A Magyar Urbanisztikai Társaság 1987-ben Székesfehérváron tartott tanácskozásán merült fel az a gondolat, hogy a magyarországi városok és községek tanácsainak – amennyiben természetes érdekeltéréseik és ellentéteik mellett érdekeik között vannak olyanok, amelyek valamennyiük közös érdekének tekinthetők (pl.: mi lesz az alkotmányban, az új önkormányzati törvényben; hogyan alakul az új költségvetési reform, egyes tulajdoni kérdések, az ellátási felelősség stb.; tehát döntően a központi és a helyi hatalom viszonyának alakulásában találhatók a közös érdekek) – e közös érdekek védelmére közös érdekképviseleti szervet kellene létrehozniuk, amelyben a tanácstestületek vesznek részt jogi személyként (tehát nem az apparátusok). 1988 decemberében a Társaság „Városok és községek" tagozata döntést hozott az érdekszövetség szervező bizottságának létrehozására. 1989. február 10-én megalakult az előkészítő bizottság, március 10-én pedig 170 tanács megjelent képviselője kimondta a szövetség megalakulását. Ez az alakuló ülés elfogadta a szövetség alapszabályát, s létrehozta ideiglenes szervezetét. 1989. július 6-án került sor arra a közgyűlésre, amely megválasztotta az elnökséget és munkabizottságait, és jóváhagyta a szövetség alábbi programját:
A Tanácsi Önkormányzatok Országos Szövetsége Közgyűlésének 1989. július 5-i állásfoglalása
A Szövetség az önkormányzatiságnak abból a felfogásából indul ki, hogy az önkormányzati jogok a települések lakosságát illetik meg. A lakosság bizonyos kérdésekben közvetlenül, más kérdésekben az általa választott képviselő testület útján nyilvánít véleményt, dönt a helyi jelentőségű ügyekben.
A Szövetséget a képviselő testületek – e felfogásnak megfelelően – hozták létre a lakossági érdekeket átfogó, önkormányzati érdekek érvényesítésére. Ily módon az eddigi csatlakozások nyomán 6 millió, a belépési szándékukat jelzett önkormányzatokkal 7,5 millió állampolgár – mint települési lakos – érdekeit kívánják megjeleníteni.
1. A Szövetség az alapszabályban meghatározott céljait a demokratikus szocialista társadalom keretében látja megvalósíthatónak, ezért igényli a gazdasági és a politikai rendszer radikális átalakítását. Szükségesnek tartja, hogy a reform során ne rendszerváltás, hanem modellváltás menjen végbe, az államszocializmus a közösségi tulajdon meghatározó szerepén alapuló demokratikus társadalommá alakuljon át. Kinyilvánítja azt a meggyőződését, hogy a tartós leszakadás elkerülésének, az ország kedvező megítélésének elemi feltétele a sokféleség egymás melleit élésével kialakuló belpolitikai stabilitás, a politikai és gazdasági kibontakozás egységben való kezelése, az eltérő nézeteket vallók megegyezésre törekvése, a demokratikus közélet. A Szövetség által képviselt önkormányzatok tudatában vannak, hogy a többpártrendszer léte az érdekek ütköztetését és egyeztetését, a tanácsi munka teljes nyitottságát feltételezi.
2. A Szövetség olyan új alkotmány kidolgozását tartja szükségesnek, amely biztosítja a szocialista jogállamiság követelményeinek érvényesülését. Az önkormányzatok szempontjából döntő fontosságú alkotmányozási kérdésnek tartja olyan települési tulajdon létrehozását, amelynek alanya a települések lakossága. A Szövetség által is igényeli új alkotmány keretében a helyi önkormányzatok az államhatalom egyik elkülönült ágaként működnek. Továbbra is az államszervezet részeként fejtik ki tevékenységüket, de olyan sajátos jogosítványokkal rendelkeznek, amelyeket tőlük egyetlen más szervezet sem vonhat el. Az önkormányzatiság alkotmányos jogi védelemben részesül, amely az állami intézkedések törvényességének felügyeletét éppúgy magába foglalja, mint a pénzügyi korlátozó intézkedések jogszerűségének ellenőrzését.
