Mi a baj a mai tulajdonnal?
A reformerők között – úgy tűnik – egyetértés van abban, hogy ma vegyes gazdaságra, piacra és olyan államra van szükség, amely kezelni tudja a piac kárvallottjait. Korántsem értenek azonban egyet abban a tekintetben, hogy mit is jelentenek mindezek, hogy mit kellene leépíteni, és mi az, amivel konkrétan helyettesíteni lehetne a leépítendőt. A vitázok attól függően, hogy hová szeretnének eljutni, különböző megközelítésből tárják fel diagnózisaikban a meghaladni kívánt struktúra egyes oldalait:
- a nemzetközi adósságcsapdát és általa nemzeti szuverenitásunk és a szociális igazságosság új oldalról történő veszélyeztetettségét, illetve
- belső gazdaságunk hatékonyságproblémáit.
A vitázók nem fukarkodnak egymás minősítésével sem: fisko-monetárís diktatúraként nevezik meg az adósságcsapdát leírók az egyik pólust, míg azok populista demagógiaként minősítik a szociális érzékenységet a másik póluson.
Máig érvényes tulajdoni struktúráinkról valójában joggal mondható el mindkét vád, vagyis, hogy ezek se nem hatékonyak, se nem szociálisak. Azonban reformunk lehetetlenül el, ha ez a két pólus marad a vitában: egyoldalúságaik egymás erejét oltják ki akkor, amikor éppen összefogásra, a reformerők egységére lenne szükség!
Melyik tulajdon van válságban?
Az általam „politikai ipari műveknek" nevezett intézményrendszerben működtetett politikai tulajdonfajta, amely nálunk eddig uralkodott, gazdaságilag nem hatékony és nem is szociális. Ennek alapvető oka az, hogy e „politikai ipari művekben" nem gazdasági tulajdon, hanem „elpolitikaiasított" tulajdon van jelen. (Az elpolitikaiasítás folyamata nem azonos a politológiában átpolitizáltságnak nevezett jelenséggel. Ez utóbbin azt szokták érteni, hogy a gazdaság gazdaságszerűen működik, de működési céljait a politika, a hatalom jelöli ki. És mivel a „politikai ipari művek" általában veszteségtermelő üzemek – úgy látszik, a baj az, hogy a politika rosszul jelöli ki a célokat. Ezenfelül ez a forma, minthogy nem gazdasági érték, nem profitcélok vezérlik működését, nem képes elegendő rugalmassággal alkalmazkodni sem a világpiac, sem a belső fogyasztás igényeihez.) Véleményem szerint azonban nem csak erről van szó.
A tulajdon elpolitikaiasítása azt jelenti, hogy a „politikai ipari művekben" a termelési eszköz a működését meghatározó célok szerint döntően nem gazdasági jószágokat állít elő, hanem politikai javakat – identitásjavakat és engedelmességet; a termelési eszköz nálunk tehát politikai és nem gazdasági tulajdonban van. Ez a politikai tulajdon, annak ellenére, hogy az ellenkezőjét hirdeti magáról, magántulajdon, mégpedig kettős értelemben is: a termelési eszköz magántulajdonosai mellett a munkaerő-magántulajdonosok, azaz a termelési eszközeiktől elválasztott bérmunkások is jelen vannak benne. A termelési eszközök magántulajdonosai (legalábbis döntő elemüknek, a rendelkezésnek a tulajdonosai) pedig valójában nem is a „politikai ipari művekben" találhatók, ők a pártbizottságokon helyezkedtek el (újabban a pénzintézetekben, „vagyonkezelőségekben" rendezkedtek be), a termelési eszközök politikai magántulajdonosaiként egy politikai komisszárosztály lényegi magvát alkotva. Ily módon tehát a „politikai ipari műveknek" megnevezhető magántulajdonosai vannak. Ebben a társadalomban továbbá nem létezik a gazdasági csőd, mivelhogy a termelés irányítóitól elsősorban politikai teljesítményt várnak: az identitás bővített újratermelését, bármi áron. Szó szerint bármi áron. A politikai komisszárosztályból ezért még törvényszegés esetén is csak az osztályos társak beleegyezésével lehetett a közelmúltig kikerülni. Itt csak a politikai csőd – a kiválasztottság kollektív visszavonása – révén lehetett megbukni. Az irányító egyénnek a „politikai ipari művekben" sehol sem szakmai vezetőként, hanem a politikai uralmi szakszerűség hordozójaként, a politikai magántulajdon rendelkezőjeként kellett jelen lennie, és a politikai tulajdont politikai szakszerűséggel, azaz a politikai racionalitás elvei szerint kellett működtetnie. Azaz a „politikai ipari művekben" is racionalitás, csak nem gazdasági, hanem politikai racionalitás révén folyt a működés. Ez azonban éppen elég ahhoz, hogy a gazdasági hatékonyság elmaradjon.
