A stockholmi szerző alább olvasható írása egy jellegzetesen jóléti társadalom, egy fejlett tőkés szociális piacgazdaság körülményei között született. Ez a kapitalizmus a magyar gazdaság számára jelenleg adott lehetőségek fölött áll, sokak számára ez testesíti meg azt a „szocializmust", amely felé haladnunk kell. Az írásból azonban az mindenképpen kiderül, hogy a kapitalizmus szociális korlátozása nem szünteti meg alapsajátosságainak érvényesülését, amelyek változatlanul korlátként jelentkeznek a benne élők számára.
(Ogonyok)
E cikk célja, hogy bemutasson három, a szocializmus mellett szóló klasszikus érvet. Ezen érvek közös eredete az 1789-es francia forradalom jól ismert jelszavában van: „Szabadság, egyenlőség, testvériség".
Cikkem első pontja a társadalmi egyenlőséggel foglalkozik. Felsorolom érveimet, hogy bemutassam: a társadalmi jólét lényegbevágó feltétele a javakhoz és szolgáltatásokhoz való hozzájutás egyenlő jogosultsága valamint a társadalmi hierarchia megszüntetése.
A második pontban a munkanap lesz a középpontban. A munkanap lerövidítése döntő fontosságú, ha meg akarunk szabadulni a kizsákmányolástól, mely alapvetően – a marxi definíció szerint – a munkás idejének kisajátítása. [ E pont kifejtésére az itt olvasható cikkben igen kevéssé kerül sor. – A szerk.]
A harmadik téma, mely a testvériséggel foglalkozik, bizonytalanabb és nincs részletesen kifejtve. Ez azt fogja taglalni, hogy az információs társadalomban a piac összeomlása gyakori, és a tervezés lehetetlen, illetve elnyomó jellegű. Az együttműködés és a jól tájékoztatott népesség kombinációja döntő fontosságú, mert a probléma nem abban áll, hogy kevés az információ, hanem abban, hogy nehéz szelektálni őket.
Véleményem szerint nem helyénvaló a fejlett ipari országokban növekvő jólétről beszélni, mert a világ egy ökológiai katasztrófa kockázatával néz szembe, és egyre szorítóbb a természeti kincsek kimeríthetőségének ténye. Meg vagyok győződve arról, hogy a gazdag országoknak csökkenteniük kell a természeti kincsek fogyasztását és ez a csökkentés komoly problémákat fog okozni.
A demokratikus és oligarchikus jóléti társadalom
A háború utáni gazdasági fellendülés tetőpontján csak néhány közgazdász törte a fejét a gazdasági fejlődés korlátozásán. Figyelemre méltó kivétel volt Roy Harrod, a keynesi növekedési elmélet egyik megalapítója. Egy rövid cikkében,1 melyre akkoriban nem figyeltek fel, különbséget tett a jóléti és az oligarchikus jóléti társadalom közt. A demokratikus jóléti társadalom szolgáltatásokra és árukra épül, melyek termelése úgy nő, ahogy a társadalomban a termelékenység növekszik. Mivel az áruk és szolgáltatások termelése a termelékenységgel együtt növekszik, elosztásuk a termelékenység növekedése mellett demokratikus lehet. Másrészt vannak javak, melyek elosztása szükségképpen egyenlőtlen. Ezen javak összessége azonban nem nő együtt a termelékenységgel. Erre példa a luxuscikkek esete, melyek használati értéke ritkaságuk függvénye, mint pl. régiségek, híres művészek festményei, gyémántok és így tovább. De ugyanilyen jó példa a személyes szolgáltatások igénybevétele. Azt is megfigyelte, hogy a szolgáltatások elosztását bizonyos fokú megkötések jellemzik. Például nem lehet mindenkinek saját személyes szolgálója. Ez maximum a népesség felének kiváltsága lehet, ami annak a ténynek tudható be, hogy ha valaki szolgálót tart, másoknak szolgálóknak kell lenniük.
