A 70-es és 80-as évtized fordulóján a nyugat-európai országokban mélyreható változás ment végbe a szociálpolitika területén. Amit először még pusztán a társadalombiztosítás és munkanélküli-segélyezés pénzügyi válságának tekintettek és a „jóléti társadalom" kiépítése közbeni nemkívánatos lélegzetvételnyi szünetként aposztrofáltak, gyors ütemben torkollott a jóléti állam jajongások kísérte leépüléséhez. Sok juttatást megrövidítettek, átcsoportosítottak, átrendeztek, és ami a fal túlsó oldalán mindezekből megmaradt, ahhoz egyre nehezebben és mind kevesebb ember jutott hozzá. Kis késéssel a helyi önkormányzatoknál is megkezdődött az irtóhadjárat a „robbanásszerűen megnövekedett" szociális kiadások leépítéséért. S a látóhatáron körvonalaiban feltűnt az ún. kétharmados társadalom, az a szociális képződmény, amelyben a lakosság egyharmada ki van zárva a megfelelő szociális ellátottság köréből.
Mégis, tovább éltek azok a fejlődésközpontú elképzelések, amelyek szerint itt – meglehet mélyreható, de csak – konjunkturális gondokról van szó, s ezek leküzdéséhez és gyors meghaladásához az állami szociálpolitika bevételfokozó intézkedéseire és erőfeszítéseire lenne szükség. Első lendülettel legelőször is a pénzügyi források problémái felett akartak úrrá lenni: Azonban a szociálpolitikai változások ezeket az elképzeléseket már rég írott malaszttá tették, és a megbékülés az „elkerülhetetlen nadrágszíj összehúzással" végül is csak a legelesettebbek számára hagyott valami védelmet, vagy ahogy a nyílt vitákban megfogalmazódott: „voltaképpen még lenne elegendő pénz a szociális problémák kezelésére, ha nem költenének oly sokat a bürokráciára, a fellengzős modernizációs projektekre vagy a fegyverkezésre".
Minden érvelés és elképzelés sikertelen volt a leépüléssel szemben, mivel a gondok gyökerei nem objektív pénzhiányból, s nem is a társadalombiztosítás számszaki félretervezéséből eredtek: a jóléti állam épült le, mert megváltoztak a működéséhez szükséges peremfeltételek. Leépült, mert ez a képződmény nem más, mint a tőke világszerte elterjedt, ám földrajzilag behatároltan s csak bizonyos társadalmi csoportok számára működő, korszakfüggő felhalmozási formája. S végül leépült, mivel a 60-as évek végén gyökeresen átalakult a világgazdaság, amely addig maga után húzta azokat az alárendelt társadalmi rendszerelemeket is, amelyek nyomán Nyugat-Európában egy-egy országot a jóléti állam névvel illettek.
A „szociális biztonság" alapjai 1945 után
A II. világháborús pusztítások utáni újjáépítéssel Nyugat-Európára gazdasági fellendülés köszöntött, amely mintegy a 60-as évek végéig tartott, s csak időnként szakította meg egy-egy rövid hanyatlási szakasz. Mindemellett 1945 után is léteztek olyan társadalmi erők, amelyeket végül is kizártak a politikai folyamatokból, hogy ne sértsék a háború utáni nyugat-európai társadalom alapvető tabuját, azaz a döntően privát vállalkozók termelési és beruházási döntéseibe való állami vagy társadalmi beavatkozás érinthetetlenségét. Ezen a talajon fejlődött ki lépésről lépésre az a növekedési modell, amely egy soha fel nem tételezett hosszú időszakon keresztül ismételten képes volt (gyakorta már csírájában) elfojtani a tőke szabad mozgásával összekapcsolódott ciklikus tőkeértékesülési és -realizálási válságokat.
