Az európai soknemzetiségű államok felbomlásáért öt fő tényezőt tekinthetünk felelősnek. Ezek a következők: bizonytalanság, reményvesztettség, a politikai rendszerek tekintélyelvűsége, a nemzeti-politikai revans vágya, a társadalmi osztály kollektivizmusának nemzeti kollektivizmussal történő helyettesítése. Különbséget kell tenni faji és polgári nacionalizmus között – az előbbi a nemzeti sovinizmus szinonimája és felelős a nemzetiségi alapon folyó felbomlásért.
Bevezetés
A nemzet és a nacionalizmus nagyon komplex kategóriák. Ahhoz, hogy egy cikk erejéig kezelhetővé tegyem őket, egyszerűsítenem kell, és számos dimenziója közül néhányat figyelmen kívül kell hagynom. Teljes általánosítás még ekkor sem lehetséges a specifikus történelmi és a jelenlegi politikai körülményeknek köszönhető változatosság és a nagyszámú kivétel miatt. Emiatt egy konkrét területre és a nemzetek egy konkrét halmazára koncentrálok. Az egykori Jugoszláviát tartom szem előtt, azt az országot, amelyet a leginkább ismerek. De talán ennél is fontosabb, hogy Jugoszlávia olyan egyedi társadalmi laboratórium, amilyennel általában másutt nem találkozhatunk. Az ország átélte az összes modern társadalmi-gazdasági rendszert: a kapitalizmust, a társadalmi forradalmat, az etatizmust, a korai szocializmus egy sajátos változatát és ismét a kapitalizmust. Hét nemzet alkotja, egyikük sem nemzetközileg, és részben otthonában sem elismert. Egy vagy kettő közülük a jugoszláv állam létezése idején ébredt nemzeti öntudatra. Egy nemzet kivételével nyelvük annyira hasonló, hogy bárki megérti a másikat. Négy nemzet gyakorlatilag ugyanazon a nyelven beszél, és annak oka, hogy a Jugoszlávia létrehozása előtti több mint ezer évben miért nem egy államban éltek, a viharos balkáni történelem által teremtett gazdasági, vallási, kulturális különbségekben keresendő. Pontosan ez a négy nemzet áll most háborúban egyással. A kis eltérések nárcizmusának egy példája. De az eltérések talán mégsem olyan jelentéktelenek, hiszen az ország három világvallás – a katolikus, az ortodox, és a muzulmán -, következésképpen három világkultúra – a nyugati, a keleti, és az orientális Dél – közötti határon fekszik.
Egy további jellegzetességgel is számolnunk kell. A lakosság etnikailag erősen kevert, kiváltképp Boszniában, ahol a 109 helyi kerületből 100 vegyes „etnikumúnak" tekinthető. Ezért amikor lord Owen – a nemzetközi tárgyalófél – terveket készített az ország nemzeti alapon történő felosztására, javaslatai azonnal a lehetséges legvéresebb népirtást és etnikai tisztogatást eredményezték. (Idézőjelet azért használok, minthogy az etnikumot rendszerint a közös származás definiálja, Bosznia különböző „etnikai" népessége viszont azonos származású.)
A kevert népesség egy aspektusa a vegyes házasságok kötése. A vegyes házasságok eredménye a „vegyes etnikum", jelen esetben a jugoszláv etnikum. Különbséget kell tenni az etnikum és az állampolgárság között. Nem létezik amerikai etnikum, csupán amerikai állampolgárság vagy polgári nemzet. A jugoszláv esetben ezek együttesen létezhetnek. A legutóbbi népszámláláskor a lakosságnak körülbelül öt százaléka tekintette magát etnikailag jugoszlávnak, többnyire Horvátországban, Boszniában és a Vajdaságban (több mint nyolc százalék; Ičević , 1989.124.). Ezek a százalékok egyik cenzustól a másikig emelkedtek, és a jugoszlávok Jugoszlávia modernizációjának hordozói voltak. Mindazonáltal az állam létezésekor nem voltak népszerűek (Dugandžija, 1985. 61-65.), s annak megszűnésekor hontalanná váltak. Hivatalosan „etnikailag nem definiáltnak" (neopredijeljeni) tekintették őket, és számukra most már nem engedélyezett a jugoszláv elnevezés használata.
A fenti megfontolások hasznosak a nacionalizmus két típusának -ti. etnikai és polgári nacionalizmus – elhatárolásakor (Brad, 1993. 151.). Az előző exkluzív – egy meghatározott nemzetbe kell beleszületnünk -, a másik inkluzív – a származására való tekintet nélkül minden polgárt érint. Az előző örökölhető, az utóbbi elsajátítható. Az előbbi magában foglalja a zárt csoportban a Ml és az ŐK mellérendeltségét, és végzetes konfliktusok okozója. A ragaszkodás valamely zárt csoporthoz generálja a csoporthoz nem tartozók, a mások gyűlölését. A polgári nacionalizmus szintén csoporthoz kötődő fogalom, de itt legalább nyitott csoportról van szó. Így, bár ez utóbbi sem teljesen veszélytelen, mindazonáltal összeegyeztethető a különböző etnikai népcsoportok civilizált együttélésével. A nacionalizmust gyakran a média gyűlöletkeltő propagandája alakítja szélsőséges intoleranciává. A jelenség a rádió 1895-ös feltalálása és a televízió második világháború utáni használata előtt alig volt ismert.
