Államszocializmus = bérmunka plusz bölcsőde. Ez a jelszó szolgálta évtizedeken keresztül szüntelenül ismétlődve a női emancipáció államszocialista ideológiáját. De rossz szolgálatot tett. Igen, ez a jelszó ebben a régióban nők nemzedékeinek szemében járatta (és járatja) le a szebbik nem emancipációjának gondolatát. Mert az államszocializmusban a nők tudták leginkább – hiszen nap, mint nap saját bőrükön tapasztalták -, hogy ez a „plusz" nem a terhek alól való felszabadulást, hanem kettős, többszörös feszültséget jelentett: stresszt okozott a gyár és az iroda, a hosszú utazások hazafelé, az út a bölcsődébe menet és jövet, a túlzsúfolt buszok, az üzletek előtt kígyózó sorok, a parányi konyha a panellakásban…
Miért nem tudott, és miért nem akart az államszocializmus a nőknek valami mást, valami jobbat nyújtani? Patriarchális tradíciók és hagyományos kulturális minták emlegetése, mint amelyek okot szolgáltatnak a férfiak legmesszebbmenőkig történő felmentésére a „második", otthoni műszak alól, csak egy részét képezi a magyarázatnak. Az ország államszocialista urai és a férfilakosság közötti „haverkodás" pellengérre állítása sem elégséges válasz. Mindkét magyarázat ugyanis kizárólag a nemspecifikus egyenlőtlenséget kérdőjelezi meg az újratermelési szféra meg nem fizetett tevékenységeinek felosztásánál. Adósak maradnak azonban annak magyarázatával, hogy ez a szféra összességében miért került ilyen nyomás alá az államszocializmusban.
E második, alapvető kérdésre két szinten kell keresnünk a választ: egyrészről a kelet-európai államszocializmus az „utolérő" iparosítás és fejlődés egy modelljét képviselte. Az ilyen jellegű modelleket különböző fejlettségi szintjeiken az össztársadalmi termelés és újratermelés egy specifikus, de mindig aszimmetrikus kapcsolata jellemzi. Másrészről a kelet-európai államszocializmusnak az „utolérő" fejlődés céljához más és messzebbmenő gazdaság-, társadalom- és munkaerőpolitikai irányítási eszközök, valamint cselekvési lehetőségek álltak rendelkezésére, mint a tőkés világ periferikus és félperiferikus országainak. A következőkből kiviláglik majd, hogy e két elem hogyan játszott össze a magyar államszocializmus „take off" időszakában, a „boldog" 70-es években, valamint a hanyatlás periódusában.
Extenzív iparosítás: a nők fizetett munkája és az újratermelés „társadalmasítása"
A második világháború végén Magyarország gyengén fejlett agrárország volt: a lakosság több, mint 50%-a a mezőgazdaságban dolgozott. Már a koalíciós kormány, majd 1948 júniusától a kommunista kormányzat is az ország gyors, „utolérő" iparosítását szorgalmazta azzal a céllal, hogy saját ipari struktúrát alakítsanak ki, és ezzel egyidejűleg behozzák a Nyugattól való lemaradást. Az első ötéves terv (1950-1954) az energiaszektor és a nehézipar gyors ütemű kiépítésére helyezte a hangsúlyt. A fogyasztási javak termelése ezzel szemben visszamaradt, és a beruházásoknak a nemzeti jövedelemből való óriási, 35%-os részesedése a másik oldalon ellátási nehézségeket és reálbércsökkenést eredményezett. Az 1956-os felkelés után mérsékelt irányváltás következett; az új vezetés 1957-től lassabb, de kiegyensúlyozottabb növekedést irányzott el, amelyet az életszínvonal érezhető javításának ígéretével kapcsolt össze. Ez a gazdaságirányítás makrogazdasági mutatókkal mérve kerek egy évtizeden keresztül komoly sikereket könyvelhetett el magának.
Az „utolérő" fejlődés ezen céljainak megvalósításában az állam és a hatóságok Magyarországon más és messzebbmenő eszközökhöz nyúlhattak, mint a Dél tőkés államai. Azáltal, hogy nemcsak politikai, hanem messze ható gazdaságirányítási kapacitásokkal is rendelkeztek, megteremtődtek a különböző lakossági csoportok – így a nők – gazdasági és szociális helyzetébe való mélyreható beavatkozás előfeltételei.
A nyugati ipari államokban a fizetett és meg nem fizetett női munka viszonya és funkciója a nemzetgazdaságban elsősorban a vállalati munkaerőpolitikán, valamint az állami foglalkoztatás- és szociálpolitikán keresztül határozódik meg. Az államszocializmusban mindez egy kézben összpontosult, és e „látható kéz" döntési szabadsága nagyobb volt, mint Nyugaton a „láthatatlan" gazdasági és a csak ennek kötelékében érvényesíthető „látható" szociálpolitikai kéz játéktere. Nyugaton a szociálpolitika feladata – elsősorban biztosítások formájában – a (munkaerő)piactól függő szociális kockázat kompenzációja és enyhítése, valamint azok felkarolása, akiknek a „tiszta" gazdaság életkoruk, egészségi állapotuk vagy munkahiány miatt nem nyújt megélhetést. Mindez Kelet-Európában teljességgel ismeretlen volt. Ezzel szemben itt egy elvben célirányos és összehangolt társadalompolitikával találkozhatunk. Törvényileg rögzített teljes foglakoztatás, központilag szabályozott bér-, ár- és támogatáspolitika képezték többek között azon rendszer sarokköveit, amelynek célkitűzései a mindenkori ötéves tervek keretein belül nem csupán önmagában az „utolérő" fejlődést foglalta magába, hanem a létbiztonság megteremtését is a lakosság egésze számára.