Lényeges meghatározó mozzanatot jelentett az új akkumulációs modell számára a bruttó társadalmi termék elosztási rendszerének meghatározott típusú változása. Mindez a tőke, az állam, továbbá az integrációra kész „munkavállalói szervezetek" együttműködésében valósult meg, országonként eltérő gyakorlat szerint. Az ipari országokban fokozatosan emelkedni kezdett a bérből és fizetésből élők tekintélyes részének jövedelme, mégpedig a termelékenység növekedésével együtt és azzal egyforma mértékben. (Csak mellékesen jegyezzük meg itt, hogy mindemellett a rendszer működéséhez folyvást újabb csoportok járultak hozzá – mint például a vendégmunkások hada vagy a háziasszonyok – mégpedig minden fizetség nélkül vagy lényegesen alacsonyabb bérrel.) A jövedelemnövekedés egy részét a munkavállalók közvetlenül kapták kézhez, másik részének újraelosztását az állam vállalta magára egy második körben. Az állami beavatkozás részben közvetlenül történt, az adók differenciálásával és a különböző szociális juttatásokkal (amivel közvetlen hatással voltak az egyes emberek financiális helyzetére), részben pedig az állami foglalkoztatási politikán keresztül érvényesült.
A bérből és fizetésből élők jövedelemnövekedésétől azonban a legkisebb mértékben sem csorbult a tőke akkumulációs stratégiája. Mert mindaddig, amíg a növekedési ráták összességükben megfelelően nagyok voltak, a termelékenység növekedésén nyugvó bérnövekedés és a reálmértékben növekedő profit semmi módon nem zárták ki egymást. Ezen elvek alapján nem szenvedtek tehát csorbát az értékesülési feltételek, lévén, hogy az a bérnövekedés, amely nem megy a nyereség rovására, nem jár a tőke beruházási kedvének csökkenésével. Ugyanakkor könnyen belátható, hogy a bérbevételek növekedése, amely egyúttal a tömeges vásárlóerő növekedését jelenti, hozzájárul a rendszer működéséhez: rohamosan növekedtek a belföldi értékesítési lehetőségek (az exportból származó többletbevételek mellékesen mindig is beletartoztak). Mindemellett a tőke realizálódását illetően mindig is döntő szerepet játszott az állam célzottan alkalmazott kiadási politikája; adott esetben itt mutatkozott meg az állam szerepe a megtermelt értékek második körben való szétosztásában, éspedig az elkerülhetetlen dekonjukturális időszakokban.
Az „önmagukban" improduktív szociális kiadásokon kívül – amelyek persze stabilizálták a keresletet és munkahelyeket teremtettek – ebben a második körben az állam a maga pénzeszközeivel a magángazdaság különböző javai felé fordult, hogy a pangás ellenére rentábilis értékesítési piacokat teremtsen, és ezzel megfelelő lendületet adjon a tőke megcsappant beruházási kedvének. Ez az eljárási rendszer a konjunkturális időszak csúcsán az adókulcsok növelésének politikáján nyugodott, s ugyanígy, a leszálló ágban az állam fokozott eladósodásán, amelyet a következő növekedési fázisban ismét csökkenteni kellett – és lehetett.
Összességében tehát a második világháború utáni európai fellendülés titkát úgy kell érteni, hogy az nem volt más, mint folytonos és állandó termelékenységi és gazdasági növekedés a közvetlenül a tőke gyámsága alatt álló területek folyamatos gyarapodása közepette. Ez fejeződött ki e rendszeren belül a régiók és embercsoportok mind újabb és mind fejlettebb integrációjában, valamint a bérmunkaszektor erőteljes növekedésében. Másrészről a gazdaságra közvetlen hatást kifejtő, újfajta állami tevékenység-rendszerek fejlődtek ki, s ez szolgáltatta a kísérőzenét a folyamatos felemelkedéshez.