Az etnikai nacionalizmus jelentését gyakran valamely nemzet szeretetével és egy másik gyűlöletével határozzák meg. A definíció meglehetősen pontatlan. A „szerető" rész azért kétséges, mert ez a fajta „szeretet" nagy károkat okozhat a saját nemzetnek is. A „Nagy Németországot" vagy a „Nagy Szerbiát" célzó szeretet e népeket veszedelembe sodorta. A gyűlölet elem nem szükségszerűen, bár rendszerint velejárója az etnikai nacionalizmusnak, mert a MI kizárólagos az ŐK ellenében. Más szavakkal nemzeti sovinizmussá vagy gingoizmussá válik. Az etnikai nacionalizmus pontosabb definíciója lehet a következő: az irracionális önszeretet és a saját csoportunkon kívüliek gyűlölete.
A terminológia kiterjeszthető úgy, hogy még néhány más fogalmat is tartalmazzon. A patriotizmus jelentheti akár az etnikai (saját ország szeretete), akár a mások gyűlöletétől mentes polgári nacionalizmust. Az egoista nacionalizmussal1 ellentétben, a patriotizmus altruista. A patriotizmus nyilvánvalóan pozitív érzés, gyakran a legnagyszerűbb cselekedetek forrása. Országunk hőseire akkor is büszkék lehetünk, ha még csak nem is a mi országunkban születtek. Ha tehát a nacionalizmus fogalmát megszorítások nélkül használjuk, akkor legitim és pozitív érzésnek tüntetjük fel. Ha tartalmazza mások diszkriminációját is, akkor megfelelő jelzője a nacionalista. Nemzeti-soviniszta és nacionalista ezáltal szinonimák.
Nacionalista felbomlások
1918-ban a wilsoni Jugoszlávia egy földművelő (a lakosság háromnegyed része) és félig analfabéta, – emiatt is – Európa utolsó előtti helyére besorolt ország volt. A második, 1990-ben megszűnő, partizán Jugoszlávia már egy új ipari állam, népességéhez viszonyítva a legtöbb diákkal a világon, és a második világháború előtti összdiáklétszámnál nagyobb átlagos egyetem méretekkel. Az elérhető, nemzeti jövedelem összehasonlító statisztikák szerint (Summers and Heston, 1991.) az 1950 és 1985 közötti 35 éves periódusban Európa legmagasabb növekedési rátáját mutatta fel. Az általam e célra kidolgozott társadalmi index azt mutatja, hogy az ország népessége a világon a legmagasabb társadalmi jólétet érte el (születéskor várható élettartam, oktatás, egészségügy). A hierarchikus társadalmi viszonyokat – a munkásönigazgatás által – nagyobb mértékben csökkentették, mint bármely más nemzetnél. Az egy főre eső társadalmi termék lényegesen magasabb volt, mint Nyugat-Európában közvetlenül a második világháború előtt. Valójában a fent említett 35 év gazdasági fejlődése dinamikusabb volt, mint az azt megelőző ezer évben!
Azt várhatnánk, hogy ilyen körülmények között egy elégedett népességet találunk, készen arra, hogy jövőbeni fejlődéséről értelmes párbeszédet folytasson. Sajnos, erre semmi jel nem utalt. A társadalmi pszichológia jelentősen különbözik az individuális pszichológiától, és egyik sem túlzottan racionális. Az éppen említett ezer év 35 évbe sűrítése a változások megemészthetetlen csomagjává lett. Az ország készen állt a dezintegrációra. A folyamat szükségszerű összetevője az etnikai nacionalizmus újraéledése.
Diplomás fiú és analfabéta szülei valóban ritkán támogatják egymást. A tudás elérhető, de – a normális esetben a családban és a helyi közösségben megszerezhető – kulturális hagyomány nem. Virágzónak tűnik a társadalom, de struktúrája szélsőségesen ingatag, bármely kis zavar kimozdíthatja egyensúlyából. Alkalmas és a veszély tudatában lévő vezetőkkel a potenciális robbanás talán megakadályozható. Azonban maguk a vezetők is a rendszer részét képezik – különösen, ha politikai demokráciáról van szó -, és kiválóságuknak csak meglehetősen alacsony valószínűséggel van hatása.
Esetünkben az instabil egyensúlyt a következő, általam negyedszázaddal ezelőtt azonosított, négy lényeges erő váltotta fel (Horvát, 1971.). Az ötödikkel, a legutóbbival, a következő fejezetben foglalkozom.