Tegyük félre egy pillanatra a luxuscikkek esetét és vizsgáljuk meg, hogyan lehet demokratikusan szétosztani a szolgáltatásokat. Itt két probléma merül fel. Az első azzal áll kapcsolatban, hogy különbség van az áruk fogyasztása és a szolgáltatások fogyasztása között. Egy áru fogyasztása egy adott időpontban lehetetlenné teszi, hogy másvalaki ugyanazt az árut ugyanabban az időpontban fogyaszthassa. Ugyanakkor az áru fogyasztásához nem kell közreműködnie senkinek sem. Ez viszont nem igaz a szolgáltatások fogyasztására. A szolgáltatásokhoz szükséges legalább egy másik személy közreműködése.
A másik probléma mennyiségi jellegű és a szolgáltatások termelékenységének növekedésével áll kapcsolatban. Általános feltevés az, hogy a termelékenység lassan vagy egyáltalán nem nő a szolgáltatások területén. Ezt úgy lehet alátámasztani, hogy a szolgáltatások fogyasztása nem más, mint a szolgáltatást nyújtó személyek munkaidejének fogyasztása, ezért a munkaidő lerövidítése gyakran csökkenti a szolgáltatások hasznosíthatóságát. Ebben az esetben lehetetlen növelni a munka hatékonyságát. Mások abban a tényben találnak magyarázatot, hogy a legtöbb szolgáltatás nem produktív hanem improduktív célokat szolgál. A szolgáltatásokat nyújtó szervezetek nagyobb méretűek, a jellegükből fakadó bizonytalanság miatt. Erre példa a tűzoltóság. A tűzoltóság nagyságát nem lehet úgy megállapítani, hogy az csak az éppen most pusztító tüzeket fékezze meg. Mindenképpen tartalékkapacitással kell rendelkeznünk, mivel nem tudjuk mikor és hol fog tűz kitörni.
Ha a szolgáltatások termelékenysége nem növekszik, ennek az az eredménye, hogy a gazdaság általános termelékenységnövekedésével a szolgáltatások egyre drágábbak lesznek. Ez a következőképpen indokolható meg. A termelékenységgel együtt a jövedelmek is nőnek, és ha a jövedelmek általában nőnek, a szolgáltatási szektorban is növekedniük kell. Ellenkező esetben a jövedelemkülönbség nőne, és túl kevesen vállalnak állást a szolgáltatóiparban. E folyamat eredménye, hogy egyre több erőforrás kerül a szolgáltatóiparba, ahogy a gazdaság növekszik. Ez – a posztindusztriális társadalommal foglalkozó legtöbb szerző szerint – azzal jellemezhető, hogy a szolgáltatásokban foglalkoztatottak száma növekszik, míg az ipari és agrár szektorban csökken. Ám ahogy a szolgáltatások iránti igény nő, úgy lesznek azok egyre nehezebben elérhetők. Egy kapitalista gazdaságban – ahol a szolgáltatásokat piaci alapon osztják szét – a jövedelmek elosztása egyre egyenlőtlenebbé válik. Ez a posztindusztrialisták közös „forgatókönyve". Egy olyan magasabb fejlettségű társadalom felé haladunk, melyben a jó és rossz jövedelmek közti különbségek hangsúlyozottabbá válnak.
A társadalmi innovációk és a szolgáltatások áruvá válása
Ezeket a gondolatokat J. Gershuny és I. Miles vizsgálta néhány évvel ezelőtt.2 Demonstrálták azt, amit már számos más kutató is megfigyelt: a háború utáni időszakban számos területen az árukat szolgáltatások váltották ki. Ennek kiindulópontja az a tény, hogy az emberek azt szeretnék, hogy kielégítsék a szolgáltatások iránti igényeiket. A szolgáltatások egész hierarchiája áll fenn, és ezek közül megvásárolhatók az alapvetőek, mint az élelmiszer és lakás, valamint az exkluzívabbak, mint a szórakozás, képzés és iskola vagy a kultúra. Ezeket a szolgáltatásokat különböző módon lehet nyújtani, tehát különböző szolgáltatási módokat különböztetünk meg. Igen jól el tudjuk határolni a tradicionális illetve innovatív módot. Az előbbi munkaerőigényes, és gyakran maga után vonja a közvetlen kapcsolatot azokkal a személyekkel, akiket azért fizetnek, hogy a vásárló nevében valamely tevékenységet elvégezzen. A tőkeigény nem magas és az eszközök gyakran hosszú életűek. Ezzel szemben definiálhatunk egy innovatív szolgáltatási módot; ez a mód teljesen más költségstruktúrával rendelkezik. A járulékos költségek az állandó költségekhez képest sokkal alacsonyabbak. Ennek a módnak meglehetősen magasak a tőkeköltségei, de a munkaerő költsége nem szignifikáns, mert megkívánja a saját munkaerő használatát-melyért nem kell fizetni – vagy az informális munkaerőt.
