Hogy valóban „a gyermek évszázada" volt-e a rövidesen véget érő kerek időszak (miként egy jeles pedagógus írónő nevezte előlegezett bizalommal a századfordulón), azt majd talán a következő évszázad tudja megítélni; ma legföljebb annyit állíthatunk teljes bizonyossággal, hogy a legutóbbi évtized csakugyan a gyermek évtizede volt. A Nemzetközi Gyermekévtől (1979) A Gyermek Jogairól Szóló Egyezmény megkötéséig (1989) az ifjú korosztály életkörülményeinek sokrétű problémaköre a legrangosabb nemzetközi szervezetek figyelmét is magára vonta. 1990-ban hazánk is csatlakozott az ENSZ-egyezményhez. A gyermeki jogok és érdekek tényleges érvényesülésének útja azonban meglehetősen göröngyös. Az „útakadályok" földerítésére, megjelölésére, az elhárításukban való közreműködésre szerveződött 1989-ben különféle, a gyermekek sorsát érintő szakmák képviselőiből A Gyermekérdekek Magyarországi Fóruma.
A gyerekek nem csupán családtagok, tanulók, gondozottak vagy „esetek", hanem személyiségek is, tömegükben pedig jól vagy rosszul felfogott érdekeiket olykor megfogalmazó, olykor megfogalmazni sem tudó, de mindenképpen figyelemre méltó társadalmi csoportot alkotnak. Röviden szólva: e sajátos, jogérvényesítésében korlátozott népességréteg érdekeinek képviseletére alakult jogászokból, orvosokból, pedagógusokból, pszichológusokból, művészekből, újságírókból – természetes és jogi személyekből – 1989 tavaszán az a széleskörű munkacsoport, mely nem más gyermekvédő szervezetek helyett és ellenében, hanem azokkal esetenként vagy tartósan együttműködve, saját – szakmai összetételében rejlő – lehetőségének latba vetésével igyekszik munkálkodni.
Eredmények, erőfeszítések, próbálkozások
Tisztségviselőink és alkalmi műhelyeink az elmúlt közel három esztendőben négy fő munkaterületen fejtették ki tevékenységüket. Különös figyelmet kellett szentelnünk ebben az időszakban a jogalkalmazáson (gyakorlati érdekvédelmen) kívül a jogalkotásnak is, hiszen 1989 novemberében fogadta el az ENSZ Közgyűlés A Gyermek Jogairól Szóló Egyezményt, s noha ezt 1991 novemberében a magyar Országgyűlés is jogrendünkbe illesztette, törvényeinknek az Egyezményhez igazítása még jó ideig igényelheti figyelmünket. Tudományos tevékenységünk tényfeltáró munkára, konferenciák szervezésére és kiadványok közreadására terjed ki. Szorosan kapcsolódik munkánknak e részéhez tájékoztatási tevékenységünk. Negyedik területnek pedagógiai és szociális kezdeményezéseinket tekinthetjük.
Tevékenységformáink lényegének, céljának ismeretében talán az alábbi, szűkszavú krónika is adhat valamelyes képet vállalásainkról, törekvéseinkről.
1989. május
A tankötelesek munkanélküliségéről címmel jelezhető probléma fölvetése és megoldások kezdeményezése a művelődési miniszternél és az ifjúságpolitikai kormánybiztosnál.
Tiltakozás a gyermekélelmezés térítési díjainak felemelése, illetve az iskola piacosítása ellen.
Levél és javaslatok a gyermeknapon az országgyűlési képviselőknek, a Minisztertanácsnak és a helyi tanácsoknak.
Kezdeményezés a nyílt jogalkotás rendszerének bevezetésére, a jogalkotásról szóló törvény módosítására.
augusztus
Az iskolákat és gyermekintézményeket sújtó betörések, bombariadók elleni védelem kérése a Művelődési és Belügyminisztériumtól.
szeptember
Kezdeményezés az ifjúságpolitikai kormánybiztosnál a gyermek-és ifjúsági intézményekkel kapcsolatos moratórium bevezetésére.
október
A gyermek- és gyermekérdekű szervezetek találkozójának összehívása.
november
Felhívás és nyilatkozat a gyermek- és ifjúsági célú vagyon megőrzése, működtetése tárgyában. Ennek és a sajtó figyelmének köszönhetően eredményes intézmény megóvási akciók Egerben és Bács-Kiskun megyében, átfogó felmérés kikényszerítése a Kormánytól.
december
Állásfoglalás az ifjúsági célú vagyonról.