1. Bizonytalanság
A gyors fejlődés a népességnek vidékről a városi munkahelyekre történő áramlását okozta, melynek éves üteme 1,5 százalék volt. 1990-re a mezőgazdaságban dolgozó népesség aránya a teljes aktív népességhez viszonyítva 3/4-ről 15%-ra csökkent. Mindez annyiban különbözik a nemzeti felszabadító harctól és az első háború utáni évektől – amikor is az egyének szintén tömegméretekben változtatták környezetüket és szokásaikat, viszont azonnal és szorosan új környezetükbe integrálódtak -, amennyiben a társadalmi decentralizáció, demokratizálódás és individualizmus következtében az egyének növekvő mértékben maradtak magukra. (Ez természetesen nem szükségszerű következménye a decentralizációnak és a demokratizálódásnak, sokkal inkább a folyamat rendszertelenségéből következik.) Egy ilyen helyzetben a támogatottság és az azonosság keresése természetes módon fejeződik ki abban a folyamatban, ahogyan az egyén azonosul azzal a társadalmi csoporttal, amelyikben élete sorsdöntő változásait tapasztalja. A nemzet fontossága társadalmi szintre kezd emelkedni, túltengenék a nemzeti érzések. A saját hibák és aggodalmak – amelyek gyors és átfogó változások idején számosak -, kivetítődnek a nemzetiségre, amely különböző okokból elnyomott és veszélyeztett. A biztonság megtalálható abban a hitben, hogy ugyanazon nemzetiség más tagjaival szövetkezve harciasan és agresszívan nemzetiségünk pozíciójáért szállunk síkra. Ugyanezzel az eszközzel minden egyes egyén kiteljesedik és stabilizálódik. Ebből következik az a nézet, hogy ezideig minden nemzetet diszkrimináltak és elnyomtak. Alulképzett vagy lelkiismeretlen kögazdászok különböző „számításokkal" erősítik ezt az elképzelést, melyből következik, hogy az illető nemzet „sérült". Ambiciózus és gátlástalan politikusok ugyanezt teszik. A valóságban, minthogy egyetlen nemzetiség sem domináns, a kielégület-lenségek azonnal az ellenség egyetlen lehetséges konkrét megjelenési formája, vagyis a föderáció irányába terelődnek. A föderációt fokozatosan szétbontják („szétbontódik", ..disassembled"), jelentősen csökken a rendszer hatékonysága, ez megemeli az összes köztársaság költségeit, és önmagát beteljesítő jóslatnak tűnik. A folyamat a föderáció teljes dezintegrációjával zárul.
Egyszerű úton meggyőződhetünk az események következő láncolatáról. A gazdasági hatékonyság megköveteli a szabad kezdeményezés, vagyis a piac létét. A szabad piac lehetővé teszi a demokráciát, de bizonytalansággal is jár. Ez utóbbi nacionalizmust generál. Így a piac, a demokrácia, a nacionalizmus szoros korrelációban jelentkezik. Természetesen a folyamat másként is lejátszódhat, és a piac óvatos ellenőrzésével a bizonytalanság általában csökkenthető. De hány olyan nemzet van, amelyik tudja, hogyan kell ezt megtenni, vagy szabad annyira ideológiailag, hogy elkerülhetné a kvázi-liberális laissez-faire-t?
2. Csalódottság
A fent vizsgált bizonytalanság jó esélyt teremt a nacionalizmus kifejlődésére. Ezt más tényezők tovább erősítik. Vegyük szemügyre először a kinyilvánított és megígért eszmények és ezek megvalósulása közötti folyamatosan növekvő távolságot, különös tekintettel az önkormányzat és a demokrácia, valamint a balkáni államszerveződés közöttire. Azok az egyének, akik részt vettek az igaz forradalomban vagy hittek az ambiciózus reformok ígéreteiben, csalódtak. Csalódottságuk apátiához vezet, ez utóbbi befelé forduló individualizmushoz, ahonnan természetesen vezet az út a nacionalizmusig.
Bizonyos fokig elkerülhetetlen a csalódottság, részben mert a törekvések forradalmi szintje valójában nem relizálható, és szükségszerűen színvonalesés jelentkezik. Azonban a csalódottság többnyire abból a gyors gazdasági, társadalmi és politikai fejlődésből következik, amelyik olyan komplex társadalom megteremtéséhez vezet, amely szükségletei meghaladják egy nem megfelelően kialakított és naivan elképzelt – vagy egyszerűen gyakorlatlan – állami apparátus szervezeti képességeit. Következésképpen a társadalom reformtól reformig, krízistől krízisig halad.
Egy ilyen helyzetben, amelyben a politikai döntések végrehajtatlanok maradnak, és nincsen társadalmi felelősséggel bíró szerv, amelyben a sorozatos kezdeményezések sorozatosan kudarcba fulladnak, megjelenik a menthetetlenség, a perspektívátlanság és a keserűség érzése. Az ipari sztrájkok és a más jellegű elégedetlenségek száma megsokszorozódik. Mindez elkerülhetetlenül tömeges frusztrációt vált ki. Csodaszer: a saját nemzet és annak függetlensége.
