„Ha természetnek többet, mint mire
Szüksége van. nem adsz. az emberélet
Az állatéval egy értékű lesz." Shakespeare1
(Sarkantyú Mihály fotói)
Vallottuk és hirdettük, hogy a kommunista termelési mód a kapitalizmusból fejlődik ki – ne csodálkozzunk tehát, hogy a fejlett kapitalizmus itt-ott már kommunisztikus vonásokat mutat: a kapitalizmus világtörténelmi érdemei közül ugyanis az egyik legfontosabb a holtmunka alárendelése az élőmunka termelésének – ezt pedig a Kommunista kiáltvány a kommunista társadalmi formáció megkülönböztető sajátosságának tekintette a kapitalizmussal szemben:
„A polgári társadalomban az eleven munka csak eszköz a felhalmozott munka gyarapítására. A kommunista társadalomban a felhalmozott munka csak eszköz a munkások életfolyamatának kibővítésére, gazdagítására, előmozdítására."2
A kapitalizmus története azt látszik igazolni, hogy a tőkés árutermelésre alapozott termelési mód ebben az értelemben is szálláscsinálója a munka társadalmának.
Körülbelül az első világháború óta a tőkés fejlődés centrumában az extenzív munkaerőforrások elapadásával a tőkésosztály rákényszerül arra, hogy – az eszmei3 össztőkés képviselője, az állam közvetítésével – egyre nagyobb részt vállaljon az összmunkás bérmunkaerejének bővített újratermeléséből. Okosabb és egészségesebb bérmunkás több értéktöbbletet termel – ez Owen óta közhelyszámba megy -, ám a tőkés önmagától nem „jótékonykodik", hiszen akkor nem lenne az, ami: a tőkefunkció megtestesítője. Csak akkor szánja el magát erre a méltán világtörténelminek nevezhető lépésre, ha a termelésbővítés logikája eljuttatja a humán beruházás, az intenzív munkaerő-fejlesztés szükségességének felismeréséhez.
Bevezető gondolatok: Egy paradoxon, és annak feloldási kísérlete
A munkaerőáru értékének marxi elemzése logikai ellentmondással terhes, és itt, bármennyire is száraznak tűnjék első látásra, a továbbiak jobb megértése céljából pár gondolat erejéig szükséges kitérnünk a kapitalizmus marxista politikai gazdaságtanának e problémájára:4
- Ha – mint ahogy Marx állította – a bérmunkás munkaerőárujának értéke valóban csak a ráfordítások (létfenntartási eszközök, szolgáltatások stb.) értékével egyenlő, akkor termelésekor nem képződött értéktöbblet, akkor tehát a bérmunkás munkaerőáruja olyan áru, amelynek termelése nem árutermelés, maga a munkaerőáru pedig nem áru.
- De hát miért is kellene nekünk ezt a paradoxont elfogadnunk? Tegyük fel, hogy a munkaerőáru mégiscsak áru, termelése tehát árutermelés, értékében tehát a ráfordításokon túl értéktöbblet is képződik!
Ez az ártalmatlanul elvontnak tűnő gondolati játék messzire vezet, egészen odáig, hogy ki kell jelentenünk: ha ez így van, akkor a bérmunkás – kisárutermelő (ti. saját munkaerejének kisárutermelője), és mindig is az volt. Százötven évvel ezelőtt is kisárutermelő volt, akkor is, amikor sajátos árujában megtermelt értéktöbbletét nem realizálhatta, amikor árujának ellenértéke csak az egyszerű önújratermelésre volt elég.
Nyomorgó és egyre jobban elnyomorodó, néhol az éhen-halás szélén álló munkások – ez volt az a kézzel fogható realitás, amellyel Marx (akárcsak Engels, akitől a munkaerőáru paradoxonra vezető értékmeghatározásának tétele az eredeti formájában származik5 ), nap mint nap találkozhatott „a tőkés termelési mód és az ennek megfelelő termelési és forgalmi viszonyok klasszikus hona"6 , a múlt század közepi Anglia munkásnegyedeiben. A munkás itt puszta létét termelte újjá, élete a biológiai egzisztálásra szorítkozott, ezért élhetett Marx – jogosan – azzal az empirikus, munkaérték-elméletéből nem következő előfeltevéssel, hogy a bérmunkás munkaerőárujának újratermelése nem munka7 , bár a szó egy tágabb értelmében véve termelés.8
Ez az előfeltevés ugyan ellentmondott az elméletnek, hiszen így posztulálódott egy olyan áru léte, amelynek újratermelésekor nem egy munkafolyamat terméke jön létre, és ezért termelésekor nem képződik új érték – ám éppen, mert ez az előfeltevés egy reális, a valóságos folyamatoknak megfelelő elvonatkoztatás eredménye volt, ezért nem zavarta a kapitalizmus politikai gazdaságtanának marxi kifejtését. A munkaerőáru újratermelésének vizsgálata nem tartozott a tőkés termelés vizsgálatába, hiszen a társadalmi újratermelési ciklus e szelete nem a tőkések gondja volt.
Egy gyakorlatilag kimeríthetetlen munkaerőtömeg állt a tőkésosztály rendelkezésére, a tőkések számára tehát a munkaerőáru termelésének költségei csak annyiban számítottak termelési költségeknek, amennyiben meg kellett termelni a munkások által elfogyasztandó létfenntartási eszközöket, kielégítve ezzel a munkások munkaerő-újratermelési eszközszükségleteit. A munkaerőáruban képződő értéktöbbletet mindenféle ellenérték nélkül egész egyszerűen elsajátították, a munkások kizsákmányolása tehát már árujuk megvételekor megkezdődött, amikor munkaerőárujukat – a túlkínálat miatt – kénytelenek voltak értéken alul eladni.
Mivel itt a csere nem volt egyenértékes, ezért nyugodtan állíthatjuk, hogy ez az adásvétel még a polgári tisztesség, a polgári jog követelményeinek sem felelt meg, ugyanis árutulajdonosok egyenlőtlenségét, gazdasági alá- és fölérendeltségi viszonyát előfeltételezte. A munkásosztály kizsákmányolása kettős volt: kizsákmányolták az adásvétel aktusában, a munkaerőáruban foglalt értéktöbblet elsajátításakor, és kizsákmányolták – ezúttal már „törvényesen" – a tőkés vállalkozó termelőeszközeivel megtermelt értéktöbblet elsajátításakor is.
