I. A történeti kiindulópont – néhány összefüggés
Kelet-Európában egy korszak lezárult, de még nem dőlt el, milyen korszak következik. Már az átmeneti időszakban is látszik, hogy az alternatívák erősen behatároltak, de a helyzet mégsem alternatívák nélküli. A történeti nézőpont adhat csak kulcsot a mostani folyamatok megértéséhez, s erre igencsak szükség lenne, hiszen a kelet-európai intellektuális csoportok erkölcsi széthullása és mindenfajta eredeti szellemi reneszánsz hiánya fokozza azt a zűrzavart, ami egyébként minden korszakváltás szükségképpeni velejárója. Ráadásul a kelet-európai átalakulások erősen politikai természetéből fakad, hogy a folyamatokat irányító erők érdekei mindenütt a valóságos tendenciák elkendőzését inspirálják. Még a múlt „leleplezése" is e manipulatív törekvés szolgálatában áll; a történettudomány gyakorlatilag hallgat, vagy megint az apológia szánalmas szerepét játssza el, „fantáziával", „elmeéllel" pótolva a források elemzését. Az igazán „hatékony" eszméket a publicisztika, a tömegtájékoztatás termeli a maga „konspiratív" módján (szűk elitcsoportok, pressure groupok irányítása alatt).
A korszakváltás sajátossága a többdimenziós bizonytalanság … Ez a helyzet kedvez a mítoszteremtésnek, a már régóta „működésképtelen" régi mítoszok helyét – új formát öltve – mintha még régebbi mítoszok foglalnák el. Egyik napról a másikra szinte mindenütt újjáéled a kisnemzeti messianizmus, és sajátos módon lábra kapnak az ennek ellentmondó téveszmék, próféciák is, mint például az, mely szerint Kelet-Európa története véget ért, s megnyílt az út Európába, amelyet eddig úgymond a „kommunista" rendszerek barikádoztak el. Senkit nem érdekel, hogy a „kommunisták" (értsd bürokratikus elituralom) néhány évtizedes uralma előtt néhány évszázaddal már létezett Kelet-Európa mint történelmi régió, s ennek megvannak a kiiktathatatlan következményei. Mások, a „kommunista" rendszerek egykori ideológusai ma egyszerre a kapitalista triumfalizmus felkent papjaiként viselkednek. Úgy tűnik, Kelet-Európában minden megváltozott, hogy minden a régiben maradhasson …
Tudjuk, hogy a kelet-európai történelmi régió csak nagyon viszonylagos értelemben egység. A régió számos vonásának egyike, hogy itt a nagy átalakulások, forradalmak és ellenforradalmak, korszakváltások és rendszerváltások egy időben történnek, de a mögöttük lévő „tartalmak" már nincsenek egészen szinkronban, hiszen az egyaránt „kommunista" rendszernek nevezett Kádár-rendszer és Ceauşescu-rendszer között a különbségeket aligha kell külön hangsúlyozni.
Kelet-Európában a forradalmak sohasem győztek, jobbára megrekedtek a politikai síkon, de mindig értek el részsikereket. Csehországot kivéve még az 1918-as polgári jellegű forradalmak is elbuktak vagy torzók maradtak. Ott, ahol kombinálódtak a szocialista forradalmakkal, népmozgalmakkal (mint 1917-23 között a térség számos országában), Oroszországot kivéve csaknem mindenütt a nemzeti autarkia „abszolutizmusa" és egy konzervatív-kapitalista restauráció söpörte el őket, s állta el egyúttal az utat az európai civilizáció és kultúra vívmányai előtt is; a munkás- és parasztmozgalmak demokratikus törekvései pedig a tekintélyuralmi diktatúrák martalékává váltak. A Habsburg Birodalom felbomlása a kulturális-civilizációs hanyatlás korszakává vált. Ezek a nemzeti államok a „német élettérben" (vagy szövetségesként, vagy áldozatként, vagy mindkét minőségben) a II. világháborúban felőrlődtek, a régi, történelmi uralkodóosztályok letűntek a színről. A történet ismert.
A szovjet kísérlet, amely oly nagy reményekkel indult, s amely oly mélyen megérintette az egész nyugati világot, már a 20-as évek végén olyan fordulatra kényszerült, amely saját lényegét semmisítette meg: a sztálinista-bürokratikus tekintélyuralmi diktatúra szilárdult meg, amely a konzervatív ellenforradalmi tekintélyuralmi diktatúrával szemben a szocialista alternatíva győzelmének látszott.