3. A politikai rendszer tekintélyelvűsége
Az utókor éleslátásával tisztában vagyunk azzal, hogy a gazdasági és társadalmi modernizáció hatalmas munkáját az egypart-rendszerben hajtották végre. Témánk szempontjából fontosabb, hogy a feladatot egyedül ezen a módon lehetett ilyen rövid idő alatt végrehajtani. Azonban az egypártrendszer egy idő után szükségszerűen deformálódik, és így a jövőbeni fejlődésnek inkább gátjává, semmint eszközévé válik. Ha csak egy politikai párt van, fokozatosan egy dualista rendszer fog kifejlődni. A rendszer „hátralévő" idejében a politikai struktúra tekintélyelvűsége konfliktusba kerül az önigazgatással – vagy a kinyilvánított demokrácia bármelyik más formájával. Kezdetben ez a konfliktus nem létezik – és a rendszer jól működik – a decentralizált gazdaságot és társadalmat koordináló vezető párt monolitikus struktúrája miatt. Ebben a periódusában érte el Jugoszlávia a világ leggyorsabb növekedési ütemét.
Egy idő után a monolitizmus anarchizmussá alakul. Lehetetlenség egyidejűleg fenntartani az önigazgatást „az alul lévők számára", és a hierarchikus centralizmust „a fent lévők számára". Megindul a vezető párton belüli megosztottság, ezzel együtt a konfliktusok, a reformokkal szembeni merev ellenállás a konzervatívabb elemek, illetve az eltérő nemzeti hagyományokat őrzők részéről. Az ellenállás nemcsak a rejtett érdekeknek, hanem egyszerűen a megértés csődjének is következménye. Az ellenállás redukálásának módja a vezető párt föderatív felosztása: egy helyett nyolc (hat köztársasági és két autonóm tartománybeli) politikai centrummal. Ez csupán látszatdemokrácia, de nem azért, mert a politikai demokrácia a köztársasági szinten megreked egy laza föderatív szintű koordináció fennmaradásával. A rendszernek létezett megfelelő, nem hivatalos elnevezése: „etatizmus több centrummal". Minthogy a köztársaságok többnyire nemzetiségi alapon szerveződtek, a demokratizálódás ezen típusa közvetlenül vezet a nemzeti érdekek és a nemzeti politikák összeütközéséhez, és tiszta, egyszerű nacionalizmusban végződik.
4. A nemzeti-politikai revans vágya
A politikai rendszerek tekintélyelvűségének egyéb negatív következményei is vannak. A nemzeti-felszabadító harc nem minden régióban kezdődött ugyanabban az időpontban, és ugyanazzal az intenzitással. A különbözőség objektív fettételek által meghatározott, és önmagában nem jelent semmit. A felszabadulást követően, amikor új államot kellett építeni, a hatalmi struktúra legérzékenyebb pozícióiba a legtovább harcoló partizánok és a párt öregjei kerültek. Ezáltal a kezdeti eltérések folytatódtak. Mindezt szintén objektív feltételek határolták be. Ekkor azonban elkezdődik egy folyamat, immár teljesen különbözőjellemvonásokkal. A nem demokratikus politikai rendszernek köszönhetően az egyenlőtlenségek állandósulnak. A személyzetet „megbízható káderekkel", és – a dolgok természetes rendje szerint – a már a hatalmi struktúrában lévők rokonaival, ismerőseivel töltik fel. Nemzetiségileg homogén fölállásban a lényeg marad látható: a nem demokratikus politikai rendszer. Nemzetiségileg heterogén esetben ez nemzeti problémává alakul. így Horvátországban általánosan elfogadott nézet volt, hogy a szerbek aránytalanul nagy képviselettel rendelkeztek a rendőrségben, az Állambiztonsági Hivatalban és a politikusok között (ugyanakkor figyelmen kívül hagyták, hogy a gazdasági vezetők és a tudósok körében alulreprezentáltak voltak). Minthogy a rendszer nem hagyott teret a fenti „aránytalanságok" kiigazítására, az állapot tartósan fennmaradt: ez egyre nagyobb haragot ébresztett, ami észérveket teremtett a széleskörben elterjedt véleménynek, mely szerint „Horvátország szerb irányítás alatt áll". (A hadseregben való túlreprezentáltságuk, ami nemzeti hagyományokból fakad, a nacionalizmus erőszakossá válásakor sorsdöntőnek bizonyult.) A nemzeti-politikai revans egészet alkot. Hasonló folyamat zajlott Koszovóban, ahol a montenegróiak és a szerbek vettek részt aránytalanul sokan a partizánháborúban – nyilvánvaló okokból, hiszen életüket és horvátországi vagyonukat védték. Ugyanakkor az albánoknak nem volt egyebük, mint iskoláik, közigazgatásuk, nyelvük, (majdnem) államuk, így nem láttak okot a hódítók elleni harcra. Most az albánok elnyomottnak érzik magukat – lényegtelen, hogy jogosan-e: nemzeti büszkeségüket sértették meg, ezért megpróbálták a szerb és a montenegrói elitet leváltani, aminek következtében kiújult a szerb és az albán nacionalizmus. Szövetségi szinten is ugyanilyen folyamat zajlott. Sorsdöntő politikai hibának bizonyult a szövetségi és a szerb főváros egy városba telepítése (Belgrád). Fél évszázaddal későbbre az az általános – és részben valós – érzés fejlődött ki, hogy szerbek irányítják az országot. Belgrád az idegen uralom alóli felszabadulás és függetlenség szimbólumából a bürokratikus önkény és hegemónia szimbólumává vált. A válasz a nacionalizmus újjáéledése, melyet ambiciózus politikusok a saját személyes hasznuknak alárendelten próbáltak kihasználni. A partizán „testvériség és egység" jelszavát a nemzeti függetlenség és az „államépítés" egyetemes igénye váltotta fel.