A magyar nők többségének élet- és munkaformáiban ez a rendszer radikális változást jelentett. Ennek vezércsillaga az állami „munkaerő-gazdálkodás" volt, amely a tervgazdasági előírásokat szolgálta. Míg a közvetlen háború utáni időszakot komoly munkanélküliség jellemezte, addig az 1947-1949-es hároméves terv időszaka alatt a foglalkoztatottak száma (a közalkalmazottak nélkül) már 37%-kal emelkedett, sőt az iparban (beleértve az építőipart) ez a növekedés 60%-os volt. Nem sokkal az 1950/1954-es ötéves terv kezdete előtt már nem regisztráltak munkanélküliséget az iparban, sőt részben már szakemberhiány lépett fel. Annak érdekében, hogy az ipari újjáépítés folytatását biztosítani tudják, elhatározták, hogy 1950 augusztusától „ötéves munkaerőtervek" segítségével a különböző munkaerő-„tartalékokat" állami szabályozással az iparba irányítják. A terv a szakmunkásoknak a kisiparból való átvétele, valamint a falusi munkaerő-tartalékoknak és a fiataloknak az iparba való átirányítása mellett különösen „a nőknek a termelőmunkába való egyre nagyobb mértékű bevonását" célozta meg. Egy becslés már 1949-ben 1,7 millió „háztartásbeli nőt" tartott nyilván, „akik nem vesznek részt a termelésben". A nőknek mint betanított munkaerőknek a tervezett bevonása elsősorban az acéliparba és a közlekedésbe lehetővé tette azon férfi munkaerőknek a szabaddá tételét és áthelyezését, akik eddig szakképesítési szintjüknél alacsonyabb pozícióban dolgoztak.
A vidéken meglévő munkaerő-„tartalék" mozgósítása durva, adminisztratív eszközökkel ment végbe. A munkaerő közvetítést és a munkaerő alkalmazás ellenőrzését a hírhedt „munkaerő-toborzással" egészítették ki. A hatóságok enyhe vagy kevésbé enyhe nyomással igyekeztek a nem kereső személyeket a munkaerő-felvételre kényszeríteni, hogy a szigorúan előírt és nemek szerint pontosan lebontott „toborzási" tervszámokat teljesítsék1 . A munkabérek szintjével pedig lényegében kényszerűséggé tette a családokban a kettős pénzkeresést: a nőket gazdaságilag is munkavállalásra kényszerítette (főleg a háztáji mezőgazdasági háttérrel nem rendelkező családokban).
Ezen (kényszerítő) intézkedésekkel szemben tanúsított minden ellenállás dacára ez a politika a nők arányának jelentős növekedését hozta a gazdaságilag aktív népességen belül, és a dolgozó nők aránya is folyamatosan nőtt a munkaképes korú nők között. A dolgozó nők részaránya a dolgozó népességen belül az 1949-es 27,7%-ról 1970-re 40,4%-ra, 1990-re pedig 44,4%-ra nőtt; a munkaképes korú női lakosságon belüli részarányuk pedig az 1949. évi 34,6%-ról 1970-re 63,7%-ra, 1990-re pedig 69,4%-ra emelkedett2 . A nőknek a bérmunkába való erőltetett beillesztése azonban semmi esetre sem járt együtt a kereső munka és a bérezés nem specifikus megosztottságának egyértelmű csökkenésével vagy megszűnésével. Épp ellenkezőleg, a női munkának az alacsony képzettséget igénylő és/vagy különösen rosszul fizetett szektorokba és ágazatokba való koncentrálódásával – így pl. a textil-, ruházati-, bőr- és vegyiparban, a kiskereskedelemben és az oktatásban – különösen a 60-as évektől nyilvánvalóvá váltak a fizetett női munka „feminizálódásának" jellegzetes tünetei. A nők és férfiak jövedelmeinek összehasonlítása szerint – az egyes képzettségi, illetve foglalkoztatási szinteken belül is – a kis mértékű javulás ellenére a nők jövedelme általában és hosszú távon a férfiak jövedelmének 70%-át tette ki.„A nők jövedelmének növekedése emellett sokkal kisebb volt, mint a férfiaké.
Ha a férfiak és nők jövedelme közötti különbségek kétharmadát „objektív", gazdaságon kívüli tényezőkkel meg is lehet magyarázni – mint az alacsonyabb iskolai végzettség és képzettségi szint, a vezető pozíciókhoz való ritkább hozzájutás -, a jövedelemkülönbségek fennmaradó egyharmadára ezek nem adnak magyarázatot. A nemek közötti különbség a kereső munkában ugyanúgy a nőket hátrányosan érintő demarkációs vonalként hatott az „utolérő" szocialista iparosítás folyamatában, mint a kapitalista piacgazdaságban. Az itt felhasznált és az irodalomjegyzékben feltüntetett adatok és vizsgálatok szerint magától értetődő, hogy a nemek közötti választóvonal a munkaerőnek egy „olcsóbb" és egy „drágább" csoportjának körülhatárolását (és ezáltal létrehozását) szolgálta.
A nőknek a kereső munkába való aszimmetrikus integrációja kezdettől fogva összefonódott azzal a törekvéssel, hogy az újratermelés „társadalmasítását" a csecsemők és kisgyermekek intézményes ellátásának formájában valósítsák meg. Óvodák és bölcsődék hálózatának megteremtése, mint a nőknek a munkába történő növekvő betagozódásának előfeltétele, hivatalos politikai doktrína volt. Különösen az üzemeket kötelezték bölcsődék létrehozására, miközben még a két meg három műszakban dolgozó, szoptató anyák gyermekeit is el kellett látniuk3 .