Állásfoglalás a közoktatási rendszer továbbfejlesztésével kapcsolatos eljárásról.
Tiltakozás a tanácsok szegregációs, a hátrányos helyzetű gyerekeket sértő intézményáthelyező eljárásai ellen.
Állásfoglalás a gyermekmozgalom pluralizmusáról, az iskola és a mozgalmak kapcsolatáról.
1990. február
Nyolc szervezet konzultációja és közös állásfoglalása az oktatási törvény módosításáról.
március
Átfogó tematikájú oktatáspolitikai kollokvium szervezésében való részvétel; az állásfoglalást harmincegy szervezet írta alá.
május
Országos tapasztalatcsere szervezése az OPI Iskolafejlesztési Központjával a tankötelesek munkanélküliségéről.
június
Tiltakozás a kínai nagykövetségnél a pekingi diákmegmozdulások vérbefojtása miatt.
december
A Jelentés a magyar gyerekek helyzetéről 1990 című kiadvány megjelentetése
Jótékonysági jazzkoncert a Gyermeklánc Egyesülettel és az Egyetemi Színpaddal közös szervezésben.
1991. március
A Magyar Köztársaság képviselője aláírja az Egyezményt. A Gyermekérdekek Magyarországi Fóruma levélben jelzi az ENSZ főtitkárának, hogy a fórum az egyezményt a maga részéről érvényesnek tekinti, egyidejűleg kéri Magyarország legfőbb közjogi méltóságait, hogy a maguk részéről segítsék a dokumentum szellemének mielőbbi hazai érvényre juttatását.
A fórum kiáltványt tesz közzé, amely a magyarországi gyerekek jogi helyzetét szembesíti az Egyezményben foglaltakkal.
április
A fórum a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálattal közös munkacsoportot hoz létre az Egyezménynek a magyar jogrendbe illesztését segítendő.
Gyermeknyár 1991 – pályázat gyerekek és fiatalok szabadidő eltöltési lehetőségeinek kutatására.
Közvetítő szerep vállalása debreceni iskolák és az önkormányzat közti konfliktusban.
május
Részvétel a magyarországi gyerekek helyzetével foglalkozó rádió-, illetve tv-műsorban.
Szakmai fórum a Városmajori Gimnáziumban, több társadalmi szervezet részvételével.
Az Ifik a Tavaszi Fesztiválon névvel évek óta folyamatosan működő program támogatása; a program célja, hogy a különböző ifjúsági szervezetekhez – vagy semmilyen szervezethez sem – tartozó vidéki diákok részt vehessenek színvonalas fővárosi rendezvényeken.
június
A fórum által alapított 25 ezer forintos sajtódíjat első ízben adják át a gyermekérdekekért síkra szálló újságíróknak, s ettől kezdve folyamatosan közöljük negatív és pozitív észrevételeiket a sajtóorgánumok vezetőivel.
A fórum levélben ajánlja fel segítségét az önkormányzatoknak, gyermekeket érintő ügyekben.
szeptember
Létrejön a Gyermeki Jogok Magyar Nemzeti Bizottsága. E rangos testület célja A Gyermek Jogairól Szóló Egyezmény elveinek és előírásainak mielőbbi és minél szélesebb körű érvényre juttatása. A titkársági teendők ellátására a fórum kap felkérést.