A jugoszláv esetnek vannak bizonyos specifikus elemei, melyek kedveznek a nacionalizmus kialakulásának, de minthogy általánosan nem fontosak, figyelmen kívül hagyhatjuk őket. Levonhatunk azonban két alapvető politikai konklúziót:
- A gazdasági stabilizáció a stabilizációt elősegítő tényező lehet, de nem akadályozhatja meg a nacionalizmus kialakulását, és a soknemzetiségű államok végső nacionalista felbomlását. Másrészt minden olyan államban, amelyik a föderáció szétesésekor keletkezett, a gazdasági jólét jelentősen visszaesett, és mégis, kormányaikat formálisan demokratikusan választották meg.
- Történelmileg a politikai demokráciát megelőzi – és ebben az értelemben annak előfeltétele is – a gazdasági demokrácia. Jugoszlávia a sorrendet megfordította, és politikai demokráciát próbált elérni gazdaságira alapozva (önigazgatás). Valódi társadalmi forradalmat átélve az ország különösen kedvező feltételeket élvezett ennek megtapasztalására – de a kísérlet kudarcot vallott. Levonhatjuk azt a következtetést, hogy a politikai demokrácia alapvető jelentőséggel bír, és a társadalmi fejlődésben az előzményt képviseli. Ugyanúgy, ahogyan a negatív szabadság történelmileg és logikailag megelőzi a pozitívat, és a valós világban a kettő nem érhető el egyszerre. Az ország elérhet egy elfogadható politikai demokráciát gazdasági nélkül. A fordított út nem járható.
A kollektivizmus
Erich Fromm kiemeli az ember mély igényét a meggyökerezettségre, amely hozzájárul a biztonsághoz, és segít az élet orientálásában. Ez a szükség különösen a létezést veszélyeztető helyzetekben intenzív, akkor, amikor az emberek különösen érzik bizonytalanságukat. A meggyökerezettség a születési helyhez nyúlik vissza. Ismert, hogy azok a gyerekek, akiknek szülei gyakran költözködnek egyik helyről a másikra, később mentális zavarokkal küszködhetnek. Ezért várhatjuk el, hogy a regionális különbségek erős bizonyítéka lesz a meggyökerezettség, és így érdemes figyelembe venni ezt, amikor egy ország regionális decentralizációját vizsgáljuk. A modern ember nagyon mobil, de ennek ellenére szükségét érzi, hogy maga előtt lásson egy adott – barátokkal, vidékkel, nyelvjárással, természettel jellemezhető – környezetet, konkrétan a saját környezetét. Ezt a szükségletet érdemes a lehető legteljesebben kielégíteni.
Különbséget tehetünk a meggyökerezettség néhány foka között. Az első inkább biológiai, míg a többi inkább kulturális. Az emberi lény egy bizonyos családba született, amelynek vannak ősei és később utódai is. Ő csak egy kapocs a biológiai láncban, és legerősebben a családhoz kötődik. Szintén ismert tény, hogy a menhelyeken és a szülők nélkül felnövő gyerekek gyakran szenvednek pszichikai zavaroktól. Ugyanígy egy férfi vagy egy nő, szűkebb vagy tágabb értelemben, egy származási helyhez tartozik. Továbbá, a férfi és a nő fajilag determinált (a múltban a törzshöz tartozás – ennek nyomai Montenegróban és Albániában még mindig fellelhetők -, ma a nemzethez tartozás).
Fromm meglátását Ralf Dahrendorf továbbfejlesztette, a következő kérdéssé: Hová tartozom? A modern nacionalizmus a kérdésre kétféleképpen válaszolhat: a Nyugathoz vagy a Kelethez.
A kapitalizmusban a korábbi merev uradalmi rendszert felváltotta egy zavaros társadalmi osztálykollektíva, és a vallásos hit is gyengült. Megjelent a szükséglet valamiféle hosszútávú orientációra, és a homogén nemzet ezt ki is elégítette. Az irodalmi nyelv egységesülése, az oktatás homogenizálódása, az egyre gyorsabb és intenzívebb kommunikáció különösen kedvez a nemzetek kialakulásának. A folyamatot a nemzetállamok megalakulása zárja.