A nemzeti jövedelem színvonalváltozásai 1937 és 1965 között |
|||
Ország, országcsoport |
Egy főre jutó átlagos nemzeti jövedelem 1960. évi dollárban |
||
|
1937 |
1960 |
1965 |
Közös Piac országai (Belgium, Luxemburg, Hollandia, Franciaország, Olaszország, NSZK) |
316 |
782 |
956 |
Más fejlett európai tőkés országok (Anglia, Ausztria, Dánia, Finnország, Írország, Norvégia, Svédország, Svájc) |
684 |
1050 |
1094 |
Fejletlen európai tőkés országok (Görögország, Portugália, Spanyolország) |
256 |
286 |
389 |
Európa tőkés országai összesen (1+2+3) |
542 |
784 |
940 |
Kelet-európai szocialista országok (Csehszlovákia, Lengyelország, Magyarország, Románia, Bulgária, Jugoszlávia) |
213 |
365 |
467 |
Ezek a kedvező gazdasági eredmények a 60-as évek második felében (mindenekelőtt a Szovjetunióban, Lengyelországban, Magyarországon és Csehszlovákiában) megerősítették a „piacszocializmus" híveinek pozícióit, akik a piacgazdaság kiépítése felé mozdultak, de annak politikai-hatalmi konzekvenciáit nem vonták le. 1968 nemcsak Nyugaton, hanem Keleten is fordulatot idézett elő. Miközben Magyarországon bevezették az új gazdasági mechanizmust, Csehszlovákiában éppen elbukott egy, a magyarénál demokratikusabbnak tűnő reformmozgalom. (Hiszen a magyar reformfolyamatot szinte kizárólag felülről indították el, s gyakorlatilag kizárták belőle éppen azokat a dolgozó milliókat, akiknek a sorsát kedvezőbb utakra próbálták irányítani. A demokratizálás liberalizálássá silányult.) A csehszlovákiai fordulat és általában a neosztálinista fordulat a Szovjetunióban kedvezőtlenül hatott a kelet-nyugati kapcsolatok egész rendszerére is (bár természetesen nem ez idézte elő a kedvezőtlen gazdaságpolitikai feltételrendszer kialakulását a 70-es évek elején).
(Inprecor)
Azok a modern gazdaságtörténeti és közgazdasági elemzések, amelyek mentesek a polgári liberális apológiától, a mostani fordulat egyik kulcsát a 70-es évek elejének nemzetközi „árforradalmában" találják meg. Ennek fényében nyilvánvalóvá válik, hogy a kelet-európai országok gazdasági fejlődésének drámai lelassulása, a pozitív trendek visszafordulása nem egyszerűen a központi bürokratikus tervezés nem hatékony működéséből fakadt. Azok, akik Magyarországon végül is a világpiac felé való nyitás mellett döntöttek, nem voltak teljesen tisztában e nyitás valóságos következményeivel. Még a reformok élén álló ún. reformközgazdászok sem tudták pontosan, hogy az alapjában elkerülhetetlen „nyitás" hogyan tartható ellenőrzés alatt. Mivel ezt nem tudták, az országot a válság elhárítására hivatkozva egy új típusú kényszerpályára állították: az ún. adósságcsapda fogságába kerültek. Sem a „reformországok", sem a hagyományos konzervatív rendszerek nem találták meg a megfelelő válaszokat. (Az NDK-ban elviselhetetlen volt a társadalmi-politikai atmoszféra, de volt lakás a fiatalok számára; Magyarországon nem volt elegendő lakás, de liberálisabb közhangulat uralkodott, az elhárításnak alig volt dolga, néhány tucat liberális és ellenzéki marxista értelmiségi zaklatásán kívül legfeljebb március 15én csináltak a maguk számára munkát.) E kudarcok alapvető oka az volt, hogy a vegyes gazdaság kialakítása, amely a piaci verseny és a különböző tulajdonformák egyfajta versenyét tételezte föl, tulajdonreform nélkül nem volt megvalósítható. A tulajdonreform azonban a hatalom kérdését érintette, ezért a bürokratikus-pártállami elitérdekeket sértette volna, hiszen a politikai hatalom új szervezeti formáját hordozta magában. A 70-es évek elején Kelet-Európában a „dogmatikusok" és „liberálisok" 60-as években kötött kompromiszszumát „újratárgyalták", s ez a konzervatív-dogmatikus csoport győzelmével végződött. Magyarországon és Jugoszláviában ez nem volt tartós állapot, de a hatalom fenntartása érdekében mindkét irányzat a pragmatikus-ökonomista megfontolást részesítette előnyben, amikor a kritikai marxizmus különböző irányzatait a legalitáson kívülre helyezték. (Érvényes maradt Lukács 68-as megjegyzése a „dogmatikusok és liberálisok titkos szövetségéről", és a tisztán gazdasági reform hiábavalóságáról). Ekkor fogalmazódott meg, éppen Bence György és Kis János akkoriban szamizdatban keringő írásában, hogy „még a piac legszélsőségesebb neoliberális apológiáiban sem homályosul el teljesen az a tény, hogy a reform nemcsak a különböző gazdálkodási rendszerek teljesítőképességének a kérdését veti föl, hanem a hatalom kérdését is". Azt is az ellenzéki marxizmus fogalmazza meg, hogy az igazi reform csak akkor bontakozhat ki, ha – érdemes újra idézni az előbbi szerzőket – „a munkásosztály részt kaphatna a gazdasági hatalomból", de „ez a gondolat csak olyanok fejében fordult meg, akik a reformokat nem a reformok kedvéért támogatták, hanem valamilyen távolabbi célra néztek."2 Nos, ilyen célok helyett a 70-es években kizárólag a hatalomkonzerválás logikája jutott érvényre. Mivel a marxizmus „reneszánsza": Lukács és tanítványai, a jugoszláv Praxis-kör, az NDK-ban Bahro, Lengyelországban Adam Schaff stb. stb. nem szolgálták a hatalomfenntartás logikáját, marginalizálódásra ítéltettek. A prágai 68-as kísérlet következményei pedig arra intették a hatalmon lévőket, hogy a nemzetközi tőke közelebbi szövetséges számukra, mint a szocializmus alapértékeit és céljait komolyan vevő baloldali radikalizmus.
