Immanuel Wallerstein hovatovább az Eszmélet „házi szerzőjévé" lesz [6., 7., 8. szám], aminek csak örülhetünk, mivel mindig képes olyan termékeny szempontokat felvetni, olyan egyedi és eredeti megközelítéseket felvillantani, amelyek továbbgondolásra érdemesek, sőt szem elől már nem is téveszthetek, ha érvényeset akarunk mondani korunk világtörténelmi léptékű folyamatairól.
Lenyűgöző és gondolatgazdag okfejtései mellé azonban olyan megállapítások is társulnak, amelyek ugyan elméleti rendszerének személeti kereteiből – határozott és egyéni kapitalizmus-kritikájából – következnek, mindazonáltal erősen vitathatók. Újabb fejtegetéseinek oldalvizén például a haladás kérdésének évszázados dilemmájában foglal állást: az Eszmélet 7-es számában (66. o.) a „haladás ideológiáját" a XIX. (és a XVIII.) század bizonyosságaként minősíti elavultnak, s nevezi teljességgel hamisnak általában a kikerülhetetlen haladás gondolatát. Ez szorosan összefügg azzal a megállapításával, hogy „szétesett a XIX. századra jellemző, a politikába és a gazdaságba mint a társadalmi fejlődés, és ezen keresztül az egyéni felszabadulás színtereibe vetett kettős hit". (Eszmélet, 8. 65. o.) Ha azonban valóban csak a múlt század haladás-fogalmának bírálatát adná, s állítása kizárólag a „kikerülhetetlen" haladás szimplifikált nézőpontjára vonatkozna, nem is lenne gond. A Mozgó Világ 1990/9-es számában közölt rövid írása azonban a kritikát kiterjeszti a haladás-fogalom egészére. Ám e lépéssel eredetinek tekinthető nézetei feloldódnak a korábbi és kortárs haladás és fejlődés-értelmezések szkeptikus vonulatának hagyományos megközelítéseiben és érveiben, s ez a tény visszamenőleg is kiemeli Wallerstein kapitalizmus- és haladáselemzésének egyoldalúságait. A következőkben ezeket igyekszünk számba venni: ehhez részletesen idézzük Wallerstein cikkének legfontosabb állításait. (A további utalások nélkül zárójelben megadott számok a Mozgó Világ-beli szöveg hely re utalnak.) Kérem az olvasó türelmét és megértését: száraznak tűnő, de korántsem tét nélküli szövegértelmezések után kerülhet csak sor az (éppen Wallersteinnel szemben kialakított) pozitív kifejtésre. (A fáradás legelső jeleinél jusson eszünkbe: a haladás kérdésében kialakított állásfoglalás túlmutat egy elvont kategória érvényességi körének kijelölésén: a történetszemlélet és a jövőkép-formálás legelzártabb tartományaihoz vezeti a gondolkodást.)
1
A haladás/fejlődés fogalma par exellence viszonyfogalom. Nem abban az értelemben, hogy két vagy több; időben, egymást követő rendszer vagy részrendszer meghatározott paramétereik összevetésével állítható „fejlődési" sorrendbe, hanem az összehasonlítás eredményének elkerülhetetlen viszonyító mozzanata révén, amely egy előzetesen megfogalmazott értékszempont alapján minősíti haladásnak, vagy nem haladásnak a vizsgált változást.1 Az emberiség történetére vonatkozó kérdés feltevésekor nyilvánvaló, hogy egy jól körülírt „emberi lényeg" vagy „embereszmény"-kép alkalmas e viszonyítási feladat ellátására. Amennyiben a tárgyalt történeti szakaszok a fenti minőség fokozatos kiteljesedésének stációit írják le, minden további nélkül jogosult a haladás/fejlődés fogalmaival való meghatározás. Amennyiben nem, úgy csakis a változatlanság (stagnálás) vagy a visszalépés (hanyatlás) kategóriái alkalmazhatók a megközelítéskor.