A modern világban a vallásos kötődések gyengültek, valamely vallás könnyen helyettesíthető egy másikkal, vagy akár teljesen el is hagyható. A társadalmi szolgáltatások csökkentették az osztálykülönbségek élességét. A piac egyetemessége, a velejáró politikai demokráciával, a polgárt függetlenítette. Az ember hirtelen egyedül találta magát. Ahogyan Sartre mondaná: az embert szabadságra kárhoztatták.
Ezekre a változásokra sok nemzet nem készült fel, és populizmussal vagy népi diktatúrával válaszolt, amelyekben a vezetőnek vissza kellett volna adnia az elveszített, a meggyökere-zettséghez kötődő biztonságérzetet. Ez történt a két világháború közötti fasiszta Európában (a teljes Dél- és Kelet-Európában), Latin-Amerikában, a posztkommunista Európában, beleértve Horvátországot és Szerbiát. Afrikának és Ázsiának különálló populizmusa volt. Minden nemzet erős nacionalizmussal reagált, amikor lecserélte a meggyökerezettség korábbi formáit.
Most válnak relevánssá az előzőekben említett különbségek. Demokratikus országokban a kollektív önazonosításnak különböző lehetőségei léteznek, úgymint különböző vallások, politikai pártok, szakszervezetek, humanitárius és egyéb netsi-kor-mányzati szervezetek. Az ilyen lehetőségek az egypártrendszerben nagyon korlátozottak. Majdnem minden struktúra romokban hever, a vallás elnyomott, a családi kapcsok lazulnak. A társadalom atomizálódik, egyidejűleg azonban elzárt a szövetkezésektől is. Az uralkodó párt egy bizonyos mértékig kielégíti a kollektív szükségleteket, de a hierarchia és az elnyomás a meg-gyökerezettségnek csak gyenge helyettesítését teszi lehetővé. Az atomizált társadalom irányítása egyszerűbb feladat, ezért a kommunista rendszerek hosszú életűek. Azonban, amint a változások elkezdődnek, helyzetük valószínűleg katasztrofálissá válik, és a társadalmi kapcsolatok újraerősödése szélsőséges nacionalizmussal támogatva egy alacsony, ösztönös és irracionális szinten történik. Egyik kollektivizmust (osztálypárti) váltja a másik (nemzeti) – és csupán az erős, saját szabadságukért felelősséget vállaló egyéniségek képesek ebből kiszabadulni.
Emiatt Európában az egypártrendszerek bukását valószínűleg szélsőséges nacionalizmus követi, megteremtve a feltételeket az irracionális csoportviselkedéshez, és akadályt állítva az értelmes párbeszéd elé, annak ellenére, hogy a nemzet így nyilvánvalóan károsodásokat szenved (munkanélküliség, nyomor, a kulturális élet lerombolása, barbár háborúk). Ez a fajta, a saját nemzetnek éppen az elemi érdekeit támadó nacionalizmus a helyi körülményektől függően módosulhat (Csehországban elhalványul, Szerbiában erőszakos), de minden esetben kinyilvánított nacionalizmus (Csehország ugyanúgy széthullott, mint Jugoszlávia).
A nacionalizmust hordozó társadalmi rétegek a pszichológiai egyensúlyuk helyreállítása érdekében kollektív azonosulásra vágyó, függő személyiségekből állnak. Alulképzett és szegény rétegek, melyek a társadalomnak a – most már lerombolt – patriarchális szegmentumaiban éltek; a városi élethez nem alkalmazkodó, így Durkheim anómiájától szenvedő első és másodgenerációs értelmiségiek; és természetesen mindenfajta deklasszált egyének, akik a kollektív érzést saját érdekükben hasznosítják. Horvátországban a tanulatlan munkások és a parasztok a jelenleg kormányzó, nacionalista pártra és nem a munkás önigazgatásra szavaztak (sőt, annak lerombolását sem ellenezték). Szerbia fejlettebb tartományaiban Milosevics2 ellen, az elmaradottakban mellette szavaztak. Ehhez a nacionalista emigráció revansvágya is hozzájárult. Ez tehát egy valószínűleg rövid életű, instabil államalakulat, azonban amíg fennáll, valós nemzeti érdekeknek okoz óriási károkat. A nacionalista viselkedés eltérően a valóstól, álnemzeti érdekeket fejez ki. Ez utóbbiak ártalmasak a nemzetre.
A történelemből ismét levonhatunk két következtetést:
- A nemzeti érzések sokkai korábbról erednek, a biológiai lényeghez közelebb állók, mint az osztályérzések. Az osztály minden nemzetet átfog, s ez internacionalizmushoz vezet. Amikor társadalmi űr vagy társadalmi veszély jelentkezik, az osztály könnyen helyettesíthető a nemzettel, a szocializmus a nacionalizmussal, a demokrácia a populizmussal.