3. A helyi önkormányzatiság fejlődése erőteljesen függ attól, hogyan alakul a települési közösség és az őt képviselő testület kapcsolata. A Szövetség álláspontja szerint társadalmi fejlődésünk új szakaszában gondoskodnunk keli arról, hogy a helyi közösség és képviselői között a személyes érintkezés, a rendszeres mindennapi együttműködés fennmaradjon. Ennek érdekében az önkormányzati választási törvénynek továbbra is az egyéni választókerületi rendszeren kell alapulnia.
4. A Szövetség az önkormányzatok érdekeit érintő egész jogalkotási folyamatban részt kíván venni. A Minisztertanács tegye lehetővé, hogy a Szövetség ezt a célkitűzését valóra válthassa. Ennek keretében a napirenden lévő törvényalkotással kapcsolatban megfogalmazott elveknek megfelelően igényli:
a) Az alkotmány határozza meg a települési önkormányzatok jogállását, alapvető funkcióit, az önkormányzati jogok védelmének eszközrendszerét, mondja ki, hogy az önkormányzatok ellátási felelősségének körébe tartozó feladatok pénzügyi feltételeit törvényileg kell garantálni.
b) Az alkotmány ismerje el:
- a települési földtulajdont, amely a társadalmi szer, vezetek, egyházak, szövetkezetek és a magánszemélyek tulajdona kivételével a település egész területére kiterjed;
- a települési önkormányzatok jogát arra, hogy érdekeik védelmére szövetségbe tömörüljenek.
c) Az érvényben lévő tanácstörvény helyett önkormányzati törvény alkotását.
d) A költségvetési reform során az olyan pénzügyi szabályozást, ami biztosítja a helyi önkormányzatok felelősségi körébe tartozó feladatok normatív finanszírozását, de a hátrányos helyzetű települések és térségek fokozatos felzárkóztatását is.
e) Az évközi költségvetési restrikciós intézkedések teljes megszüntetését, az oktatás, a kultúra, az egészségügy és a szociálpolitika mentesítését a deficitcsökkentő politika érvényesítésekor.
5. A Szövetség kezdeményezi az infrastruktúra fejlesztésére, működtetésére irányuló kormányzati koncepció kidolgozását és annak megvalósulását biztosító egységes jogi normarendszer mielőbbi megalkotását. A Szövetség közreműködésével kialakításra kerülő koncepció és szabályrendszer legyen tekintettel a lakosság teherbíró képességére is.
6. A közgyűlés szükségesnek tartja, hogy a Minisztertanács a lehetséges legkorábbi időpontban tűzze napirendre a közszolgálati dolgozók képesítési, bér- és jövedelemrendszerének átfogó reformját. A Szövetség támogatja és együttműködési készségéről biztosítja a Közalkalmazottak Szakszervezetének erre irányuló törekvéseit.
7. A Szövetség a mellérendeltségen alapuló kapcsolatok kialakítására törekszik. Támogatást és együttműködést vár mindazoktól, akik a tanácsi önkormányzatok eredményes működésében érdekeltek.
8. A Szövetség támogatja az érdekérvényesítés állami-politikai mechanizmusának megújítására irányuló törekvéseket. Felajánlja részvételét az Országos Érdekegyeztetési Tanács munkájában.
9. A Szövetség mint érdekképviseleti szerv – elfogadva az eddig ott született megállapodásokat – kinyilvánítja csatlakozási szándékát a Nemzeti Kerekasztal megbeszélés harmadik oldalához.
Budapest, 1989. július 5.
Dr. Köllner Ferenc főtitkár s.k. Dr. Ács István elnök s.k.
A határozat elfogadása, ill. a közgyűlés óta a belépett tanácsok száma kb. 700-ra nőtt, ez a magyarországi tanácsoknak mintegy felét jelenti. A Szövetségen belül az egyes sajátos érdekek megjelenítése többféleképpen is lehetséges. Albizottságok alakulnak az egyes tevékenységekre (társadalompolitika, településpolitika, gazdálkodás, jogi-igazgatási kérdések stb.); tagozatok jönnek létre településtípus szerint (városok, kisközségek stb.), ill. az egyes speciális érdekek (pl. üdülőhelyek, határmenti községek, hátrányos helyzetű, elmaradott települések stb.) kifejezésére.