A politikai tőketulajdon, lévén ez is magántulajdon, ugyanakkor nem működtethető szociálisan. Ennek csak külső megjelenése a népjóléti-szociálpolitikai kormányzat megszüntetése, illetve maradékba szorítása. Lényegét az alávetett társadalmi valóságok belső gyarmatosítása alkotja. E társadalom torz modernizációs stratégiájának és fenntartásának árát az alávetett, belső gyarmati sorba süllyesztett résztársadalmak fizették meg – az idősek, a fiatalok, a nagycsaládosok, a cigányok, a betegek, a kistelepülések stb. társadalmai. Példája ennek a belső, nagyvállalati tőkekivitel nem iparosított térségeinkbe, ahol az ún. vidék olcsó munkaerejéből, a másodlagos redisztribúció révén koloniális extraprofitra tettek szert, és ezáltal hosszabbították meg életüket a központnak nevezett és egyébként veszteséges „politikai ipari művek".
Hol tart a tulajdonpluralitás ma?
A pártpolitikai magántulajdon tehát gazdaságilag se nem hatékony, se nem szociális – mégis uralkodó helyzetű tulajdonfajta ma Magyarországon.
Vannak azonban más tulajdonformák is. Elszemélytelenített kollektív magántulajdon – ennek persze semmi köze a közösségihez – a mi körülményeink között az állami magántulajdon, ahol mindenki egyszerre munkás, bérmunkás, és a másik oldalon a kollektív tőke személytelen tulajdonosaként elvben tőkés is. Mivel azonban a kollektív tőkét is működtetni kell; erre hivatkozva sajátítja ki azt egy másik, készülődő új osztály. Az állami kollektív tőketulajdon a pártpolitikai magántulajdontól eltérően kezdettől fogva gazdasági jelleggel is működött, a kádári puha diktatúra húsz évében pedig egyre inkább a – szimulált – piac viszonyaihoz igyekezett alkalmazkodni.
A szövetkezeti szektorban, ha a munkamegosztás helyett a tulajdon felől közelítünk hozzá, megkülönböztethető a kolhoz típusú tulajdon: a politikai agrárüzem, a termelési eszköz magántulajdonán épülő értékesítési, illetve a fogyasztási szövetkezet. A hivatalos gazdaságban jelen van a kisárutermelő magántulajdon és a tőkés vállalkozás tőkés magántulajdona is. A második gazdaságban a termelési eszköz és az anyag is állami tulajdonú; e mellett a munkaerő hozott létre magántulajdonon alapuló munkaerőpiacot.
Működik gazdaságunkban, többféle alakban a valódi közösségi tulajdon is. Erről azonban egyik irányzat sem szól igazán, holott főként ezt a tulajdonformát gyarmatosítják. Csak néhány formáját említve:
A családközösségi tulajdonról külön is szólunk, de nem konzervativizmusból, hanem gazdasági teljesítménye alapján. A család – az iskola mellett – a szubjektumtermelés, a képesség- és készségtermelés alapintézménye. Az első ipari forradalomból nálunk maradt gazdasági szemlélet ellenére is ez gazdaságos „üzem", annak ellenére, hogy a monetárisok a „politikai ipari művekkel" együtt csak kifosztásukkor vesznek róla tudomást. A munkaerő megtermelésével és napi karbantartásával – társadalom-gazdaságtani értelemben – a nemzeti vagyon egyharmadával gazdálkodnak, termelő beruházásaik nagyságrendje pedig megközelíti a vállalatokét.
A közösségi tulajdon egy másik szervezeti alakja a kaláka. A kalákában mind a termelési eszköz, mind a felhasznált anyag magántulajdonban van, ám a munkaerő közösségi tulajdonként működik. Teljesítményének számbavételéhez elegendő a lakásépítésben betöltött szerepére utalnunk.
