A posztsztálinista vezetés a „létező szocializmus" apológiájára kényszerítette a tulajdonviszonyok marxista kutatóit, hogy megakadályozza a sztálinista modellnek, az államszocializmusnak marxista alapokon álló bírálatát. A polgári kritikusok számára ez igen kényelmes lehetőséget teremtett arra, hogy a szocializmusnak a szó marxi értelmében vett (formációelméleti) életképtelenségét a fennálló viszonyokkal „bizonyítsák", hiszen maga a párt deklarálta e viszonyoknak és a marxi szocializmusnak a lényegi (tipológiai) azonosságát.
Azok, akik a tőkés-bérmunkás-viszony klasszikus vagy modern (participációval, a kisajátítás kollektív formáival, a „tulajdonosi hálóval" leplezett) formáiban látják egy rentábilis, dinamikusan fejlődő, korszerű gazdaság egyetlen vagy legfőbb bázisát, ma is a fent vázolt fogalomcsúsztatással érvelnek: a Marx és Engels által kategorikusan elvetett államszocializmus (azaz a „létező szocializmus") bírálatával támasztják alá, hogy a jelenlegi válságnak nincs marxi értelemben vett szocialista megoldása, csak a tőkeviszony restaurációja, illetve modern formáinak megteremtése mutat kiutat.
Az általuk javasolt koncepcióval, illetve az ennek alapját képező közgazdasági szemlélettel szemben két alapvető ellenvetés tehető.
a) A többek által találóan reformsztálinizmusnak nevezett, a magyar gazdaságra antidemokratikusan rákényszerített neoliberális koncepció, melyet a szinte minden alternatív szervezet által elítélt átalakulási törvény hivatott legitimálni, már az eddigiekben sem igazolta a hozzáfűzött reményeket, sőt súlyosbította helyzetünket – mint ahogy kudarcot vallott a legtöbb latin-amerikai országban is, melyek hozzánk hasonlóan szintén beleestek a fejlett tőkés országok adósságcsapdájába. Minthogy ezt a társadalmi-gazdasági modernizációs szakértői csoport anyaga egzakt módon bizonyította, eltekinthetek a kérdés kifejtésétől. Csak annyit tennék hozzá, hogy e módszerek alkalmazását mint thatcherizmust a fejlett tőkés országokban is mind több szakértő ítéli el, felismerve, hogy még brutálisan antiszociális módszereivel is csak rövid távú sikereket biztosít, miközben aláássa a hosszú távú gazdasági fejlődés emberi bázisát.
b) Amikor a csődbe jutott államszocializmus egyetlen alternatívájának a termelők és a termelési eszközök, a munka és a tulajdon szétválasztására épülő tőkeviszonyt tüntetik fel, valójában nemhogy meghaladnák, hanem inkább megőrzik az államszocializmus alapstruktúráját, mely maga is ezt a szétválasztást mutatja. Az államszocializmus éppen azon bukott meg, hogy deklarációjával ellentétben, nem tette a dolgozó milliókat valódi tulajdonosokká és ezzel a termelés fejlesztésében érdekeltté, aminek negatív következményei a gazdasági fejlődés intenzív szakaszára való áttéréskor váltak szembeszökővé. Ha néhány tízezer vállalkozótól, magántulajdonostól azt várják, hogy fellendíti a gazdasági életet, mennyivel több várható a fejlődés szocialista alternatívájától, mely gyakorlatilag minden termelőt tulajdonossá, gazda módjára dolgozóvá tesz!
Mai vitáinkban a munkástulajdon és a munkásönigazgatás gondolatát ökonómiailag abszurdnak, történelmileg gyökértelennek tünteti fel a neoliberális felfogás. Ám a tulajdonosi és munkavállalói érdek egyesítésével szembeni érvek – amelyeken a munkásönigazgatás elleni ökonómiai oppozíció alapszik – olyan viszonyok tapasztalatait extrapolálják, amelyeket éppen a tulajdonosi és munkavállalói érdek szétválasztása és szembeállítása jellemez. E logikailag is hibás érvelésen túlmenően, a történelmi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a munka és a tulajdon termékeny egyesítése még tőkés környezetben sem lehetetlen.
Makó Csaba: A munkástulajdon dilemmái című tanulmánya (Gazdaság, 1989/1.) amerikai felmérések, a látványos fejlődést produkáló – sokmillió munkásra kiterjedő – Munkavállalói Részvényjuttatási Program (ESOP) tapasztalataira hivatkozik. Az erről végzett közvéleménykutatás adatai azt bizonyították, hogy a megkérdezettek döntő többsége szerint „a tulajdonos dolgozó" keményebben és figyelmesebben dolgozik, jobban törődik a vállalatával, mint azok, akik nem rendelkeznek tulajdonosi státusszal. Sőt a megkérdezettek fele azt mondta, hogy tulajdonosi részesedésének növelése érdekében a biztos azonnali fizetésemelésről is kész volna lemondani. A munkástulajdon intézményével szembeni fenntartások mögött pedig a vezetés feletti kontroll hiánya húzódott meg: „a tulajdon teljesítményekre gyakorolt hatásai csak akkor érvényesülnek – írja Makó Csaba -, ha a dolgozók vezetésben való részvétele nő". Ily módon a tulajdon és az önigazgatás-ellenőrzés egymást erősítő összetartozása mindkét összetevő oldaláról igazolódott.