Országos tájékozódás arról, mennyire nehezíti a tankönyvárak felszabadításáról szóló rendelkezés az iskolások és az iskolafenntartók helyzetét.
október
„Szülőképző" tanfolyam kezdeményezése a Madarász utcai kórházban 0-3 éves korú gyerekek nevelését segítő csoport közreműködésével.
november
Megnyílik a Gyermekérdekek Szabadegyeteme
Az Országgyűlés határoz A Gyermek Jogairól Szóló Egyezmények a magyar jogrendbe illesztéséről. A gyakorlati tennivalók sokaságáról megszületik a Gyermekek a jognak asztalánál című kiadvány (az áprilisban alakult közös munkacsoport által készített dokumentum), amely az Egyezmény szövegét a Magyarországon jelenleg hatályos jogszabályokkal veti össze. (Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Gyermekérdekek Magyarországi Fóruma 1991, Budapest, Kézirat)
1992. január
Nyilatkozat a hazánkban tanuló, dolgozó vagy menedéket talált fiatalok elleni erőszak megfékezése érdekében.
február
A Gyermektanulmányok Alapítványának létrehozása: „A Gyermekérdekek Magyarországi Fóruménak létérdeke, hogy a köréje szerveződő szakértői gárda bővüljön. Ennek – egyik – eszközeként a közgyűlés elhatározza a Gyermektanulmányok Alapítványának létrehozását és az alapítvány keretében ösztöndíjpályázatok kiírását." A tavasszal kiírt első pályázatra 97 pályázó 107 pályamunkát nyújtott be, szeptembertől 31 fél- és egyéves ösztöndíjasa van az alapítványnak.
március
Közgyűlési állásfoglalás a közoktatási törvény tervezetéről (csatlakozás a kétharmados törvényhozási elfogadást követelő aláírásgyűjtéshez), a bölcsődei és óvodai ellátás normatív támogatásáról, az 1992-es nyári iskolai szünidőről, a gyermeki és ifjúsági jogok országgyűlési különbiztosa intézményének bevezetéséről. Konszenzussal elfogadott nézetek a gyermekügy néhány fontos kérdéséről: a kulturális örökség(értékek)hez való hozzájutásról, az örökbefogadásról, a gyermek- és ifjúsági sajtóról, az állam és az önkormányzatok felelősségéről a nevelési intézmények fenntartásáért, a tanulói érdekvédelemről, a 0-3 év közötti kor jelentőségéről. Az állásfoglalások, konszenzusos vélemények eljuttatása az illetékesekhez.
április
Az egykori Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat – Gyermek-érdekek Magyarországi Fóruma közös munkacsoportból létrejön a Gyermekjogi Műhely.
május
A gyermeki és ifjúsági jogokkal foglalkozó szekció szakmai vezetése az Ifjúság '92 c. konferencián.
június
Kutatási program indítása a közművelődési intézmények gyermekprogramjainak alakulásáról a piacosodó kultúra viszonyai között.
július
Megjelenik a Jelentés a magyar gyermekek helyzetéről 1991 c. kiadvány, ezzel a Jelentés sorozattá válik.
október
Megkezdődik a Közéleti Diákakadémia c. új, hosszú távú képzéssorozat tervének kidolgozása.
november
Létrejön a fórum első vidéki tagozata az abaúji Hejce községben és környékén. Itt talál helyet a Gyermekérdekek Magyarországi Fórumának 1993-tól működő képzési bázisa is.
Munkaprogramunkból
Fontos feladatunknak tekintjük, hogy kezdeményezéseinkkel nyomást gyakoroljunk mindazokra, akik alkotmányos felelősséget viselnek meghatározott gyermekérdekek védelméért, érvényesítéséért. Állami feladatot nem vállalunk át. Fő megnyilvánulási formánk a figyelemfelhívás, a gyermekérdekek és a nyilvánosság ütköztetése. A hozzánk érkező észrevételeket, tudomásunkra jutó sérelmeket az orvoslásra hivatott intézményekhez továbbítjuk.
Folyamatosan gyűjtjük az információkat a gyermekvilágról, az ilyen tárgyú információgyűjtéssel hivatásszerűen foglalkozó intézmények, műhelyek munkáját ösztönözzük, lehetőségeink szerint támogatjuk, esetenként megrendeléssel is fordulunk hozzájuk. Tapasztalatainkat évente összesített jelentésben adjuk közre nyomtatásban, de alkalomszerűen is szolgálunk akár írásos, akár szóbeli tájékoztatással a gyerekek helyzetéről.