Végül megemlítjük a kommunális tulajdont. A köznapi szóhasználatban a kommunális nálunk jószerével szennyvízelvezetést, illetve a felszín alá épített lakossági infrastruktúrát jelenti (vagy a pejoratív „hippi-tanyát"). Eredeti jelentésében azonban a helyi közösséget, a lokális autonómiákat jelentette. Ezek, főként szavakban ma is léteznek nálunk, a valóságban azonban a centralizációnak nevezett folyamatban ezeket az autonómiákat politikailag kisajátították. Ennek politikai összefüggéseiről gyakran hallani, gazdasági, ezen belül tulajdoni oldalairól jóval ritkábban. Az államigazgatási tulajdonban pedig a helyi közösség fosztatik meg gazdasági alany mivoltától, a kommunális tulajdontól (városok esetében ezt municipális tulajdonként is szokták emlegetni). A helyi közösségtől elvett tulajdonnal aztán a „szakigazgatási szervek" rendelkeznek: államigazgatási tulajdonként. Ritkán mégis feltámad a helyi közösség, és ekkor „népképviseleti, önkormányzati szerve", a tanács választott grémiuma visszaveszi tulajdonosi funkcióját. (Ilyenkor például, lokális tulajdonát működtetve, művelődési ház formájú emlékmű helyett közhasznú óvodát épít.)
A közösségi tulajdon különböző alakzatairól azért is kellett ilyen részletességgel szólnunk, mert mostoha körülményeik ellenére ezek is részesei annak, hogy válsága ellenére sem roppant össze a makrogazdaság; a mikrogazdaság ezen pótlólagos erőforrásai szolgáltattak energiát a védekező, majd alternatívákat kidolgozó civil társadalom számára.
A mai magyar gazdaság tehát még legegyszerűbb szektorában, az anyagi javakat termelő szektorában is plurális tulajdoni struktúrájú. Ennek következtében nem a tulajdonfajták és a formák pluralitáshiánya az oka gazdaságunk erőforrás-felélő működésének, annak, hogy se nem hatékony, se nem szociális a tulajdonstruktúránk.
Visszájára forduló gazdasági teljesítményünk okát a tulajdon problémája felől közelítve:
- a pártpolitikai – illetve az államigazgatási – politikaimagántulajdon meglétében és természetében,
- ezeknek a magyar gazdaságon belüli domináns voltában, illetve
- sokszorosan tagolt, plurális tulajdonaink rosszul vagy egyáltalán nem koordinált voltában látjuk.
A tulajdonreform tartalma
A tulajdonreform – ha ugyan elegendő itt a reform kategóriáját használni – azt jelentheti tehát, hogy olyan tulajdonstruktúra alakuljon ki, amelyik egyszerre tudja megoldani gazdasági konfliktusainkat (gazdasági hatékonyságot biztosítva) és szociális konfliktusainkat (a szociális szempontok érvényesítése által). Amit reformálnunk kell, tehát nem egy tulajdonfa/fa, hanem a meglévő, de koordinálatlan tulajdonstruktúra.
A tulajdonstruktúra reformja során egyszerre válik szükségessé a válságot előidéző tulajdonfajták leépítése, helyettesítése más tulajdonfajtákkal, illetve a ma is jól működő tulajdonfajták megerősítése, végül a plurális tulajdonstruktúra megfelelő koordinációja.
Amit minden körülmények között le kell bontani a tulajdonreform során, az a „politikai ipari művek" pártpolitikai magántulajdona és a lokális civil társadalmak, illetve a helyi közösségek gazdasági autonómiáját felszámoló államigazgatási magántulajdon.