A gazdasági liberalizálás és a tekintélyi elituralom kombinációja nem leheteti tartós, mert a félreismert világgazdasági törvényszerűségek fokozatosan aláásták a kompromisszum tartósságát, s az életszínvonal érzékelhető csökkenése a 80-as években azután általános politikai válságba torkollt. Ezt előkészítette egy másik rendkívüli fontosságú tény, a Szovjetunió gazdasági növekedésének lelassulása a 70-es években. Ez a fejlemény a KGST-n belüli kereskedelem megroggyanását is előidézte, s a belső strukturális fogyatékosságokat, a régi autarkiás beidegződéseket és mechanizmusokat tovább konzerválta.
Az egyes szocialista országok gazdasági növekedésének alakulása 1950-1986 (%) |
||||
Ország |
1950-60 |
1960-70 |
1970-80 |
1980-86 |
Szovjetunió |
8,4 |
7,1 |
5,1 |
3,7 |
Lengyelország |
7,6 |
6,1 |
5,7 |
*-0,9 |
NDK |
10,0 |
4,3 |
4,8 |
4,4 |
Románia |
10,3 |
8,4 |
9,3 |
5,0 |
Csehszlovákia |
7,5 |
4,4 |
4,6 |
2,0 |
Magyarország |
5,0 |
4,8 |
4,8 |
2,1 |
Bulgária |
10,9 |
7,7 |
7,0 |
4,0 |
*1980-85 |
A KGST-országok a kibontakozó válság hatására fokozatosan szembefordultak egymással, a szervezet működésképtelenné vált, a világgazdasági kihívásra nem tudott válaszolni. Az NDK-t még csak fenntartotta a belnémet kereskedelem, de Lengyelország, Magyarország, részben Csehszlovákia, Jugoszlávia, Románia az adósságcsapdából nem tudott menekülni, és végleg a hanyatlás útjára léptek, s az sem vigasztalhatta őket, hogy a világ sok más országa is a Nemzetközi Valuta Alap járszalagjára került. (L. erről Szegő Andrea tanulmányát az Eszmélet 1-es számában.)
A fejlett tőkés országok a 70-es évek első felében az ismert „árforradalom" útján újraosztották a világpiacon a nemzeti jövedelmeket, természetesen a maguk javára. E folyamat részeként a kelet-európai (és latin-amerikai stb.) országok a mezőgazdasági piacon leküzdhetetlen gátakba ütköztek. Nem volt elég az „államszocialista" tervgazdaság bürokratikus-pazarló szisztémája, még a világpiaci árak átrendeződése is súlyosbította a helyzetet, ráadásul továbbra is „működtek" a fejlett tőkés országok által diktált igazságtalan megkülönböztetések, mint a különböző védővámok, előírások, dömpingvád stb. A szabad verseny csak ott létezik, ahol az a fejlett kapitalista országok számára kedvező, a valóságban a világkereskedelem 3/4-e nem ún. szabad versenyes kereskedelem útján bonyolódik. Ehhez kínál igazán jó illusztrációt a mezőgazdasági árak alakulása.4
A fejlett országok tehát saját kríziseiket elkerülendő a világ más régióiba igyekeztek áttolni a gondokat. A mai feltételek közötti a nemzeti autarkia eleve zsákutca, ami azt jelenti, hogy a kelet-európai országok a válságot nem kerülhették el, függetlenül a „rendszerváltások" végbemenetelétől. A belső gazdasági kifulladás és a világpiaci kényszerek együttesen idézték elő az összeomlásokat.
Kelet-Európa sorsa tehát elválaszthatatlan a világgazdaság egészétől. De a mostani „Fel Európába!"-eufória ellenére is a két világháború közötti korszak és a sztálinista hagyomány jól ismert nemzeti izolációs tendenciái, a nemzeti autarkia végzetes alternatívája rajzolódnak ki. Az egymás között kialakult, majd lerombolt gazdasági-piaci kapcsolatok helyére – több ok miatt is – nem áll be Nyugat-Európa vagy Amerika. A nemzetközi tőkés pénzcsoportok az elzárkózásból úgy kívánják „kilendíteni" Kelet-Európát mint Latin-Amerikát. Ez az ismerős recept nemhogy nem Európába vezeti a térséget, hanem az történik, hogy az adósságcsapdán keresztül meghaladhatatlan állapottá válik az örökös tőkehiány, hiszen valójában nem is annyira tőkebehozatalról mint inkább tőkekivitelről van szó.