A bölcsődei és óvodai férőhelyek száma a 40-es évek végétől folyamatosan nőtt abszolút és relatív értelemben egyaránt. A 20 hetes szülési szabadság (1962 óta) lejárta után egészen a hatvanas évek végéig nem létezett fizetett nevelési szabadság: az újratermelési tevékenység ilyen privát jellegű megszervezése a nagyon is igényelt női munkaerőt a feltétlenül szükségesnél nagyobb mértékben vonta volna ki a munkaerőpiacról.
A női emancipáció az államszocializmus korai időszakában az alkotmányban rögzített „egyenlő jogok" talaján a női kereső munkának, valamint a gyermekek és anyák intézményes „védelmének" összekapcsolódásaként jelentkezett. A valóságban az újratermelés társadalmasítása az ugyancsak alkotmányilag rögzített „családvédelemmel" összefonódva egyet jelentett a társadalmi újratermelési – elsősorban női – munka bizonyos típusú marginalizálásával az „utolérő" iparosítás jegyében. Az iparfejlesztés szempontjából „nem termelő", lassító tényezőt megtestesítő újratermelési szféra az 50-es és 60-as években komoly nyomás alá került. Ebben a női kereső munka megnövekedése, a gyermekellátás elégtelen kapacitásai, valamint az a tény játszott szerepet, hogy továbbra is fennállt a magánúton elintézendő ellátási tevékenységek kényszerűsége, így például a 60-as években drámai méreteket öltött a bölcsődék túlzsúfoltsága és az anyák harca egy-egy bölcsődei férőhelyért. Sok anya kényszerült a szülési szabadság lejárta után gyakran több hónapos, fizetés nélküli szabadság igénybevételére a szűkös bölcsődei férőhelyek miatt. A 60-as évek közepén az anyák a szülést követő első évben a hivatalos munkaidejüknek mindössze 40%-át töltötték a gyárban vagy az irodában. 1970-re a gyerekek megfelelő korcsoportjának 9,4%-ára jutó bölcsődei férőhellyel teljesen elégtelen szintet, az óvodák esetében 1972-re az adott korosztály 55,1%-ára jutó férőhellyel figyelemre méltó mértéket ért el az intézményes gyermekellátás. A nyugat-európai országokban szokásos szociális transzferjuttatások – pl. a családi pótlék – 1956 előtt Magyarországon csak nagyon elvétve fordultak elő. 1956 után sem sok változás történt a tekintetben, hogy az egy-, de még inkább a többgyermekes családok határozottan alacsonyabb életszínvonalon éltek, mint mások. Az újratermelési szféra szembeszökő marginalizálódása ellenére a rezsim az 50-es és 60-as évek folyamán továbbra is ragaszkodott a termelés bővítésének és növelésének elsőbbségéhez. Semmiféle hajlandóság nem mutatkozott arra, hogy bármit is feladjanak abból a politikából, amely az összes lehetséges forrást az ipari szektorba irányítja. Ennélfogva azokra a konfliktusokra, amelyeket e politika az újratermelési szférában felszínre hozott, az állami politika elsősorban ellennyomással válaszolt, egyszerűen megkísérelte a nőket az újratermelési tevékenységek átvételére kényszeríteni. Az 50-es évek elején pl. az első gyermek után járó családi pótlékot eltörölték, és abortusztilalmat rendeltek el. Bármennyire abszurdnak és reakciósnak tűnik is azonban ez a fajta „családpolitika" az első pillantásra, éppoly logikus, mint „sztálinista" válasz volt azokra a konfliktusokra, amelyet a minden áron való „utolérő" iparosítás a társadalmi újratermelési szférában kiváltott.
1956 után aztán a rezsim az úgynevezett kompromisszumkeresés jegyében kísérletet tett a családi pótlék többszöri emelésére, a korhatárok kiterjesztésére stb. A társadalmi újratermelés „marginalizálódása" azonban a 60-as évek folyamán végig jelentkezett, és újra meg újra felszínre tört a lakosság folyamatos panaszkodásában a családpolitika ígéreteinek és tetteinek ellentmondásosságát illetően; csökkenő születési rátát is regisztráltak. Bár az „utolérő" fejlődés jegyében az újratermelési szférára nehezedő nyomás mérsékeltebbé vált, megszűnéséről nem beszélhetünk. A hosszú munkaidő, a sorban állás, az ellátási nehézségek, a túlzsúfolt buszok, a rosszul felszerelt, kicsi és szűk lakások stb. továbbra is feszültséggel telítették a házimunkát, valamint a gyerekek és a család ellátását.
A nőknek a kereső munkából való egyre nagyobb részesedése ellenére ezen tevékenységek oroszlánrésze bizonyíthatóan továbbra is rájuk hárult. A 60-as évek közepén így a munkás és alkalmazotti háztartásokban a nők átlagosan napi 3,8 órát, míg a férfiak 1,4 órát töltöttek házimunkával. Még ha figyelembe vesszük is azt, hogy a nők összességében kevesebb időt töltöttek kereső tevékenységgel, akkor is jelentős marad a különbség az összes munkaterhelést illetően. Az alkalmazotti háztartásokban a férfiak napi 3,7 óra, a nők napi 3,0 óra szabadidővel rendelkeztek, sőt a munkáscsaládok esetében ez az arány 3,2, ill. 2,2 óra volt. A meg nem fizetett munkának e társadalmilag szentesített nemek szerinti megosztását egyre-másra – a dolgot szépítendő – a „hagyományos felfogások továbbélésével" rajzolták körül. Még 1962ben is megjelenhetett a Központi Statisztikai Hivatalnak olyan kiadványa, amely a házimunkát magától értetődően női munkának nevezi, és csak egyetlenegyszer beszél nyíltan a férfiak esetleges részvételéről. A férfiak által végzett házimunka ezáltal jellemző módon úgy határozódik meg, mint „segítség" a nőnek, amely „új és előnyös – bár még nem általános – jelenség".