A politikai magántulajdon e két alakzata helyén természetesen maradnia kell állami tulajdonnak. Ez az állami tulajdon azonban azon igények kielégítésében való részvételre korlátozandó, amelyeket a többi tulajdonformán alapuló gazdasági tevékenység nem tud kielégíteni. És át is alakítandó; meg kell oldani az államigazgatási tulajdon, azaz egy osztály tulajdona helyett az össztársadalmi működést, illetve a helyi társadalmak működését garantáló közszolgáló közigazgatási tulajdonná alakulását. A közigazgatási, közszolgálati működésű korlátozott állami tulajdon mellett a tulajdonreformnak létre kell hoznia „a politikai ipari művek" politikai tulajdona helyén a magán- és a közösségi tulajdon különböző alakzatait. A klasszikus értelemben vett – és országunkba még bevonandó – nyugati tőke és a hazai pénzvagyonok tőkésítéséből származó tőketípusú magántulajdon mellett lehetővé kell tenni a gyárak munkásrészvény-rendszerűvé történő átalakulását is. Ennek az önigazgató típusú munkásrészvény-magántulajdonnak a technikai megszervezése semmivel sem bonyolultabb, mint az egyéni- vagy részvénytőkés tulajdonba adás. Lehetővé kell tenni ugyanakkor azt is, hogy az állami tulajdonban maradó termelőegységeket az ott dolgozó munkások közössége bérbe vegye az államtól, és közösségi tulajdonként birtokolja, illetve működtesse azt. A szövetkezeti tulajdon különböző formái közül a „politikai ipari művek" szövetkezeti területre átültetéseként működő kolhoz-típusú politikai agrárüzemeket is le kell bontani. Itt az állami gazdaságok esetében ügyelni kell arra, hogy a nagyüzemi termelés előnyeit megőrizve, társadalmasítsuk a tulajdonviszonyokat, de a nagyüzem előnyeit ne szüntessük meg.
A „politikai ipari művek", a politikai agrárüzemek és az államigazgatási magántulajdon homogén politikai magántulajdona helyén kialakuló plurális tulajdonviszonyok létrejötte esetén is kiemelt figyelmet kell fordítanunk a ma működő, létező közösségi tulajdon különböző alakzataira. Ezek ma is hatékonyan, illetve szociálisan működnek, teljesítményüket nem csupán a lebontás-építés átmeneti szakaszában nem nélkülözhetjük, hanem a feltételezhetően elérhető gazdasági-szociális konszolidáció idején sem. Az embervagyon – mind a személyes, mind a közösségi – termelése és újratermelése főként e tulajdonfajta keretei között megy végbe és fog végbemenni akkor is. Ezért a jelenlegi közösségi tulajdonfajták – az újonnan alakulókkal együtt – megerősítést igényelnek és érdemelnek.
A szociális tulajdonról
A magántulajdon és a közösségi tulajdon különféle alakzatai a közigazgatási tulajdonnal együtt már képesek – mind az anyagi javak, mind az emberjavak világában – a hatékony működésre, és a közösségiek szociális természetűek is. Nem tudhatnak azonban megoldani minden, a gazdaság működéséből eredő szociális konfliktust. Mint korábban már volt róla szó, szociális konfliktusaink kiélezettsége már ma is olyan mértékű, ami spontán kitörésekhez vezethet, vagy ami ennél is tragikusabb: tömegesen juttathatja állampolgárainkat az elnyomorodás azon szakaszába, amikor leszakadásuk visszafordíthatatlanná válik. A magunk részéről értékrendünk alapján sem fogadhatunk el egy ilyen következményekkel járó átalakulást. Még akkor sem, ha ez sokak gyorsabb felemelkedését nehezíti meg. De tömeges méretű elnyomorodás és munkanélküliség az átmenet – témánk szempontjából a tulajdonreform – idején ugyanolyan szűk látókörű, rövidlátó megoldás lenne, mint az elmúlt 30 év szavakban életszínvonal-kiegyenlítő gazdaságpolitikája. A leszakadó tömeg későbbi felzárkóztatásának szükségessége ugyanis gazdaságilag prolongálná a visszaesést, az újabb válságot, és ebből a körből szinte lehetetlen kikeveredni.
Szükség van tehát a társadalmi egyensúlyt biztosító mechanizmusok belépésére. A társadalombiztosítás újratermelés – érzékeny formája lehetne egy olyan szociális tulajdon, amelynek tulajdonosa a nép valamennyi tagja lenne – társadalmi igazgatóságát pedig a különböző szociális érdekcsoportok: fiatalok, középkorúak, időskorúak, nagycsaládosok, magányosok stb. képviselői alkotnák. A szociális tulajdon társadalombiztosítási szociális önkormányzatként működhetne.