Úgy tűnik, hogy fejlett tőkés országokban, a nem véletlenül „fogyasztóinak" nevezett jóléti társadalmakban a tőkés kizsákmányolásnak ez a nyers formája már a múlté: egy nyugat-európai szakmunkás keresetéből kényelmesen meg tud élni, személyi tulajdonát, vagyis létfenntartási eszközeinek a munkaereje újratermeléséhez szükséges tömegét bővíteni tudja. Akár részvényt is vásárolhat, kisárutermelővé válhat9 – ha személyi számítógépén nem háztartási költségeit számolja ki, hanem pl. programot ír, amit eladhat, akkor már nem tagadhatjuk azt, hogy személyi tulajdonának egy részét a szó klasszikus értelmében is termelőeszközként, kisárutermelői magántulajdonként használja. A kapitalizmus fejlődésével a kismagántulajdon nem bizonyult átmenetinek, újratermelődik, ez vitathatatlan tény. Mivel magyarázható ez?
Hogy egy bérmunkás klasszikus értelemben vett kisáru-termelővé változzék, annak minimálisan két feltétele van: Esélyt kell erre kapnia, és képesnek kell erre lennie, magyarán
a) létfenntartási eszközein felüli mennyiségben mobilizálható eszközökhöz kell jutnia, és
b) munkaerőáruján túl pluszmunkaerővel kell rendelkeznie, amellyel ezt az eszközmennyiséget megmozgathatja.
A b) feltétel teljesülésének nincsen elvi akadálya, hiszen a bérmunkás nem bocsáthatja összmunkaerejét áruba, annak egy részét „önfenntartó-reflektív munkaerőként" (fogadjuk el ideiglenesen ezt a munkaterminust) vissza kell tartania önmagának, másképpen nem tudná mivel újratermelni összmunkaerejét:
Ahhoz, hogy a bérmunkás az egyszerű önújratermelés ciklusából kilépjen, a tőkésnek kell közreműködnie, tőle függ az a) feltétel teljesülése. A bérmunkás, aki munkaerőárujának kisárutermelője, látensen képes arra is, hogy dologi áruk kis-árutermelője legyen. Ez a képesség „valósággá csak akkor válik, amikor a tőke ösztökéli, mozgásba hozza (…)"10 Mindaddig, amíg a tőkés csak a megvásárolt munkaerőáru megtermelésekor elfogyasztott létfenntartási eszközöket biztosítja munkása számára, vagyis a munkaerőáru árát a valós érték alá, a munkaerő egyszerű újratermeléséhez szükséges minimumra szorítja – és miért is ne tenné ezt, hiszen semmi sem kényszeríti a jótékonykodásra! -, az a) feltétel nem teljesül. A bérmunkás értéktöbbletet termel a tőkésnek, miután már kényszerűen átengedte saját áruja értékében foglalt értéktöbbletét, a tőkés pedig a birtokában levő összértéktöbblettel azt csinál, amit akar.
Elsősorban mennyiségileg és minőségileg bővíti a termelést. Új és új termelőerőket von be a termelésbe, a holt- és élőmunka egyre nagyobb hányadát állítja az értéktöbblet-termelés szolgálatába. Ám a szükséges és jól képzett munkaerőtömeg bővítésének fizikai határai vannak.
Századunk első évtizedeire befejeződött a világ gazdasági felosztása, továbbá a paraszti tömegeknek az iparba való áramlása, elapadt az egyszerű munkaerő addig „kimeríthetetlennek" tűnő forrása. A legfejlettebb kapitalista országok tőkésosztálya rákényszerült a munkaerő intenzív fejlesztésére. Rákényszerült arra, hogy a meglevő egyszerű munkaerő tömegét „bonyolítsa", magyarán, hogy a bérmunkásokat ösztönözze az egyre magasabb szintű és egyre sokoldalúbb szakképzettség megszerzésére. A magasabb szakképzettség, a sokoldalúan konvertálható munkaképesség megszerzése és továbbfejlesztése pedig pontosan az a munkatevékenység, amit a munkaerőáru minőségileg bővített újratermelésének nevezhetünk. Egy karrierorientált vállalati ösztönző-rendszer a vállalaton belül nyújt esélyt a munkaerő vertikális és horizontális mobilitására, amely szervesen kiegészíti a vállalatok közötti munkaerő-áramlást. Ez utóbbit az eszmei össztőkés képviselője, az állam támogatja, mentesítve az elkülönült termelő magántőkét ez alól a funkció alól. A munkaerő-áramlás mindkét formája része a munkaerő társadalmi méretű bővített újratermelésének.
Ez – a munkaerő innovációja, ami ugyan továbbra is elsősorban maguknak a bérmunkásoknak a „magánügye", ám vegyük észre, hogy itt végső soron a tőkésosztályra ható gazdasági kényszer, a munkaerő-bővítés extenzív forrásainak kimerülése háramlott át a bérmunkások osztályára, történelmileg oldva fel azt a marxi posztulátumot, amely szerint a munkaerőáru termelése nem munka. A rendszeres, céltudatos, óriási szellemi energiákat lekötő képzés és önképzés ugyanis már semmi esetre sem azonosítható a puszta létet fenntartó fogyasztással, sokkal több, mint egy biológiai folyamat természetes automatizmusa.
Roppant érdekes viszony alakul ki azzal, hogy a tőkés rendszeresen önképzésre ösztönzi munkását: ezzel ugyanis gyakorlatilag szerződést kötnek a munkaerő bővített újratermelésére, szemben a hagyományos bérmunka-szerződéssel, amely az egyáltalában való munkaerő-újratermelésre irányul.
Ez utóbbi közvetlen történelmi előzménye az a folyamat volt, amelynek során a városi és falusi kisárutermelőket bérmunkássá változtatták árujukra kötött állandó adásvételi szerződések, majd termelési megbízások révén. Az ily módon bedolgozóvá vált kisárutermelő egyre kevésbé tudta realizálni dologi árujában foglalt értéktöbbletét, ugyanis egyre inkább a megrendelőtől függött, aki a nyersanyagot és a munkaeszközöket biztosította számára. Ezzel a folyamattal párhuzamosan rákényszerült a tömegtermelésre is, amely egy ponton túl már nem növelhető gépek bevonása nélkül. Ha az ehhez szükséges tőkét sikerült volna felhalmoznia, akkor kisárutermelőnk tőkés termelővé válhatott volna, ehhez viszont éppen az egyre kevésbé realizálódó értéktöbbletre lett volna szüksége. A kör bezárult: a kisárutermelő számára egyetlen út maradt: a bérmunkaszerződés, a proletarializálódás.11
De térjünk vissza a munkaerő innovációjára! A munkaerőáru bővített újratermelésének anyagi ösztönzése az értékesebb munkaerő több csereértékkel való ellentételezését jelenti, vagyis azt, hogy a munkaerőáru megvételekor a tőkésosztály – legalábbis részben – kénytelen elismerni a munkaerőáruban foglalt értéktöbbletet.