A nemzetközi „tőkebehatolás" számára Kelet-Európa már régi vadászterületnek számít („csak" a fasizmus szovjet legyőzése szakította ki ezt a „vadászterületet"), amely tömeges olcsó munkaerejével, „ócskapiac" képességével a nyugat-európai, kelet-ázsiai és amerikai „centrum" számára kedvező régiónak látszik. A kísérlet persze nem kockázatmentes . . . ezért a baloldal általános marginalizálásának lehetőségeit keresik.
Mindennek fényében persze paradoxnak tűnnek azok az illúziók, amelyek a fejlett kapitalista országok „segítségnyújtásával" kapcsolatban kialakultak, s amely illúziók elválaszthatatlanok az „állampárti" elit hatalomfenntartó érdekeitől. (Ebből a szempontból jellemző példaként utalhatunk az utazások erős korlátozására, ami egyfajta mítoszt font a nyugati életmód és életminőség köré. A kelet-európai bürokráciák saját privilégiumaik középpontjába éppen a nyugati „presztízsfogyasztást" emelték, miközben a néptömegek számára ez az út persze nem volt követhető, hiszen a nyugati falak megnyitása nem jelenti automatikusan, hogy a jóléti minták tömegesen elérhetővé válnak; Jugoszlávia utazási szabadsága és általában Latin-Amerika polgári rendszereinek nyomorúsága nem kecsegtethet sok reménnyel, de ez a tény nem változtat azon, hogy a nyugat-európai-amerikai mítosz lett az 1989-90-es kelet-európai fordulat ideológiai legitimációjának fontos komponense. Pedig Lengyelország példája már cáfolni látszott ezeket az illúziókat, hiszen az „állampárt" „leváltása" és a Szolidaritás hatalomba kerülése, vagyis maga a „rendszerváltás" bizonyítja legjobban a mítosz mítoszjellegét; a Szolidaritás kormánya, amely 9 millió ember aktív támogatását élvezte, átvette az „állampárt" szerepét. Az egykori „munkásellenzéki" szervezetből hatalom lett, a „forradalmárok" elfoglalták a kommunistáktól átvett zsíros állások egy részét, s jobban teljesítik nemzetközi pénzügyi „feladataikat", az IMF diktátumainak menedzselését, mint a LEMP tette azt korábban. De a dolgozó milliók sorsa nem kevésbé reménytelen.)
A közép-kelet-európai fordulat másik feltételét a Szovjetunióban végbemenő változásokban kell keresni, amely változások még lényegesebbek, mint a világpiaci „törvényszerűsének" nyomása volt. A konzervatív bürokratikus rendszerek megújulásra való képtelenségét azok is kezdték felismerni, akik korábban ezt eretnek feltételezésnek tartották.
Az 1985-ös gorbacsovi fordulat felgyorsította a kelet-európai folyamatokat, a világpiaci nyitást, a hatalmi őrségváltást, a régi politikai bürokrácia és az új közgazdasági-technokrata menedzserrétegek hatalmi harcát. Mindez igen jól kivehető formában végbement Magyarországon, Csehszlovákiában, Lengyelországban. Jugoszláviában a probléma bizonyos értelemben más volt, a soknemzetiségű ország eltérő sajátosságokkal rendelkezett. (Az NDK-ban és Romániában mindez leplezettebben, más formákban, de hasonlóképpen lezajlott.)
(International Viewpoint)
II. A „peresztrojka" hatása
Ugyanakkor a peresztrojka csak keveseket lelkesített igazán Kelet-Európában, mert nehézségei és öröklött problémái túlságosan is jól ismertek voltak ahhoz, hogy követésre vonzott volna. Persze a Gorbacsov iránti szimpátia egyértelmű volt, hiszen a Szovjetunió 1985-től úgyszólván levette kezét Kelet-Európáról, ettől fogva minden ország szabadon kísérletezhetett. A szovjetek nem akarták elkövetni az 1948-49-es és későbbi „hibákat", amikor maguk állták útját a kiszámíthatatlan kelet-európai folyamatoknak. Bizonyossá vált, hogy az ún. államszocialista rendszerek nem reformálhatók, miként a peresztrojka is abból az előfeltevésből indult ki, hogy a 30-as években kiépült társadalmi és gazdasági szerkezetet le kell rombolni, s új társadalomszerveződés alapjait kell megteremteni. Miközben az „állampártok" mindenütt felbomlottak, világossá vált, hogy a Szovjetunióban is többpártrendszer jön létre, egyfajta parlamentarizmus, amelyről még nem dőlt el, hogy a tömegdemokrácia parlamentjéhez vagy pedig parlamentáris-bürokratikus diktatúrához vezet-e, egy olyan elituralomhoz, amely a piacgazdaságra való áttérés és a nemzeti értékek megmentése jelszavával a termelő osztályok tulajdontól való megfosztásának alkotmányos szentesítéséhez vezet. S bár a végleges válasz még nem született meg, mégis azt hiszem, egy nyugat-európai típusú fejlődés lehetősége a Szovjetunióban joggal kizárható (legfeljebb a függetlenedő balti köztársaságok tehetnek-tesznek majd komolyabb lépéseket egy ilyen fejlődés irányába).