A „szociális biztonság", amely szintén hozzájárult e rendszer kialakulásához, az alapvető jelentőségű növekedésnek eme sarokpillérén nyugodott. A bruttó társadalmi termék stagnálása a termelékenység növekedésének eme modelljében logikusan a foglalkoztatottsági arányok romlását és a (magasabb fokú) munkanélküliséget jelenti. Ez, mihelyt strukturális jeggyé formálódik, ismét csak tartósan megnövekedett igényeket teremt a szociális juttatásokra, mégpedig csökkenő állami bevételek közepette. A klasszikus értelemben vett „szociális biztonság" tehát gazdaságilag (és nem pusztán szociálpolitikailag) expanzív munkaerőpiachoz és kielégítő foglakoztatási szinthez kötődött, amely pedig a folyamatos növekedésen alapuló részlegesen nemzetállami keretek között működő akkumulációs modell hozadéka volt.
Az állam mint a szociálpolitikai rendszer fő letéteményese a foglalkoztatási rendszer eme szintjén aligha képes közvetlenül befolyásolni az árutermelést; csak az állami szükségletek közvetett eszközével teheti ezt, mivel beavatkozása a magántulajdonnak a termelés eszközei feletti rendelkezési jogába gyakorlatilag kizárt. Ily módon azonban a (ma már „klasszikus" jelzővel illetett) „jóléti állam" – többek között – csak addig működőképes, ameddig a fogyasztás állami támogatásának politikája ténylegesen pozitív hatással van a munkaerőpiacra.
A világgazdaság alapvető átalakulása – a szociális biztonság feltételeinek szétomlása
Hogy a második világháború utáni hosszantartó fellendülési szakasznak vége, annak jelei a 60-as évek vége felé kezdtek megmutatkozni. A nyugat-európai ipari központok munkássága nemcsak számszerűségében gyarapodott, de munkáját – éppen a háború utáni jóléti társadalom okán kiterjedt tömegtermelés következtében – mind egységesebb feltételek közepette és mind nagyobb üzemekben végezte. A háború utáni évtized menekülthullámának kiapadása és a vendégmunkások millióinak erre következő bevándorlása után határokba ütköztek annak lehetőségei, hogy a bérköltségeket újból és újból „vérfrissítő" utánpótlással ellenőrzés alatt lehessen tartani, és ezzel együtt – kisvártatva – a belső piac is bővüljön. A teljes foglalkoztatás, sőt, a szakszervezeteknek a munkaerőhiány hátterével szervezett öntudatos fellépései, a sztrájkok és bérharcok politikai bizonytalanságot teremtettek, és lassanként a béreknek a termelékenység növekedésénél nagyobb mértékű emelkedésével jártak.
Mindezen tényezők következtében veszélybe került a fennálló tőkefelhalmozási modell nyereségessége, ami azután azonnal a beruházások visszafogásában csapódott le. A Német Szövetségi Köztársaságban a hivatalos politikában ebben az időben ún. „beruházási lyukat" emlegettek.
Természetesen a vállalkozók mindig készen álltak a centrum országokban kínálkozó (részlegesen) nemzetállami piaci orientáció feladására. Korábbi korporatív együttműködésük a szakszervezetekkel és az állammal, valamint a tömegfogyasztás szisztematikus kiterjesztésére való törekvésük nem volt egyéb, mint tőkefelhalmozási stratégiájuk gyakorlati kifejeződése, amiről jó tapasztalatokat szereztek a megelőző évtizedekben. Abban a pillanatban, amikor a nyugat-európai ipari központokban csökkent eme háború utáni modell nyereségessége, vállalkozói részről nyomban felhagytak a jólét növelésének érdekében folytatott együttműködő és közös erőfeszítéseket felmutató, ám senkitől sem számon kérhető „kötelezettségvállalással". Ehelyett a vállalkozók, hogy elhárítsák az emberi munkaerő „túl magas" költségeit, beruházási tevékenységüket inkább a racioanlizálás és az automatizálás köré összpontosították.