A tőkés és a bérmunkás tehát megosztoznak a munkaerőáruban foglalt értéktöbblet egy részén, amely mind ez idáig a tőkés kizárólagos tulajdona volt, és az ő értéktöbbletének egy részét képezte. A munkásarisztokrácia megvásárlásában a politikai érdekeken túl12 közvetlen és jól felfogott gazdasági érdekek is közrejátszottak13 .
A tőkés vállalatok – a tudományos-technikai forradalom barikádjaiként – mára már óriási munkaerő-termelési egységekké is változtak: egy modern nyugati vállalat karrierorientált ösztönzőrendszere magukat a bérmunkásokat teszi érdekeltté abban, hogy egyszerű munkaerejüket „bonyolítsák", magyarán, hogy magasabb és többirányú szakképzettséget szerezzenek. Mivel a bérmunkások aktív részvétele nélkül saját munkaerejük bővített újratermelése nem lenne lehetséges, ezért a tőketulajdonos – magasabb munkabérekkel, humanizált munkakörnyezettel stb. – biztosítja e bővített újratermelés anyagi feltételeit. A fentiekben láttuk, hogy ennek érdekében nem is kell lemondania a polgári jog szerint őt megillető értéktöbblet egyetlen részecskéjéről sem: egészen egyszerűen kifizeti a bérmunkásoknak azt az új értéket, amit azok munkaerőárujuk termelésekor létrehoznak, és amelyet a kapitalizmus első, nyers formáiban minden ellenérték nélkül elsajátított.
A bérmunka extenzív tartalékainak kimerülésével tehát a bérmunkás lehetőséget kap arra, hogy – hasonlóan kisárutermelő őséhez – realizálja értéktöbbletét, de előbb nem dologi, hanem munkaerőformában: a tőkés szerződést köt vele a bővített munkaerő-termelésre, cserébe nemcsak munkaerejét, hanem létfenntartási eszközeinek tömegét is bővíteni tudja, A tőkés bővített újratermelési igényeitől függ aztán, hogy a továbbiakban a bérmunkás realizált értéktöbbletét saját munkaerejének minőségi fejlesztésére vagy fogyasztási cikkeinek bővítésére, netán pazarló fogyasztásra használhatja-e fel.
A folyamatnak azonban a tőkés újratermelés bővítésének lehetőségén túl van további következménye is: a bérmunkás munkabérében több ellenértéket kap vissza, mint amennyire munkaerőáruja megtermelésére eredetileg szüksége volt, vagyis létfenntartási eszközein felüli mennyiségben mobilizálható eszközökhöz jut. Ezzel teljesül az a) feltétel – a bérmunkás személyi tulajdona, vagyis munkaerőárujának újratermeléséhez szükséges eszköztulajdona kibővül, klasszikus értelemben vett kisárutermelői eszköztulajdonba nő át.
Semmi meglepő – vagy legalábbis semmi megmagyarázhatatlan – nincs tehát a hagyományosan „munkásosztálynak" tekintett társadalmi csoport ún. megszűnésében.14 A munkásosztály, vagyis az a társadalmi csoport, amely megélhetését alapvetően munkaereje eladása révén biztosítja, létezik, és sokkal inkább politikai-gazdasági tényező, mint bármikor a történelemben. Ezen a tényen nem változtat az sem, hogy a munkásosztályon belül megindult egy átrétegződés15 , amelynek egyik felszíni jele a munkásosztály tulajdonában levő létfenntartási eszközök bővülése, hagyományos értelemben vett kisárutermelő eszközzé válása. Pontosabban: a személyi tulajdonú létfenntartási eszközök mindig is termelőeszközei voltak a bérmunkaerőáru termelésének, de mennyiségi bővülésük elérheti azt a pontot, amikor már nemcsak a saját tulajdonú munkaerőárut, hanem más, „külsővé-idegenné vált" árut is termelhetnek vele.
(Az eddigi gondolatok szárazságukon túl, persze, puszta spekulációnak is tűnhetnének, ha konkrét gazdaságtörténeti tények nem igazolják, vagy éppen cáfolják azokat. Az, hogy az amerikai növekedési rátához az oktatás az első világháború óta egyre számottevőbben járult hozzá, mindenesetre empirikus tény.16 A kismagántulajdon állandó újratermelődésének ténye17 szintén a fenti gondolatmenetet látszik igazolni.)
És mit tesz ezalatt – hogy egy irodalmias fordulattal éljünk – az eszmei össztőkés képviselője, az össztőkés állam?
Biztosítja e változások társadalmi feltételeit. Az össztőkés állam az adók és más eszközök révén a nemzeti jövedelem egyre nagyobb hányadát a közfunkciók gyakorlására, és ezen belül közoktatásra, közegészségügyre, infrastruktúrára fordítja. A munkaerő bővített újratermelése ezzel magántermelésből egyre inkább közösségi termeléssé válik – habár itt a közösség továbbra is a pénzközösség.
A szociális állam elsősorban a nem-termelői vagyont adóztatja meg, azt az értéktöbbletet, amelyet a tőkésosztály saját fogyasztására kíván felhasználni, kiemelve azt a termelőtőke bővített újratermeléséből. Ezzel a közösségi összmunkaerő-újratermelés anyagi forrásain túl biztosítja azt is, hogy a tőkésosztály valóban tőkeforgató, vállalkozó, menedzserosztály legyen: elenyésző hányadát teszik ki a pazarló, „keménykalapjukban a pénzeszsákjukon üldögélő és szivarozó" tőkések. Ez a tagadás tagadása: a magántőkés – kisárutermelő elődjéhez hasonlóan – ismét közvetlen termelőként kénytelen részese lenni a termelési folyamatnak, hiszen az össztőkés elválasztja egyre inkább társadalmiasuló termelőtőkéjétől. Formálisan továbbra is maga rendelkezik magánvagyona termelőtőke-részével, de valójában nem rendelkezik vele szabadon, „nem szállhat ki az üzletből", nem élheti fel tőkéjét stb. Míg eredetileg a tőkésosztály választotta el termelőeszközeitől a kisárutermelőket, most az össztőkés teszi ugyanezt a magántőkésekkel.