A családi munkával ellentétben a saját fogyasztásra és eladásra irányuló magán jellegű mezőgazdasági munka 1954-től kezdve hivatalos részről rendszeresen támogatottá vált. Az erőszakos kollektivizálások visszavonulása után 1950 és 1953 között az egyéni parcelláknak szövetkezetek keretein belül történő megművelése kezdetben csak mint átmeneti megoldásként vált elfogadottá, hamarosan azonban a magyar fejlődési út nem elhanyagolható elemévé vált. A 60-as évek közepén ez a szektor a mezőgazdasági termelésnek majd egynegyedét produkálta, és jelentős mértékben hozzájárult a lakosságnak nem a hivatalos nemzetgazdaság által történő, „ingyenes" újratermeléséhez. A meg nem fizetett munka e formája nagy részben azokra a nőkre hárult, akik nem álltak hivatalos alkalmazotti viszonyban. Egy 1976-os tanulmány szerint: „Természetesen ezekben a háztartásokban – manapság még nagyobb mértékben, mint a férfiak – a nők dolgoznak. Termelő tevékenységük az önálló gazdaságok esetében elválaszthatatlanul összefonódott a háztartás ellátásával is".4
A „boldog" hetvenes évek: tojástánc a női munka körül
Habár a női munkának az „utolérő" fejlődésbe való „reálszocialista" beágyazásának alapmintái a 80-as évek végéig, e kísérlet végérvényes kifulladásáig fennmaradtak, a 60-as"évek végétől kezdve jelentős irányváltásokat tapasztalhatunk. Erre az időpontra Magyarországon az „utolérő" fejlődésnek az első, gyakran „extenzívnek" nevezett szakasza kétségkívül elérte határait. A tervteljesítés és túlteljesítés mechanizmusa hatalmas pazarlást eredményezett anyagban és emberi erőben egyaránt. A gazdasági növekedés azonban nemcsak emiatt hagyott alább, hanem azért is, mert a fogyasztási színvonal folyamatos növelése csökkentette a termelésbe való beruházáshoz rendelkezésre álló forrásokat. Az e problémák kezelésére 1968-ban bevezetett „új gazdasági mechanizmust" egy új, úgynevezett életszínvonal-politika kísérte, amelynek célja „a lakosság jobb ellátása" és az életszínvonal „érzékelhető" javítása volt minden társadalmi csoport számára5 .
Már az 1968-as gazdaságpolitikai fordulatot megelőzően, 1967-ben bevezetésre került a gyermekgondozási segély, amely fix összegben került kifizetésre, és degresszív jellege is volt. Minden anya jogosult volt rá (1982-től apák is), amennyiben megelőzően legalább három évig munkaviszonyban állt. E családpolitikai újítás hátterében újratermelési és munkaerőpiaci megfontolások álltak. Egyrészről az intézményes gyermekellátás tehermentesítését és a gyermekes családok anyagi helyzetének javítását volt hivatott szolgálni, másrészről eszköz volt az egyes helyeken a lehetőségeket már meghaladó munkahely iránti kereslet csillapítására.
A gyermeknevelési segély bevezetésének valójában még messzebbmenő jelentése volt: az első lépést jelentette az újratermelési tevékenység politikailag hivatalosan elfogadott reprivatizációja felé. Ezáltal szinte szimbolikus kiindulópontja lett a női munka kezelése új periódusának, amikor is az állam-és pártvezetésnek „tudatosabban kell számolnia a nők kettős elfoglaltságával"6 . Ezt a szakaszt olyan törekvések jellemezték, amelyek a termelői és újratermelési tevékenység közötti feszültségek enyhítését, azaz az újratermelési szféra stabilizálását szorgalmazták a kereső tevékenység és az elsősorban női házimunka között fennálló – az ipari társadalmakra jellemző – hierarchikus kettősség keretein belül.
E politikának a munkerőpolitikára vonatkozó kitételei azonban 1972-ben, az „új gazdasági mechanizmustól" való eltávolodáskor megváltoztak. „Munkáspolitika" címszó alatt jelentős recentralizációra és de facto az extenzív gazdasági növekedés régi modelljéhez való visszatérésre került sor, amely újra növekvő munkaerőigénnyel párosult. Az „életszínvonal-politikához" a megújult „szocializmus" szellemében azonban 1978-ig rendíthetetlenül tartották magukat.
A női munka ezáltal az expanzív munkaerőpiac és a társadalmi újratermelést támogató 1967-es fordulat által indukált feszültségi mezőbe került. így olyan „kinccsé" vált, amelyet egyszerre két oldalról is „körülrajongtak". A női kereső munka jelentősége tovább nőtt, anélkül hogy szisztematikus alulértékeltsége bármit is változott volna. A nők aránya a dolgozó népességen belül a 70-es években 2,1%-kal, a kereső nők aránya a munkaképes korú nőkön belül pedig 7,1 %-kal nőtt7 . A gyermekgondozási segélyt már rögtön 1967-es bevezetése után nem várt mértékben vették igénybe elsősorban kevésbé képzett és rosszul fizetett nők. Mindez a 70-es évek második felében a fékezhetetlen munkaerőigény és a családi újratermelés biztosítása közötti nyílt konfliktusba torkollott. Hivatalos körökben fontolgatták azt, hogy hogyan lehet a gyermekgondozási segély kezelésénél a „munkaerő-gazdálkodási szempontokat a népesedéspolitikai célok sérelme nélkül … a jelenleginél fokozottabban érvényesíteni"8 .