Wallerstein nem használ explicit viszonyfogalmat, de érvelése körülírja azt. Számára az osztályellentétek „elmosódása" a haladás tétje és esélye: mindaddig, amíg ez nem következik be, nem is beszélhetünk haladásról. (34) A wallersteini osztályfogalom sajátosan épül fel: kételemű rendszer, amely csak burzsoát és proletárt ismer, attól függően, hogy az egyének a megtermelt értéktöbbletből és javakból miképpen részesülnek. A világrendszerszintre vetítve ugyanilyen dichotóm szerkezetként fogja fel a fejlett és „kizsákmányoló" centrum ill. az elmaradott és „alávetett" periféria viszonyát. Mindebből egyenesen jut el ahhoz a következtetéshez, hogy a (világ)rendszer e két szignifikánsan elkülöníthető csoportja közötti különbség változása a (világ)rendszer egészének minősítő szem-pontja. Wallerstein csak a kapitalizmuson belül értelmezi a fenti kettősséget (amelyre a világtörténelem korábbi szakaszaiban minden további nélkül használható az uralkodó-alávetett fogalompár), s ebből következően a haladás gondolatáról is kijelenti, hogy kizárólag a „modern" (tőkés) kor terméke. (30) Végkövetkeztetése nem újszerű, de váratlan: „a józan értékelés egyetlen módja az", ha „a szocialista-egalitarista társadalomba való átmenetért folytatott harcot" emeljük ki viszonyítási pontként. (35) A kapitalizmus történetét és napjaink világméretű m unka megosztását vizsgálva a munkaerő növekvő részének helyzet-rosszabbodását konstatálja, új keletű, elsősorban „ideológiai" béklyókat (rasszizmus, szexizmus) lát az alávetettekre fonódni. így nem csoda, hogy az általa cáfolt haladás-fogalomnak csak a jövőben ad – és ott is csak alternatív – kifejlődési lehetőséget. Azt az óriási szakadékot azonban, amely a mégis optimista wallersteini jövőkép (a „kapitalizmusból a szocializmusba való átmenet korát éljük") valamint az éppen általa és követői2 által megállapított növekvő méretű egyenlőtlenség (és „a proletariátus abszolút elnyomorodása") között tátong, már nem lehet a világrendszer-vizsgálat fogalmi keretein belül áthidalni. A „kilépést" egy korábbi tanulmányában Wallerstein Schumpetert idézve teszi meg, amikor az átmenetet a „dolgok és lelkek" olyan átalakulásának tekinti, amelynek eredményeképpen azok „egyre inkább befogadják a szocialista életformát".3 Amennyiben ez a befogadás sikeres, akkor beszélhetünk haladásról, mert így teremtődhet meg az előzőtől „erkölcsi téren gyökeresen különböző", fejlettebb állapot. (34) A haladást az „anyagiakban mérő marxistákkal (valójában vulgármarxistákkal Z. K. L.) szemben". (30) Így jut el jó néhány gondolat-előd után Wallerstein is az „erkölcsi haladás" elkülönített szempontjához, s válik a nemzetközi baloldali gondolkodás egyik leghatározottabb hangú irányzatának apostolává, amelynek hitvallását a legtömörebben Rajni Kothari béke Nobel-díjas tanulmánya (Túlélés egy átmeneti korban, 1985) fogalmazza meg a következőképpen: „korunkban alapvető társadalmi és emberi törekvés mutatkozik egy átfogó típusú egyenlőség elérésére, azaz a nemzetközi rend hatalmi struktúrájától elszakadva haladni a világ erőforrásainak hozzáférhetősége és elosztása felé, olyan társadalmi struktúrák és a különböző társadalmak olyan erkölcsi megalapozása felé, amely együttesen a világ politikai folyamatával szemben az elvárások és követelések teljesen új skáláját és típusát jelenti; a világ politikai, menedzseri és technokrata elitje a hegemóniával szemben megnyilvánuló kihívások és fenyegetések súlya alatt bizonytalanul érzi magát és összeomlóban van, a forradalmi erőkkel szemben a represszió, a terror és a kényszer archaikus módszereihez folyamodik, mégpedig (többek között) … a fejlődés nevében."4
A továbbiakban először Wallerstein kiindulópontjait ideiglenesen elfogadva mutatunk rá haladás-fogalmának belső ellentmondásaira, majd egy következő részben e kiindulópontokat is vitatva foglalunk állást az inspiráló esszé által feltett kérdésekben.
2
„Egészen egyszerűen hamis az az állítás, amelynek értelmében a kapitalizmus mint történelmi rendszer fejlődést jelentett volna az előző történelmi rendszerekhez képest, amelyeket megdöntött vagy átalakított." (30)
„Engedtessék meg nekem az az állítás, hogy mai világunk (és ez a legenyhébb, amit mondhatunk) nyilvánvalóan nem szabadabb, nem biztosít nagyobb egyenlőséget, sem testvériséget, mint az ezer évvel ezelőtti világ." (31)
„Az egyetlen kérdés, amelyet felteszek magamnak, az, hogy megtudjuk, vajon a történelmi kapitalizmus ebben a tekintetben haladást, vagy éppen ellenkezőleg, hátralépést jelentett-e?" (31)
Előttünk állnak Wallerstein szikár egyszerűséggel megfogalmazott állításai és kérdése.
Válaszai félre nem érthető módon a „hátralépés"(visszafejlődés) mellett foglalnak állást: rövid felsorolása a munkaerő társadalmi-politikai elnyomásának súlyosbodását igyekszik igazolni a kizsákmányolás szédületes mértékű emelkedésének árnyékában, romló táplálkozási feltételekkel, a munkára fordított idő növekedésével, a munkakényszer szigorodásával. (32) S bár kiemeli, hogy „semmiképpen sem arra törekszik, hogy idilli képet fessen a történelmi kapitalizmust megelőző világokról", a hátralépés melletti voksával implicite amazok „haladottabb" állapotát tételezi, még ha ott „bizony csak igen-igen kis mértékben ismerték is a szabadságot, egyenlőséget, testvériséget". (A kapitalizmus hátralépést jelentő világában eszerint még annál az igen-igen kis mértéknél is kisebb mértékben ismerik.)
