Mecseknádasdon születtem, és mikor elvégeztem az egyetemet, felajánlották nekem, hogy maradjak Pesten, az ELTE-n. De kértem, hogy szerezzenek nekem Pécsett egy állást, mivel Mecseknádasdon akartam lakni. így kerültem Pécsre, tanítani a filozófia tanszékre, Pestről ingáztam le egy-két évig. Aztán elmentem gyesre. Visszamentem falura. És onnan jártam be Pécsre dolgozni. Házat építettem, mint minden normális falun élő ember, reggeltől estig dolgoztam és közben bejártam az egyetemre. Akkor jöttek a 35-ös választások. És a faluban mindenki sírt, hogy ez rossz, az rossz, amaz rossz. És tényleg nem sok minden történt a faluban. Ez egy 2 ezer lakosú kis falu. Két másik falu tartozik hozzá. Nagyrészt nemzetiségek lakta település. És a tanácselnök természetesen egy odahívott valamikori hentes vagy kocsmáros volt, akit a település egy szűk rétege fogadott csak be. És mindenki panaszkodott, hogy nem megy semmi. Mikor jöttek a választások, azt mondtam, nem kell itt siránkozni. Itt van a választási törvény, lehetőség van bárkit beválasztani. Hát ez nem egészen igaz, mondták. Majd meglátjátok hogy igaz, csak próbáljátok, csináljátok meg, mondtam én. Jó. De ki legyen az elnök? Mondtam, én elvállalom öt évre, és egyszerűen megválasztottak.
Voltak előre kialakított elképzeléseid, vagy akkor alakultak ki, amikor megválasztottak?
Azt tartottam a legfontosabbnak, hogy a falut valamilyen infrastrukturális szintre kell hozni. Építeni kell ezt, azt, amazt és egy iskolát. Ezenkívül nem voltak elképzeléseim. Soha eszembe nem jutott önkormányzat vagy ilyesmi. De elkezdtük csinálni. Iskolaépítési bizottságot, óvodaépítési bizottságot, egyesületeket, társadalmi bizottságot, független szakértőket. Mindig ahogy a feladatok adták. Tehát nem úgy indultam neki hogy én most egy önkormányzatot fogok létrehozni. Hanem úgy, hogy ezt meg azt a faluban meg kellene csinálni, és én azt akartam megkeresni, hogy hogyan lehet.
Honnan vetődött fel az önkormányzat kérdése?
Ez teljesen automatikus volt. Én meg voltam győződve, hogy sok mindent meg lehet valósítani egyszerűen összefogással, amit most lehet önkormányzatnak is nevezni, de én úgy fogalmaznám, ha egy falu összefog és bizonyos célokat meg akar oldani, akkor azt meg is tudja oldani. És ehhez nem sok minden kell, csak meg kell fogni az embereket, és meg kell szervezni.
Volt ebben valami tapasztalatod?
Ez volt a gond, hogy nem volt. Semmi. Pontosabban, évtizedekkel korábban, minden faluban megvoltak az ehhez szükséges keretek. De az emberek, ha a tanácsi struktúrán belül próbáltak ezt, azt, amazt csinálni, mindig megakadtak ott, hogy a tanácselnök azt mondta, ne csinálják, mert úgysincs rá pénz. Mi meg onnan kezdtük, hogy az embereket kezdtük rábeszélni arra, hogy fizessenek pénzt az iskolaépítéshez, jöjjenek el hét végén társadalmi munkában dolgozni. És elkezdtünk építeni: egy 16 tantermes iskolát, sportcsarnokot, járdát, utat, és mind úgy, hogy az embereket megnyertük. És az volt az első nagy dolog, hogy be lehetett bizonyítani: az embereket meg lehet mozdítani, ha látják, hogy a saját érdekükről van szó. A másik oldala ennek az, hogy a falun belül megindult egyfajta erjedés, mozgolódás, és nemcsak materiális szinten, hanem kulturális szinten is. Egyesületek alakultak, kultúrkörök, mindenféle kiadványokat csináltunk. Az utóbbi időben újságokat is társszerkesztettünk. Most éppen falutörténetet adott ki az egyik egyesületünk.
Kik váltak ennek az egész munkának a vezetőivé?
Végül is az a tanácstestület, amelyik újraválasztódott. Olyan emberek, akik középvezetői szinten dolgoznak, művezetőként vagy vájárcsapat vezetőjeként. Egyszerű emberek, akik jól tudnak szervezni, akiknek tekintélyük van. És azért van tekintélyük, mert erősek, ők is el tudnak vinni egy cementes zsákot, vagy meg tudnak inni egy pár korsó sört. És akik, ha valamit elhatároznak, azt meg is tudják csinálni. Végig is tudják vinni. Ezek az emberek váltak a motorrá.