Természetesen a vezetésben való hatékony részvétel, az ennek megfelelő munkásellenőrzés lehetősége tőkés viszonyok között ma is rendkívül nagy akadályokba ütközik. A tulajdon és a munka egyesítésének azonban természetesnek kell lennie a bürokrata államszocializmus uralmát megdöntő munkásönigazgatás rendszerében. Semmiképpen sem véletlen tehát, hogy egy ilyen rendszer megteremtése elemi erővel merült fel például 1956 októberében.
Ma már konszenzus kezd kialakulni abban, hogy a népfelkelés elindítói a szocializmus megújítását, nem pedig a kapitalizmus visszaállítását akarták. Ugyanezekben a körökben azonban hallani sem akarnak a munkástanácsokról, amelyek pedig minden másnál vitathatatlanabb bizonyítékai a munkástömegek szocialista törekvéseinek. A privatizáció egyedül üdvözítő módszerét vallók, amikor szembekerülnek a szocializmus alapértékeivel, szembekerülnek az általuk szüntelenül lobogtatott zászlóval: 56 októberével is.
De hivatkozhatunk más példára is. A gorbacsovi reformtörekvések során is kialakult egy spontán mozgalom, mely megfelel a termelők és a termelési eszközök, a munka és a tulajdon újraegyesítésére irányuló marxi szocializmusnak. A kezdeményezés lényege (melyet korábban csak a mezőgazdaságban alkalmaztak), hogy egy vállalat dolgozói munkahelyük állóeszközeit bérbe veszik az államtól, s annak használatáért fix bérleti díjat fizetnek, míg a fennmaradó nyereséggel maguk gazdálkodnak. Az Izvesztyija nyomán a Népszabadság is hírt adott arról (1988. II. 27.), hogy emberemlékezet óta deficites vállalatok a bérleti viszony körülményei között nyereségessé váltak, hiszen az új formában a dolgozóknak maguknak kellett gondoskodniuk megélhetésükről, s ebben a rendszerben semmiféle bürokratikus előírás nem akadályozta meg őket a gazdálkodás legmegfelelőbb formáinak kialakításában. E kísérlet, mint arról Abalkin akadémikus is beszámolt a HVG interjújában, mindmáig sikeresen folyik a Szovjetunióban, s mind több vállalatra terjesztik ki. Egy évvel ezelőtt levélben Németh Miklósnak is felhívtam a figyelmét erre, aki azt válaszolta, hogy maga is érdeklődéssel követi a kísérletet, melynek tapasztalatai „a szovjet elvtársak közlései alapján is – valóban nagyon kedvezőek". A szovjet példát a hazai gyakorlat szempontjából is biztatónak ítélte.
Maga a gyakorlat cáfolja tehát azt a gyakran hangoztatott dogmát, hogy csak a tulajdonosi és munkavállalói érdek elválasztása (különböző személyek által való képviselete) biztosítja a termelés fejlesztésének, a tulajdon gyarapításának érdekeit. E gondolkodás a bérmunkás mentalitását vetíti rá azokra a viszonyokra, amikor a dolgozóknak maguknak kell biztosítaniuk munkavállalói egzisztenciájuk feltételeit is (melyet tőkés viszonyok között a munkáltató biztosít), s így akarva-akaratlanul törődniük kell bérüknek a tulajdontól, ennek gyarapodásától függő bázisával is. Ez már a bérleti viszonyban is megnyilvánul, hiszen a fix bérleti díj arra ösztönöz, hogy egyre nagyobbá tegyék nyereségük bérfizetésre és fejlesztésre fordítható részét.
A bérleti viszony a legkönnyebben érthető, kipróbált és kedvelt formája a dolgozók önigazgatására, önkormányzatára épülő szocialista tulajdonviszonyok kifejlesztésének. Minthogy nem kívánok utópisztikus spekulációkba bocsátkozni, nem próbálom meg kitalálni ezek lehetséges változatait. Az is nyilvánvaló, hogy a bel- és külföldi magánvállalkozásnak is tág szerepe lehet a kialakuló vegyes gazdaságban, mint ahogy bizonyos területeken (pl. a villany-, gáz- és vízvezeték, csatornahálózat, tömegközlekedés) csak állami tulajdon képzelhető el.
A jövőt azonban csak az a szocialista tulajdon képviselheti, mely biztosítja a válság megoldásához szükséges vállalkozó kedvet nem csupán néhány tízezer magántulajdonos, hanem milliók számára. Ezzel válnak valóra Marxnak a Párizsi Kommün tapasztalataiból leszűrt szavai: a szocialista tulajdon „a társadalmi tulajdonnak az a formája, amely a tulajdont a munka attribútumává teszi".