Ahogy Nyugat-Európában megrendültek a háború utáni gazdasági modell továbbfolytatásának lehetőségei, kezdett világszerte lépésről lépésre átalakulni a termelésnek és értékesülésnek eme modellje. Éppen az ipari országokban szokásos, termelékenységnövekedésen nyugvó bérnövekedés nyitotta egyre tágabbra az ollót az ipari és a fejlődő országok bérei között. Ezzel együtt a harmadik világ folyamatos integrálódása a nemzetközi munkamegosztásba oly mértékben fokozta a termelők és a termelőeszközök részleges elválását, hogy a harmadik világban abszolút mértékben (és az ipari országokban uralkodó bérviszonyokhoz képest relatíve is) tömeges méretekben áll rendelkezésre igen alacsony bérű munkaerő. A komplex termelési folyamatok szétdarabolásának újonnan kitalált módszerei, valamint az olcsóbbá vált szállítási és kommunikációs költségek ezzel a háttérrel módot adtak a termelés bizonyos részeinek áttelepítésére ezekre az „olcsó bérű országok" gyűjtőfogalommal jegyzett helyekre. A külföldre telepítés révén csökkent termelési költségek következőleg természetesen magukban a nyugat-európai országokban is felerősítették a racionalizálás kényszerét.
A termelés kitelepítése – együtt a bérek növekvő nyomásával és a racionalizálási törekvésekkel – Nyugat-Európában tovább gyűrűztette lefelé a csökkenő kereslet és a visszaszoruló foglalkoztatás spirálját. Az ipari országokban definitíve eljárt az idő a teljes foglalkoztatásra irányuló szándékok felett; és – párhuzamosan a fejlődő országok eladósodásával és gazdasági válságával – az új tőkefelhalmozási stratégiák világszerte először is stagnáló kereslethez, sőt, ezzel egyidőben a meglevő kapacitások kihasználási szintjének csökkenéséhez vezettek. A világgazdaság belerekedt az 1929 utáni legnagyobb válságba.
A társadalombiztosítás és a közvetett állami foglalkoztatási politika kapcsolódó rendszere számára mindebből messze-menőek voltak a következmények. Az állami kereslet erőltetése, amelyet a válság kezdetekor még a klasszikus anticiklus színében igyekeztek feltüntetni, egyre kevésbé tudott valódi foglalkoztatási sikerekkel dicsekedni. Miután a vállalatok az állami keresletre részben a termelés további kiszélesítésével válaszoltak, és mivel a termelést minden korábbinál erőteljesebben racionalizálták, az állami beavatkozás már önmagában sem járt a foglalkoztatás bővítésének megszokott mértékével. A hivatalos foglalkoztatáspolitika ezek között a körülmények között nem volt képes megakadályozni a munkanélküliségnek már régebben – a termelés racionalizálásának és kihelyezésének folyományaként – bekövetkezett átalakulását a konjunkturálisból a strukturálisba. A munkanélküliség a nyugat-európai ipari országok strukturális jellemzőjévé vált. Ebből következően tartósan növekedtek a szociális biztonság költségei, amelyeket már a rákövetkező konjunkturális csúcsban sem lehetett jelentősen csökkenteni, s még kevésbé refinanszírozni. Az így a jóléti állam „pénzügyi válsága" néven színpadra lépő jelenség tehát nem volt más, mint korábbi évtizedekben uralkodott állami szociálpolitika gazdasági és politikai szétrombolódásának kifejeződése.
Az alkalmazkodó szociálpolitika
Válaszképpen a jóléti állam financiális válságára (legkésőbb a 70-es és 80-as évek fordulóján) a szociális és munkaerő-politikában mélyreható strukturális változás következett be a szociális kiadások finanszírozásának területén. Ezt a változást nem lehet egyszerűen a „juttatások csökkentése" címszava mögé sorolni. Végül is a közvetett foglalkoztatási politika alacsony hatékonyságának felismeréséből logikusan következett a teljes foglalkoztatást megcélzó ideológia leáldozása. Ez annak a felismerésnek volt a következménye, hogy a belátható jövőben tartós strukturális munkanélküliséggel kell számolni, s így a financiális válságot nem lehet múló rosszullétként kezelni. A „megoldást" tehát adott körülmények között leginkább a nadrágszíj összehúzásában kellett keresni. Ennek megfelelően megkezdődtek a rendszeres irtási munkálatok a szociális juttatások erdejében.