Ne higgyük azonban, hogy ez a – Wallerstein által már vállalni nem mert, de végső soron képviselt – állítás önmaga súlya alatt omlik össze. Mivel a wallersteini viszonyítási pont – mint láttuk – az osztálykülönbségek változása, s mivel e különbségek szakadatlan növekedése jelenti a hátralépés tendenciáját, a prekapitalista osztályviszonyok „haladottabbnak" (mert kisebb kizsákmányolást jelentőnek) való tételezésével újra helyreáll a gondolati egyensúly. Érdekes különben, hogy az elméleti kerethez való következetes ragaszkodás igénye éppen saját, történeti vizsgálódásainak bizonyos eredményeit hagyatja figyelmen kívül Wallersteinnel: egy korábbi tanulmányának5 izgalmas fejtegetésében mondja ki, hogy Afrikának a világgazdasági rendszer perifériájába való beemelése vezetett több áttétellel a rabszolgák értéknövekedéséhez, s ezáltal a rabszolgaság megszüntetéséhez – vagyis egy olyan változáshoz, amelyet a modern világgazdasági rendszer kialakulása idézett elő, amely a bérmunkássá lett rabszolga egykori osztálykülönbségeit csökkentette, s így mutatis mutandis haladásnak tekintendő a wallersteini kritériumok alapján. Nem kell hozzá nagy erőfeszítés, hogy a kapitalizmus történetének jó-néhány további eleméről hasonlóképpen kimutassuk ezt az összefüggést. Ezzel Wallerstein is tisztában van, s a gyülekező ellentmondás-felhőket egy alig észrevehető módszertani rakétával igyekszik szétoszlatni.
Mivel a mindenkori osztálykülönbség viszonyítási ereje ily módon legyengült, s az általános szerkezet homogén tömbjét konkrét történeti ellenpéldák kezdték bontogatni, az osztálykülönbség-tényező mellé azonos súllyal emeli be a mindig újratermelődő aluliévá osztályok egyes generációi közti eltérések vizsgálatából leszűrt következtetéseket, vagyis a relatív viszonypont mellé az abszolút viszonypontot (és az abszolút elnyomorodás tételét) állítja. Ha azonban ily módon önálló életre kelt az alullévők osztálya, a továbbiakban nem lehet eltekinteni a felüllévők önálló vizsgálatától sem, ha meg akarjuk őrizni a tudományos pontosságot. Ezt pedig nem lehet elintézni azzal, hogy (33) mivel „a társadalom- és történettudományok eddig minden figyelmüket a 10-15 százaléknyi középosztályra fordították" (ami egyébként nem is fedi a valóságot Z. K. L), éppen itt az ideje a fennmaradó 85 százalékkal foglalkozni. Ráadásul ezzel a korábbi kételemű osztálystruktúrát kényszerűen négyeleművé kell növelni, hiszen a centrum és a periféria országai külön-külön is felmutatják a dichotóm szerkezetet. De a dolog Wallensteinnél még bonyolultabb, úgyhogy érdemes önállóan körüljárni ezt a problémát.
Sivatag és oázis
A wallersteini 15 kontra 85 százalék, mint állandó mennyiségarány történetileg egyetlen kiegészítő megjegyzéssel tartható fenn: ha ez a szám kizárólag a világrendszer egészére vonatkozik, mert egyedül ily módon lehet eltekinteni egyes fejlett régiók vagy országok teljesen más arányokat (akár éppen fordított viszonyt) mutató adataitól.
Ezzel viszont egy sajátos világtörténelmi emberiség-kép rekonstruálható: ez a világrendszer elosztási viszonyainak kiszolgáltatott óriási tömegű elnyomorodott népességet („sivatagot") tételez, amellyel szemben áll a többlettermék, elfogyasztásának kedvezményezett kisebbsége (az „oázis"). Wallerstein szerint a sivatag és az oázis változatlan belső aránnyal termelődik újra, mivel az oázis növekedésének (a felfelé irányuló mobilitásnak) a „velejárója a legkedvezőtlenebb helyzetben levő rétegek tömegének a megnövekedése", amely vagy „új népességeknek a világgazdaságba való bevonásával", vagy a „demográfiai robbanással" állítja folyamatosan helyre az egyenlőtlen szerkezetet (33). S bár Wallerstein a világrendszer-modellt és osztályfogalmát kizárólag a kapitalizmusra vonatkoztatva használja, s a prekapitalista struktúrával szándékosan nem foglalkozik, rendszere mégis a kifejtés logikájából fakadóan, óhatatlanul az időben visszafelé is építkezik. Amikor ugyanis a kapitalizmus kialakulását a földbirtokos arisztokrácia által vezérelt „sebészeti beavatkozásként" mutatja be (34), s ezt úgy interpretálja, mint a közvetlen termelők feletti kizsákmányoló hatalom fenntartásának és kiterjesztésének eszközét, ezzel már a kapitalizmus előtt is önálló létet tulajdonít az oázisnak, azzal a kiegészítéssel, hogy a kapitalizmusba való átmenet során érvényessége regionális, s majd csak a világrendszer kialakulásával és a periféria maradéktalan „befűzésével" lesz globálissá.