„A munkabér összköltségének csökkenése három folyamatnak tudható be: a gépesítés, mely csökkenti a fizikai munka részarányát; a technológiai automatizálás, mely egyszerűsíti a szolgáltatás feladatát és végül a szolgáltatásokban dolgozók tudásának és képességeinek megtestesülése (szoftver). Ez utóbbit a második folyamat általánosabb megfogalmazásának is tekinthetjük."
Ma a háború utáni időszakot úgy tekinthetjük, mint a szolgáltatások tradicionális módjának átmenetét az innovatív módba, amely által csökkent a szolgáltatások fogyasztása és meggyorsult a szolgáltatásoknak áruval való helyettesítése. Ez az átmenet nem egyszerű folyamat. Ennek oka a szolgáltatások árainak növekedése, mely az ott dolgozókat drágábbá és nehezebben megszerezhetővé teszi. Ez a mechanizmus nem áll fenn az állami szolgáltatások területén, és ezért ott késhet az innovatív mód előretörése. (. . .) Az innovációs módba való átmenethez azonban több más dologra is szükség van. Az ember nem tudja használni a kocsiját, ha nincs meg az utak infrastruktúrája, és a mosógépet sem vízvezeték és elektromos hálózat nélkül. Tehát általában a szolgáltatások tradicionális módjából az innovatív módba való átmenetet társadalmi innovációként is tekinthetjük, mely magában foglalja új infrastruktúrák létesítését is.
Ez a megközelítés igen hasznosnak bizonyul a háború utáni kapitalizmus fogyasztási mintájának leírásához. A tartós fogyasztási cikkek fogyasztásában megmutatkozó növekedést nagyrészt a társadalmi innováció eredményeként értékelhetjük. (Ezek a modern konyha, mosógép, lemezjátszó és így tovább.) Ugyanígy foghatjuk fel a közlekedési rendszer átalakulását és a szupermarket intézményét is. Ezek mind azonos módszert követtek: növekvő tőkeköltségek, csökkenő élőmunkaerő-igény és egyidejűleg a saját vagy informális munkaerő alkalmazása. Gershuny-t követve azt mondhatjuk, hogy a kapitalizmus ily módon az oligarchikus jóléti társadalmat demokratikussá alakította át.
Ezek a társadalmi innovációk a munkaerőpiacra is hatással voltak. A szolgáltatásokban dolgozók átalakultak szoftvergyártókká, azaz a tőkeeszköz szükséges bemeneteiről gondoskodnak, hogy az teljesítse szolgáltatási funkcióját. Általánosabban megfogalmazva, egy olyan tendencia fog fellépni, hogy az embereknek szembe kell nézniük a jövedelem eltűnő használhatóságával, mert a növekvő használhatóság az informális munkából származik.
Azonban van néhány probléma a növekedés destruktív korlátaival kapcsolatban. Először: reális-e, hogy ez a folyamat tovább folytatódik és ugyanilyen demokratikus hatással lesz a jóléti társadalom elosztására is? Másodszor és általánosabban: a vásárlót tényleg nem érdekli, hogy a szolgáltatási funkciót áru vagy személyes kiszolgálás valósítja meg? Továbbra is döntő különbség lesz a hagyományos orvosi kezelés és az orvosi diagnózist felállító számítógépek között, és így a gazdagok az orvosok szolgáltatásait fogják élvezni borsos áron, míg a legtöbb ember a számítógépprogramokra lesz utalva. Látható, hogy ebben az esetben egy talán egyre demokratikusabbá váló jóléti társadalmat jövendölhetünk meg, amelyben azonban egyenlőtlenségek továbbra is fenn fognak állni.