Az össztőkés összmunkás-funkciói: egy történelmi analógia
A tőkés társadalom e fejlett fokának történelmi előfeltétele az eredeti magántőke-felhalmozás és a permanens ipari-technológiai forradalom. Az össztőkés szociális állam csak ezen az anyagi bázison teljesítheti összmunkás-funkcióját: a közösségi összmunkaerő minőségileg bővített újratermelését.
Az össztőkés állam szerepe a kapitalizmusban történelmi analogonja annak a szerepnek, amit az abszolút monarchia a feudalizmus bukásakor játszott.
Nemcsak a polgárság, hanem az abszolút monarchia is haszonélvezője volt az eredeti tőkefelhalmozásnak. Az abszolút monarchia a nemesség összérdekeit képviselte a nemesség magánérdekeivel szemben: akkor bukott meg, amikor ezt a sajátos érdekkonfliktust nem tudta kezelni.
Bukásához az abszolút monarchia azzal járult hozzá, hogy a polgárság felhalmozott tőkéjének járadékát egészen egyszerűen felélte, ill. improduktív módon használta fel a háborús-elosztói szférában.
Az alcímben említett analógia szempontjából itt két dolog a fontos:
1. 1.A feudalizmus bukásakor az arisztokrácia elosztói funkciójában lehetetlenült el, ám mindaddig szükség volt rá, amíg az elosztásnak ez a módja kifizetődőbb volt az újratermelés egésze szempontjából.
2. Az abszolút monarchia, mint a polgárság „összfeudalista" szövetségese, kibékíthetetlen érdekkonfliktusba került a „magánfeudalista" nemességgel, és ezzel egy fejlettebb újratermelési mód (elosztási- és termelési mód) képviselőjeként lépett fel. Ebben az érdekkonfliktusban mind a klasszikus arisztokrácia, mind pedig maga az abszolút monarchia felszámolódott.
A forradalmi változás logikája
A monarchia „átmenekítése" – ahol sikerült – abban a forradalmi formában történt, amit Marx a „szubjektum és predikátum felcserélésének" nevezett: azelőtt a király által oktrojált alkotmány, most az alkotmány által oktrojált király.18 A polgárság mint a királyság függvénye, majd a királyság mint a polgárság függvénye – vagy: földtulajdontól függő tőketulajdon, majd tőketulajdontól függő földtulajdon. Nem nehéz észrevennünk az adókból eltartott, de teljes passzivitásra kényszerített alkotmányos uralkodó személyében a földtulajdonát a tőkésosztálynak járadékért bérbe adó arisztokrácia képviselőjét, azét az arisztokráciáét, amely létét ezután már csakis a magántulajdon szentségének köszönhette.
Az összmunkás mint az össztőkés függvénye
Az össztőkés állam mint „összkizsákmányoló" saját osztályalapját szünteti meg a magántőke-tulajdon korlátozásával. Csak a polgárosodó (gazdagodó, okosodó, vállalkozó) bérmunkás lehet a támasza, amelynek munkaerejét egyre inkább ez a bizonyos össztőkés állam termeli meg, a társadalom összmunkaerejének megtermelése pedig már klasszikusan összmunkás-funkció. Kapitalista, vagy szocialista formájától függetlenül csak addig és csak olyan mértékben tudja bukását elkerülni, ha az állami jövedelmeket produktív módon, a munkaerő bővített újratermelésére használja fel. Itt az összmunkás létében egyértelműen függvénye az össztőkésnek, a társadalmi összmunkaerő-tulajdon pedig az össztőketulajdonnak.
Az össztőkés mint az összmunkás függvénye
E függőségi viszony megfordítása világtörténelmi jelentőségű folyamat: jelenti a holtmunka termelésének alárendelését az élőmunka termelése alá, de jelenti a gazdasági-politikai elidegenülés megszűnését, az árutermelés és az állam fokozatos elhalását is. Ez a megfordítás politikai tett, annak az állapotnak az elérése, amelyben a dolgozó és adózó polgárok befolyása alá kerül az össztőke működtetése, az államigazgatás egész rendszere, ahol az össztőketulajdon válik az összmunkaerő-tulajdon függvényévé.
A munkamegosztás, az árutermelés és az állam
Az árutermelés és az állam elhalása egy tőről fakad: a munkamegosztás megszűnéséből.
Az önfenntartó természet adta ősi közösségek felbomlásának egyik alapvető oka a termelőközösségek termékfeleslegeinek állandósult cseréje volt, amelynek köszönhetően ezek a közösségek bizonyos tevékenységi formákra szakosodtak. A munkamegosztás e horizontális formáját egészítette aztán ki a közösségek közötti vertikális munkamegosztás, bizonyos központi helyet elfoglaló közösségek kiemelkedése a többiek közül. Az osztálykülönbségek megjelenése is tulajdonképpen ide köthető: egy központi közösség vezető rétege lépett fel uralkodó osztályként más közösségekkel szemben.