Mára a Szovjetunióban a 30-as években meggyökeresedett gazdasági és hatalomgyakorlási szisztémát életre hívó történelmi okok megszűntek létezni. A korábbi rendszert igazoló hivatalos ideológia is megszűnt hatékony szellemi erőként létezni, elveszítette legitimációs erejét. Olyan „vákuum" jött létre, amelyben a legkülönbözőbb szerveződések, eszmék, alternatív mozgalmak törtek felszínre, és egymással versengve próbálják kitölteni a „teret". Ezek a társadalmi mozgások, mozgalmak pontosan őrzik azokat a jegyeket is, amelyek a nagyszámú és igen eltérő történelmi kultúrák egymásmellettiségének és egymásra rétegezettségének (és ma már nyílt összeütközésüknek) a lényegéből erednek. Egyidejűleg kerültek felszínre az évszázados múlt és a XXI. század önszerveződő közösségeinek csírái; a hagyományos áruhiány és az űrtechnika vívmányai stb. A bürokratizálódott szovjet forma mögül előtörnek a valóságos – sokáig lefojtott – történelmi tendenciák, a maguk eredeti színeiben. S mindez egy olyan időszakban megy végbe, amikor a sajátos önvizsgálódó izolacionizmus, befelé fordulás keretei között nyitás történik éppen a Nyugat, mindenekelőtt Amerika felé. Az amerikai civilizáció felszínes behatolása tovább bonyolítja azoknak az ellentmondásoknak a körét, amelyek ma napvilágra kerülnek. Vannak áramlatok, amelyeket ez megtermékenyít, vannak áramlatok, (mindenekelőtt a tradicionalista-konzervatív irányzatok), amelyeknek az agresszivitását növeli, ellenállásuk erejét fokozza. A nemzeti formák mostanában bomlanak ki a maguk teljességében, bár nem a gazdasági szükségletek és „ésszerűség" mentén. Azokban a történelmi régiókban, ahol a polgári kultúra és civilizáció mélyebb gyökereket eresztett, ott a nemzeti szeparatizmus kevésbé agresszív formáival találkozunk, jóllehet az új nemzeti mozgalmak mindenütt erős nacionalizmussal és vallási reneszánsszal kapcsolódnak össze. (A kibontakozó nemzeti-vallási mozgalmak mögött mindig jól vagy kevésbé jól kitapintható bürokratikus csoportérdekek is meghúzódnak. Másfelől a Szovjetunió népei spontánul lázadnak a sztálini eredetű tekintélyuralmi formák, a bürokratikus diktatúra ellen, amely mindenütt „orosz formában" jelentkezik, abban az értelemben is, hogy az össz-szövetségi bürokrácia és a köztársaságok nagy városainak bürokráciája mindenütt jórészt vagy túlnyomóan orosz nemzetiségű. Ezzel az antibürokratikus lázadás orosz- és szovjetellenes tendenciái úgyszólván érthetők.) Az igazi problémát az okozza, hogy a lázadás, amely szinte mindenütt, még tulajdonképpen magában Oroszországban is sajátos nemzeti szeparatista jelleget öltött, két irányban is torz pályára került. A kizárólagos nemzeti karakter szinte mindenütt a „Központ", azaz az oroszok (a centrumban pedig az idegenek) ellen fordul, másfelől a szomszédos népek vagy a legközelebbi nemzetiségek, nemzeti kisebbségek ellen. Egyszerre van itt jelen a modern antibürokratikus mozgalom és a múlt, néhol, mint Azerbajdzsánban, a „középkor" máig élő szellemi-vallási kultúrájának szinte minden formája. Történelmileg letűntnek hitt gyűlölködési formák törnek felszínre.
Ezek mögött a konfliktusok mögött mindig konkrét bürokratikus-hatalom önfenntartó érdekcsoportok „szervező munkája" is megfigyelhető, akik e konfliktusok igazi haszonélvezői. Miután a nemzeti bürokráciák – részben a helyi orosz bürokráciával is konkurálva – keresik a „túlélés" lehetőségeit, nyilvánvalóan éppen a „nemzeti" mozgalmak gerjesztésével igyekeznek ijesztgetni az orosz központot és saját helyi-köztársasági pozícióikat ily módon megőrizni. Az orosz bürokráciához hasonlóan a nemzeti-nemzetiségi bürokráciák sem tudtak időben reagálni a szovjet gazdaság gyengeségeire, nem szólva most a világgazdasági kihívásokról, amelyek jelentőségét talán most sem értik. Számukra a túlélés nem gazdasági, hanem pusztán politikai-egzisztenciális kérdés. (S ezt most a Központ hű képviselőjéből nemzetivé való átvedlés ígéri, ami egyébként nem speciálisan orosz, hanem általános kelet-európai jelenség.) A lefojtott nemzeti-nemzetiségi konfliktusok mentén tehát nem látszik valóban demokratikus kibontakozás sehol a Szovjetunió egész területén. Itt nem a romantikus mítoszok felbukkanása és a konzervatív ideológiai beállítódás az igazi probléma, hanem az, hogy a „szovjetizálás", a „szocializmus" nemzeti kultúrákba való felületi behatolása nemigen termelte ki a demokratikus kibontakozás objektív alapjait. Mindez nem jelenti azt, hogy semmiféle demokratikus potenciál nem rejtezik e nemzeti mozgalmakban. A régi bürokratikus apparátus megroggyanása segítheti a modernizációs folyamatot egy többszektorú vegyes gazdaság irányába, amelyben megkezdődhet az állami tulajdon társadalmasítása egyes térségekben, s megvalósulhat egyes vállalati közösségek közvetlen kapcsolatfelvétele más országok hasonló gazdasági egységeivel stb. Egy bizonyos, semmi nem maradhat a régiben.