A növekedés társadalmi korlátai
Mintegy tíz évvel ezelőtt hozta nyilvánosságra Fred Hirsch a növekedés korlátairól szóló téziseit. Hirsch3 véleménye szerint a kapitalizmus gazdasági fejlődése azt a tendenciát mutatja, hogy a társadalomban az élet mind több területén a maximalizmust hajszoló viselkedésforma terjed. Hirsch képtelenségnek tartja a társadalom növekvő jólétét. Szerinte az egyének közti versengés állandó növekedésével kell szembenéznünk. Egy állandó kényszer miatt növekszik a termelés, hiszen az egyéneknek növekvő fogyasztási igényük van, hogy megtartsák pozíciójukat a jóléti társadalomban. (. . .)
Hirsch fő koncepciója a helyzeti áruk (positional goods) fogalma. Ezeknek az áruknak a hasznossága helyzetükhöz van kötve. Hirsch Wicksteed-et idézi, aki Napóleon mondására utalt, miszerint: „bármelyik közkatona tábornok lehet", és így hangsúlyozta hadseregének demokratikus jellegét. De Wicksteed szerint nem lehet mindenkiből tábornok. A legtöbb katona hiábavalóan próbálná meg. Ennek az oka rendkívül egyszerű: csupán néhány tábornoki poszt van: mindegyik hadseregben több katonának kell lennie mint tábornoknak. Hirsch szerint a modern kapitalista társadalomban számos, az előzőkhöz hasonló eset van, és ezek az esetek mind fontosabbá válnak. Úgy vélem, itt arra gondol, hogy növekszik a termelés egy helyre csoportosulása és integrációja és a kölcsönös függőségek bonyolultsága mind a termelésben, mind a fogyasztásban.
Valójában a társadalom számos területét befolyásolja a helyzeti verseny. Szerintem ezen szituációk nagy része kapcsolatban áll az állandó sorban állással. Egy jól ismert példa a lakáspiac, mert a városokban mindig fellép az a jelenség, hogy kevés a jó lakás vagy ház. Ezért a jó lakásokért egyre élesebb a verseny, és nehéz ezt a kiélezett versengést elkerülni, míg a lakosság nagyobb városokban koncentrálódik. Egy másik példa a munkaerőpiac. A vezető állásokból mindig kevés van, és csak néhányan tudják azokat megszerezni, bár sokaknak megvan hozzá a megfelelő végzettségük. Ahogy a termelés mind koncentráltabb módon növekszik, a vezető állások száma csökken. A munkaerő- és lakáspiac talán a legkézenfekvőbb, de szerintem a helyzeti verseny fogalmát sokkal szélesebben is értelmezhetjük: a mindennapi élet számos helyzetében érvényesül: különösen a kultúra és információ „fogyasztásának" területén.
Ha ez igaz, mindez a fogyasztók csalódottságát eredményezi. Növekvő különbség lesz a szükséglet és kielégített szükséglet között. Rengeteg erőfeszítés megy kárba. Sokan hosszú tanulmányokat folytatnak, hogy vezető állásba kerüljenek, de ez csak néhányuknak fog sikerülni. Fiatalok napokig állnak sorban, hogy megszerezzék a legjobb jegyeket egy rockkoncertre, de ez csak a legszerencsésebbeknek juthat osztályrészül.
E hiábavaló cselekvések forrása a helyzeti áruk hiányában keresendő. Ezeknek az áruknak az elosztása szükségképpen egyenlőtlen, és ha a helyzeti verseny élesedik és a helyzeti áruk fontossága növekszik, elosztásuk annál egyenlőtlenebbé válik.