A termelőmunka vertikális és horizontális megosztása termelőközösségeken belül is megjelent, ha másként nem, hát úgy, hogy a külső munkamegosztás a közösségek egybeolvadásával belsővé vált. A vertikális munkamegosztás függvényévé vált a horizontális munkamegosztásnak. Ez utóbbi rögzítette ugyanis azt az állandósult elosztói-újratermelői funkciót (fegyveres elosztás, redisztribúció, termékcsere), amelynek betöltésére törzsi-közösségi vezetők „szakosodtak", és akiket természetesen a közvetlen termelők tartottak el az önfenntartáshoz szükséges termék feletti többlettermékből. Minél sokrétűbbé vált a horizontális munkamegosztás, annál nagyobb jelentőségre tett szert a differenciált módon megtermelt termékek termelőerővé változtatása, vagyis az újratermelési ciklus újraelindulását biztosító elosztás.19
A differenciált munkamegosztás csúcsa az a bizonyos bérmunkás, akit Chaplin „Modem idők" c. filmjében megismerhetünk: a Taylor-rendszer szerint robotoló, egy-két mozdulatra „szakosodott" proletár, aki tulajdonképpen már nem több mint egy gépszörny minél kevesebbet gondolkodó, beszélő, érző alkatrésze…
Ez a bérmunkás aztán biztosan nem képes ama feladat ellátására, amelyet Marx és Engels kissé hegeliánus terminológiával ugyan, de igen érzékletesen így írtak le:
„(…) az egyéneknek a termelőerők meglevő totalitását el kell sajátítaniuk, nemcsak azért, hogy eljussanak öntevékenységükhöz, hanem már egyáltalában azért is, hogy létezésüket biztosíthassák. Ezt az elsajátítást először is az elsajátítandó tárgy szabja meg – a totalitássá kifejlődött és csak az egyetemes érintkezés keretében létező termelőerők. Ez az elsajátítás tehát már erről az oldalról is a termelőerőknek és az érintkezésnek megfelelő egyetemes jelleggel kell, hogy bírjon. Ezeknek az erőknek az elsajátítása maga nem egyéb, mint az anyagi termelési szerszámoknak megfelelő egyéni képességek kifejlesztése. A termelési szerszámok totalitásának elsajátítása már ezért is a képességek totalitásának kifejlesztését jelenti magukban az egyénekben."20
Ha figyelmesen elolvassuk a fenti gondolatsort, beláthatjuk: részegyének, egyoldalúvá szakosodott bérmunkások nem sajátíthatják el a termelési eszközök „totalitássá", vagyis sokoldalú, organikus egésszé fejlődött rendszerét. A kommunizmus világméretű jellege (1), és az anyagi bőség (2) mellett ez a harmadik feltétel, amelynek teljesülése nélkül bármiféle kommunista kísérlet dugába dől: vagy azért, mert a helyi, „bornírt" kommunizmusocskákat a kapitalista közeg felbomlasztja és magába olvasztja (1), vagy azért, mert bőség nélkül a kommunizmus csak „az ínséget tudja általánossá tenni" (2),21 vagy pedig azért, mert az „egydimenziós" részegyének társadalma a totálissá fejlődött termelési eszközöket csak a társadalmi munkamegosztás újrarögzítésével, mobilizációs zártságával, az „irányítók kisebbségének" az „irányítottak többsége" feletti bevallott, vagy be nem vallott diktatúrájával tudja működtetni (3). Talán nem kell különösebben ecsetelni, hogy a „létező szocializmus" története példák sorát tudja felsorakoztatni az itt elmondottak illusztrálására.
Az árutermelés egymástól elkülönült és a használati értékek egy konkrét körének termelésére szakosodott termelőszubjektumokat (termelő közösségeket vagy termelő egyéneket) előfeltételez. Az egymástól elkülönült termelők számára a piac, a kereslet-kínálat mindenkori viszonya jelzi vissza konkrét munkájuk társadalmi szükségességét.
A termelőerők fejlődése azonban a munkahatékonyság növekedését és ezzel a termelők önfenntartásra fordított szükséges munkaidejének csökkenését is jelenti egyben, tehát a fejlődés egy pontján a termelők képessé válnak arra, hogy konkrét munkaképességük körét bővítsék. Új és egyre több konkrét munkaformák végzésére válnak alkalmassá, vagyis termelői oldalról indul meg a szakosodásnak és ezzel a kényszerű munkamegosztásnak az elhalása. Rugalmas gyártósorok, az ezeket kezelő egyének és kiscsoportok, árutermelő államszövetségek, amelyek a világpiaci konjunktúraciklusok változásától függően céltudatosan váltogatják konkrét munkaformáikat: mind-mind erről a folyamatról tanúskodnak.
A „Modern idők" gyári munkásához visszatérve: szabad idejének növekedésével bérmunkásunk kilép a részegyén státusából, maga is több munkaformára kezd „szakosodni" – és ezt kénytelen is megtenni, hiszen a tőkemobilizáció okozta strukturális munkanélküliség előbb-utóbb úgyis más tevékenységi formákba „dobja át".22
A konkrét munkaformák céltudatos váltogatása azonban nem jelent mást, mint a konkrét termelőmunka társadalmi szükségességének tudatosításai már a termelés aktusában, vagyis a piaci értékesítést megelőzve. Más szóval: a termelés „a csere közvetítése nélkülivé", közvetlenül társadalmivá válik.23
A totálissá váló részegyén munkájának sokrétűsége munkájának konkrét általánosodását jelenti másfelől: aki például képessé válik egy gyárban az egymástól különböző munkaformák végzésére, ki tud emelkedni a közvetlen termelés folyamatából, vagyis horizontális szakosodásának megszűnése vertikális szakosodásának megszűnését is jelenti egyben. Itt ne csak arra a munkásra gondoljunk, aki úgymond „eddig a présgép karját húzogatta naponta több százszor, de ezentúl már csak gombokat kell nyomogatnia néha-néha". . . Többről van szó: a termelés szabályozásában, szervezésében és fejlesztésében egyre aktívabban részt vevő bérmunkásról. Az irányítók-irányítottak kényszerű munkamegosztásának fokozatos elhalása társadalmi méretekben is jelentkezik.24 (Történelmi tragédiája a szovjethatalomnak, hogy az ezt célzó lenini kezdeményezéseket – a termelőmunka megfelelő hatékonyságának, tehát a szükséges munkaidő megfelelő rövidségének hiányában – nem tudta megvalósítani.)
Észre kell vennünk a heti 33-35 órás munkaidőért harcoló nyugat-európai bérmunkásban azt az állampolgárt, aki növekvő szabad idejében egyre inkább politizálhat, még akkor is, ha politikai jogait éppen nem a parlamentben, hanem a szakszervezetekben, ül. a lakóhelyi helyhatósági szervek ellenőrzésével gyakorolja.
A magántőke-tulajdon elosztói funkcióinak megszűnése a munkaerő tudatos diszlokációjára épített tudatos tőkediszlokécióval
A magántőke-tulajdon olyan termelési viszony, amely alapvetően a szabad tőkeforgalmazás és ezzel a különböző magántőkék evolúciójának (változékonyságuknak és szelektálódásuknak) nyújt keretet. A tőketulajdonosok közötti tőkeáramlás természeti folyamat, és léte mindaddig jogosult, amíg ez a természeti folyamat hatékonyabban működik, mint a tőkeáramoltatás tudatos irányítása.