Az iparpolitika azon fáradozott, hogy a női munkaerő „helyenként még fellelhető tartalékait" célirányos, regionális üzemtelepítési politikával „tudatosan kihasználja". Valóban, a fővárosban foglalkoztatott nők részaránya 1964 és 1974 között az összes női munkaerőn belül 48%-ról 30%-ra csökkent anélkül, hogy a Budapesten dolgozó nők száma abszolút értelemben csökkent volna. Az ugyancsak a 70-es években meghirdetett részidős foglalkoztatás fel- és kiépítésére tett kísérletek alig hoztak kézzelfogható eredményt. Az ún. „bedolgozó foglalkoztatási forma" támogatása, amely szintén a női munkaerő-potenciál kibővítését célozta meg, otthoni munkát ígérvén sokkal eredményesebb volt. A 70-es évek közepén az állami iparban kereken 62.000 bedolgozót tartottak nyilván, ezen belül a nők részaránya 93% volt.
A másik oldalon közben folytatódott a nőnek, mint az újratermelésben dolgozó munkaerőnek a „körüludvarlása", amely azonban éppen nem a 'vissza a fakanálhoz' jegyében történt. Kampányok formájában hódoltak az „egészséges … gyermek kultuszának", a „terhes anyák fokozottabb megbecsülésének" és annak, hogy a „társadalom reprodukciója szocialista rendszerünk fontos ügye" legyen9 . Ezt az ideológiát olyan politika kísérte, amely azon fáradozott, hogy anyagilag is enyhítsen azon a nyomáson, amely a társadalmi újratermelés szférájára nehezedett. A gyermekgondozási segély összegét 1974 óta többször, az áralakulásnak megfelelően emelték, és 1980-ig a magyar átlagbérnek folyamatosan kb. 30%-át tette ki. A családi pótlék, amely a családdal kapcsolatos szociális transzferek oroszlánrészét képezte, az egyetlen olyan szociális juttatás volt a 70-es években, amelynek reálértéke nőtt. A családon kívüli gyermekellátás intézményei is bővültek; a bölcsődés gyermekek száma 1970 és 1980 között 67%-kal nőtt, az óvodásoké pedig 110%-kal. Az újratermelés-politikai palettát tovább színesítették olyan juttatások, mint a családosoknak nyújtott lakásvásárlási kedvezmény újbóli bevezetése és a nyugati országokban szokásos szociális segélyhez hasonló nevelési segély olyan családok részére, amelyeknél az egy főre eső jövedelem nem érte el a minimálbért.
A mezőgazdasági háztáji termelés, mint az államszocializmus által újjáformált női munka harmadik pillére, a 70-es években még nagyobb jelentőségre tett szert. Az iparban végzett munkából származó jövedelemnek, az állam szociális juttatásainak és a mezőgazdasági magántermelésből származó termékeknek és bevételeknek egy háztartásba áramlása sok család számára fontosabbá vált, mint valaha. Az „utolérő" fejlődés magyar útjának makrogazdasági szinten már régóta tagadhatatlan hanyatlása ezáltal a lakosság nagy része előtt nem vált (egészen) nyilvánvalóvá. E hanyatlás jelei nem jutottak el az életszínvonal romlásán keresztül a fogyasztókig. A mezőgazdasági termékek saját előállítását eladás vagy saját felhasználás céljából ekkortájt nagy hanggal hosszú távon szükséges termelési formának nyilvánította a vezetés. A 80-as évek elején a magyar családoknak már 60%-a állított elő maga is élelmiszert, és a mezőgazdaságban dolgozók fele egyúttal ipari munkás vagy alkalmazott is volt. Ezáltal vált lehetségessé, hogy az ipari bérmunka szektorában továbbra is megfelelő mennyiségű munkaerő viszonylag alacsony bérért rendelkezésre állhasson. A mezőgazdasági termelők meg nem fizetett munkáját – közötte sok nőét is – szintén arra használták, hogy az „utolérő" állami-nemzeti fejlődés magyar kísérletét hosszú időre indirekt úton támogassák és tovább éltessék.
Mindezzel egy időben a hivatalosan támogatott privát mezőgazdaság nem kis mértékben magában foglalta a piacra való termelést is, és ezáltal magában hordozta egy „második", nem államilag irányított gazdasági szektor csíráját. Egyre inkább a piac, és nem az állami-nemzeti „utolérő" fejlődés képezte a fizetett és meg nem fizetett (női) munka közötti viszony kialakításához a makrogazdasági viszonyítási alapot.
A 80-as évek: a női munka az exportorientált piacgazdaság felé vezető úton
A 80-as években az ún. „második", nem-állami gazdaság állami jóváhagyással gyorsan bővült a nem mezőgazdasági ágazatokban. 1980 és 1988 között az alkalmazottat foglalkoztató magán kisvállalkozók száma kerek 44.600-ról 109.000-re nőtt. A mezőgazdasági magánszektorban az önellátás egyre növekvő ütemét a 70-es évektől kezdve a vállalkozói alapon működő, piacorientált kisüzemek gyarapodása kísérte. A munka, jövedelem és hatalom megoszlása ezen piacorientált, privát kisüzemeken belül nem esett semmiféle állami szabályozás alá. Ezáltal a gazdasági tevékenységeknek olyan egyre növekvő szektora jött létre, ahol az államszocialista módon meghatározott politikai szabályozási ideológiák és mechanizmusok teljesen értelmüket vesztették.
A női munka ebben a gyakran családi kapcsolatok alapján szerveződő magángazdasági szektorban – akár a piacorientált, akár a meg nem fizetett háttérmunkát tekintve – meghatározó szerepet játszott. A női munka ezen újabb integrálásának mélyreható értékelése azonban még várat magára. A női „önbecsülés", „büszkeség" és „önállóság" e szektoron belüli növekedésére vonatkozó megállapítások eddig még nem kerültek bizonyításra. A „második" gazdaság mint az államszocializmus „eróziójának motorja", és a nők ezen új típusú szabadsága közötti összefüggés gondolata inkább a piac gyógyító erejéről szóló liberális vágyálmok birodalmába tartozik.