De a helyzeti versennyel kapcsolatban a lehetőségek társadalmi egyenlőtlensége csak az egyik probléma. A másik a hiábavaló célok elérésébe fektetett erőfeszítések elpazarlása és feleslegessége. Ezt a jelenséget koerciális akciónak nevezték el.4 Prominens példája a következő történet: A Rádió Luxemburg egy ötfontos magnószalagot hozott forgalomba, mely a munkanélkülieket megtanította arra, hogyan viselkedjenek, ha meg akarnak szerezni egy állást. Ha ez a magnószalag jó lenne, mindenki számára kifizetődő lenne megvenni. De vizsgáljuk meg azt az esetet, ha minden munkanélküli megveszi és azonos álláselképzelésekkel rendelkeznek. Ebben az esetben mindenki elköltene öt fontot, de a munkanélküliek sorában ugyanabban a pozícióban maradna. Ugyanez a jelenség figyelhető meg a piaci összeomlásban is: az erőforrásokat társadalmi haszon nélkül fektetik be. A fenti példa különösnek tűnhet, de nekem más a véleményem. Valójában ezt minden sorban állási helyzetre alkalmazni lehet. Bárki kedvezőbb helyzetbe jutna, ha egy lépéssel előrébb mehetne a sorban, de ha mindenki ezt teszi, maga a sor változatlan marad. A piac gyakran arra ösztönzi a sorban álló embereket, hogy kezdeményezzenek, hogy javítsanak helyzetükön; ők megpróbálják, és így erőfeszítéseket fektetnek be egy kudarcra ítélt akcióba.
A konklúzió: a helyzeti áruk és a verseny szoros összefüggésben állnak azokkal az árukkal, melyekből a társadalom szükségleteihez képest kevés van. Ezen áruk elosztása szükségképpen egyenlőtlen és az értük való verseny gyakran az erőforrások elpazarlását és kielégületlenséget szül. Hogy vajon ezeknek a helyzeti áruknak a fontossága növekszik vagy csökken-e a jövőben, ez viszont a társadalmi szervezettségtől függ. Egy erősen központosított iparban csak néhány vezető állás van – erre példa a központosított állami szervezet. Egy olyan társadalomban, ahol a hatalom jobban megoszlik, több ilyen állás lesz. Egy olyan gazdaságban, ahol a központi területek fontossága növekszik, nehéz lesz jó helyen lévő házat szerezni. Egy decentralizált környezetben mindez könnyebb. Vizsgáljuk meg az általános fogyasztási mintát! Ha a fogyasztás egysíkú, a „sok" és „kevés" fogyasztás között a különbség tiszta és az egyéneket eszerint rangsorolni lehet. Ha a fogyasztás differenciáltabb, ez a különbség egyre inkább elveszti jelentőségét.
A szocializmus alkalmas lehet arra, hogy megszüntesse a jóléti társadalom növekedésének korlátait. [E korlátok ugyanis a tőkés társadalom természetéből következnek: a piaci verseny eleve „helyzeti árukat" preferál: a verseny monopóliumok megszerzéséért folyik, a jóléti társadalom pedig a fogyasztás területén is „kötelezővé" teszi a pozícióharcot, függetlenítve a keresletet a fogyasztó szükségleteitől. – A szerk.] Azonban a szocializmusnak nem elég a jövedelmek egyenlőségéről gondoskodnia, de olyan tervezési stratégiával is kell rendelkeznie, mely a népességet decentralizálja és a hatalmat sok kézbe osztja szét. A fogyasztás szükségletek szerinti differenciálása tovább növeli az egyenlőséget és jólétet.
A technológiai mód és a kapitalista fejlődés
Ennél a pontnál újra át kell tekintenünk a társadalmi innováció érveit, hogy meg tudjuk becsülni az oligarchikus jóléti társadalom további demokratizálásának lehetőségeit. Ezek után szólnunk kell a kapitalista fejlődés kilátásairól.