A kapitalizmus fejlődése során maga a tőkeforgalmazás is elkülönült magántőkés funkcióvá vált, ezért a piacteremtő működtető elosztótőke (kereskedőtőké, banktőke, haditőke), ill. a piacfeltöltő-ellátó termelőtőke egymást korlátozó, de egyszersmind egymást fel is tételező ellentéte végigkísérte a kapitalizmus történetét. Marx az „Osztályharcok Franciaországban" c. munkájában igen érzékletesen mutatta be a tőkésosztály e belső rétegződéséből adódó politikai konfliktusokat25 – de az elmúlt közel másfél évszázad is felmutatja az elosztói tőke fontosságát: a banktőke Lajos Fülöp alatt, a fináncoligarchia az imperializmus kialakulásakor, vagy pl. a haditőke korunkban: egyiknél sem tagadható ez a meghatározó szerep.
A tőkeáramlás természeti folyamatával szemben ott áll a különböző tőketulajdonosok közötti munkaerő-áramoltatás állami, tehát társadalmiasított folyamata. (Az egyes termelési egységeken belüli belső munkaerő-mobilizálást az állam szintén támogathatja az átképzésre adott adókedvezmények stb. révén.) Az össztőkés állam a közösségi munkaképesség tudatos átirányítását társadalmi méretekben viszi végbe, ezzel tudatos munkaerő-elosztói, tehát munkaerő-újratermelői funkcióit teljesíti. Az infrastruktúra kiépítésével és fenntartásával az össztőkés a szó szoros értelmében közösségi, „kommun"-ális funkciókat teljesít.
A tőkemobilizáció természeti és a munkaerő-mobilizáció társadalmiasított jellege közötti különbség alapja egy: a magántulajdonosi viszony, amely egyrészt korlátokat állít a magántőkék egymásba alakulásának központosított szabályozása elé, másrészt viszont szükségessé teszi, hogy a munka nélküli bérmunkás nem hasznosítható, tehát nem elidegeníthető, tehát nem tulajdonolt, csak birtokolt26 munkaerejét a nem magántulajdonos közösség, ill. annak képviselője, az állam ossza el, forgalmazza, termelje újjá.
Parancsoló szükségszerűséggel vetődik fel ennek az ellentmondásnak a feloldása akkor, amikor az össztőkés állam összhangot kénytelen teremteni a tőke és a munkaerő mobilizálásának természeti, ill. társadalmi folyamata között. Az össztőkének egyrészről olyan összmunkaerőre van szüksége, amely már kiképzésekor is a lehető legnagyobb mértékben univerzális27 (hiszen munkaerőpiaci trivialitás az, hogy a megfelelően specializált munkaképesség megvásárlása kisebb költséggel jár, mint a munkaerő termelőegységeken belüli kiképzése), másrészről viszont a társadalmi össztőke-értékesítés hatékonysági követelményei egyben a tudatos magántőke-diszlokációt is megkövetelik. Az Európai Gazdasági Közösség mint árutermelő közösség az össztőkék olyan szövetsége, amelyre az „egyes" össztőkék saját magántőkéseikkel szemben tudnak támaszkodni. A magántőke-össztőke dichotómiája ezzel a magántőke-össztőke-össztőkeszövetség trichotómiájává tágult, és amit az össztőkés állam nem volt képes megtenni saját magántőkéseivel szemben, azt megteszi ez az össztőkés szövetség: a magántőke tervszerű és előbb regionális, majd globális irányítás alá kerül.28
Az összmunkás össztőkéssé válása a tőkés fejlődés perifériáján
A tőkés világrendszer elmaradott perifériáján és félperifériáján politikai győzelmet arató forradalmi proletariátus csak jogi kereteit teremtette meg a szociális állami funkciók teljesítésének – anélkül tette ezt azonban, hogy ennek gazdasági alapjai meglettek volna. A tőkefelhalmozás kényszere azonban a józan, de kíméletlen realitások talajára rántotta vissza: ha nem veti alá magát ennek, akkor bukásra van ítélve. Az eredeti magántőke-felhalmozásra nem volt idő – a magát szociálisnak hívő állam össztőkés formában végezte el az eredeti tőkefelhalmozást, de a dologi szférában felhalmozó állam ezt csakis az egyenértékes árucserére épülő termelés szüneteltetése és a közösségi összmunkaerő szűkített, jobb esetben egyszerű újratermelése árán tudta megtenni. Az összmunkás felhalmozó össztőkéssé vált, és elidegenült az empirikus bérmunkástól, az élőmunka sokkal inkább alárendelődött a holtmunkának, mint eddig bármikor – a szocializmus ígéretei kiüresedtek, hiszen gazdasági talajuk éppen magával a szocializmussal volt ellentétes.29
Elfogadva azt a tézist, amely szerint „a termelőerők fejlettsége a termelési viszonyokéval szemben forradalmi helyzetet, a termelési viszonyok fejlettsége a termelőerőkével szemben pedig ellenforradalmi helyzetet jelent30 " -, el kell fogadnunk azt is, hogy az állammonopolista szocializmus termelési viszonyai között az ellenforradalmi helyzet permanens.
A kapitalizmus hajnalán az európai monarchiák törvényes kereteit biztosították az eredeti tőkefelhalmozásnak (az angol abszolút monarchia a bérmunkajogi kereteit teremtette meg, az alkotmányos monarchia pedig a parasztságnak a földtulajdonától való elválasztását „segítette elő").31 A monarchia ezzel ugyanazt a történelmi szerepet játszotta el, amit később a szocialista monopolállam. A parasztság megfosztása földtulajdonától és ipari hadsereggé változtatása, a női munka beáramoltatása a termelésbe és ezzel a munkabérek leszorítása, a nagyipar felfejlesztése a kisipar rovására: kísértetiesen hasonló vonásai ezek az eredeti tőkefelhalmozás kapitalista és szocialista formáinak.32
A két forma különbsége azonban számottevőbb, mint hasonlóságuk: nemcsak intenzitásukban különböznek (ott évszázadokról, itt évtizedekről van szó), nemcsak a világtörténelmi progresszióban elfoglalt helyük miatt (ott a centrum szerves fejlődése, itt a perifériális elmaradottság erőszakos megszüntetése), a különbség lényegi: ott az eredmény a felhalmozott magántőkék, itt pedig felhalmozott össztőke.