(Sarkantyú Mihály fotóesszéje)
A tulajdonformák szociális verseny-esélyegyenlősége
A közigazgatási tulajdon, a magántulajdon egyéni és részvényformái, a szociális tulajdon és a közösségi tulajdon különböző alakzatai hatékony és szociális működést, összességükben hatékony és szociális tulajdonstruktúrát hozhatnak létre. Ma a különböző tulajdonformák egyenlőtlenül kapnak helyet a nyilvánosságban és már elkészült törvényeinkben egyaránt. A megváltást a magántulajdontól reméli mindkettő. A magántulajdon jelentőségét hangsúlyozva hívjuk fel a figyelmet arra, hogy önmagában a magántulajdon még sehol sem volt képes felszámolni hatékonyság és szociabilitás konfliktusát. Sőt a legfejlettebb, mintának sokszor idézett államokban is erőteljes korrekcióra volt szükség. A korrekció két irányú, egyfelől az állami tulajdon működésének szocializálása, az elesettek részére szőtt szociálpolitikai védőháló. Másfelől nemcsak a tulajdonműködést szocializálták, hanem a tulajdont magát is. Az Egyesült Államokban például a nyugdíjasok nem csupán választási nagyhatalomként tartatnak számon, hanem a gazdaságnak is tényezői a szociális vállalkozásokat bonyolító nyugdíjintézeteken keresztül. Úgy véljük, hogy a gazdasági előrehaladás és a szociális béke feltételeit egyszerre biztosítani kényszerülő korunkban az indulásnál esélyegyenlőséget kell biztosítanunk mindegyik felsorolt tulajdonforma számára. És a politikai magántulajdon lebontásánál rajtunk múlik, hogy a vagyont valóban plurálisán szabadítjuk-e fel, azaz indulási esélyegyenlőséget biztosítunk-e, vagy egy új-monolitikus helyzetet teremtve, tovább élezzük hatékonyság és szociabilitás konfliktusát.
Az indulási esélyegyenlőségnek semmi köze az egyenlősdi hatékonyságromboló tendenciáihoz. A „politikai ipari műveknél" sem az egyenlősítés, ellenkezőleg: a politikailag szervezett osztálykülönbségek ölték ki a teljesítmény-, pontosabban a gazdasági teljesítmény-motivációt, teret hagyva a mérhetetlenül pazarló politikai tulajdonnak.
Az indulás esélyegyenlőségét a társadalmi értelemben vett hatékonyság és a szociabilitás együttes teljesítésében, azaz a hosszú távú eredményességben való versenynek kell követnie.
A gazdaság hosszú távon szociálisan hatékony intézménye: a szociális piac
A piac intézménye – a magántulajdonnal egyetemben – megkerülhetetlen realitás. Hogy bekerülhessünk a világpiacra, idehaza is meg kell teremtenünk a piacot, mégpedig a korszerű piacot.
Arra persze gondolnunk sem lehet, hogy Magyarországon ma valódi szabadpiac jöhet létre, ami tulajdonképpen már Nyugaton sem létezik; egyes gazdaságtörténészek még azt is tagadják, hogy valaha is létezett volna „szabadpiac". Külső monopóliumok és hazai monopóliumok lepik el a mi születőben lévő piacainkat is, amelyek a szabadversenyt lehetetlenné teszik. Sőt számolnunk kell a világpiac két olyan fejleményével, amelyek hatásukat a mi piacunkon is éreztetik.
Az egyik a piacok hierarchiálódása. A szabadversenyes piac előfeltevése a kisegzisztenciák horizontális versengésének előfeltevésén alapul. Már régen a helyi kisegzisztenciák helyi piacainak alapsávja fölé rakódott azonban az uninacionális monopolpiac. Erre a piacra annak megszilárdulása után a helyi kisegzisztenciáknak már alig van belépési esélyük. Az uninacionális monopóliumok a verseny szabadságát az állami beavatkozáshoz képest tehát „alulról" korlátozzák. Az uninacionális monopolpiac urainak viszont éppoly kevés a belépési esélyük a multinacionális monopóliumok piacára, mint a lokális kisegzisztenciáknak az ő szintjükre. (Hacsak nem a multinacionális piac hézagaiba lép valaki, mint Finnország.) A három piacszint viszonyát pedig nem az egyenlőség, nem a kooperáció, hanem a dominancia szervezi. A hierarchiában feljebb lévő dominálja a lejjebb lévőt, azaz a piacszintek közti szabad áramlás erősen gátolva van. Mi most egy már hierarchikusan megszervezett világpiaci térbe lépünk be, annak dominanciaviszonyait kényszerülünk elfogadni.