Erre jól használható koncepcionális keretet dolgozott ki a sussexi egyetemen egy kutatógárda, Christopher Freeman vezetésével. Munkájuk azok tradícióját követi, akik a kapitalista fejlődést hosszú periódusok sorozataként fogják fel. De más szerzőktől eltérően nem találtak okot arra, hogy ezen periódusok hosszának azonosnak kell lennie, valamint szerintük nem létezik egy olyan automatikus mechanizmus, amely gondoskodna a gazdasági fellendülés időszakairól.
Vizsgálódásukban a technológiai paradigma vagy más néven a technológiai mód központi szerepet játszik, mert a különböző hosszúságú periódusokat mindig egy adott technológiai móddal lehet jellemezni. A technológiai mód sokkal több néhány alapvető eszköznél (mint például a gőzgép vagy elektromos áram), még ha maga a mód ezeken az eszközökön alapul is. Freeman szerint a technológiai mód összefüggésben áll a termelési rendszerbe történő befektetés új területeivel illetve árucsoportjaival. Kapcsolatban van a termelési folyamat költségcsökkenésével, valamint további „diffúziós" hatásokkal, melyek az egész gazdaságot érintik. Mindez a technológiai fejlődés áttörésének eredménye, és ilyen értelemben az alapvető eszközöktől függ. A technológiai innovációt el kell fogadtatni szociális, politikai és környezetvédelmi szempontokból. Ezen kívül a technológiai módnak a gazdaság egészére radikális módon kell hatnia.
A technológiai mód és a gazdaság más aspektusainak egymásra hatását a háború utáni növekedési ciklusban Carlotta Perez jól illusztrálta egy cikkében.5 A profitösztönzés az előrehajtó erő és a tőkeeszközök kiválasztásának kritériuma. A technológiai mód viszont az irányító eszköz, hisz ez gondoskodik a választási lehetőségekről. Az utolsó hosszú periódus technológiai módja szorosan kapcsolatban áll azzal, melyet mások fordizmusnak neveznek.
„Ha példákat keresünk arra, mi is alkotja a technológiai módot, a harmadik és negyedik Kondratyev-ciklus között ebben az olcsó energia, a negyedik és ötödik Kondratyev között pedig az olcsó mikroelektronika szerepét látjuk kiemelkedőnek. Az első a vegyipar állandó áramlását bővíti ki diszkrét, azonos egységek tömegtermelésére – ennek prototípusa Henry Ford autógyára volt. (Mindezt szervezeti szinten a vezetésnek és adminisztrációnak a termeléstől való éles elkülönülése egészítette ki, így valósítván meg Taylornak a tudományos vezetésről vallott nézeteit.) A második a mikroelektronika előnyeit kihasználó olyan rugalmas termelési hálózat, melyben minden tevékenységfajta (vezetői, adminisztratív, termelési stb.) egy totális és intenzív információrendszerbe integrálódik, hogy információ-intenzív termékeket vagy szolgáltatásokat állítson elő."
Egy új technológiai mód bevezetése irányadó hatással van a foglalkoztatási szerkezetre. A technológia módszereket kínál, melyekkel csökkenteni lehet a munkaerőigényt, és növelni lehet a szellemi munkaerő használatát. A fellendülés elején a munkások körében nem csökken a foglalkoztatottság, mivel a növekedési effektus erősebb a racionalizálási hatásnál. A foglalkoztatottsági struktúra fejlődése kijelöli a jövedelem elosztásának új irányát: a középkeresetű csoportok létszáma növekszik. Ezt úgy is tekinthetjük, mint a jövedelem egyenlőbb elosztása felé tett lépést, legalábbis azok számára, akik jövedelemmel rendelkeznek. A jövedelemelosztási rendszerben bekövetkezett változás elősegíti az új fogyasztási modell kialakulását is. A régi fogyasztási piac élesen megosztott volt; luxuscikkekre és alapvető árukra, mint pl. élelmiszer, ruházkodás, lakbér. A kibontakozó fogyasztási modell elősegíti a termék-, és termelési innovációt, mely a luxusárukat beviszi a tömegtermelésbe. (…) Ebben az összefüggésben felidézhetjük Gershuny szociális innovációját, mely igen jól illeszkedik ebbe a modellbe.