(Dologi-felhalmozó magántőke kontra dologi-felhalmozó szocialista monopolállam: ez az objektív alapja annak az érzelmi dilemmának, amely minden, a kapitalizmust elutasító, de a sztálinizmus borzalmaitól is visszarettenő szocialistában természetes módon felmerül, s amellyel szemben pl. a Szocialista Internacionálé 1951-es frankfurti programja megfogalmazta a demokratikus szocializmust, mint ún. harmadikutas célt.33 )
Befejezés
A szocialista monopolállam az eredeti tőkefelhalmozással, az ipari bázis megteremtésével és a munkaerő extenzív forrásainak kimerülésével túléli önmagát, a dologi termelőeszközök állami, vagyis össztőkés tulajdonformája pedig gátjává válik a gazdasági fejlődésnek. A kiút csakis á közösségi összmunkaerő bővített újratermelése lehet, mert csakis ez biztosíthatja az értéktöbblet-termelés intenzív forrásait.
Jegyzetek
1 Shakespeare, W.: Összes drámái III. Tragédiák. Magyar Helikon. Budapest, 1972. p. 500.
2 Marx, K.-Engels, F.: Művei. 4. köt. Kossuth, Budapest, 1959. p. 454.
3 Az „eszmei" fogalmát iljenkovi értelemben használom, mint az emberi aktivitás társadalmilag meghatározott formáját jelölő kategóriát. Vö. erről Iljenkov, E.: A dialektikus logika. Kossuth, Budapest, 1977. pp 199-227.
4 Vö. erről pl. Mihályi P.: Érték , értéknagyság, mérhetőség. Közgazdasági Szemle, 1982/4., vagy Bara Z.: A munkaerő értéke vagy a munka ára? Közgazdasági Szemle 1988/2., Zalai E.: Munkaértékés sajátérték. Akadémiai, Budapest, 1988.
5 „Azt a tételt, hogy a munkaerő »természetes«, azaz normális ára egybeesik a bérminimummal, vagyis a munkás létéhez és fajának fenntartásához feltétlenül szükséges létfenntartási eszközök egyenértékével – ezt a tételt először én állítottam fel. ,A nemzetgazdaságtan bírálatának vázlata' (Deutsch-Französische Jahrbücher, Párizs, 1844) és ,A munkásosztály helyzete Angliában' című munkáimban." Marx, K.-Engels F.: Művei. 4. kötet. Kossuth, Budapest, 1959. p. 80.
6 Marx, K.-Engels, F.: Uo. p. 6.
7 „Azon a munkán kívül, amelybe az állat gondozása kerül, és azon a munkán kívül, amelybe létfenntartási eszközeinek termelése kerül, a termeléséhez szükséges munkán nem azt a munkát értik, amelybe neki magának a fogyasztás aktusa kerül, az evésnek, az ivásnak, röviden eme termékek vagy létfenntartási eszközök elsajátításának az aktusa. Teljesen így van ez a munkaképességgel. Az a munka, amelybe termelése kerül – teszem azon a munkán kívül, amelybe munkaképességének kiképzése kerül, a nevelés, a tanoncság munkáján kívül, amely a tanulatlan munkánál alig jön tekintetbe -, újratermelése nem kerül munkába azon a munkán kívül, amelybe az általa elfogyasztott létfenntartási eszközök újratermelése kerül. Ezeknek a létfenntartási eszközöknek az elsajátítása nem »munka«. Épp oly kevéssé, mint ahogy a posztóban foglalt munka a szövő munkáján, a gyapjúban, a festékanyagokban stb. rejlő munkán kívül nem áll még magának a gyapjúnak a kémiai vagy fizikai akciójából is, amellyel a festékanyagot felszívja stb., mint ahogy a munkás vagy az állat a létfenntartási eszközöket." Marx, K.-Engels, F.: Művei 26/III. kötet. Kossuth, Budapest, 1976. p. 134.
8 „Hogy pl. a táplálkozásban, a fogyasztás egyik formájában az ember saját testét termeli, az világos. Ez azonban a fogyasztás minden más fajtájára is érvényes, amely egy vagy más módon az embert valamilyen módon termeli." Marx, K.-Engels, F.: Művei. 13. kötet. Kossuth, Budapest, 1965. pp 157-158.
9 „(…) HVG: Mire van szüksége az embernek ahhoz, hogy Svájcban céget alapítson? Peter Bruckhart, svájci kisvállalkozó: pénzre. De nem feltétlenül egy vagyonra. Mi öt éve kezdtünk el működni, tulajdonképpen nagyon csekély tőkével. Egyenként 5 ezer svájci frank spórolt pénzzel szálltunk be a cég alapításába. Összehasonlításképpen: egy átlag svájci mostanában valamivel több, mint 3 ezer frankot visz haza havonta. (. . .)" Lőke A.: Nem nagy dolog (Egy svájci kisvállalkozás). Heti Világgazdaság, 1988. március 19. p. 14.
10 Marx, K.-Engels, F.: Művei. Kossuth, Budapest, 1972. p. 170.
11 Vö. erről Marx, K.-Engels, F.: Művei. 48. kötet. Kossuth, Budapest, 1988. pp 25-28.
12 Vö. Lenin, V. I.: Összes művei. 27. kötet. Kossuth, Budapest, 1971. p. 298.
13 Az a munka, amely a társadalmi átlagmunkához képest magasabb fokú, bonyolultabb munkának számít, olyan munkaerőnek a megnyilvánulása, amely nagyobb kiképzési költségeket tartalmaz, amelynek termelése több munkaidőbe kerül, s amelynek értéke ezért nagyobb, mint az egyszerű munkaerőé. Ha ennek az erőnek nagyobb az értéke, akkor magasabb fokú munkában is nyilvánul meg, és ezért ugyanazon időközök alatt viszonylagosan nagyobb értékekben tárgyiasul." Marx, K.-Engels, F.: pp 186-187.
14 Vö. pl. Balogh I.: Szubjektum nélküli történelem? Európai alternatívák. MSZMP KB Társadalomtudományi Intézete, Budapest, 1987. pp 84-85.
15 Vö. erről pl. Ágh A.: Az új munkásosztály. Múltunk, 1989, 1-2., pp 91-125.
16 Vö. pl. Van der Wee, H.: A lefékezett jólét. Közgazdasági és Jogi, Budapest, 1986.153. old., továbbá Gáspár L: A szubjektumok termelése. Kossuth, Budapest, 1987. pp 165-166. Gáspár László az USA példáján pontos számadatokkal mutatja ki könyvében az emberi tőke eredeti mennyiségi, majd minőségi felhalmozását.