Párhuzamosan ezzel, a szociális igazgatás arra kényszerült, hogy egyáltalában szembesüljön az állandóan (relatíve) magas munkanélküliség adta szociálpolitikai adottságokkal. Ugyanis az ipari kapitalizmus társadalmainak szociálpolitikája – bár önmaga a munkaerőpiacon kívül álló rendszer – közvetlenül a munkaerőpiacra és a megfelelő mennyiségben rendelkezésre álló foglalkoztatási lehetőségekre volt utalva. Mindez nem pusztán tisztán gazdasági és pénzügyi értelemben igaz, hanem a szociálpolitika és a munkaerőpiac közötti funkcionális politikai összefüggés tekintetében is. A népesség tömegeinek szociális biztonsága a szabad bérmunkán nyugvó rendszerben nem azt jelenti, hogy az állam mindenki számára munkahelyet garantál vagy teremt, de azt sem, hogy a munkanélküliségtől sújtottak számára „csak úgy", munka nélkül jövedelmet biztosít valamilyen szociális juttatás formájában. Inkább úgy áll a dolog: ez a szisztéma az átmeneti munkanélküli állapot kezelését – a legjobb esetben – olyan mértékben hajlandó felvállalni, hogy el lehessen kerülni a rendesen vele járó teljes elszegényedést, s a munkanélküliek ugyanakkor a lehető leggyorsabb visszatérésre kényszerüljenek a bérmunka rendszerébe – lévén ez számukra a még mindig jobb, illetve elkerülhetetlen választási lehetőség. Az államnak a bérmunka rendszerébe való visszatérésben játszott közvetítő szerepe egyben a munkaerőpiac szervezését és irányítását is jelenti. Miután azonban most már sokkal több ember keres munkát, mint amennyit számára a munkaközvetítő hivatalok kínálni képesek, nagy nyomás nehezedik magára a szisztémára: fikció lett az ellátási rendszer összekapcsolása a bizonyítható munkavállalási készséggel, minek következtében a juttatásokra szorulók szokatlanul hosszú időre ránehezednek a szociális bürokrácia költségvetésére. Éppen ezeknek az említett visszásságoknak a megszüntetésén kezdtek tűnődni a szociális bürokrácia berkeiben.
Mialatt eme belső gondok megoldásra vártak, a vállalkozók mind nyíltabban és határozottabban álltak elő azokkal az elképzelésekkel, hogy a szociálpolitikában és a munkaerőpiacon uralkodó viszonyok alkalmazkodjanak megváltozott akkumulációs stratégiájukhoz. A költségcsökkentés és a racionalizálás primátusa a termelés területén, illetve a mind jobban kereső és növekvő létszámú középrétegek számára előállított magas rugalmasságú és specializálódott termékek előállítása mélyreható változásokat követelt meg a munkaerőpiacon. A munkajogi és szakszervezeti oldalról biztosítékokat élvező munkaerő nem pusztán drága volt, hanem túlságosan kötődött munkahelyéhez is, nem bizonyult megfelelően rugalmasnak ahhoz, hogy új termelési területekre irányítsák vagy időlegesen alkalmazzák, illetve elbocsássak. Ezért aztán vállalkozói oldalról erőteljes nyomás nyilvánult meg a munkaerő szociális és munkajogi biztosítási rendszerének fellazítására. A Német Szövetségi Köztársaságban 1985-ben egy ennek a szándéknak megfelelő átfogó „foglalkoztatás-támogatási" törvényt fogadtak el, amely többek között az időben korlátozott munkaszerződésekről tartalmazott nagyvonalú rendelkezéseket, és liberalizálta a munkaerő kölcsönzésről szóló rendelkezéseket. Az ún. meghatározott idejű foglalkoztatási rendszer tendenciájának kiszélesedése, amelyet az időbeli korlátozás, a csökkentett és nem rendszeres munkaidő, a csökkentett bérek és a szociális juttatásokra (pl. a betegbiztosításra) való szűkített igényjogosultság jellemez, csak erősödött a fenti törvénnyel. 1985-ben a Szövetségi Köztársaságban minden harmadik új munkahelyre talált munkanélküli meghatározott időre szóló munkaszerződést írt alá. Egy év alatt ötvenhat százalékkal nőtt a kölcsön-munkaerő száma.