Ez olyan falu, ahol eljárók vannak?
Igen. Többnyire eljárók. 75 százaléka, kétharmada a lakosságnak ingázó. A helyi munkalehetőség minimális. Egy-két kihelyezett részleg van. De különben a faluban tsz sincsen. Visszatérve: a falut viszonylag gyorsan meg lehetett mozdítani. Akkor derült ki, hogy ugyan nagyon sok mindent meg lehet önerőből csinálni, de azért mindent nem. És ez a minden rengeteg dolgot jelentett. Egészséges ivóvizet és csatornázást, telefont, tisztességes utakat. Mert nincs egyik sem. Megpróbáltam minél több forrásból pénzt előteremteni. És itt kezdődtek a konfliktusok a felsőbb hatóságokkal. Az alapkonfliktus eleve megvolt azzal, hogy én mint pártonkívüli egy pártjelölttel szemben kerültem oda. Ez egyes embereknél végigkísérte a megítélésemet. De például a megyei vezetés nem teljes egészében képviselte ezt. A másik konfliktus abból adódott, hogy a meglévő szabályzat nem teszi lehetővé, hogy a helyi pénzeket úgy forgassam, ahogy az a leggazdaságosabb lenne. Hanem, mondjuk, csak az OTP-be helyezhetem el a felesleges pénzeszközeimet, ami 6 százalékot jelent. A másik meg 15, 20 vagy 27 százalékos kamatot jelentene. Még mindig nem lehet azt megcsinálni Magyarországon, hogy a pénzeszközökkel a leggazdaságosabban bánjunk. De én már három éve csinálom azokat a kiskapus manipulációkat, amelyek lehetővé tettek egyfajta mozgásteret és ez évente 2-3 millió forintot hozott a falunak. Miközben a falu fejlesztési lehetőségeire másfél, idén 1,2 millió forint volt biztosítva. Ezt megduplázták ezek a manipulációk. De ennek ellenére fegyelmiket próbáltak osztogatni nekem.
A másik nagy tapasztalatom az ófalusi cirkusz volt. Amikor a hatóságokkal kellett az embernek szembetalálkozni. És egyértelműen kiderült, hogy senkit nem érdekel az ember maga, senkit nem érdekel az, aki ott lakik, az hogy a falu milyen helyzetbe jut, ha az atomtemető odakerül. Szóval a tapasztalatok az önkormányzat szilárd korlátaira figyelmeztettek. A deklarációk után sincs meg az önrendelkezés minimális lehetősége sem. Pedig ennek az önkormányzat egyik alapelvének kell lennie. Ezt teljesen a saját tapasztalatomból kellett megtanulnom, a munka mellett. Az önkormányzattal, önigazgatással kapcsolatos elméleti irodalmat nemigen tudtam olvasni. A helyzet nevetségesnek tűnik, de egy 2 ezer lakosú falu tanácselnöke egyszerűen nem ér rá olvasni. Szóval egyszerűen a napi tevékenységem kapcsán jöttem rá, hogy valamin változtatni kell. És ennek lett aztán az az eredménye, hogy összehívtam még 10-15 értelmesebbnek tűnő tanácselnököt a megyéből, és elmondtam nekik a gondjaimat, bajaimat, mert tisztában voltam vele, hogy nekik ugyanezek a gondjaik, csak nem biztos hogy megfogalmazták maguknak, és ha megfogalmazták is maguknak, nem biztos hogy lépni tudnak vagy lépni mernek. Ez azelőtt történt, hogy a tanácsi önkormányzati szövetséget létrehozták. 89 őszén összehívtam őket. Nem volt világos elképzelésem, csak egyszerűen izgatott két téma. Az egyik az, hogy a települések (elsősorban gazdasági téren) mennyire kiszolgáltatottak a megyei hatalomnak, a megyei vezetésnek. (Mert a politikai kiszolgáltatottság 89-re elég erősen oldódott ugyan, de azért gazdaságilag egyértelműen jellemző volt.) A megye elosztó szerepe megmaradt. A másik, ami izgatott, hogy magának a tanácselnöknek mint embernek, mint munkavállalónak az érdekvédelme sehol sem volt biztosítva. És így az rúghatott bele, aki csak akart. Az volt az elképzelésem, hogy ezt a két dolgot valahogy próbáljuk megoldani. Egyrészt valamifajta szakszervezetet létrehozni. A saját érdekünkben. Másrészt a falusiak érdekében egy olyan szervezetet, amely ellensúlyozni tudná ezt a megyei hatalmat, és el tudná érni, hogy ugyanolyan elbírálásban részesüljenek a falvak a megyén belül, mint amilyenben a városok. Kedvenc példám erre a fejkvóta rendszer Baranya megyében: egy kistelepülésnek egy lakosra egy évre 450 forintot adott a megye, a nagyközségnek 650 forintot, a városnak 1.100 forintot és Pécs város 1.800 forintot kapott egy főre. Szóval deklaráltan is megvoltak ezek az igen jelentős különbségek. Összehívtam azt a néhány elnököt, de azonnal elindult egy vizsgálat is, hogy „összeesküvést szövök". Mert a megyei tanács épületébe hívtam össze az embereket, és nem kértem engedélyt. Egyszerűen csak elkértem valakitől a kulcsot. Akkor onnan kirúgtak bennünket. És akkor lépett be a megye, a megyei vezetés, ezzel az Önkormányzatok Szövetségével, amit közben a belügyminisztériumból szorgalmazva létrehoztak.
