Néhány tanulságos idézet a nacionalizmusról és a párt vezető szerepéről.
Hazafiságról, blanquizmusról és „vezető szerepről"
Az 1879-ben alapított, Guesde és Lafargue vezette Francia Munkáspártot 1893 tavaszán internacionalista elvei miatt durva támadások érték, a partot hazafiatlansággal vádoltak, tagjait hazátlanoknak nevezték. A párt tömeggyűllésekkel és egy nyilatkozat kiadásával ellentámadásba lendült, s önmagát nyilvánította az „igazi hazafiság" képviselőjének.
Engels 1893. június 20-án Marx leányának, Laura Lafargue-nak írott levelében így reagált az eseményre: „A Francia Munkáspártnak a hazafiság' kérdésében elfoglalt új álláspontja magában véve ésszerű; nemzetközi egyesülés csak nemzeteik között állhat fenn, amelyeknek létezése, belső ügyekben való autonómiája és függetlensége ezért már benne foglaltatik magában a nemzetköziség fogalmában. S az álhazafiak nyomása előbb-utóbb óhatatlanul kikényszerített volna egy ilyen állásfoglalást…" [Marx-Engels Művei 39. kötet, Budapest, 1979, 84. o.]
Ez a levél még néhány sor után idő hiányában befejeződik, de Engels egy hét múlva, június 27-én Paul Lafargue-hoz írt levelében megfogalmazza kifogásait is, mégpedig a következőképpen: „Felhívásuk Franciaországban, remélem, megteszi majd a hatását, és éppúgy remélem, hogy Németországban nem figyelnek fel rá. Mégpedig a következő okból – ezek nem komoly dolgok ugyan, de mégis azt hiszem, rá kell irányítanom a figyelmüket, hogy a legközelebbi alkalommal elkerüljék: – Nem akarok a hazafi szó használatáról beszélni, arról, hogy Önök az egyedül ,igaz' hazafiaknak tüntetik fel magukat. Ennek a szónak olyan szűk az értelme – vagy inkább olyan bizonytalan, ahogy vesszük -, hogy én sohasem merném ezt a minősítést magamra alkalmazni. Én a nem-németekhez mint német beszéltem, éppúgy, ahogy a németekhez mint egyszerű internacionalista beszélek; azt hiszem, nagyobb hatást érhettek volna el, ha egyszerűen franciának vallják magukat – ami tényt fejez ki, tényt, amely magában foglalja a belőle adódó logikus következményeket. De hagyjuk ezt, ez stílus kérdése." [Uo. 86. o.]
Nos, Engels a reá jellemző szellemes és elegáns stílusban alapvető jelentőségű kérdésről beszél. Miképpen a levél folytatása is, amelyben Marx és Engels igazsága történetelméleti rangra emelkedik: „Abban is teljesen igazuk van, hogy büszkék Franciaország forradalmi múltjára, és úgy vélik, hogy ez a forradalmi múlt kezeskedik az ország szocialista jövőjéért. De úgy tűnik fel nekem, hogy eközben kissé túlságosan beleestek a blanquizmusba, azaz abba az elméletbe, amely szerint Franciaország arra hivatott, hogy a proletárforradalomban ugyanazt a szerepet játssza (nemcsak a kezdeményezőét, hanem a vezetőét is), amelyet az 1789-98-as polgári forradalomban játszott. Ez ellentmond a mai gazdasági és politikai tényeknek. Franciaország ipari fejlődése elmaradt Angliáé mögött; jelenleg Németországé mögött is, amely 1860 óta óriási lépéseket tett; a franciaországi munkásmozgalom ma nem hasonlíthatja magát a németországihoz. De sem franciák, sem németek, sem angolok nem élvezik majd azt a dicsőséget, hogy egyedül döntötték meg a kapitalizmust; ha Franciaország – talán – megadja a jelt, a harc Németországban, abban az országban, amelyet a legalaposabban ragadott meg a szocializmus és amelyben az elmélet a legalaposabban hatolt be a tömegekbe, dől majd el, és ennek ellenére sem Franciaország, sem Németország nem biztosíthatja végérvényesen a győzelmet, amíg Anglia a burzsoázia kezében marad. A proletariátus felszabadítása csak nemzetközi akció lehet, [s] ha Önök egyszerűen a franciák akciójává próbálják megtenni, lehetetlenné teszik. A polgári forradalom kizárólagos francia vezetése – ámbár a többi nemzet ostobasága és gyávasága miatt elkerülhetetlen volt – tudják-e, hová vezetett? Napóleonhoz, a hódításhoz, a Szent Szövetség inváziójához. Franciaországnak a jövőben ugyanezt a szerepet szánni, ez a nemzetközi proletármozgalom eltorzítását jelenti, sőt ez azt jelenti, hogy mint a blanquisták, nevetségessé teszik Franciaországot, mert az Önök határain túl nevetnek ezeken a túlzott igényeken." [Uo. 86-87. o.]
Ha eltekintünk a történelmi részletektől s figyelmünket a mi századunkban történtekre összpontosítjuk, Engels igazsága olyan erős fényt vet a szocializmus tragédiájára, hogy nevetni aligha tudunk rajta. Ám Engels üzenete nemcsak történelmi tapasztalatainkat világítja meg, hanem – mutatis mutandis – aktuális üzenet ez napjainkra is, s bizonnyal az marad még a távoli jövő számára is.