17 „(…) az is világos már, hogy az önállók aránya 10-12% körül stabilizálódott a fejlett tőkés országokban. így koránt sincs többé szó arról, hogy a tőke elnyelné a kistevékenységet, sőt manapság az ellenkező tendencia dominál." Ágh A.: Az új munkásosztály. Múltunk, 1989. 1-2., p. 102.
18 „XVIII. Lajos alatt a király kegyelméből való alkotmány (a király által oktrojált Charte), Lajos Fülöp alatt az alkotmány kegyelméből való király (oktrojált királyság). Egyáltalában megjegyezhetjük, hogy a szubjektum átváltozása predikátummá és a predikátum szubjektummá, a meghatározónak és a meghatározottnak a felcserélése mindig a legközelebbi forradalom. Nem csupán a forradalmi oldalon. A király csinálja a törvényt (régi monarchia), a törvény a királyt (új monarchia)." Marx, K.-Engels, F.: Művei. 40. köt. Budapest, Kossuth, 1980. p. 322.
19 Vö. erről Slemmer L: Utószó. In: Nikolov, E.: A titok. Műhely 3. Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest, 1987. p. 122.
20 Marx, K.-Engels, F.: Művei. 3. kötet. Kossuth, Budapest, 1976. p.74.
21 Vö. Marx, K.-Engels, F.: Művei. 3. kötet. Kossuth, Budapest, 1976. p. 38.
22 „(…) a nagyipar a maga katasztrófái által élethalál kérdéssé teszi, hogy a munkák váltogatását és ezért a munkások lehető legnagyobb sokoldalúságát általános termelési törvénynek ismerjék el, és ennek normális megvalósulásához a viszonyokat hozzáidomítsák. Élethalál kérdéssé teszi, hogy egy nyomorult, a tőke változó kiaknázási szükséglete számára tartalékban tartott, rendelkezésre álló munkanépesség szörnyűségét helyettesítsék azzal, hogy az ember abszolúte rendelkezésre áll változó munkakörülmények számára, hogy a részegyént, egy társadalmi részletfunkció puszta hordozóját helyettesítsék a totálisan fejlett egyénnel, akinek számára a különböző társadalmi funkciók egymást felváltó ténykedési módok." Marx, K.-Engels, F.: Művei. 23. kötet. Kossuth, Budapest, 1973. pp 455-456.
23 „A cserélő ember közvetítő mozgása ugyanis nem társadalmi, nem emberi mozgás, nem emberi viszony, ez a magántulajdonnak a magántulajdonhoz való elvont viszonya, és ez az elvont viszony az érték, melynek valóságos egzisztenciája mint érték csak a pénz." Marx, K.Engels, F.: Művei. 42. kötet. Kossuth, Budapest, 1981. p. 21.
24 „Amíg a társadalmi összmunka csak olyan hozadékot szolgáltat, amely csak kevéssel haladja túl azt, ami mindenki szűkös létezéséhez szükséges, amíg tehát a munka a társadalom tagjai nagy többségének minden vagy csaknem minden idejét igénybe veszi, mindaddig ez a társadalom szükségképpen osztályokra oszlik. A kizárólag a munkában robotoló nagy többség mellett kialakul a közvetlenül termelő munkától felszabadított osztály, amely a társadalom közös ügyeit látja el: munkavezetést, államügyeket, igazságszolgáltatást, tudományt, művészeteket stb." Marx, K.-Engels, F.: Művei. 19. kötet. Kossuth, Budapest, 1969. pp 214-215.
25 Vö. Marx, K.-Engels, F.: Művei. 7. kötet. Kossuth, Budapest, 1962. pp 7-103.
26 Itt a tulajdonlás hegeli meghatározását veszem alapul, amely szerint a tulajdon birtokolt, hasznos és elidegeníthető dolog. Vö. Hegel, G.W. F.: A jogfilozófia alapjai. Akadémiai, Budapest, 1971. pp 80-81.
27 „Az utolsó nagy társadalmi (azaz a társadalomtest egészére kiterjedő) munkamegosztás: a képességfelhasználó tevékenységek és a képességtermelő tevékenységek rendszerének teljes, egyetemes kibontakoztatása." Gáspár L: id. mű, p. 110. Gáspár László munkája – bár a szerző szakmai szerénységgel azt csak pedagógiaelméletinek tekinti – a magyar és nemzetközi marxista irodalom igen komoly teljesítménye. Itt kifejtett gondolataim csak más megközelítésű szemléltetései lehetnek annak az igen részletes kifejtésnek, amit könyvének négy fejezetében elvégez.
28 „Az anyagi fejlődés érdekében az új világgazdasági rendnek át kell térnie a nemzeti tervezésről a nemzetközire." Van der Wee, H.: Id. mű. p. 476.
29 „Úgy rémlik nekem, hogy pártunk (…) egy szép napon kormányra kényszerül majd, hogy végül is megvalósítsa azokat a dolgokat, amelyek közvetlenül nem a mi érdekünknek, hanem általános forradalmi és sajátosan kispolgári érdekeknek felelnek meg; ilyen helyzetben azután, amikor a proletár néptömegek hajtanak, a saját, többé-kevésbé tévesen értelmezett, a pártharcban többé-kevésbé szenvedélyesen előtérbe tolt, nyomtatott kijelentéseink és terveink pedig megkötnek bennünket, olyan kommunista kísérletekre és ugrásokra kényszerülünk majd. amelyekről mi magunk tudjuk a legjobban, mennyire nem érkezett el az idejük." Marx, K.-Engels, F.: Művei. 28. kötet. Kossuth, Budapest, 1971. p. 549.
30 Ezt a tézist tudomásom szerint S. Horváth Jenő politológus fogalmazta meg először.
31 Vö. erről részletesebben Marx, K.-Engels, F.: Id. mű. pp 668-710.
32 Ide kívánkozik egy irodalmi példa is: Mark Twain Koldus és királyfijának és Szolzsenyicin Gulagjának olvasóját egyaránt megdöbbenti az a tény, hogy bizonyos korokban a jog lehetővé tette a gyermekek halálra ítélését.
33 Vö. Declaration of the Socialist International. The basic principles of democratic socialism adopted by the Socialist International at Frankfurt in 1951 and Oslo in 1962. London, 1964. Socialist International, pp 2-7. Magyarul megjelent: Horváth J.-Johancsik J.-Stemler Gy. (szerk.): A nyugat-európai munkásmozgalom dokumentumai (1944-1973). Első kötet. Egységes jegyzet. Tankönyvkiadó, Budapest, 1974. pp 34-40.