Tevékenységünkben valamennyi, a gyerekekkel kapcsolatos szakma együttműködését igyekszünk megvalósítani: pedagógiai, jogi, politológiai, szociológiai, orvosi, közgazdasági, művészeti, közművelődési és tömegkommunikációs oldalról egyaránt várjuk a segítséget érdekvédő munkánkhoz. Megnyilatkozásaink és akcióink tagjaink és együttműködőink kezdeményezésein alapulnak, s az erre hivatott grémium döntése alapján viseli a fórum „márkajegyét" és támogatását.
Aktivistáink tájékoztatása és képzése érdekében tanácsadó szolgálatot szervezünk, illetve létrehoztuk a Gyermekérdekek Szabadegyetemét.
Készséggel együttműködünk bármilyen gyermekvédő szervezettel és kezdeményezéssel, fontosnak tartjuk a gyermekérdekű alapítványok koordinációját is. Hegemóniára semmiféle munkakapcsolatban nem törekszünk; tevékenységünk alapelvei: nyitottság és konszenzuskeresés.
A következő évek fogják eldönteni: szűkebb körű szakértő-nyomásgyakorló-érdekkifejező műhely leszünk-e, vagy szélesedő tagságú tömegszervezet.
Alapszabályunkból
Célok és feladatok
A fórum célja képviselni a gyerekek sajátos érdekeit minden olyan ügyben, ami közvetlenül, vagy közvetve a korosztályt érinti. Ebből következően szorgalmazza az ENSZ Gyermeki Jogok Nyilatkozatában és A Gyermek Jogairól Szóló Egyezményben foglaltak maradéktalan megvalósítását a Magyar Köztársaságban. Figyelme kiterjed a politikai, gazdasági, kulturális, egészségügyi és egyéb döntések előkészítésére, a központi gyermekellátási formák mellett szükségesnek tartja az önszerveződő, vállalkozás-jellegű formák kiépítését, s a társadalmi intézményrendszer részeként működő gyermekszervezeteket, -mozgalmakat, -közösségeket.
Cselekvési és munkaformák
Helyzetelemzés, kutatás, tájékoztatás, gyermekérdekű akciók kezdeményezése, támogatása
Tagok és együttműködők
Magyar és külföldi állampolgárok, gyerekek és felnőttek társadalmi szervezetei, állampolgári közösségek és jogi személyek, akik (és amelyek) vállalják a tagságból eredő feladatokat, rendszeresen vagy alkalmanként részt vállalnak a munkából.
Szervezet
A fórum szervei: a közgyűlés és az egyeztető összejövetel. A közgyűlésen szavazati joggal vesznek részt a fórum tagjai, tanácskozási – napirendtől és egyedi döntéstől függően úgyszintén szavazati joggal a fórum közreműködői, tanácskozási joggal mindazok, akik erre alkalmanként igényt tartanak, de a fórumnak nem tagjai és nem számon tartott közreműködői.
A közgyűlést szükség szerint, de legalább évenként össze kell hívni.
A havonta – általában a hónap utolsó csütörtökjén délután 5 órára a fórum székhelyére – összehívott egyeztető összejövetelen a fórum valamennyi tagja és együttműködője jogosult részt venni, s az ott fölmerült információkat nyilvánosságra kell hozni. Erre szolgál a fórum Tájékoztatója, amely havonként, általában a hónap elején jelenik meg, s amit minden tag és együttműködő térítésmentesen megkap.
A szervezet működéséért a közgyűlés által választott társelnökök felelnek (az 1992. évi közgyűlés az alábbiakat választotta meg egy esztendőre: Bersényi Iván, Bőjte Józsefné, Csizmár Gábor, dr. Gosztonyi Judit, Levente Péter, Loránd Ferenc, Pál Tamás, Sári Lajos, Soltész Anikó, Tímár Ágostonné, Trencsényi László; az ellenőrző bizottság tagjai: Gruber Andrea Etelka, dr. Havasi Zsolt, Verő Júlia). Tevékenységüket a három havonként váltakozó soros elnöktárselnök hangolja össze.
Anyagi eszközök
A tagsági díj (évi 200 Ft), a fórumnak juttatott támogatás, felajánlás, közérdekű kötelezettségvállalás, alapítványtétel, adomány, pályázat, rendezvényekből, vállalkozásokból származó nyereség.
Gyermekérdekek Magyarországi Fóruma 1156. Budapest XV., Kontyfa utca 5.