Mindezek nyomán a világtörténelem meghatározó tendenciája Wallersteinnél az oázis és a sivatag közötti különbség növekedése; minek következtében az ebből a szempontból az átmenetet fémjelző forradalmak (s elsősorban a polgári forradalom) elvesztik megkülönböztetett helyüket és progresszív minősítésüket, hiszen nem mások, mint az oázis metamorfózisai, változatlan sivataggal. Mi több, a forradalmak retrográdak, mert mindig a kizsákmányolás mértékének és technikájának kiterjesztését hozták (34) De akkor mi késztetné a különbséget fenntartani – sőt, Wallerstein szerint növelni – igyekvő oázist (jelen esetben a világrendszer centrumának polgárságát) egy egalitáriusabb világrendszerbe való átmenet elfogadására? (35)
A dolog úgy fest, hogy vagy az egalitarizmus lassú megvalósításának tendenciáját bontja ki a kapitalizmus története – és akkor Wallerstein tételei érvénytelenek; vagy valóban a különbségek növekedéseként kell értékelni az elmúlt ötszáz évet (32) – de akkor a fejlettebb viszonyokba való átmenet nem a világburzsoázia alternatíva-választásának eredménye lehet (35), hanem kizárólag a dichotóm oszt oly szerkezet totális megszüntetésének következménye.
Wallerstein gondolati építményének belső logikája szerint tehát az osztálytársadalmak története a kizsákmányolási fok szakadatlan növelésének története, s mint ilyen, erkölcsileg folyamatosan hátrálva jut el abba az állapotba, amikor a különbségek növekedésével arányosan duzzadó sivatag a magát mindinkább szűkítve újratermelő oázis végső felszámolásával éli meg az osztálykülönbségek megszűnését. Ebben az esetben viszont azzal a paradox helyzettel találjuk szemben magunkat, hogy a kizsákmányolás mértékének növekedését progresszívnek kell tekintenünk, mert végső soron éppen ez vezet el az osztálykülönbségek megszüntetéséhez. Ez viszont kizárja a kizsákmányolás bizonyos mértékű csökkentését, mint haladónak tekintett ellenőrzött átalakulást (34), mert az, mint olyan, ily módon hosszú távon az osztálykülönbségek megszűnése ellen hat – vagyis az egalitárius (világ)rendszer-ellenes mozgalmak időleges eredményei retrográd epizódokká szürkülnek. Amennyiben ettől elborzadva az egalitarizmus sikereit mégis haladásként akarjuk értékelni, akkor viszont Wallerstein-nek az egész abszolút elnyomorodásra és a kapitalizmus „visszafejlődő" mivoltára vonatkozó konstrukciója omlik össze.
Quod erat demonstrandum – Wallerstein kiinduló állításait elfogadva zsákutcába jutottunk: rendszerének inkonzisztenciája nyilvánvalóan valamelyik tételének tarthatatlan voltából fakad.
3
Mielőtt erre részletesen rámutatnánk, felhívjuk a figyelmet Wallerstein ki fej lésének arra a csalafinta mozzanatára, amelyben a haladás-pártiak, általa formába öntött (és így tudatosan elsekélyesített) állításait cáfolja nagy erővel és elbizonytalanító erejűnek szánt kérdésekkel. (30-31)
- A tudomány és technika teljesítmény és színvonal növekedése, valamint felhalmozott tudásanyaga olyan realitás, amelyet józan ésszel nehéz kétségbe vonni. Wallerstein nem is itt támad – az általa „univerzálista ideológiának" nevezett tudományfejlődés következtében elvesző tudásmennyiségre utal, mint a tudomány eredményeit legalábbis kétségessé tevő, relativizáló elemre. Példái (az újra bevezetett ismeretek, újra felélesztett paradigmák) azonban különösen szerencsétlen választásnak tekinthetők, hiszen az a tudás, amely új életre kel, egész egyszerűen nem is veszeti el. Ami meg elveszett, az nem mérhető a helyébe nyomuló tudás elképesztő léptékeivel, s ráadásul az „elveszés" ténye a legtöbb esetben nem is a tudományfejlődéssel hozható közvetlen ok-okozati összefüggésbe.
- Még kevésbé meggyőző Wallerstein megoldása a mechanikai erőforrások mint az emberiség fizikai lehetőségeit megváltoztató tényezők vizsgálatakor. Mivel az energia előállítás mennyiségi paraméterei és hatásfok-növekedése vitathatatlan tény, Wallerstein más megoldás híján a kétely csíráit próbálja az olvasó fejében elültetni, és a pozitív energiamérleget különböző „szempontokhoz" igazítva igyekszik relativizálni, meggyőző érveket azonban nem társít állításaihoz.
- Az anyagi kényelmet és az életmódról való döntés bővülő lehetőségeit (mint haladás-párti érvet) az „elidegenedés" és az „elmebetegségek" felületesen elegyes említése igyekszik ellensúlyozni. De még ha a társadalom akut életminőség-problémáinak teljes felsorolását mellékelné is: mit változtatna az a kétségbe vont állításon?
- Az élet védelmében elért javulást Wallerstein csak makroszkopikus szinten kérdőjelezi meg: az elgondolkodtató veszélyek azonban leginkább potenciálisak, mintsem elkerülhetetlen alternatívák, így a visszatekintő elemzés számára nem relevánsak, még ha a jövő legégetőbb kérdéseit jelentik is.
Mire kellett Wallersteinnek ez a felvezetés? Nyilvánvalóan arra, hogy a mesterséges kérdőjelek erdeje eltakarja az általa választott haladás-viszonypont (az osztálykülönbség-növekedés, illetve az abszolút elnyomorodás) tarthatatlan voltát.