A piacorientált társadalmi-gazdasági struktúráknak az államszocializmusra való rárakódása csak előjátéka volt végleges megszűnésének. Legkésőbb 1978/79-re nyilvánvalóvá vált az „utolérő" fejlődés kísérletének kudarca. A külgazdasági válságjelenségek (a kereskedelmi mérleg hiánya, a külföldi adósságszolgálat) kritikus méreteket öltöttek. A magyar gazdaságpolitika megindult – az IMF szakembereinek hű kíséretében – a gazdasági „visszafogás" göröngyös útján. A 80-as években az „utolérő" fejlődés helyébe olyan válságkezelés lépett, amely ezúttal már nyíltan a lakosság többségének pénztárcájára,ment. 1978 óta csökkentek a reálbérek és az életszínvonal, és 1982-től újra kinyílt a jövedelemolló. A fő-, másod- és harmadállások kombinációinak hirtelen elharapózása, valamint a női munka részarányának még mindig tartó növekedése a kereső tevékenységen belül egyre kevésbé volt képes ellensúlyozni az átlagos reál- és családi jövedelemcsökkenést.
A nők termelési és újratermelési tevékenysége közötti feszültség már a formális „rendszerváltás" előtt – de leginkább azt követően – újból érezhetően megnövekedett. Az újratermelési oldalon sok szociális juttatás reálérték-csökkenése a felbomlófélben levő „disztributív" gazdaságnak volt betudható: a gyermekgondozási segély és a családi pótlék értéke abszolút mértékben és a reáljövedelemhez viszonyítva is csökkent; a nevelési segély iránti igény egyre inkább nőtt, miközben a rendelkezésre álló költségvetési keret nem tudott lépést tartani vele; a lakásfenntartási költségek a csillagos égig szöktek. Következésképpen a bölcsődékben és óvodákban elhelyezett gyermekek száma és részaránya a 80-as évektől jelentősen visszaesett. A „rendszerváltás" óta a vállalati szociálpolitikában végrehajtott tarvágás és az önköltséges rendszerre való áttérés a gyermekellátással foglalkozó privát intézményekben drámaian kiélezték a helyzetet.
A szociális transzferjövedelmek csökkenéséből származó veszteség a jövedelemcsökkenés általános felgyorsulásával és erősebb társadalmi differenciálódással ötvöződött. 1990 és 1992 között az egy főre eső reáljövedelmek átlagosan kb. 4-6%-kal csökkentek, ezzel egy időben a jövedelemarányok egyértelműen a lakosság alsóbb és középrétegeinek hátrányára tolódtak el. A magyar nők többsége – elsősorban az anyák – számára ezek a folyamatok erősödő nyomást jelentenek a kereső munka irányába anélkül, hogy emellett az újratermelés megszervezésének évtizedek során megszokott szociálpolitikai intézményeit ugyanolyan mértékben és ugyanolyan kedvezményesen igénybe vehetnék, mint korábban.
A fizetett és meg nem fizetett női munka közötti növekvő feszültség koordináta-rendszerük radikális átalakulásával is járt. A 80-as évek közepe óta a gazdaság- és szociálpolitika reálszocialista egységét aláásták, amíg az aztán végérvényesen eltűnt. Bár 1987/88-ig pártszinten és a szakszervezetekben még megvolt a politikai hajlandóság arra, hogy a válság hatásait szociális téren ellensúlyozzák, a politikai „rendszerváltással" azonban a szociális biztonság elvét, mint munkakényszerrel ötvözött állampolgári jogot, végérvényesen megsemmisítették.
Ezáltal szabaddá vált az út a fizetett és meg nem fizetett női munka liberális piaci elveken alapuló szabályozásához való visszatéréshez. Mindezek következtében a nők a régi problémák mellett – a számtalan otthoni tevékenységből eredő állandó feszültség és stressz – két új, Nyugaton jól ismert problémával találják szembe magukat. Az egyik a fizetett munka bizonytalan volta és a növekvő munkanélküliség. Magyarországon a nők részesedése a regisztrált munkanélkülieken belül ez idáig még alacsonyabb, mint a férfiaké, sőt részarányuk a dolgozó népességen belül még növekszik is. Ennek közvetlen oka az egyes (korábban) állami ágazatok munkaerő-leépítési folyamatainak fáziseltolódásában rejlik. Az „új" gazdasági ágazatok némelyike – különösen a bankok – szintén magas arányú női munkaerőt foglalkoztat. Ettől függetlenül azonban egy alacsonyabb színvonalú, periferikus vagy félperiferikus tőkés gazdaságba való átmenet elvben semmi esetre sem jelenti automatikusan a fizetett női munka eltűnését. Más országok tapasztalata a 80-as és a 90-es években sokkal inkább azt mutatja, hogy az exportorientált, világpiacra való termelés és részben az új szolgáltatóipari ágazatok nagyon erősen építenek az olcsó női munkára. Az államszocializmus kimúlása után tehát semmi esetre sem beszélhetünk egyszerűen a „vissza a fakanálhoz" jelenségről. Mindenesetre ez az új női munka részben szabályozatlan, „fekete" és informális jellegű, és ezért a statisztikai kimutatások nem mindig fedik a valóságot. Ezenfelül nem szabad összekeverni a nők fizetett munkával való rendelkezését a létbiztonsággal sem. A fizetett női munka ezen változásával szemben az újratermelési szféra tevékenységeinek megszervezésére hivatott társadalmi intézmények visszaszorulása és megdrágulása áll. A kettős teher már régóta ismert kelet-európai feszültsége mellé ezáltal belép a Nyugaton már jól ismert probléma, nevezetesen, hogy hogyan lehet a fizetett és meg nem fizetett női munka kombinációját egyáltalában, illetve még elviselhető költségráfordítással megvalósítani.