A Szövetség a tanácstestületek érdekképviselete. Az a törekvés, amely a névválasztásban és a program néhány megfogalmazásában érzékelhető, ti. hogy a hagyományos, bürokratikussá vált „tanács" fogalmat az „önkormányzattal" helyettesítik, egyelőre még csak az irányát jelentheti a szemléletváltásnak. Az, hogy az önkormányzat-elv valóságos tartalmat nyer-e ebben a szervezetben, nyilvánvalóan – s ez a Szövetség szervezői számára is egyértelmű – attól függ, hogy az egyes települések tanácstestületei mennyire válnak valóságos néphatalmi, a helyi közösségek akaratát megjelenítő szervekké, valóságos önkormányzatok alulról, önkéntes társulásokból felépülő érdekszövetségévé. A szervezők mindenesetre eredményként könyvelik el, hogy létrejött egy, a kormányzati-belügyi igazgatástól független, azzal szemben is az egyes települések helyi érdekeit megjeleníteni képes szervezet.
Mint a legtöbb önszervező mozgalomnak (pl. az előző számunkban bemutatott Lakásbérlők Egyesületének is) jelenleg számukra is a gyors, operatív cselekvés, és a demokratikus döntés követelményének összeegyeztetése okozza a legfőbb gondot: egyfelől naprakészen, megalapozottan és eredményesen részt venni a törvényalkotásban, az önkormányzatok sorsáról döntő fórumokon; ezt nyilvánvalóan a szövetség irányítóinak szűk csoportja tudja megtenni; – ez viszont ellentétbe kerülhet azzal a másik követelménnyel, hogy hasonlóképpen naprakész ismereteik legyenek a tagság véleményéről, szempontjairól, hiszen nem lehet állandóan közgyűlést tartani, ez viszont a működés demokratizmusát már a kezdeteknél akadályozhatja. A szövetség irányítói jelenleg ezen ellentmondás leküzdését tekintik az egyik legfontosabb megoldandó problémának.
A fentiek ismeretében felkértük Márkus Péter közgazdászt, hogy mondja el véleményét egy olyan olvasó szemszögéből, aki nem ismerheti bennfentesként a szövetséget, s így reflexióiban nem annak tevékenységére, hanem csak az itt leírt információkra támaszkodhat. Megjegyzéseit az alábbiakban közöljük.
Márkus Péter megjegyzései
A Tanácsi Önkormányzatok Szövetségének állásfoglalása egészében is, egyes részleteikben is rokonszenves törekvést tükröz. Külön is kiemelhető ebből a szempontból a települési tulajdon szükségességének megfogalmazása a 2. pontban: csak helyeselhető állásfoglalásuk az egyéni választókerületi rendszer mellett (3. pont), igen fontos az oktatás, kultúra, egészségügy és szociálpolitika általuk is felvállalt védelme, s általában a 4. pontban felsorolt feladatok; indokoltan vetik fel az 5. pontban az infrastruktúra-fejlesztési koncepció kidolgozásának fontosságát. Az alábbi megjegyzések a koncepció iránti szimpátia mellett azokat a kételyeimet fogalmazzák meg, amelyeket a koncepció retorikája, egyes szervezeti elképzelések, garancia-elképzelések hiánya kelt a centralizáció átmentésének veszélye iráni érzékeny olvasóban.
1. Az állásfoglalás az önkormányzati jog alanyaként a települések lakosságát nevezi meg. Ez helyes, mégis egyfajta előzetes szelekciót érvényesít. Álláspontom szerint az önkormányzati jogoknak munkahelyi, települési és egyéb szerveződések jogaként kellene megjelenni a magyar jogrendszerben, s bár érthető, hogy a települések önkormányzati szövetsége elsősorban a települési jogokra koncentrál, azért utalás történhetne a többi önkormányzati lehetőségre is. Ez korántsem mellékes, ha abból indulunk ki, hogy az önkormányzati jognak emberi, állampolgári jogként, individuumok szövetkezési jogaként kellene megjelennie, s az egyes specifikus önkormányzati formákat ebből kell levezetni. Arra mindenképpen kellene reagálnia a települési önkormányzatoknak is, hogy elismerik-e az egyéb alapon szerveződő önkormányzatokat, ill. hogyan tudják kezelni azokat.