A Szovjetunió számos területén, a leglátványosabban egyelőre a bányászsztrájkok körzetében lehet látni, hogy a peresztrojka a hagyományos, sztálini eredetű struktúrákat nemcsak a szétforgácsolódás irányába bomlasztja, hanem szociális mozgalmakat is megindít azokon a helyeken, ahol a bürokrácia végképp nem képes a munkát, a termékszállítást stb. megszervezni, megoldani. A sztrájkmozgalmak méretei arra utalnak, hogy a szovjet, mindenekelőtt az oroszországi munkásság a maga mozgalmát még csak ezután mélyíti el. Bár Kelet-Európa nagy mozgalmai, beleértve magukat az oroszokat is, mindenütt a nemzeti jelleg jegyében bontakoznak ki (s ez arról tanúskodik, hogy e mozgalmak mindenütt értelmiségi vezetés alatt állnak), Szovjet-Oroszországban a történelmi előfeltételek következtében e mozgalmak szociális, antibürokratikus jellegének erősödése is várható.
Ugyanakkor a párt vezetésének egyetlen csoportja, egyetlen irányzata sem képes a hatalom olyan átszervezésére, amely a dolgozói és lakóterületi demokratizálás közvetlen formáit erősítené. Ehhez a bürokratikus struktúrákkal és a speciális elitérdekekkel szemben kellene radikálisan fellépni. Ahogy demokratikus kapitalizmus demokratikus nemzeti burzsoázia nélkül sehol a világon nem képzelhetőéi, úgy demokratikus szocializmus sem képzelhető el a tőkés és bürokratikus struktúrák együttes leépítése nélkül.
Míg az önkormányzati formák, a civil társadalom kiépülésének folyamata a demokrácia kibontakozásának igazi feltétele és forrása, Kelet-Európában megvan a veszélye annak, hogy a többpártrendszeres parlamentarizmus inkább a zűrzavart fogja fokozni, szemben a korábbi „pártállamilag" megszervezett anarchiával. A Szovjetunióban is óriási a harc a tulajdonreform körül, mert a, tulajdonszerzés a „túlélés" egyik legfontosabb lehetőségét kínálja. A régi-új elitek-a tömegek számára láthatatlan – harca az állami tulajdon felosztása körül mindinkább éleződni fog, az új elitek, akárcsak Magyarországon, megpróbálnak felszívódni a menedzser és pénzbürokrácia népesedő táborába. A hagyományos államhatalmi-miniszteriális bürokrácia „lecserélésének" folyamata egy hosszan tartó folyamat keretein belül képzelhető el, radikális „leépítése" viszont csak akkor lehetséges, ha a „gorbacsovi reformok" képviselői felismerik: nincs más esélye egy szocialista irányú kibontakozásnak, mint hogy ők maguk mernek a munkásság elégedetlenségi megmozdulásainak, sztrájkmozgalmainak élére állni. Nincs más esélyük arra, hogy a peresztrojkát sikerre vigyék. Ma még a lázadozó szovjet munkásság – minden nélkülözés ellenére – nem fordult a peresztrojka ellen, bár Gorbacsov tekintélye csökkenni látszik. A nép nem akar visszatérni a régi tekintélyuralmi rendszerhez, a bürokratikus önkény uralmához. Saját tapasztalatain keresztül tudja, hogy az oroszországi bürokrácia gyökerei, hagyománya, mélységes konzervativizmusa és kíméletlensége, kitartása és cinizmusa messze túltesz minden képzeleten. Az oroszországi bürokrácia erősebben ellenáll a változásnak, mint pl. a magyar, s már csak óriási létszáma (kb. 20 millió) miatt sem söpörhető ki egyszerre, egyetlen forradalmi aktussal. De bármilyen paradoxnak tűnjék, éppen az előző 70 év negatív tapasztalatai teremtették meg az alapját annak, hogy hosszabb távon demokratikus megoldás szülessék (persze nem a tőke logikájának megfelelő „demokrácia", hanem a termelés demokratizálása, a termelői és lakossági önszerveződések megszületése értelmében). A bürokratikus akadályok persze nyilvánvalóak, de gondoljunk arra, hogy a Szovjetunióban vagy utódállamaiban az állami tulajdon társadalmasítását még nem akadályozza meg a magántulajdon jelentősebb uralma. A tőke nem tudta „megmenteni" Oroszországot az utóbbi néhány évszázadban, nem valószínű, hogy éppen a következő egy-két évtizedben ez bekövetkeznék.