A társadalom és egy új technológiai mód
Freeman, Perez és még sokan mások véleménye szerint egy új technológiai mód van kialakulóban. Hogy vajon ez egy új növekedési ütemet fog-e eredményezni, az még nyitott kérdés. A fellendüléshez nem elegendő csupán egy új technológiai mód. Ki kell elégíteni az intézményi követelményeket is.
A második világháború utáni növekedési érának a sikere részben a következőkben keresendő: A növekvő public szektor, az adópolitika és makrogazdasági tervezés, a társadalombiztosítási rendszer (mely sokak számára lehetővé tette a tartós fogyasztási cikkek vásárlását), a képzési rendszer (mely kitermelte a fehérgallérosokat), valamint a nemzetközi intézmények, melyek létrehozták a nemzetközi kereskedelmet és egységes piacot. Azonban ezeket az intézményeket nem a technológiai mód határozta meg. Ezek a második világháborút követő gazdasági és politikai harcok eredményeképpen jöttek létre. A szervezeti keretek és a technológiai mód között harmonikus együttműködésnek kell fennállnia, hogy a növekedés folytatódhassák, és Freeman valamint Perez szerint ez napjaink problémája.
Hogy milyen lehetne egy új intézményi rendszer, ez még nyitott kérdés. Ami az új technológiai módot illeti, a legtöbb szerző azt a mikroelektronikához és a biotechnológiához kapcsolja, illetve általánosan megfogalmazva az információs technológiához.
Perez szerint az új technológiai módnak van néhány jellemző tulajdonsága. Ezek közt legfontosabb az erős nemzetközi jelleg (a megfelelő infrastruktúrával, mely a telekommunikáció segítségével lehetővé teszi gigantikus konglomerátumok működtetését a maximális profit elérésére), melynek következtében az ügynökségi hálózatok is világméretűvé válnak. A gyárak optimális nagysága bizonyos területeken óriási, mivel méretüket nem egy bizonyos termék, hanem egy változó termékcsoport piaca határozza meg. Az „információs árukat" óriási iparágak hozzák létre. Miután e termékcsoport igen rugalmas és más termékekhez képest könnyű őket megváltoztatni, gyors lesz a változás.
A mikroelektronika és még inkább a modern biotechnológia ökológiai hatását elfogadható szinten kell tartani. A mikroelektronikáról azt tartják, hogy csökkenti a hulladéktermelést és nyersanyag-felhasználást, és lehetővé teszi számos termék kisebbé tételét, valamint vezérli az energiafelhasználást, ezen kívül a telekommunikáció részben kiváltja a fizikai szállítást is. A biotechnológia fejlődése új, forradalmi növényfajták és ökológiai szempontból előnyös alternatív energiatermelés lehetőségét teremti meg.
A nagy információtartalmú áruk
Nem akarok ahhoz a véleményhez ragaszkodni, miszerint a technológiát adottként kell elfogadnunk (vagy elvetnünk, a visszafejlődés árán). Ellenkezőleg, szerintem a technológiai váltás olyan folyamat, melyben a társadalom tagjai alakítják magát a folyamatot és annak eredményét. Ugyanakkor úgy vélem, hogy bizonyos időszakokban a technológiai fejlődés különböző elemei közös irányban haladnak. Ez az alapja az ipari társadalmak periodizációjának, az ipari forradalmaknak, melyekből az elsőt a gőzgéphez kapcsolják, a másodikat pedig az új típusú energiaforrásokhoz (elektromosság és olaj).
Napjainkban egy olyan piaccal állunk szemben, mely növekvő mértékben képes felszívni azokat az árukat és innovációkat, melyekben az áru fő részét annak információs tartalma alkotja. Az ilyen típusú termékek tipikus költségszerkezete nagy fix költségeket (beleértve az információs szoftver költségét) és alacsony marginális költségeket mutat. Extrém esetekben, mint például a számítógépipar, a marginális költségek közel nullává válnak.