2. Nem tekinthető szerencsésnek az, ha a települési önkormányzatok az államhatalom elkülönült, egyes jogosítványokkal körülbástyázott szerveként értelmezik önmagukat (mint ahogy ez itt előfordul). Itt még mindig az a szemlélet érvényesül, hogy az állam a szuverén, akitől jogokat lehet kapni, vagy kérni. A konzekvens önkormányzati felfogás, éppen fordítva, a központi hatalmat veti alá a tanácsoknak. Nem úgy vetődik fel a kérdés, hogy az államtól el kell különülniök a többé-kevésbé autonóm egységeknek (hiszen ezzel az állam főhatalma nem kérdőjeleződik meg), hanem az államhatalmi szervezeteknek kell a tanácsi önkormányzati szerveknek alávetve működniök. Nem az államról kell lehasítani önkormányzati funkciókat, hanem az önkormányzat szakítson le magáról állami funkciókat. Ha ebben az alapkérdésben nem egyértelmű az álláspont, akkor az is homályban marad, hogy hogyan is akar a szövetség részt venni az alkotmányozási folyamatban: ha jogokat kérnek, jogokat lehasítanak, ezzel még nem kérdőjelezik meg az erős centrum felfogást, holott az önkormányzati modell komolyan vétele erős helyi igazgatást és gyenge centrumot feltételez. Látni kell azt, hogy a jelenlegi alkotmánytervezetben az önkormányzat mellékesen, mintegy függelékként, az alapvető hatalmi ágak megosztása után odacsapva jelenik meg, aránylag gyenge jogosítványokkal: az önkormányzat érdekképviselete ennek megkérdőjelezését is jelenti.
3. Az alapkérdések mellett néhány konkrét megfogalmazást is szóvá kell tennem. A 3. pontban pl. szerencsétlen megfogalmazásnak érzem a helyi közösség és képviselői közötti „személyes érintkezés" hangsúlyozását. Nem az a baj persze, hogy ezt fontosnak minősítik, hanem egyrészt az, hogy a megfogalmazásba a korábbi személyes függelmi jellegű paternalista felfogás továbbélése is beleérezhető, másrészt – s főleg – az, hogy a személyes kapcsolattartás nem állhat a szervezeti garanciák helyett, amelyek azt szavatolják, hogy az önkormányzati szerv valóban a lakosság testülete legyen.
4. Ezzel összefüggésben tehető szóvá az is, hogy magának a szervezetnek is korlátoznia kellene kiépülését addig, amíg az új tanácsválasztások le nem zajlanak. Addig ugyanis a testületek legitimitása megkérdőjelezhető, s ha a szövetség szervezete ezek érdekképviseleteként jön létre, nehezen védhető ki az az aggály, hogy egy új centrumszervezet alakul, változatlanul az alulról építkező érdekképviselettől függetlenül, azt keresztbemetszően. A jelen időszakot a szervezetnek átmeneti időszaknak kellene tekintenie átmeneti jogosítványokkal, s a szövetséget igazából az új tanácsoknak kellene létrehozniuk, az egymással való társulásokból felépítve. Ebben az esetben nem jöhetne létre a vezetésben az a tipikusan a felülről szervezett struktúrákban jellemző pszichózis, hogy nem érzékelik eléggé az alsó szintek, s a valóságos „alsó szint", a lakosság törekvéseit.