- A meggyökerezettség igénye kollektivizmust eredményez, és az egyik típusú kollektivizmus könnyen fölváltható egy másikkal. A nacionalizmus a primitív kollektivizmus egyik megjelenési formája. Ha harcolni akarunk a nacionalizmus ellen, akkor nem egy másik kollektivizmust kell hirdetnünk, hanem az individualizmust. De biztosan nem a laissez fairé típusú individualizmust, mert az szintén kollektivizmust táplál, a belőle fakadó társadalmi polarizáció elleni reakciók formájában. Amire szükségünk van, az a felelős vagy emancipált individualizmus, amely más egyének jogos érdekeinek veszélyeztetése nélkül készteti az egyéneket önmaguk emancipációjára.
Új nemzetállam
A legjelentősebb nemzetállamok az elmúlt században jöttek létre (Anderson, 1983.; Hobsbawm, 1990.). Ez magyarázható a nemzeti tulajdonos osztályoknak azon törekvéseivel, hogy határokkal, rendőrséggel és hadsereggel védjék meg érdekéiket. Ebben a korszakban kevés számú viszonylag nagy állam létezik, nincsenek nemzetközi intézmények, és a világ „rendjét" a nagyhatalmak biztosítják. Ezek saját érdekszférával rendelkeznek és kiépítették – hatalmuk és gazdasági előnyük forrásaként – a gyarmatbirodalmakat. Ez volt a területi imperializmus korszaka. A kis nemzetek, ha egyáltalán képesek, csak határaikkal védhetik magukat. Nem soknak sikerült.
Az első, de különösen a második világháborút követően jelentős történelmi változások következtek be. A gyarmatbirodalmak szétestek, a nemzetállamok száma megsokszorozódott. Jelenleg körülbelül 200 létezik, és az újak alapításának folyamata tovább tart. A világ több mint 8.000 etnikai csoportjának még nincsen „saját" állama (Armstrong, 1982.). A gyarmati népek kulturálisan, képzettségben és gazdaságilag megértek arra, hogy megvédjék identitásukat gyarmati irányítóikkal szemben. Számos nemzetközi szervezet működik, és ezek megkezdték a világ rendjének szabályozását.3 A korábbi nagyhatalmú országok felismerték, hogy dominanciájukat hatékonyabban őrizhetik gazdasági szálakkal, mint politikaiakkal, és valamivel később beleegyeztek „nemzeteik" politikai függetlenedésébe.
Jelenleg a nemzetek közötti kapcsolatok általában sokkal civilizáltabbak. A háborúba nem sodródó nemzetek száma évtizedek óta emelkedik. A Helsinki Megállapodás kinyilvánítja, hogy európai államok határai erőszakkal meg nem változtathatók. Ennek az európai háborúk végét kell jelezni – abban az Európában, ahol csupán két évtized választja el két világháború kirobbanását. Az emberi jogok ENSZ általi védelme jelzi, hogy a formálódó Európában milyen jellegű társadalom van kialakulóban.
Egy ilyen Európában a régi nemzetállamok anakronizmusnak tekinthetők, és egy új nemzetállam megjelenésére kell számítanunk. Ha háborúk és imperialista területi hódítások nincsenek, akkor a nemzetállamok merev határai a továbbiakban szükségtelenné válnak. A nemzetgazdaságok egy globális gazdaság felé tartanak, és amint azt az Európai Unió is példázza, a nemzeti érdekek kikényszerítik az integrációt. A politikai szuverenitás nagymértékben korlátozódik, és egy bizonyos típusú adminisztratív és kulturális autonómiává alakul át. Ennek két oka van: megvalósítása ugyanis egyrészt szükséges, másrészt lehetséges. Az általános oktatási és társadalmi szolgáltatások érzékenyebbé tették az embereket kultúrájuk egyedi jellemvonásaira (nyelv, történelem, szellemiség, intézmények). Ezért a nemzetállamoknak kötelessége ezen sajátosságok megőrzése. Másrészt a nemzetközi koordináló intézmények növekvő száma – Európában még a bíróság is nemzetek feletti lesz – lehetővé teszi, hogy a nemzeti sajátosságok egymást ne veszélyeztessék. Egyedi dialektika érvényesül: minél inkább elkülönülnek és önállósodnak a nemzetek, szuverenitásuk annál inkább korlátozódik, annál erősebben függővé válnak egymástól. Egy olyan társadalomban, ahol minden közös konfliktust nemzetközi testület kezel, a soknemzetiségű államok viszonylag homogén etnikai összetételű részekre szakadnak. Ezzel egyidejűleg az alapvető emberi jogok egyetemlegessé válnak, tehát az etnikai hovatartozás kizárólagossága megszűnik. Számos etnikai csoport nem atomizálódik, hanem a társadalomba integrálódik. Mindez azonban nyilvánvalóan csupán egy megfigyelhető tendencia, nem pedig az összetűzések feltétlen kifutását jelenti.