Több évvel ezelőtt az ilyen költségszerkezettel rendelkező árukat „állami áruknak" nevezték liberális közgazdászok, utalva arra, hogy a piac még akkor sem termeli ki őket, ha megvan a hasznosságuk. (Klasszikus példa erre a vasút és a városi parkok.) Manapság ezt az érvelést már ritkán lehet hallani.
Vizsgáljuk meg az ilyen típusú áruk piaci helyzetének néhány aspektusát. A marginális költségeken alapuló árrendszer idejétmúlt, hiszen így a teljes bevétel soha nem haladná meg a költségek összegét. Helyette egy bizonyos típusú monopóliumra épülő árrendszert kell alkalmaznunk. Ez csak ideiglenes monopólium, melyet a termékben megtestesülő információ alkot. Amint a terméket eladták, a megtestesülő információ már nemcsak a gyártóé: a monopólium hamarosan megtörik és a versenytársak sokkal alacsonyabb fix költségeken hasonló termékeket gyártanak, alacsonyabb áron. Ha a terméket lehetséges a vásárló által hozzáférhető eszközökkel másolni, az a piacot romba döntheti. A normál vevő ismeri ezt a helyzetet. Ha a vásárló gyorsan meg akarja szerezni az információs árut, akkor kifizeti az új érték magas árát. Különben vár, abban a meggyőződésben, hogy előbb vagy utóbb alacsonyabb áron vagy ingyen megkapja azt.
Az ilyen típusú piacokra való bejutás igen kockázatos. Egy termék akkor fog „túlélni" ezen a piacon, ha van elég vásárló, aki hajlandó kifizetni a magas bevezetési árat. A legtöbb vásárló ezt még akkor sem teszi meg, ha hasznosnak találta az árut. A piaci árrendszer használhatatlan, éppúgy mint a fogyasztók és gyártók közötti jelzési rendszer.
A magas bevezetési ár hozza azt a hasznot, mellyel a további termékfejlesztéseket finanszírozzák. Tehát nem a tömegvásárlók, hanem az innovatív cégek vásárlásai kormányozzák a termék innovációs útját. A vásárló és eladó között a bizalmatlanságon és egyenlőtlen információkon alapuló kapcsolat fejlődik ki. Ez általában tovább rontja a piacot. Ha mindezt az autóiparral akarnánk modellezni, akkor a legtöbben használt kocsival járnának, miközben az autóipar az egyre gazdagabb gazdagoknak tervezné az új típusokat.
Nem merem állítani, hogy ez lesz a jövő domináns piaci helyzete. Csak azt akartam illusztrálni, hogy a tudás-, és információtermelés esetén a piac gyakran nem funkcionál. Ez azért van, mert a tudás fejlesztéséhez olyan bizalom és együttműködés szükséges, melyet a piaci tranzakciós hatások megzavarnak. Ez annak a ténynek is betudható, hogy a piac elvileg a ritka erőforrások (jó vagy rossz) elosztási rendszere. A tudás és információ társadalmi értelemben ugyan lehet ritka, de csak a monopolizált tulajdonjogok miatt. Különben az információ közös, és a gazdasági probléma leszűkül a választásra. Márpedig az együttműködés jobban megvalósítja ezt, mint a verseny. (…)
A jelen változásának természete tehát abba az irányba hatna, hogy az információ felhasználás monopolisztikus struktúrája egy demokratikusabb struktúrának adja át a helyét.
(Ford.: Bálint György)
Jegyzetek
1 Roy Harrod: „The Possibility of Economic Society" in: Problems of US Economic Development. New York, I. kötet, pp 207-213.
2 Jonathan Gershuny: Social Innovation and Division of Labour. Oxford, 1983.
3 Fred Hirsh: Social Limits to Growth. 1976.
4 A. Ellis-K. Heath: Positional Competition or an Offer You Can't Refuse. London/New York, 1983.
5 Carlotta Perez: Structural Change and Assimilation of New Technologies in the Economic and Social System. Futures, October 1983, pp 157-375.