5. Ugyancsak nem szerencsés kifejezés az „ellátási felelősség". A nyelvezet ebben az esetben is arra utal, hogy a centrális szemléletet még nem sikerült egészen levetkezni: ez a kifejezés a hazai gyakorlatban az adminisztratív kiutalási rendszer kifejezése. (4. a)
6. Megint csak az elosztási logika megnyilvánulásaként fogalmazódik a 4. d) pont, ti. az állami költségvetéstől várja bizonyos feladatok finanszírozását, a hátrányok csökkentését. Valódi önkormányzati modellben a központi költségvetés az, ami a helyiből dedukált: amit a helyi közösségek nem tudnak megoldani, arra képezik a központi alapot. Ezzel kapcsolatban lehetne felvetni egy föderatív adórendszer lehetőségét, amelyben az adók elsődlegesen helyi adók, és csak meghatározott célra vonhatók el központi adók, de ehhez feltétlenül szükség volna a helyi közösségek hozzájárulására. Az alulról felépülő önkormányzati modellel szemben gyakori érv annak veszélye, hogy a partikuláris érdekek fölébe kerülhetnek a valóságos általános érdekeknek is (rendszeres hivatkozási alap itt a jugoszláv modell csődje). Itt egyrészt megjegyzendő, hogy az ellenvetésekben sok a jogos elem, a helyi önkormányzatok, ha erősek, valóban a partikuláris érdekek uralmával fenyegetnek. Véleményem szerint azonban nem lehet megtakarítani egy tanulási folyamatot, melynek során a helyi közösségeknek a saját bőrükön kell megtanulniuk, hogy anyagi eszközeik mekkora részének központosítása áll nekik is valóságosan érdekükben. De hogy ezt megtanulhassák, ahhoz valóban rájuk kell bízni. (Jugoszláviában ez sosem ment végbe teljesen.) Másrészt feltehetőleg egy átmeneti időszak során bizonyos szociális védelmet, egészségügyi, kulturális támogatást valóban ki kell vonni a helyi döntésekből, amíg a helyi közösségek még gyengék.
7. A 6. pontban merül fel a közalkalmazottak bérének kérdése. A megfogalmazás azt sugallja itt is, hogy a közalkalmazottak az elkülönült állam hivatalnokai. Hiányzik az az információ, hogy ők a tanács alkalmazottai.* Véleményem szerint a közalkalmazottaknak és bérüknek is a helyi döntésektől kell függniök. Ez megint csak veszélyeket rejt magában: a helyi önkormányzatban hangadó elit legalább olyan igazságtalan lehet, mint az államhatalom. Ezt azonban kivédheti vagy legalábbis korlátozhatja az, ha több önkormányzati szerveződés működik egyszerre ugyanabban az egységben.**
8. Végezetül felmerül, hogy nem világos az sem, hogy a Szövetség mit képvisel igazán az Érdekegyeztető Tanácsban. Mivel az a kormány-munkáltató-munkavállaló hármasságra épül, ebben vagy igen tisztázatlan a tanácsi önkormányzat szerepe, vagy kétségbe kellene vonni a hármas szempont alapján történő érdekszerveződés jogosságát. Mindezek nem azért merülnek fel bennem, mert szembenállók az állásfoglalással, hanem éppen azért, mert nagyon is a benne foglaltak sikerét kívánom, s arra szeretném bátorítani megfogalmazóikat, hogy a centralisztikus szerkezettől való még bátrabb elszakadással találják meg a nagyon fontos települési önkormányzásnak és összefogó érdekvédelmének legadekvátabb formáit.
Jegyzetek
* A szövetség vezetőivel készült interjú során egyértelműen kiderült, hogy ők is így fogják fel a közalkalmazottak státusát, ti. a tanács alkalmazottaiként, de jogos a kritika, hogy ez az állásfoglalásban is szerepelhetne. (A szerk.)
** A települési mellett munkahelyi, és egyéb célokra létrehozott érdekképviseleteké. Ezzel kapcsolatban is megfontolásra ajánljuk Juhász Pálnak az e számban folytatott kerekasztal-beszélgetésben kifejtett véleményét, aki – ha jól értjük álláspontját – amerikai tapasztalatok alapján a helyi önkormányzatok mellé azoktól független szakértőbizottságokat rendelne. Mindenesetre az önkormányzatok egymással való korlátozása, a több centrumú önkormányzás tűnik a legjárhatóbb útnak. (A szerk.)