Az egalitarizmus eszménye nem alkalmas különböző történeti állapotok összevető minősítésére. Három okból nem az. Egyrészt bármely korszakban vesszük nagyító alá az emberiséget vagy az egyes embert, az adott viszonyok közt megragadható létminőség legfontosabb komponenseit nem az ellenlábas osztályhoz való viszony fokozati eltéréseiben, hanem a mindennapi élet újratermelésének alapkörülményeiben és feltételeiben találjuk meg. Másfelől az egalitárius gondolat csak mozgalommá szervezett formáiban tör a valóság- és történelemalakítás színpadára, s miközben évezredes „vörös fonalként" húzódik végig az emberiség történelmén, a két „főszerep" (pl. felkelés) közti hosszabb szünetekben csak a nézőtéren foglal helyet. Ilyenkor könnyebb pszichés kisülésként megragadni, mint az egyetemes viszonyítási pont szerepét tulajdonítani neki. És harmadszor: még ha meghatározott körben érvényesnek fogadjuk is el az abszolút elnyomorodás tételét, a konkrét történeti vizsgálatok számtalan példát szolgáltatnak a sivatag magasabb kizsákmányolási fok melletti magasabb életminőségének meglétére. Ez a másutt tapasztalható alacsonyabb kizsákmányolási szinttel leírható (és így Wallerstein számára fejlettebb) viszonyok sivár körülmények közé kényszerített proletárjainak állapotával összevetve lehetetlenné teszi az osztálykülönbség mérést mint viszonypont-kialakítást.
A rosszul megválasztott viszonypont egyenes folyománya a világtörténeti folyamat egészére érvényes látószögnek, amit egy 1981-es interjúban maga Wallerstein „békaperspektívának" nevező,6 s amelyet a világot a „Nagy Ember" optikájával szemlélők leszűkített és hamisnak érzett megközelítésével szemben tart autentikusnak. A világot a periféria szempontjából vizsgálni – természetes igénye a „sivatag" életviszonyait megtapasztaló gondolkodó fők számára. De a békaperspektíva kiterjesztése a világtörténelemre ugyanúgy torzít, mint a „Nagy Ember" kizárólagos nézőpontja vagy az oázis arisztokratikus fölényű kristálytükre. Csakis a mindkét pólust egyaránt magába foglaló vizsgálati pozíció alkalmas tárgyszerű leírásra, és csakis ily módon lehet értékszempontokat is beemelni a képbe. így tud ugyanis elválni egymástól a fennálló osztálykülönbségek apológiája és az egyenlőtlenségek értelmének és funkciójának érzelemmentes elemzése. Ahogy ugyanis az értékszempont már a leírásba is beáramlik, úgy idomul a valóság a mindenkori prekoncepcióhoz. így lesz a hasonlóképpen haladás-ellenes Toynbee „teremtő kisebbsége" (az oázis) nem csupán a civilizáció élesztő-alkotó csoportja, hanem egyúttal a tömegek (a sivatag) által „spontán módon tisztelt és szeretett ereje" is; és így lesz a sivatag ideológusainak kezében a kapitalizmus mint rendszer a haladás antitézise. Mindkét kiindulópont a maga mítoszai köré rendezi a valóságot, és annak történeti sokszínűségét látványos, de leegyszerűsítéseiben hamis sémákkal váltja fel.
Az abszolút elnyomorodás wallersteini teóriájához így járul például a sajátosan értelmezett rasszimusnak és szexizmusnak a bizonyító érvek közé való emelése. Így lesznek ezek „soha nem látott elnyomó és megalázó ideológiai béklyók" (32-33). A rasszizmus itt a rendszeren belüli munkaerő-elkülönítés újfajta ideológiája, amely az elnyomott csoportok újratermelését az alacsonyabb bért az alacsonyabb kvalifikációval indokoló szemforgató manőverrel vezérli. Ez az ítélet azonban éppen a „rasszizmus" kárvallottjainak attitűdjével nem számol: ti. hogy számukra – még ha kiszolgáltatottként is – kívánatos a rendszerbe való betagolódás. A vendégmunkás a jobb élet reményében törekszik a mégoly alantas (és valóban alacsonyabban kvalifikált) munkák elvégzésére, s a tradicionális agrártársadalmak alsó néprétegének mobilitása is a rendszerbe való tudatos beáramlás irányába mutat. A két állapot közötti minőségkülönbség olyan alapkörülmény, amit a kedvezményezettek arcpirítóan történetietlen öntömjénezése is legfeljebb csak színez.
