt", másrészről a „Németországi Nemzeti Demokratikus Párt" között. Az ellentétek az eszmei és politikai törekvésekben eljuthatnak egymás kölcsönös megcsúfolásáig is. A létező szocializmus veresége viszont kettős szempontból is javítja a neofasizmus működési feltételeit: 1. a létező szocializmus elmúlása az elismerés esélyét nyújtja a mai neofasizmus számára, antikommunizmusa révén; 2. a neofasiszta történelmi propaganda a „marxista-leninista" történelemtudománynak a modern sztálinizmus-kutatás révén felfedett minden történelmi hazugságát erősen kihasználja (pl. Katyń), hogy kétségbe vonhassa az antifasiszta fasizmuskutatás alapvető igazságtartalmát.
A háborús bűnök és felelősség által terhelt nemzeti szocializmusnak évtizedes törekvése az adminisztratív és ipari méretű népirtás vádja alóli mentesülés, hogy ezáltal is felhajtóerőt nyerjen. Ezt mutatja az ilyesfajta publikációk áradata: „A múlt vége. Európa koalíció nélkül", ,A kierőszakolt háború. A második világháború igazi okozói", „Churchill. Küzdelem a hatalomért", „Vigyázat, hamisítvány. Ezer németellenes hazugság cáfolata" „A dachaui hazugság-cégér", ,Az auschwitzi hazugságtábla" stb. A demagógia humanisztikusán álcázódik: „A koncentrációs táborok barbárságainak alapvető elvetése alól nincs semmilyen kibúvó. A tömeggyilkosokat nevükön kell nevezni, akár németeken, akár németek által követték el azt. Ám az embernek nem szabad gyalázatosan eljárnia az iszonyúan szenvedő ártatlanokkal szemben azáltal sem, hogy az áldozatok számát tisztán propagandacélokkal megsokszorozza." (Ezek a „rehabilitálások" ilyen különbségeken alapulnak: vajon 4 millió, vagy 1,6 millió zsidót gyilkoltak-e meg?)
A neofasizmus fő ideológiai és politikai ellenségének, a létező szocializmusnak eltűnése révén annak megürült helyére az USA került. Az új körülményekhez igazított neofasiszta Európa-koncepcióban ez az Amerika-ellenesség Németország szerepének felértékelődésével van összefüggésben. A „Nagy-Németországnak" egy újfasiszta Európában a központi helyet kell elfoglalnia …
(Fordította: Jánoska Péter)
Utopie Kreativ, 1991/10, némi rövidítéssel.