Azt lehet mondani, hogy az Önkormányzatok Szövetsége tulajdonképpen a felülről szervezett, hivatalos, megelőző szervezeti lépés volt a tiédhez hasonló kezdeményezésekkel szemben?
Körülbelül párhuzamosan futhatott, bár én nem tudtam róla, hogy ez zajlik. Mi elkezdtük ezt a szervezést 89 őszén és valamikor decemberre kiemelték azt a 3-4 embert, aki potenciális partner lehetett a helyi szervezet létrehozásában. És funkciót kínáltak nekik ebben a fölülről kezdeményezett szervezetben. De ebben a szervezetben már az elnevezés nonszensz. Miután nincs önkormányzat, hogy lehet az önkormányzatoknak szövetsége? Mindegy. A lényeg az volt, hogy nekem újra el kellett kezdenem a szervezést. És akkor lépett be a Hazafias Népfront ebbe az ügybe, akik közben párhuzamosan kezdték szervezni, szintén felülről, a maguk faluszövetségét. Két szervezés tehát felülről indult, mi meg alulról kezdtük. Végül is a Hazafias Népfront bennünket is segített annyiban, hogy helyiséget adott, és bizonyos minimális infrastrukturális segítséget is. A Hazafias Népfront elképzelésével azért nem értettem egyet, mert azt is felülről hozták létre és azt gondolták, hogy majd utána csatlakoznak hozzá az emberek. De jellemző, hogy Baranya megyében nekünk, a Faluszövetségnek több a tagja, mint a Népfront Országos Faluszövetségének. Menet közben a másik felülről szervezett szövetségből is elkezdtek visszaszállingózni az emberek. Azt hiszem rájöttek, hogy nem igazán az ő érdekeiket képviseli ez az úgynevezett Önkormányzati Szövetség.
Szóval nekem meggyőződésem, hogy a falvak alapvetően hátrányos helyzetén csak úgy tudunk változtatni, ha valamilyen önálló szervezetet hozunk létre. Mindenféleképpen kell valami szövetség, és ennek már igazából önkormányzati szövetségnek kell lennie. Hogy a mi szervezetünk át tud-e alakulni falu-önkormányzati szövetséggé, ez kérdéses. Nagy az igény iránta, mindenféle csoportok jelentkeznek, akik szeretnének hozzánk tagként belépni. Érdekes dolog, hogy általában társközségek jelentkeznek, ahol nincs helyi tanács. Abban várnak segítséget, hogy a helyi közigazgatást segítsünk megteremteni nekik. És az elszakadásban segítsünk. A kezdeti elképzelésünk az volt, hogy az önkormányzatoknak területi alapon kellene valahogy szerveződni, nem a mostani megyei határokon belül, hanem a valódi gazdasági, politikai és társadalmi vonzáskör, a kisrégiók területén. És ha ezek helyi szinten megszerveződtek, akkor érdemes egyfajta országos, koordinációs szervezetet létrehozni, amely képes lesz majd a mostani Parlamenttel és a mostani kormánnyal szemben egyfajta ellensúlyt teremteni. Ez a Parlament sajnos nem az a Parlament, amely a plurális érdekeket meg tudja jeleníteni. Ugyanis ez egy pártokból összeállt Parlament, és a pártok nem az ország vagy a települések tényleges érdektagoltsága szerint oszlanak meg. Hogy én benne vagyok a Parlamentben, ez inkább csak unikum, és nem valódi megjelenítése a társadalom tényleges érdekpluralitásának. De egy dolog az, hogy mit szeretnénk, és más dolog az, hogy mi annak a realitása. A realitás az, hogy egyik napról a másikra nem lehet Magyarországon önkormányzatot „bevezetni". Akár szétverjük ezt a mostani tanácsi rendszert, akár nem verjük szét, az teljesen egyértelmű, hogy ennek át kell alakulnia. Az is teljesen egyértelmű, hogy minden településnek önálló státuszt kell kapnia, ha élni akar, élhessen vele. A kérdés csak az, hogy ezt milyen gazdasági alapon lehet megteremteni és milyen emberekkel lehet megteremteni? Ebből a szempontból a települések két részre oszlanak. Az egyik