Az egykori kelet-európai államszocializmus országaira évtizedeken keresztül a nőknek a munkapiacba való egyre növekvő integrálása nyomta rá bélyegét. Mindenekelőtt a gazdasági növekedés volt az, amelynek nevében a nőket tömegesen a kereső munkába irányították. Később inkább a terv-gazdaságilag irányított üzemek „munkaerőéhsége" és a kétkeresős családokra szabott béralapok voltak a hajtóerői a női kereső munka kiterjedésének. Saját keresetük révén a nők személyes önállósága nem nőtt, de családon belüli pozíciójuk a gyermeknevelés és a házimunka aránytalan megosztása ellenére javult. Ezt a fejlődést mindenekelőtt az újratermelési munka „társadalmasítására" tett erőfeszítések kísérték a kis-családos modell egyidejű megszilárdításával. Ez sem a nők szabadságát hozta magával, hanem növelte az államtól való fokozottabb függőségüket. Magyarországon a 60-as évek végétől – amikor az extenzív munkaerő-felhasználás és az újratermelés társadalmi megszervezése érdekében tett igyekezet ugyancsak érezhetővé vált – ehhez még az újratermelési munka reprivatizációjának politikája is társult.
A női munkának a fizetett és meg nem fizetett tevékenységekből álló összessége tehát alapvető változásokon ment keresztül a magyar államszocializmusban. A munkaképes korú nőknek a szabályozott kereső munkaviszonyokba való gyakorlatilag teljes bevonása a klasszikus kettős terhelés általánosításának aligha túlszárnyalható brutalitásába, valamint a „második", otthoni műszakját végző nő és a terített asztalhoz ülő férj sablonképébe torkollott. Az „utolérő" fejlődés ily módon kialakított kísérletének bukása Magyarországon már a 70-es 80-as évek fordulójára kétségbevonhatatlanul kirajzolódott.
Az államszocializmus születése, virágzása és kimúlása érzékelhetően különböző szakaszokat hozott a termelési és újratermelési szféra viszonyának politikai és gazdasági szabályozásában is. „Alulról", tehát az újratermelési szféra szemszögéből tekintve, az „utolérő", fejlődés „államszocialista" kísérletének ezen korszakai összességükben mégis jelentős hasonlóságokat mutatnak:
Az államszocializmus az elmaradott mezőgazdasági társadalmakat sajátságos társadalmi munkamegosztásukkal és sajátságos patriarchális struktúráikkal modern ipari társadalmakká alakította. A nagybirtokrendszer (ahol létezett) és a tőkés (exportorientált) agrárgazdaság szétverése a marginalizálódott, de a tőkés árucserébe mégsem teljesen integrálódott kisparaszti gazdaságok megszűnésével járt együtt. Az integrált nemzetgazdaság megteremtése a termelők által meghatározott helyi és regionális cserekapcsolatok maradványainak felszámolását vonta maga után. Mindez a termelési és újratermelési tevékenységnek a viszonylagosan vagy magasan fejlett ipari társadalmakra jellemző elkülönültségének kiteljesedésébe torkollott: a személyes és családi újratermelési szükségletek és tevékenységek egyoldalúan és teljes mértékben alárendelődtek a kereső munka kényszerítő erejének. A javak termelése teljesen elszakad mindenféle használati értékközpontúságtól. Ahol a használatiérték-központúság nem tűnik el (mint a házi termelés és az önellátás esetében), ott az így előállított értékek láthatatlan támogatásként kerülnek be a bérmunkába, és alapul szolgálnak annak olcsóságához.
Az államszocializmus a termelés és újratermelés ezen alapvető – a modern ipari társadalmakra jellemző – ellentmondását nem akarta, és nem is tudta feloldani. Sokkal inkább arról volt szó, hogy az államszocialista Kelet-Európában politikai és hatósági szabályozással igyekeztek mindent megtenni azért, hogy pontosan le tudják másolni a kereső munkának és az újratermelésnek azt a „modern" viszonyát, amelyet Nyugat-Európában évtizedekkel ezelőtt a piac vezetett be. Mindezt azonban nemcsak más szociális célokkal és kísérőjelenségekkel kapcsolták össze, hanem más gazdasági megfontolásokkal is. A kelet-európai átalakulási folyamat szorosan összefonódott az „utolérő" fejlődés célkitűzéseivel. Az államszocialista alapon működő államok e folyamat össztársadalmi szabályozásának mélyreható lehetőségeivel rendelkeztek. Ezáltal a női kereső munkának sokkal céltudatosabb és meszebbható mobilizálása vált lehetségessé az „utolérő" fejlődés érdekében, mint a (fél)periféria sok országában. A „szabad munkaerőnek" az iparba áramlását adminisztratív eszközökkel és a bérnagyságokon keresztül – ami elengedhetetlenné tette a kétkeresős családmodellt – valósították meg. Ez jelentős mértékben hozzájárult az össztársadalmi forrásoknak 'a termelési szférába történő hihetetlen mértékű koncentrációjához, amely elengedhetetlen feltétele volt a kelet-európai „utolérő" fejlődés több, mint látványos „take off'-jának.