Másrészt éppen a sivatagból az oázisba való mozgás a legnagyobb robajjal végbemenő eseménye a XX. század végének – új és soha nem látott méretű népvándorlások indulnak meg, a relatív életminőség-javulás elementáris igényétől hajtva, a centrum felé. (Erről – megegyező értelemben – 1. még Wallerstein álláspontját az Eszmélet 7. sz. 68-69. oldalán.) A centrum pedig vagy igyekszik feltartóztatni ezt az elsöprő erejű hullámot a ha tárainál – de akkor a tőkeműködés természetének ellentmondva és a kölcsönös, de aszimmetrikus viszonyból adódó előnyöket elvesztve izolálódik; vagy pedig a kiváltságokat fenntartó asszimiláció ösvényeire igyekszik terelni az áradatot – ám ezzel perspektivikusan saját gazdasági-etnikai „feloldódását" segíti elő. (Ebből a szempontból rendkívül tanulságos bonckés alá venni az USA elmúlt negyven évének népmozgalmi mutatóit vagy Jean-Marie Le Pen mozgalmának „rasszista" ideológiáját.) Ily módon a rasszizmus „béklyóvalósága" inkább a soha nem látott esélyek világa. (Ugyanez áll egyébként Wallerstein másik példájára, a szexizmusra is.7 )
Mi hát a valódi helyzet a béklyókkal és az elnyomorodással? Itt van például Cornelius Castoriadis, a nemzetközi baloldali gondolkodás egy másik reprezentánsa: ő pontosan Wallensteinnel ellentétesen érzékeli az átalakuló kapitalizmus mozgásirányait.8 A reálbérek emelkedését, a munkaidő hosszának csökkenését, a tömegfogyasztás növekedését és a belső piacok bővülését konstatálja, szemben Wallerstein rosszabbul táplált, többet dolgozó, alacsonyabb összjövedelmű proletárjaival.
Pro és kontra – az elméleti rendszerektől a leírásig kell visszalépnünk.
Egy kis demográfia, némi statisztika
A már-már áttekinthetetlen számdzsungelből néhány különösen jellemző adatot emelünk ki.9
A demográfiai robbanás harmadik világbeli elképesztő arányainak árnyékában talán kevésbé közismert, hogy a kapitalizmus első négyszáz évében a centrum népességnövekedése jóval dinamikusabb volt a perifériáénál, és csak a XX. század első felében fordult meg ez az arány – igaz, akkor szédületes mértékben. S miközben a második világháború után a fejlett országok szaporodási üteme lelassult, a fejlődőknél a halandóság jelentős csökkenése eredményezett változatlan termékenység mellett ugrásszerű növekedést. A halandóság az elmúlt 200 évben a világ teljesen eltérő fejlettségű pontjain nagyjából azonos, 70%-os csökkenést mutat. (Többek között ezeknek az adatoknak a fényében bizonyul tarthatatlannak Wallensteinnek az életben maradás nagyobb esélyeit kétségbe vonó gyanúja.)
Mármost ha abszolút mértékben vizsgáljuk a fejletlen régiók életkor-mutatóit, kiderül, hogy csupán az elmúlt harminc évben (1950 és 1980 között) Afrikában 11, Ázsiában 18 (!) évvel nőtt az átlag-élettartam.
Az életkor-növekedés szikár mutatói cáfolják az abszolút elnyomorodás tételét, hiszen furcsa lenne „a nehezedő életkörülményeket és a fokozódó elnyomást" az élet minőségét kedvezően befolyásoló tényezőként tárgyalni.
Ezen a ponton válik bizonytalanná Wallerstein osztályfogalma is, és mutatós kérdőjelek lesznek írhatók az osztálykülönbségek szakadatlan növekedésének állítása mellé. Ha ugyanis az 1650-től kb. 1927-ig terjedő közel 300 évet vizsgálva a centrum egyedülálló demográfiai lendületét konstatáljuk, akkor csakis egy belső sivatag-oázis viszony felállításával kerülhetjük el az önellentmondást, mondván: a magas arányok a proletarizált tömegeknek, és nem a kibővített oázisnak köszönhetők. De még ha egy adott történeti keresztmetszetben mindez érvényes is, mostanra a nagyvárosi pauper rétegek kivételével a centrum majdnem teljes népessége felmutatja az „abszolút haladás" képletét. Ezt Wallerstein nem is vitatja. Számára a centrum proletárjából a periféria burzsoája lesz: az oázisba való bejutásának az ára ugyanis a sivatagon való élősködése. Kérdés ezek után, hogy a periféria „őshonos" burzsoája a kétpólusú világrendszerre alkalmazott wallersteini osztályfelosztás melyik oldalára kerül? Nem lehet kérdéses, hogy legfőbb mutatói az oázisba sorolják. Hogyan áll azonban a helyzet a perifériának azokkal az országaival, ahol a helyi-nemzetállami szinten meglévő osztálykülönbségek és egyenlőtlenségek viszonyai közepette az alullévők életminősége a társadalmi alakulat egészével együtt kétségkívül fejlődik? A perifériát ebből a szempontból feltétlenül két részre kell osztani: egyes országcsoportok – körülbelül a periféria népességének egyharmada – állítják elő a periféria együttes társadalmi termékének kétharmadát. A „harmadik világ", a világrendszer sivataga tehát szintén differenciálódik, akárcsak függőlegesen az egyes társadalmak! Wallerstein számára nem kétséges, hogy az alullévők nagy száma miatt az átlag semlegesíti a fenti népességcsoportok pozitív (haladás-szerű) mutatóit, és így a rendszer egészére a visszafejlődés jellemző. Itt válik egészen bizonytalanná az abszolút elnyomorodásról vallott nézete: érvényessége bizonyos régiók bizonyos csoportjaira terjedhet ki, s ha mégoly szerény mértékben is, de a legfejletlenebb országok is fel tudjak mutatni a növekedés jól körülírható elemeit. Mi több, ha jövedelemközpontú a vizsgálat, akkor a népességszaporulat ütemével versenyt futni képes egy főre jutó GDP-növekedés generációról generációra jelzi a fejlődést. S bár a centrum egy főre eső GDP-növekedése nagyjából a perifériához hasonló ütemű volt 1955 és 1980 között, a XIX. század elején meglévő 2:1-es arány 1975-re 15:1-re nőtt. Mindez a periféria „relatív elnyomorodását" igazolja a periféria-népesség jelentós hányadának abszolút életminőség-emelkedése mellett.