A másik fejlemény, amely összefügg a piacok hierarchikus világpiaci térré szerveződésével, hogy mi az első ipari forradalmat alig meghaladó iparszerkezettel érkezünk el a világpiacba lépéshez. Ami azt jelenti, hogy a domináns világpiaci szinten lévő harmadik generációs ipari struktúra, az információs ipar világa számára szerencsés esetben beszállítók, rosszabb esetben hulladéktelepük lehetünk. A harmadik ipari forradalom létrehozta struktúra igyekszik megszabadulni tőkeigényes, lassú mozgású első, második generációs iparától, és ezért ezeket kitelepíti a szubdomináns vagy csak egyszerűen alávetett piacokra. Ugyanígy igyekszik megszabadulni pl. környezetszennyező vegyiparától is, amelynek végtermékeire azonban szüksége van. A hierarchikusan szervezett világpiacnak beszállítói vagy lerakodói státusú résztvevőiként hatékonysági esélyeink, legalábbis világpiaci mértékkel mérve gyengék: Európa tegnapelőttjével környékezzük meg a világ holnapját. Amit kaphatunk: Európa tegnapja. (Számunkra persze ez is előrelépést hozhat a hatékonyság tekintetében.)
A piacra tehát az előrelépéshez szükségünk van, és ha akarnánk se kerülhetjük el. Ámde milyen szociális esélyeket ígér számunkra korlátozott hatékonyságunk a világpiacon?
Európa tegnap a szociális piacnál tartott. A szociális piacot ma az NSZK-ban például úgy tartják számon még a nagytőke pártjai is, mint egy „olyan gazdasági rendet, amelynek nincsen alternatívája". Sajnálatos, hogy az Európához való felzárkózásként nálunk mégis szinte kizárólag csak a szabad-versenyes piacról lehet hallani. Nem indok erre az sem, hogy nálunk most indul a piac, még nincsen nagytőke, ezért az „eredeti tőkefelhalmozás" adekvát intézményét, a szabadpiacot kell létrehoznunk. Legfőképpen azért nem, mert nálunk már most jelen vannak a magánpiaci monopóliumok. Emellett pedig a részvénytársaság viszonylag kis tőke számára biztosítja az ellenőrzést nagy részvénytőke fölött. A szociális piac kialakítása azonban kultúrát feltételez, közgazdaságit és politikait egyaránt. Leszámolást a lumpen-burzsoá attitűdökkel, a bármi áron való gyors gazdagodással, az agresszív piaci manőverezéssel stb. A szociális piac kulturális és társadalompolitikai normája, hogy a szociális biztonság, mindenki szociális biztonsága, nem költség, hanem a hosszú távú kiegyensúlyozott működés előfeltétele. A szociális piac nem a versenyszabályok, a hatékonysági követelmények feladását jelenti jótékonysági célból, hanem a szociális szempont beépítését a hatékonysági rendbe. Ez a kompromisszum az ún. „fisko-monetárisoknak" túlságosan sok engedményt, a másik oldalnak viszont túlságosan kevés szocializmust jelent. Tudomásul kell venni azonban, hogy a hatékonyság túlerőltetése éppolyan veszélyes, mint elhanyagolása: szociális robbanáshoz vezethet. A keveslőknek pedig tudomásul kell venniök, hogy a politikai tulajdon erőforrásfelélő működésének az ára – és csak legjobb esetben fizetendő ára – a szociális piac. (Ennél súlyosabb árat is fizettethetnének vele.)
A szociális piacon nem szűnik meg a verseny, sőt minden téren jogaiba van helyezve. De figyelembe kell venni, hogy a verseny a hierarchikus piac különböző szintjein folyik. Ez egyfelől azt jelenti, hogy mivel az új technikai generációk biztosítják a domináns piacszintet, a nagytőke egyre feljebb húzódik a piacon. Új igényeket elégít ki, és magasabb technikai színvonalon. Felhúzódása a szubdomináns piaci szinteken tőkehiányt eredményez, aminek következtében hagyományos igények kielégítetlenül maradnak, túlkereslet jelenik meg. Piaci vállalkozó nem lévén, vagy helyi munkával pótolják, vagy ha erre nincs lehetőség: elsorvad az igény. Elsorvadása nyomán azonban feszültségek keletkeznek, ami viszont belülről rombolja a struktúrát.