A történelmi tendencia fényében azt várhatjuk, hogy a jelenlegi európai soknemzetiségű államok vagy meglehetősen radikális, nacionalista autonóm közösséggé alakulnak, vagy pedig további darabokra hullanak. Az előbbi fejlődés Nyugat-Európa sajátossága (Skócia, Wales, Katalónia, Baszkföld, flamand és vallon Belgium), míg az utóbbi Kelet-Európáé (Jugoszlávia, a Szovjetunió, Csehszlovákia). Bár néhány föderáció részben vagy egészében újraegyesülhet, ez már teljesen új módon következik be. A nemzetállamok megmaradó egyesülése szintén régiók szövetségévé alakul. A XIX. századi, Mazzinitől kölcsönzött „minden szerb egy államban" jelszó elavult lesz, jelentését elveszíti. Az élet szabad és sikeres egyéneket követel meg, a szabadság és a siker pedig a zárt nemzetállam közvetítése nélkül is elérhető.
Végül még egy történelmi következtetést vonhatunk le.
A kelet-európai társadalmak – s ennyiben különböznek a nyugat-európaiaktól – társadalmi, politikai és gazdasági fejlődésükben lemaradtak. Ők nem élték meg sem a liberális politikai stádiumot, sem pedig a múlt századi önálló nemzetállami létet. Gazdaságilag szintén fejletlenek voltak. Az utolérés érdekében különböző forradalmakkal és radikális reformokkal kísérleteztek. A forradalmak rendszerint különféle aránytalanságokat okoztak, amelyek reakcióként ellenforradalmakat váltottak ki. Az értelmes vitának alig van hatása. S századunk végére a kelet-európai társadalmak régi nemzetállamok és laissez faire liberalizmusok visszaállításával végezték. Ugyanebben az időben az európai közösség fejlettebb része az új nemzetállamok, a gazdasági és politikai integráció, és a posztjóléti állami fejlődés következő fázisába érkezett. A türelmetlen nacionalizmus, a populista demokrácia és a véres konfliktusok a jelenlegi alkalmazkodás megnyilvánulási formái, de egyáltalán nem hatékony eszközei az utolérésnek. A zavar meglehetősen általános. Ez egy további oka a bizonyosan elkerülhetetlen – mindamellett romboló – nacionalizmusnak.
(Fordította: Turján Beáta)
Jegyzetek
1 Miric idézi a pszichológus Miljeko Karant (véletlenül mindketten szerbek), aki a nacionalizmus szerint etnocentrikus, egoista, irracionális, primitív, csoportképző, merev, nyugtalanító, erőszakos és haladásellenes (Miric, 1990. 105.).
2 Ez előre jelezhető volt. Rot és Havelka (1973. 247-58.) felsőfokú oktatási intézményekben tanuló diákok körében végzett felmérése azt mutatja, hogy a városi népesség negatívan korrelál a nacionalizmussal és pozitívan az internacionalizmussal; szüleik alacsony végzettsége (elemi vagy annál kevesebb) pozitívan korrelál a nacionalizmussal és negatívan az interacionalizmussal, és éppen ellenkezőleg, ha a szülők egyetemet végeztek; a tekintélyelvűség a falvak és az elemi iskolát végzettek jellemvonása, és korrelál az etnocentrizmussal és más nemzetekkel való társadalmi távolságtartással.
3 1951 és 1984 között a kormányzati nemzetközi szervezetek száma 123-ról 365-re, a nem kormányzatiaké 832-ről 4615-re nőtt (Hobsbawm, 1990. 197.)
Irodalom
Armstrong, J. A.: Nations Before Nationalism. Chapel Hill, University of North Carolina Press, 1982.
Anderson, B.: Imagined Communities. London, Verso, 1983.
Brad J.: Ethnic Identitty and Rationality. Revija za sociologiju, 1993. 3-4., 151-156.
Dugandžija, N.: Jugoslavenstvo. Beograd, Mladost, 1985.
Hobsbawm, E. J.: Nations and Nationalism Since 1780. Cambridge, CUP, 1990.
Horvat, B.: Nationalism and Nationality. International Journal of Politics, 1972. tavasz, 19-46., átvéve: Gledišta, 1971. 5-6.
Horvat, B. : Welfare of the Common Man in Various Countries. World Development, 1974. 7. 29-39.
Ičević, D.: Jugoslavenstvo i jugoslavenska nacija. Beograd, Naučna knjiga, 1989. – ,
Mirić, J.: Iskušenja demokracije. Zagreb, Radnčike novine, 1990.
Rot, N. – Havelka, N.: Nacionalna vezanost i vrednosti kod srednjoškolske omladine. Beograd, IDN, 1973.
Summers, R. – Heston, A.: The Penn World Table. Quarterly Journal of Economics, 1991. 327-68.
Supek, R.: Društvene predrasude i nacionalizam. Zagreb, Globus, 1992.