A másik oldalon azonban mindez a társadalmi újratermelési szférára nehezedő masszív nyomással párosult. Az újratermelés lehetőleg költségkímélő „társadalmasítására" irányuló (Magyarországon hamar megbukott) kezdeményezések, a szükséges meg nem fizetett házimunka és ellátási tevékenységek fenntartása érdekében történő szociálpolitikai jellegű törekvések és az újratermelésre irányuló sztálinista, mechanikus kényszer: mindezek politikai reakciók voltak azokra a konfliktusokra, amelyek az újratermelés marginalizálódásából fakadtak az „utolérő" fejlődés kísérletének különböző fázisaiban. E szakaszok egyikében sem szabadultak fel azonban a közvetlen termelők (férfiak és nők) az „utolérő" fejlődés érdekében tett meg nem fizetett szolgálatok alól. Nem került még megírásra – legalábbis Magyarországon – annak az ellenállásnak a története, ahogyan ezek az emberek az államszocializmus elképzelésének megvalósítása és az utolérő fejlődés érdekében történő kizsigerelésükkel szemben küzdöttek.
Jegyzetek
1 Törvényerejű rendelet 1951/7 (Munka Törvénykönyv), Minisztertanács 1950/9 és 270, 1951/40 és 161, Törvények és rendeletek hivatalos gyűjteménye 1950/1, 165 és 426, 1951/30, 59, 173, 263.
2 Magyar Statisztikai Évkönyv 1990. és saját számítások.
3 Minisztertanács 1951/1011, Törvények és rendeletek hivatalos gyűjteménye 1951, 388. o.
4 Kovácsné (1976) 218. o.
5 A Magyar Szocialista Munkáspárt határozatai és dokumentumai 1967/70, 699; 1971/75, 156.
6 A Magyar Szocialista Munkáspárt határozatai és dokumentumai 1967/70, 526.
7 Magyar Statisztikai Évkönyv 1990.
8 A Magyar Szocialista Munkáspárt határozatai és dokumentumai 1975/80, 472-476.
9 A Magyar Szocialista Munkáspárt határozatai és dokumentumai 1971/75, 445-449.
Irodalom:
Adamik Mária (1991): Hungary – Supporting Parenting and Child Rearing: Policy Innovation in Eastern Europe. In: Kamerman, Sheila B.-Kahan, Alfred J. (szerk.): Child Care, Parential Leave and Children Under Three Years Old. Policy Innovation in Europe, New York, 115-144. o.
Andorka Rudolf-Harcsa István (1988): Modernisation in Hungary in the Long and Short Run Measured by Social Indicators. Sociological Working Papers No. 1, Budapest.
Baksay Zoltán (1983): A munkerőhelyzet alakulása és a munkanélküliség felszámolása Magyarországon (1945-1949), Budapest.
Bennholdt-Thomsen, Veronika (1983): Die Zukunft der Frauenarbeit und die Gewalt gegen Frauen. In: Beiträge zur feministischen Theorie und Praxis 9/10, 202-222. o.
Berend T. Iván (1990): The Hungarian Economic Reforms 1953-1988, Cambridge.
Bodrova, Valentina-Anker, Richárd (szerk.) (1987): Working Women in Socialist Countries: The Fertility Connection, Genf.
Delapina, Franz és mások (1991): Umbruch in Ungarn, Wien.
Dippe, Karen-Herzog, Roman (1991): Die Auswirkungen der Veränderungen in Osteuropa auf den »Nord-Süd-Konflikt«. In: Peripherie 41, 25-49. o.
Ferge Zsuzsa (1979): A Society in the Making. Hungarian Social and Societal Policy 1945-1975, New York.
Ferge Zsuzsa (1982): The Varying Rhythm of Change of Women's Situation in Hungary, kiadatlan kézirat.
Ferge Zsuzsa (1988): The Trends and Functions of Social Policy in Hungary. In: Jallade, Jean-Pierre (szerk.): The Crisis of Redistribution in European Welfare States, New York, 145-183. o.
Ferge Zsuzsa (1991): Recent Trends in Social Policy in Hungary. In: Adam, Jan (szerk.): Economic Reforms and Welfare Systems in the USSR, Poland and Hungary, New York, 132-155. o.
Frey Mária (1993): Nők a munkaerőpiacon. In: Társadalmi Szemle, 48. évf., 3. szám.
Hahn, C. M. (1990): Market Economy and Civil Society in Hungary, London.
Heti Világgazdaság különböző számai.
Huber Mária (é.n.): Familienpolitik. Kézirat (kiadatlan projekttanulmány).
Kovácsné Orolin Zsuzsa (1976): A mezőgazdaságban dolgozó nők élet- és munkakörülményei. In: Nők, gazdaság, társadalom. Tanulmányok a nők helyzetéről II., Budapest, 205-224. o.
Központi Statisztikai Hivatal (1962): A nők helyzete a munkahelyen és otthon, Budapest.
Magyar Statisztikai Évkönyv különböző számai.
A Magyar Szocialista Munkáspárt határozatai és dokumentumai, 4 kötet, 1967/70; 1971/75; 1975/80; 1980/85, Budapest.
Marton Ádám-Zafír Mihály (1987): Prices, wages, incomes and con-sumption in Hungary 1968-1985. In: WIIW – Forschungsberichte Nr. 123, 1987. január.
Munkaügyi Statisztikai Évkönyv 1988, Budapest.
Szelényi Iván (1989): Sozialistische Unternehmer. Verbürgerlichung im ländlichen Ungarn, Hamburg.
Tímár János (1979): Die Erwerbstätigkeit in Ungarn. Entwicklung 1950-1975, Prognosen bis 1990. In: WIIW – Forschungsberichte Nr. 50, 1979. január.
Turgonyi Júlia-Ferge Zsuzsa (1969): Az ipari munkásnők munka-és életkörülményei, Budapest.
Törvények és rendeletek hivatalos gyűjteménye, különböző évfolyamok.