A számok tanulsága kettős: a merev kételemű osztály- és rendszerszemlélet nem alkalmazható a fejlettség különböző szempontjai szerint különböző módon sorba rakható régiók és országok amúgy is eleve többrétegű népességének egységes leírására. Ha viszont mégis mindent átfogó szempont alá akarjuk rendezni a világ lakosságát, akkor a határvonal(ak) pontos megállapítása, az elkülönítés technikai-módszertani mozzanatai kulcsfontosságúvá nőnek.
A Wallerstein által felvetett alapkérdések mindazonáltal meg-kerülhetetlenek, s a jövőt fürkésző tekintet bizonyosságokat elsősorban a múltban keres.
Másodszor is: oázis és sivatag
„A történelem angyala… arcát a múlt felé fordítja. Ahol mi események láncolatát látjuk, ott ő egyetlen katasztrófát lát, mely szüntelen romot romra halmoz, és mindet a lába elé sodorja. Időzne még, hogy feltámassza a holtakat, és összeillessze, ami széttörött. De vihar kél a Paradicsom felől, belekap az angyal szárnyaiba, és oly erővel, hogy nem tudja többé összezárni őket. E vihar feltartóztathatatlanul űzi a jövő felé, miközben az égig nő előtte a romhalmaz. Ezt a vihart nevezzük haladásnak."10
Walter Benjamin Új Angyalának tragikus haladás értelmezése vagy fél évszázaddal megelőzte Wallersteinét, és különös módon mégis mindketten az optimizmus irányába mozgósítanak: Wallerstein az egalitárius mozgalmak szívós aprómunkájától és a kapitalizmus önellentmondásainak kifejlődésétől várja az /(erkölcsileg „magasabb rendű" és osztálykülönbségektől kevésbé szétszabdalt állapot megteremtését, Benjamin Marx-parafrázisa szerint pedig a felszabadítás művét az „utolsó szolgaságba vetett osztály" viszi véghez „a legyőzöttek összes korábbi nemzedékeinek nevében".
A felszabadítás művének beteljesítése és az egalitárius mozgalmak világméretű győzelme új erkölcsi minőség kialakulását jelenti a különféleképpen fogalmazó próféta tudósoknál. Arra azonban – éppen egalitárius vonzalmaik miatt – alig fordítanak figyelmet, hogy az általuk a jövőbe helyezett embereszmény jelenkori letéteményesei a mindenkori oázis tipikus polgárai: hogy meglévő korlátaik és az elkerülhetetlen elidegenedettségi állapotok ellenére leginkább ők valósítják meg a teljesebb emberi életről szőtt örök álmokat. A nem közvetlen egzisztenciális kényszerből végzett munka, a kultúra különböző ágainak befogadása és művelése, testi és pszichikai egészség, hiány-nem-torzította emberi kapcsolatok, harmonikus és teremtő magán- és közélet – esély és lehetőség minderre, külső kényszerektől mind kevésbé korlátozottan. Ezek azok a vonások – mondja Julián Huxley -, amelyek az emberi fajon belül történt haladást a jövő nagy haladásának csírájaként mutatják be.11
A világtörténelem három esetben hozott létre olyan zöldellő oázist, amelyek kulturális „oxigénjét" mind a mai napig lélegezzük. Az antik Görögország néhány polisza – körötte az Oikumené sivatagával – a modern embereszmény megteremtője lett. Polgárai egyszerre voltak tudósok, művészek és atléták, értékek értői, teremtői és őrzői. A reneszánsz Itália – körötte a Mediterráneum és a kereskedelmi útvonalakkal elért régiók sivatagával – Bem véletlenül nyúlt mintákért az ókori oáziselődhöz; polihisztorai katona-tudósai, művész-politikusai és kalandorai az emberben rejlő képességek soha nem tapasztalt méretű kibontakoztatásának zászlóvivői és egyben alanyai lettek- És végül itt vannak a tőkés centrum kedvező anyagi és társadalmi körülmények között élő, akadályt, távolságot és országhatárokat nem feltétlenül ismerő, testüknek, elméjüknek pallérozására idővel és lehetőségekkel bíró polgárai – köröttük a fejlődő országok sivatagával.
