Vajon hány amerikai tér nyugovóra azzal az érzéssel, hogy egy ócska handlé – aki Ted Koppéi interjúja és Jonny Carson gegjei közt tukmál ránk különböző holmikat – tör be a hálószobájába? Köztudott, hogy amerikaiak milliói szednek gyógyszert pusztán azért, hogy elaludjanak. Amerikában a korporatív nyelv megbénítja az állampolgárok tudatát – állítja Herbert Schiller legújabb könyvében.
Schiller, aki a Kaliforniai Egyetem kommunikációelméleti professzora, azt mondja, hogy néhány szörnyű méretűvé duzzadt korporatív hatalmasság ragadta meg az utóbbi négy évtizedben az ellenőrzést a világtermelésen, a kereskedelmen és elosztáson túl az információforrások, a szimbólumok manipulálása, a nyelv és törvények, értékek használata fölött is. E felelőtlen és gyakran láthatatlan korporatív hatalmak kezében összpontosított erő teljesen átjárta a közéletet és maga alá gyűrte hagyományos ismeretszerzési módszereinket. Aggasztó, hogy még a huszonötöt sem éri el azoknak a korporációknak a száma, amelyek a tömegkommunikációs piacot ellenőrzik, s rémisztő az is, ahogyan az egyik korporatív testületi tag egy főiskolai szöveggyűjteményben fogalmaz: „A szótárakat is ellenőrizni akarjuk."
Herbert Schiller könyve továbbfejleszti C. Wright Mills-nek az 1950-es évekről klasszikus munkáját, és a modern kapitalista felhalmozás azon szakaszát vizsgálja, amelyben bármely kulturális intézmény minden egyes tevékenysége annak érdekében és olyan formában jön létre, hogy hathatósan növelje a korporatív profitot és reprodukálja a társadalmi rendszert. Schiller feltárja azokat a módszereket, amelyek képesek elhárítani az emberi tudat és érzések ilyen bekebelezését, s képesek arra is, hogy az emberi természet legelőnyösebb, legjobb tulajdonságait mozgósítsák e helyzet megváltoztatására.
A modern korporatív nyelvnek semmi köze sincs a hagyományos asszociációkhoz. Az 1980-as évek végének „szabad piaca" például semmi kapcsolatban nem áll a szabadság bármely jelentésárnyalatával; a „demokrácia" abban az összefüggésben, ahogyan azt Reagan elnök és fő hivatalnokai használták, sohasem Jelentett részvételt; a „választás" pedig árucikkek és nem lényeges politikai lehetőségek közötti választást jelent. Amikor tömegek tiltakoznak az ellen, ahogyan gyermekeiket „beprogramozzák" vagy az ellen, hogy a modern hirdetés- és csomagolóipar iszonyú mennyiségű szemetet termel, azzal az „általános korporatív reakcióval" találják magukat szembe, „amellyel bármely társadalmi problémát fogadnak e szervezetek, azaz a felelősség visszahajtásával az egyénekre és családokra, akik persze nem oldhatják meg ezeket az ellenőrizhetetlen korporatív vállalkozások által teremtett társadalmi konfliktusokat" – írja Schiller.
Amikor a korporatív hatalmasságok „felfedezték, hogy a kommunikáció és a kultúra éppen annyira profitábilisak, mint amennyire politikailag célravezetőek", megkezdődött a kulturális abszorpció új korszaka. „Ha az információt eladható áruvá alakítják át – mondja Schiller -, akkor az megingatja a demokratikus rend alapvető támaszát." Foglalkozik a közélet szinte totális – a szorosan vett magánszférát is maga alá rendelő – privatizációjának következményeivel. A bevásárlóközpontok kultúrája, a sport, a múzeumok, a szórakozás kizsákmányolása, a könyvtárak kisajátítása annak érdekében, hogy „szabad" kommerciális információt nyújtsanak – olyan lényegi anyagok helyett, amelyek érdemesek a közösségi vitákra; a joggyakorlat olyan irányú megváltoztatása, mely a korporatív struktúrát oltalmazza – ezek azok a módszerek, melyekkel a tőke visszaszerezte az 1930-as és 1960-as évek reformjai során korlátozott hatalmát.
Az 1980-as években a korporatív hatalom azért is növekedett, mert a hagyományos, demokratikus erőforrások meggyöngültek, állítja Schiller. Az önálló munkaerő, a populista beállítottságú farmerek, a régi vágású emigráns politikai erők drasztikus veszteségeket éltek át a korporatív gazdaság oligarchiájával szemben.
Az „információs struktúra" privatizációjának és kommercializációjának politikai következményeit világosan láthatjuk e modern kampányok „új technikai módszereiben." Az 1980-as évek végén a „korporatív tőkére alapozott konszolidáció a jelenlegi választási processzusok fő legitimáló eszköze" – írja Schiller. Megvizsgálja, a korporatív információs rendszer hogyan keres magának internacionális monopóliumot annak érdekében, hogy minden kommunikációt rejtjelezzen s így „a domináns társadalmi osztály üzeneteit közvetítse".
Az információs társaságok kategorikus imperatívusza – melyet az USA kormánya is támogat – az új információs mágnásokat arra késztette, hogy még a legszegényebb harmadik világbeli országokat is átállítsák a fogyasztói rendszerre.
A felhalmozás e hajszolása nemcsak óriási kulturális pusztítást eredményezett, hanem – ami ennél még sokkal fontosabb – az ismeretelmélet eltorzulását és a hagyományos kapcsolatrendszerek felbomlását is, mind az emberek között, mind az ember és a természet közötti kapcsolatban. Ha mindez pesszimistának hat is az emberi kreativitás jövőjét illetően, Schiller dialektikus érvelésére alapozva az olvasó mégis kaphat egy halvány reménysugarat is. Schiller ugyanis azt állítja, hogy a jobboldal nem képes maradandó kultúrát, de még értelmes politikai nyelvtant sem létrehozni.
Schiller azt is feltárja, hogy a kultúra korporatív befolyásolása egyrészt a tőke állandóan növekvő felhalmozási igényén alapul, másrészt viszont kifejeződése is a korporatív rendszer gyengeségének. „A korporatív tröszt dinamizmusát nem lehet a végtelenségig fenntartani" – biztosítja olvasóit Schiller. Az ellenállás motorjai, a világpiac hatalmának behatároltsága, kiterjedési lehetőségeinek korlátai, a globális gazdasági rendszer falusi elemeinek sebezhetősége stb. kedvező alapokat biztosítanak új politikai mozgalmak formálódása számára.
Ahogyan Schiller is kimutatja, világos, hogy az ellenállás gyökeret eresztett, jelen van és hat: az amerikai katolikus érsekeknek a társadalmi egyenlőtlenség elleni tiltakozásától kezdve a kevésbé ismert társadalmi csoportok egész seregéig, melyek a demokrácia és egyenlőség nevében tiltakoznak az új kultúra ellen. Schiller könyve nemcsak a megalapozott analízis modellje, hanem a felelős tudományé is, mely arra készteti az olvasót, hogy tovább gondolkozzék a problémán, és felismerje, hogy a politika társadalmi felelősség.
Progressive, 1989. nov. pp 40-41.
(Ford.: PribojszkiDóra)
(Peter Kimmel)