A teljesítménycsökkentés után áhítozó és a magas munkanélküliség közepette megnyilvánuló bérmunkavállalási készséget fenntartani kényszerülő társadalombiztosítási és munkaerőgazdálkodási bürokráciák mindeme jelenségeket beépítették az általuk követett politikába, és felvállalták a munkaerőpiac rugalmassá tételének és átstrukturálásának szerepkörét. A támogatási rendszer általános színvonalának egyszerű csökkentése mellett megjelent az egyes – több vagy kevesebb igénnyel fellépő – csoportok közötti növekvő differenciálás is. Mindehhez megszigorították a munkakészség bizonyítását szolgáló követelményrendszert, ami de facto annyit jelentett, hogy az egyes emberek növekvő mértékben voltak arra kényszerítve, hogy foglalkozásuktól – hivatásuktól idegen munkát vállaljanak, hogy beletörődjenek abba, hogy az új munkahelyen kevesebb bérért dolgozzanak, mint a régin, és hozzájárulásukat adják a behatároltság eme jegyeit felmutató munkaközvetítéshez. Mindezzel beindult egy lefelé irányuló spirális mozgás, mert akit erre az útra vittek, annak számára lecsökkentek a támogatás esélyei egy valamikori újbóli munkanélkülisége esetében, így fokozottabb lett a kényszer, hogy legközelebb még kedvezőtlenebb feltételek mellett vállaljon munkát. Másrészt ez a stratégia oda hatott – kéz a kézben a foglalkoztatási viszonyok munkajogi biztosítékainak amúgy is bekövetkezett megfogyatkozásával -, hogy felerősödött a munkanélküliség rotációja, azaz: relatív mértékben növekedett a munkanélküliség által érintettek száma a nyilvántartott munkanélküli napok/hónapok összességéhez képest. Mindezzel három problémát sikerült egy csapásra megoldani. Először is sikerrel járt a szociális bürokrácia ama törekvése, hogy költségeit ne pusztán úgy szűkítse, hogy megkurtítja kiadásait, hanem úgy is, hogy egész népességcsoportokat zár ki az ellátandók köréből. Másodszor: a munkanélküliség nagyobb mérvű rotációja révén a munkanélküliek magas százalékos aránya ellenére tartotta szintjét a sikeres közvetítő tevékenység, amely kiterjedt a munkavállalási készség ellenőrzésére és – úgymond – a szociális juttatásokkal való visszaélések kizárására. És harmadjára: támogatást nyert a foglalkoztatottak átrétegződése a régiből az új termelési területekre és a részmunkavállalói piacra, valamint e munkaerő rugalmassá tétele és a szociálpolitika akkumulációs modelljének az ezzel karöltve járó újjáalakulása is. A jóléti állam nemcsak hogy leépült, hanem át is épült, és felvállalta a gazdasági korszellemnek megfelelő szerepkört.
*
És mi a mese tanulsága? A szociálpolitika nem holmi látszólagos, időtlen, absztrakt modelleken nyugszik, legyenek azok önmagukban bármilyen megfelelőek. A jóléti állam fejlődése a kapitalista ipari társadalmakban korántsem jelent lineáris előrehaladást és kiszélesedést a szociális biztonság felé. Éppen az ilyen előrehaladást hirdető felfogásról mondható el, hogy az nem volt egyéb, mint egy korszak ideológiai kísérőzenéje, amikor is a világ régióinak egy töredékében a szociálpolitika kiteljesedése képes volt összekapcsolódni a világgazdaság fejlődésével.
(Ford.: Gellériné Lázár Márta)