Amennyiben a tertium datur, a harmadik lehetőség nem bontakozik ki, akkor az „államszocializmus" és „piacszocializmus" terméketlen konfliktusát akár egy szélsőjobboldali (iszlám vagy feketeszázas) mozgalom is félresöpörheti…
(Inprecor)
III. A kelet-európai átalakulás néhány sajátossága
Kelet-Európa csaknem minden országában fennáll ez a kedvezőtlen alternatíva. A gyors jobbratolódás, amely a parazita rétegek, az uralkodó elit és a bürokrácia egy részében a hatalomátmentő reflexeket hozta mozgásba, egyúttal erősítette is az elégedetlenségi mozgalmak hagyományos kelet-európai formáit. A tömegek gazdasági helyzetük egyre jelentősebb rosszabbodása miatt (infláció; munkanélküliség; az, hogy számos réteget egyenesen a mindennapi életben maradás szükségletei kötnek le; másfelől a gazdagodás és presztízsfogyasztás hivalkodó megnyilvánulásai, újgazdagrétegek megjelenése stb.) és a „kommunista", azaz bürokratikus hatalomtól való elidegenedettségük miatt különben is fogékonyak e „tradicionális" ellenállási formák iránt. A kisnemzeti nacionalizmusok feléledése, a kisnemzeti messianizmus mindenütt a hivatalos politika rangjára emelkedik, a tömegeket különösen is mobilizálja az intranzigens antikommunista propaganda a hatalom megragadására készülő új-régi elitek részéről (ami természetesen együtt jár az antiszemitizmus é,s általában minden kisebbségekkel szembeni intolerancia növekedésével is). Az átalakulás sajátossága, hogy a nemzeti, általános demokratikus követelések sehol sem párosulnak olyan szociális követelésekkel, amelyek egy új szisztéma kialakulásának lehetőségeit tartalmaznák. Amennyiben ilyen jelenségek felszínre kerülnek, azok antikommunista, sőt, antiszocialista burokban jelentkeznek. Az ilyen típusú antikommunista „kommunizmus" mindenekelőtt önvédelmi formákban jön elő, mint pl. Magyarországon a munkástanácsok és hasonló szerveződések a munkanélküliség és a tulajdontól való megfosztás hatására. E szerveződések is tradicionális előzményekre mennek vissza (1918-1919,1945-48,1956).
Az egypártrendszertől a többpártrendszerre való átmenet nyilvánvaló nehézségét a demokratikus hagyományok hiányán túl az okozza, hogy gazdaságilag nemhogy felemelkedést nem tud hozni, hanem éppen a világpiacba való betagozódás előfeltételei válnak számos további zavar forrásává, mint pl. a hagyományos munkásság szétzúzása á struktúraváltás jegyében. (Magyarország, Lengyelország, Jugoszlávia.) Tőke nincs a folyamat előkészítésére, ezért egyszerűen százezreket kergetnek ki az utcára. Az új rendszer ezzel beépítette önmaga alá az első időzített bombát. A szociális konfliktusok „kezelésének" egyetlen módja – úgy tűnik mindenütt – a már említett „nemzeti messianizmus", amely viszont az új rendszerek számára a második időzített bombát jelenti, amennyiben destabilizáló erőként gátolja a gazdasági kibontakozást. A magyar kisebbségekkel szemben meglévő hagyományos ellenérzések kirobbanása is ilyen, s minél keletebbre megyünk, annál erőszakosabb formákban jelentkeznek ezek a konfliktusok (amelyek persze nem „vannak", hanem jelentős mértékben gerjesztik őket): a bolgár-török, albán-szerb stb. szembenállások. Jugoszláviában, ahol a különböző köztársaságok közötti gazdasági színvonalkülönbség mindig is nacionalista villongások talajául szolgált, most az is kiderült, hogy a kelet-európai „államszocialista" berendezkedések sorsától a jugoszláv önigazgatás sorsa sem tér el. Mivel a helyi menedzserbürokrácia mindenütt kisajátította az „önigazgatói" csoporttulajdont, így ha formailag másként is, de a tulajdon és hatalom újfelosztásának jellegzetes konfliktusai hasonlóképpen mentek végbe (és fognak még végbemenni), mint például Magyarországon.
A hatalomváltás „alulról" szemlélve kezdetben „megváltás"-jellegű volt, vagyis Moszkvától Prágáig, Prágától Berlinig, Berlintől Budapestig mindenkit lenyűgözött a problémák kimondhatóságának szabadsága. Csak a választási kampányok során derül ki mindenütt, hogy a „szabadság" megáll a „kimondhatóság" fokán, a hatalom pedig új értelmiségi és bürokrata elitcsoportok kezébe megy át. A régi pártbürokráciák helyét mindenütt elfoglalta az állami és pénzbürokrácia. A kiábrándulás felgyorsulása érthető: a többpártrendszer abból az „egypártból" bomlott ki, amely mindenütt magában foglalta a társadalom politikailag leginkább fogékony csoportjait, A kis ellenzéki csoportocskák, amelyek korábban többnyire maguk is a „kommunista" pártból szakadtak ki, most a polgári demokrácia neofita harcosainak buzgalmával készítik elő saját, végre kiharcolt hatalmukat, hogy „szolgálhassák" a népet. A kelet-európai átalakulások mindennél világosabban mutatják, hogy a megelőző rendszerek „kommunista", „szocialista" jellege mennyire fiktív és felszínes volt.