A nagy kérdés az, vajon az oázis nagyságának kétségtelen növekedési tendenciája milyen viszonyban van a mindenkori sivataggal? Ezeket a számításokat – jól definiált és pontosan körülírt kategóriákkal – még el kellene végezni. Az azonban egyértelműen mondható, hogy az oázis létszámában gyarapodó, területében növekedő része az emberiségnek. Éppen ezért plauzibilis lehet egy olyan jövőkép is, amely a majdani „haladottabb" állapothoz az oázis bővített újratermelésével látja közeledni a világot. A wallersteini haladás-kritika folyamatos hátrálás-képzetének és a sivatagban feloldódó oázis modelljének lefelé nivelláló felfogásával szemben ez az állapot az oázissá váló sivatag felfelé nivelláló képletével szemléli a történelmi folyamatot. Szinte hihetetlen, de a 180 fokos különbség ellenére mégis mindkét nézetrendszer a konkrét egalitárius mozgalmak újraértékelését jelenti. Wallersteinnek saját paradox haladásfogalmának csapdájában a pozitív értéktartalommal felruházott egalitárius mozgalmaknak implicite retrográd szerepet kellene tulajdonítania. A „táguló oázis" képe viszont áttétel nélkül minősíti retrográdnak az egalitárius mozgalmakat, mert lényegükben hordozzák az oázis megszüntetésének, az akkumulált javak „szétterítésének" lefelé nivelláló fenyegetését – és győzelem esetén valóságát.
Mindemellett az egalitárius mozgalmak egy további kettősséget is felmutatnak. Haladásellenes mivoltukat valóban fokozni látszik a sikeres harcaik eredményeképpen létrehozott hatalmi struktúrák elidegenítő, szükségletet megszabó, diktatórikus és új egyenlőtlenségeket termelő gyakorlata, de a politikai porond egyik szereplőjeként vívott küzdelmeiknek progresszív, a haladás felé mutató iránya is van. Nevezetesen az, hogy az „ellenzéki" pozícióból sikeresen kényszeríthetik a mindenkori hatalmat olyan lépések megtételére, amelyek eredménye kedvező a haladás szempontjából – például az oázis növekedését segíti elő. (E kettősség egyébként egybevág Wallerstein erről szóló állításával.) (35)
Ezzel együtt azonban az egalitárius mozgalmak világtörténeti szerepe legalábbis újraértékelendő: a rabszolga-, paraszt- és proletár mozgalmak sora jelentős vonulata, de nem feltétlenül egyedüli magashegysége a históriának. Szimpátiánk ugyan a mindenkori elnyomottaké, kiszolgáltatottaké; de ha szemeink előtt a haladás dimenziói rajzolódnak ki, már jóval nehezebb a határozott állásfoglalás. Barikádok ritkán emelkednek. És különben is: mit csináljunk két barikád között?
Jegyzetek
1 A két különböző gondolati művelet érzékeltetésére álljon itt egy hétköznapi példa. Tíz vizsgált háztartás az általuk egységnyi idő alatt „termelt" háztartási hulladék mennyisége szempontjából sorba állítható. A rangsor azonban önmagában értékmentes. Környezetvédelmi értékszempont beemelésével a kevés hulladékot előállító háztartás kapja a legjobb minősítést; fogyasztásközpontú szemlélettel a legnagyobb fogyasztásra utaló legnagyobb hulladékmennyiség kerül az élre; azonos fogyasztási szinten a technológia-függő értékelés megint csak a kisebb hulladékmennyiséget preferálja, mint a magas hatásfokát végtermék-kibocsátásának alacsony szintjével bizonyító feldolgozási rendszer eredményét.
2 Az iskola (valójában jó néhány iskola) legfontosabb képviselőit és irányzatait a Fejlődés-tanulmányok 9. kötete gazdag válogatásokkal és árnyalt elemzésekkel mutatta be.
3 Immanuel Wallerstein: A feudalizmusból a kapitalizmusba. Átmenet vagy átmenetek? Világtörténet, 27. (1977) pp. 27-28.
4 Megjelent: Válság. (Fejlődés-tanulmányok, 9.) Budapest, 1987. p. 124. Természetesen Kothari is éppen „a haladás mítoszával" igyekszik leszámolni, bár eltérő kiindulópontról: a gépek ember feletti uralmának, a függés és kiszolgáltatottság növekedésének kérdéseitől lépkedve a „modernista világszemlélet" csődjének bejelentéséig. (Erről lásd még Miszlivetz Ferenc Besavanyodott modernizáció című bevezető tanulmányát uo. p. 10.)
5 Immanuel Wallerstein: A világkapitalizmus felemelkedése és jövőbeni összeomlása. Az összehasonlító vizsgálat szempontjai. Világtörténet, 27. (1977) p. 14.
6 Miszlivetz Ferenc: Interjú Immanuel Wallersteinnel. Elmaradottság és modernizáció. MTA Szociológiai Intézet, 1981.
7 Wallerstein csak töredékesen fejti ki szexizmus-koncepcióját, de annak központi állítása (a nők száműzetése az improduktív munkaterületekre) legalábbis kérdéses. Árnyalt és pontos kifejtést azonban mindenképpen igényel.
8 Lásd legújabban: A marxizmus-leninizmus összeomlása. Le Monde, 1990. április 24-25. Magyarul megjelent: Valóság, 1990/9. pp. 122-127.
9 Talán a leginkább hozzáférhető számsorok a Tények Könyvének egyes kiadásaiban találhatók A hivatkozott adatok az 1980-as kiadás dr. KIinger András által összeállított fejezetéből valók (pp. 157-172).
10 Walter Benjamin: Angelus Novus. Magyar Helikon, 1980. p. 966.
11 Julian Huxley: Haladás. In: Élet és halál. (Világkönyvtár, é. n., p. 182.)