A haladás koncepciója alapjául szolgál Marx történelemelméletének (l. történelmi materializmus), ennek ellenére sehol nincs teljesen kifejtve, Egy rövid feljegyzésben, amely a Grundrisse-hoz írt bevezetőjének végén található, az anyagi termelés és a szellemi termelés fejlődése közötti összefüggésre utalva Marx megjegyzi, hogy „a haladás fogalmát nem lehet a megszokott elvonatkoztatottságában megérteni". Az 1859-es Előszóban a termelés alapvető módjait „a társadalom gazdasági formációja progresszív szakaszainak" sorozataként értelmezi; ugyanebben a szövegben leírja azokat a körülményeket, amelyekben „új, magasabb szintű termelési viszonyok" jelenhetnek meg. Ez a többnyire implicit elgondolás két alapvető elemből áll. Először is, hogy a kulturális fejlődés – „az emberi potenciál teljes kidolgozása'', az egyén felszabadítása a legszélesebb értelemben – függ „a természeti erők feletti emberi uralom fejlettségétől". Ez a fejlettség a termelőérők – és a modern időkben különösen – á tudomány előrehaladottságán múlik. Másodsorban, a fejlődés nem úgy értendő, ahogy az például a Comte-és Spencer-féle evolucionista elméletekben megfogalmazódik, hanem éppen ellenkezőleg, a megszakítottsággal, diszharmóniával és többé-kevésbé az egyik társadalmi típusból a másikba történő váratlan átugrassál jellemezhető, osztály ellentéteken keresztül megvalósulva.
Több későbbi marxista elfogadta, vagy sókkal egyértelműbb formában kifejezte a haladás ezen formáját, és nemcsak a mindennapi politikai szóhasználatban, ahol az olyan kifejezések, mint a „progresszív erők", illetve a „progresszív mozgalmak" teljesen közhelyszerűé k, de tudományos írásokban is. így a marxista archeológus Gordon Childe (1936-ban) követelte a haladás ideájának megvédését, bemutatva, hogy a gazdasági forradalom: hogyan mozdította el a civilizációt. Egy másfajta aspektusból Friedmann (ugyancsak 1936ban) azt állította, hogy a marxizmus magába foglalja és kiterjeszti a 19. századi polgári forradalom gondolkodói által megfogalmazott haladás-gondolatot, és továbbra is kifejezi a hitét abban a fejlődésben, amelyet a polgárok már feladtak. 1964-ben Hobsbawm a Grundrisse prekapitalista gazdasági formációival foglalkozó részletéhez írott bevezetőjében hangsúlyozza, hogy Marx célja a történelem tartalmának megfogalmazása a legáltalánosabb formában, és hogy ez a tartalom a haladás. Marx számára „a fejlődés valami objektíven meghatározható". Egy másik vélemény szerint a haladás egy fontos, bár többnyire még meg nem vizsgált fogalom a marxizmus hegeliánusabb változataiban (1. Lukács; frankfurti iskola), amelyek a történelmi folyamatot bizonyos értelemben az emancipáció előrehaladásának tekintik.
Ezekkel ellentétben mindig léteztek olyan marxisták, akik a haladás fontosságának korlátozására törekedtek, és ezzel lehetővé tették az értékítéletek bevezetését a „tisztán tudományos elméletbe". Ez volt a II. Internacionálé néhány gondolkodójának álláspontja (pl. Kautsky, és a legtöbb osztrák marxista), akik szigorúan ragaszkodtak a „gazdasági determináció" fogalmához, bár néhány alkalommal rákényszerültek arra, hogy szembenézzenek a szocializmus etikai céljainak kérdésével. Igen sok későbbi strukturalista marxista, mint például Althusser, minden mást kizárva arra fordította figyelmét, hogy kialakítsa a marxizmus szigorúan tudományos jellegét a historicizmus minden formáját magába foglaló ideológiai jelleggel szemben.
[Forrás: A Dictionary of Marxist Thought, ed. by Bottomore et al.]