E számunk fotóit a most 91 éves TABAK LAJOS fotóművész készítette. Az Eszmélet szerkesztőinek és olvasóinak az alábbi levelet küldte bemutatkozásul.
Tabák Lajos fotóművész Kassák Lajos portréja előtt [1989] (Tóth József)
1910-1918 között Erdélyben (Borossebes, Világos, Zippa) éltem, 1919 óta Szolnok a lakóhelyem. 1917-ben kezdtem el fényképezni. A technikai és laborálási „tudományt" egy aradi szaküzletben szereztem, ahol kezdetleges Box-gépet vásároltam. Első felvételem Világos vára volt. Üveglemezét és arany-fürdős Kontakt-kópiáját izgalmak közepette dolgoztam ki falusi házunk borospincéjében – kint várakozó gyerektársaim ámulatára.
1928-ban megalapítottam a Magyar Amatőrfényképezők Szövetsége szolnoki csoportját. Ettől fogva veszek részt bel- és külföldi kiállításokon. 1929-ben csatlakoztam a világszemléletemhez is közel álló Kassák Lajos Munkakörhöz, majd a 30-as évek vége táján a Modem Magyar Fényképezőkhöz (Vadas Ernő és mások).
1932-ben a Kassák-munkaköriek Szolnokon megkísérelt szociofotó-kiállítását betiltották, képeinket (tőlem a negatívokat is) elkobozták, Kassákot, Lengyel Lajost és engemet lakat alá tettek, és eljárást indítottak ellenünk az állami és társadalmi rend elleni bűntett okán. Kiszabadulásunk után nyomban megjelentettük „A mi életünkből – a Munka első fotókönyve" c. kiadványt, Kassák előszavával és mindannyiunk képeivel, kik a szolnoki kiállításon szerepeltek.
Szociofotózásom és másrészt egyébként is aktív szakszervezeti, kulturális, szociáldemokrata-politikai és antifasiszta tevékenységem miatt 1942 tavaszán a miskolci börtönbe zártak, majd büntető munkaszolgálatos századdal az orosz frontra űztek, ahol a Don térségében 1943 januárjától 1948 nyaráig tartó hadifogságba estem.
Hazatérve nem találtam meg ingóságaimat, teljességében odaveszett minden negatívom, felszerelésem, katalógus- és folyóirat-gyűjteményem s kiállításokat látott nagyított képeim. Az 50-es évek közepén újra kellett kezdenem.
1956-ban egyik alapítója voltam, és ma is tagja vagyok a Magyar Fotóművészek Szövetségének. Tagja a Művészeti Alapnak (ma Magyar Képzőművészek Egyletének). Alapító tagja voltam a Kaposvári Fotóklubnak, 1980-ban pedig a szolnoki Jászkun Fotóklubnak.
1939-ig ,„levelező munkatársként" képeimet közölte a Bécsben Kiadott Die Galerie nemzetközi fotóművészeti folyóirat, illetve a Berlinben 1933-ig élt Der Arbeiterfotograf-nak voltam a munkatársa. A 30-as években fotószerkesztője voltam a csakhamar betiltott Szolnoki Tükör-nek. Munkáimat folyamatosan közreadta az Újság c. napilap heti képes melléklete. Megjelentek fotóim a Munká-ban, az Új Idők-ben, a párizsi Photo Illustration-ban, majd később a magyar Filmművészet-ben, a pozsonyi Irodalmi Szemlé-ben, a leipzigi Fotografie-ben, a szolnoki Néplapban, a Jászkunság-ban, a Jászkun Króniká-ban, a Jászkun Munkás-ban stb; külföldi kiállítások katalógusaiban és több külföldi magazinban is.
A kiállítások közül néhány, melyen részt vettem: Szolnok, Budapest, Debrecen, Téglás, Pécs, Kaposvár, Miskolc, Salgótarján, Szeged, Baja, Nagybaracska, Kecskemét, Sopron, Győr, Karcag, Türkévé, Törökszentmiklós. (1994-ben szociofotóim a Hócipő-Soros alapítvány által kiírt pályázat kiemelt díját nyerték el.)
1966-ban a szolnoki Damjanich János Múzeum rekonstruálta az 1932-ben Kassák Lajos megnyitotta, hamarosan betiltott Munkaköri Kiállításunkat. Ennek anyaga ugyanezen évben bemutatásra került Budapesten is, a Magyar Nemzeti Galériában rendezett „A magyar fotóművészet 125 éve" kiállítása keretében, benne az én 12 fotómmal. (1986-ban Kapudöngetők c. művészeti albumában Vadas József közreadta „Szociális … magaslaton" c. szociofotómat.)
Külföldi kiállítások, ahol érdekelt voltam: Párizs, Marseille, Toulouse, Nantes,.St. Etiervne, Ppitier, Brüsszel, Antwerpen, Charléroi, Madrid, Zaragoza, Lisszabon, Tallinn, London, Southampton, Bombay, Calcutta, New York, San Francisco, Tokió, Cape Town stb. (Párizsban bemutatásra került 1984-ben egy kollekció az 1900-1945 közötti 13 magyar szerzőtől. Közülük – „Csendélet trágyadombon…" c. fotómmal képviselve – ma már csak én élek.)
A 30-as években Gró Lajos esztéta a Munká-ban a komponált realizmus jegyeit látta fényképeimben, míg ugyanekkor a párizsi Revue des Arts-ban megjelent kritikai elemzés munkáimban az expresszionizmus hatását vélte felfedezni.
A Bernben székelő Federation Internationale de l'Art Photographique 1960-ban és 1964-ben AFIAP, illetve EFIAP kitüntetésekkel, a Magyar Amatőrfényképezők és Filmklubok Országos Szövetsége 1989-ben MAFOSZ-plakett adományozásával ismerte el fotóművészeti munkásságomat.
1991 óta fotóim, emlékezéseim az Ezredvég-ben jelentek meg; negatívjaim egy részét (többségét másod-negatívokban) a Magyar Fotóművészek Szövetségének archívuma őrzi; szociofotóim részben a budapesti Kassák Múzeumban, illetve a kecskeméti Fotográfiai Múzeumban találhatók.
Jóleső érzés számomra, hogy szerény alkotásaim most bemutatásra kerülnek az Eszmélet-ben – így én is hozzájárulhatok a folyóirat céljához: az eszmélés felkeltéséhez.
Szolnok, 1995. október 30.
Tizenkét órában, napszámbérért (1928)
Munkanélküli családanya (1929)
Kévekötő munkás (1930)
Aratómunkás (1930)
Cselédember trágyadombon (csendélet) (1931)
Cselédember (1931)
Rokkant munkás magánút előtt (1932)
Munkások (1936)
Meditáló munkás (1953)
Ifjúmunkások "brigádban" (1958)
Szerelők magasban (1961)
Rakodás (1985)