Ma Magyarországon vészes tőkehiány van. A tőkemozgás felszabadítása nyomán tömeges igénysorvadás állna elő, amit nem engedhetünk meg. Elsősorban – mint szó volt róla – azért, mert a szociális tűréshatár már olyan közel van, hogy a szociális béke nem kockáztatható újabb feszültségekkel. A szociális és a közösségi tulajdon valójában kétszeresen is feszültségoldó hatású lenne. Egyfelől tulajdonosaiknak vállalkozási, alkalmazottainak munkalehetőséget adnának. Másfelől ellátatlan igények teljesülhetnek általuk. Például megoldhatóvá válna a non-profit elvű humán szolgáltatói rendszer kiépítése. Ehhez persze újfent gazdasági, piaci kultúra kell. Annak belátása, hogy a szociális békének ára van, amit megfizetni önvédelem. Így az újgazdagok és újszegények halászni tanító alkuja jöhetne létre. Ennek nem elhanyagolható hozadéka lenne a társadalom morális készenléteinek, humanizáltsági szintjének emelkedése.
A szociális tulajdon politizációja: a szociális érdekképviseleti reform
Ahhoz, hogy a szociális tulajdon fennmaradhasson és működőképes lehessen, a szociális piacon való sikerei mellett politizálódnia is kell.
A magántulajdon politizációjának intézményeit, a pártokat már beemeltük reformterveink közé. A termelőeszközök magántulajdonosai és az ő világlátásukkal szimpatizálók alkotják az ún. polgári pártokat, illetve a különböző kamarákat.
A munkaerő-magántulajdon politizációja is két szinten megy végbe: az egyszerű egyéni munkaerő-magántulajdon a szakszervezetekben szerveződik érdekszervezetté. Az egyéni érdekek között a szolidaritás épít hidakat. A munkaerő-magántulajdon osztályérdekű politizációja a munkáspárt. A pártok, illetve a kamara és a szakszervezet a tőkeviszony két oldalának politizációja. .
A civil társadalom azonban nem erőltethető be teljes egészében a tőkeviszonyba. A munka világán kívüli civil társadalmi érdekek politizációját nevezzük szociális érdekképviseletnek. Ahhoz, hogy a szociális érdekek érvényesülhessenek, intézményes képviseletet kell kialakítani számukra. Ezeket az érdekeket – családok, nők, ifjak, gyermekek, idősek stb. érdekei – két oldalról veszélyeztetik a magánérdekek. Egyfelől a gazdaságban, másfelől a hatalom oldaláról. Ahhoz, hogy a szociális érdekek érvényesíthetők legyenek, azokat jogként is és szervezeti alakban is intézményesíteni kell: szükség van a szociális érdekképviselet jogilag rögzített reformjára. A párttörvény mellett törvényt kell alkotni a szociális érdekképviseletről is. A szociális érdekképviseletben tehát a civil szervezeteknek és – a politikai tehertételtől megszabadított – szakszervezeteknek együtt kellene részt venniök.
A szociális érdekképviseleten túlmutat a közösségi tulajdon politizációja. A közösségi tulajdon adekvát politizációja az önkormányzat. A szakmai, a szociális és a lokális önkormányzatok jogi intézményei léteznek. Az egyesületi, illetve a tanácstörvény szól róluk. Érvényesülésük azonban eddig erősen korlátozott volt. A tulajdoni, illetve a vele összehangolt képviseleti reform együttesen már szavatolhatja működésüket.
Erős szociális védőháló állampolgári jogon, erős szociális kormányzat
A magán-, szociális, közszolgálati és önkormányzati tulajdon jól koordinált tulajdonstruktúráját létrehozó tulajdonreform, és a vele összehangolt képviseleti és részvételi struktúrát kialakító reform – a pártok, a szociális érdekképviseletek, szakszervezetek és önkormányzatok – együttesen sem tudják szavatolni az állampolgári szociális biztonságot. Ezért szükség van az ún. versenyszférán kívüli szociális biztonságot létesítő szociálpolitikai reformra is.