részénél meglesz a gazdasági alap. Elsősorban a nagy települések, nagy városok, de sok falu is közéjük tartozik. Azok, amelyek jó gazdasági adottságokkal vagy erős termelőszövetkezettel vagy idegenforgalommal vagy valami olyan bevételi forrással rendelkeznek, ami helyben képződik, és a helyben képződő jövedelmet helyben lehet majd felhasználni. De azért a 3 ezer település között nagyon sok olyan van, hogy semmiféle helyben képződő jövedelem nincs a kereseteken kívül, és épp azokon a településeken alacsony az egy főre jutó személyi jövedelemadó, ahol nincs munkahely, ahol az emberek ingáznak, és az ingázás következtében a rosszabbul fizető munkát is kénytelenek elvállalni, csak azért, hogy munkához jussanak. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy milyen különbség van főváros és vidék között. Még az alacsonyabb bérek összehasonlításában is. Ez egyértelműen azt jelenti, hogy a most hátrányos települések még hátrányosabb helyzetbe kerülnek akkor, ha az önkormányzat gazdasága a nyakukba szakad. Nekünk az az elképzelésünk, a koncepciónk, hogy az önkormányzati jogokat mindenkinek korlátozás nélkül meg kell kapnia. És az a település, az a leendő önkormányzat aki élni tud vele, az élhessen vele. Viszont azok a települések, amelyek nem tudnak élni gazdasági problémáik miatt, azokról a településekről az államnak nem szabad kivonulnia. Tehát nem szabad megszüntetni az állami finanszírozást. Meg kéne határozni Magyarországon egy állampolgári alapellátási szintet, amibe beletartozik a vízellátás, a csatorna, az utak, az orvos és az alapiskola (hogy melyik településen mi van meg, ezt viszonylag egyszerűen, szociológiai felméréssel meg lehet állapítani). És ahol nincs meg, ott a hiányzót állami segítséggel, amilyen gyorsan lehet, létre kéne hozni. Meggyőződésem hogy kulcsprobléma az alap-infrastuktúra hiánya. Mert ahol nincs alap-infrastruktúra, ott nem lehet vállalkozni, nem lehet munkalehetőséget teremteni, ott semmit nem lehet csinálni, csak ingázni. Sem a külföldi tőke, sem a hazai tőke nem fektet be ott, ahol a megtérülés gazdaságtalan. Ahol az infrastruktúrát ki kell építeni egy munkahely megteremtéséhez, ott a beruházás egyértelműen gazdaságtalanná válik. Ezért kellene ezeket a településeket valamilyen módon állami szerepvállalással gyorsan arra a szintre hozni, hogy esélyük legyen a felzárkózásra.
A másik probléma: kik lesznek hajlandók arra, hogy az önkormányzatot vezessék, irányítsák, hogy az önkormányzatokban szerepet vállaljanak. Mert az elmúlt 40 évben úgy lejáratódott a tanácselnöki pozíció, hogy egyik napról a másikra ez nem lesz azoknak az állásoknak az egyike, amiért kapkodnak az emberek. Egyrészt nem jövedelmező, másrészt az ember valóságos megbecsülése nem biztos hogy megváltozik attól, hogy önkormányzati vezetésnek vagy polgármesternek fogjuk hívni.
Hogy látod, mennyiben tartják most fontosnak a pártok, az egyes nagyobb politikai erők az önkormányzatok kérdését?
A pártok természetesen alapkérdésnek tartják az önkormányzatok kialakítását. És még inkább az önkormányzati választásokat. Világos, hogy az embereket közvetlenül ez fogja igazán érinteni. Hogy az országban politikai váltás történt, azt az emberek közvetlenül, a saját bőrükön még nem érzik. Hosszabb távon majd fogják. Egyelőre ezt még nem érezni. De hogy a falun belül váltás történik, azt azonnal érzékelni és érezni fogják, azonnal szembesülniük kell azokkal az emberekkel, akik vezetik őket, és azzal is, amit csinálnak. Így ez pillanatnyilag még fontosabb kérdés, mint a parlamenti választások voltak.