Szociális alkotmány
A tulajdon, a képviselet és a kárpótlás egyes főbb területeit önálló törvénybe kell foglalni. Hogy ez a reform jogilag intézményesedhessék összefüggéseiben is, meg kell jelennie az alkotmányban is. Mai alkotmányunk azonban nincsen elegendően alapozva e szempontok megjelenítéséhez. Az emberi és állampolgári jogoknak megfelelően – a múlthoz képest előrelépve – a személyiség szabadságjogaiból építkezik. Az Alkotmány szerint a személyiségek közti kapcsolatokat a szolidaritás szervezi. Ennek alapján azonban csak formális intézmények jöhetnek létre, és az Alkotmányban valóban csak ezek vannak megnevezve. Külön passzus rendelkezik például a házasságkötésről, de már nem esik szó benne a családról (az olasz alkotmányban például két fejezet foglalkozik a családdal). Az idősek valamiért helyet kapnak a szövegben, a gyermekek és ifjak azonban nem. Összességében az Alkotmány tervezete mai alakjában nem alkalmas a szociális jogok biztosítására, a közösségi jogok pedig meg sem jelennek benne. Így az Alkotmány nem intézményesíti sem a tulajdonkonfliktusok megoldásának lehetőségét, sem a képviseleti konfliktusok megoldási lehetőségét, összehangolásuk jogi megfogalmazására pedig kísérletet sem tesz.
Úgy gondoljuk, hogy egy nem formális alkotmánynak a dilemmákra, amelyek nem rövid távon, hanem korszakosán jelen lesznek társadalmunkban, jogi formát kell találnia. Ezt úgy látjuk megvalósíthatónak, hogy a kiindulásul szolgáló szabadságjog hordozójaként a személyiség mellé egyenértékűen fel kell vennie a szociális csoportokat és a közösségeket is, és a személyiségi szabadságjogok mellett a szociális és közösségi szabadságjogokat is első helyen kell tartalmaznia. Ennek következetes végig vitelével az Alkotmánynak ezáltal korszakos konfliktusaink kezelésének jogi alapintézményévé, azaz szociális alkotmánnyá kell válnia.1
Szociális jogállam
A demokratikus jogállam programja jól elkülönít a múlttól, amelyben volt alkotmány, jog, de jogállam nem, és így demokrácia sem. A jövőt tekintve azonban puszta tautológia ez a célmegnevezés. Vagy van jogállam, és az akkor demokratikus is, vagy nincs jogállam, és akkor demokrácia sincs. Jogállamiságunk valóságos tartalmát kifejező minősítő jelzőt azonban kell találnunk.
A szociális alkotmány, szociális és közösségi tulajdon, szociális piac, szociális érdekképviselet jelentősége véleményünk szerint indokolttá teheti a szociális jogállam megnevezést, s célkitűzésként a szociális jogállam megalkotását.
A szociális jogállam, lévén, hogy társadalompolitikai reformkoncepció, túlmegy a tulajdoni reformon. Úgy gondoljuk azonban, hogy a tulajdon nem egyszerű gazdasági kategória, hanem társadalomszervező elv. Társadalomszervező elvként pedig reformja sem pusztán tulajdoni, hanem társadalompolitikai reformot igényel: tulajdon, képviselet, struktúra és jogrend egyenkénti, de összehangolt reformját.
Hatékony és szociális tulajdoni szerkezet létrehozása, szociális piaci viszonyok közti működtetése, szociális érdekképviseletben történő politizációja és szociális alkotmányban való kodifikációja nyilvánvalóan mindenki részéről kompromisszum elfogadását jelenti; ám egyszerre ígéri a működőképességet, a politikai mellett a szociális kiegyezést, vagyis végső soron minden vitázó fél pozitív igényének teljesülését. És ez sem kevés akkor, amikor a pártszempontoknál nagyobb kérdés: az ország, a nemzet sorsa forog kockán.
Jegyzet
1 Annál inkább felhívhatjuk a figyelmet erre a szükségletre, mert egy nemzetközi grémium éppen egy magyar közösség, az erdélyi magyarság érdekei védelmében most fogalmazza az Egyetemes Emberi Jogok kiegészítéseképpen a közösségi szabadságjogokat. Ha nem akarunk a világ előtt nevetségessé válni saját alkotmányunk megújításakor, legalább ezt figyelembe kellene venni.