Ennek strukturális megnyilvánulása, hogy a régi, konzervatív bürokrácia jó része – megtéve a maga „antikommunista" fordulatát – minden további nélkül átállt, a többpártrendszer „szerves" támaszának nyilvánította magát.
A „kommunizmus" a térség legtöbb országában néhány hét alatt „felszívódott", hogy – mint említettük – az új formában a legkisemmizettebbek megkezdhessék a visszatérést elveszett „illúzióikhoz", mint amilyen a társadalmi biztonság, a teljes foglalkoztatottság, a munkahelyétől mint „sajátjától" való megfosztás megtagadása (azaz önvédelmi szervezeteinek, a munkástanácsoknak a létrehozása) stb. Mindez az NDK4ÓI Magyarországig, Jugoszláviától a Szovjetunióig megfigyelhető folyamat. Az eltérő nemzeti formák ellenére hasonló szociális tartalom tör felszínre.
Az alapkérdés mindenütt hatalom és tulajdon kérdése. A termelő osztályok hatalomból való kiszorulása éppen a többpártrendszeres választások miatt nem okoz komoly megrázkódtatást, hiszen a korábbi elituralom – legalábbis az utolsó két évtizedben – sehol Kelet-Európában, nem tudott „emberbarát" arculatot felölteni. Á tulajdon más kérdés – a tulajdon kérdése mindenütt a megélhetés szükségleteivel kapcsolódik össze. A „szocialista" múltból egyet mindenki megtanult: a társadalmi egyenlőség visszavonhatatlan értékké vált a nép tudatában, s arra a lakosság jó része emlékszik Magyarországon és Bulgáriában, Jugoszláviában és Romániában, hogy a „kommunista" rendszer milliók számára anyagi és kulturális felemelkedést jelentett, annak ellenére, hogy az utolsó 15 évben a hanyatlás jelei mindenütt egyértelműek. (S annak ellenére, hogy bürokratikus valósága sokak számára – különböző mértékű – szenvedések forrásául is szolgált.)
A kollektív amnézia rövid ideig tart csak, s ezzel az új rendszereknek számolniuk kell Kelet-Európában, mielőtt a tulajdon kérdését „végleg" megoldani próbálják. Az új elitek mohósága azonban a nyugat-európai modell követésének ideológiájával a munkanélküliség, az infláció, az adósságválság, a nacionalizmus, a tömeges elnyomorodás alternatívája irányába taszítja a fejlődést Lengyelországban és Magyarországon, de félő, hogy Jugoszlávia és a Szovjetunió hagyományos szerkezeteinek felbomlása is ilyen megoldást involvál.
(Inprecor)
Hogy ma mit lehet kezdeni a szocializmussal és a marxizmussal mint gyakorlati mozgalommal, azt nehéz megmondani, mert ez a mozgalom mint szellemi irányzat is marginalizálódott egész Kelet-Európában, de ez a marginalizálódás nem most következett be; a marxizmus legutóbbi súlyos veresége a 70-es évek „neosztálinista" reakciójában keresendő, amikor a baloldali kritikai fellendülést feláldozták a liberális ökonomizmus oltárán, s a marxizmust mindenütt kis kutatóintézetek, baráti társaságok ügyévé fokozták le. Napjainkra a 70-es évek marxistái jórészt „megtértek" a liberalizmus lágy ölére, mert ellene folytatott harcukat nem kísérte siker, sőt, az ellenzéki harc hiábavalósága láttán a liberalizmus hajóján vitorláznak be a hatalomba. Mégis – az alábbi szövegükben leírt feltételek gyökeres megváltozása után is-bizonyos értelemben éppen Bence György és Kis János 70-es évekbeli kritikai állásfoglalása tűnik ma is aktuálisnak (amelyben mellesleg jelzik a neosztalinizmusból a „demokratikus sztálinizmusba" való mai átmenet valóságos történelmi „mélységét" is):
„Az következik-e ebből, hogy a marxizmusnak semmi esélye sincs rá, hogy visszanyerje társadalmi jelentőségét? Valóban, mai ismereteink – elméleti eszközeink és tapasztalati információink – alapján illuzórikusnak tűnik föl arra várni, hogy az alávetett osztály egy jelentős része – valamely számottevő funkcionális csoport – a marxista elmélet társadalmi szubjektumává válik. De az is valószínűnek látszik, hogy az ellenzéki marxizmus folyamatossága nem fog megszakadni. Még ha a rendszer képessé vált is arra, hogy levezesse-vagy legalábbis lokalizálja – az olykor robbanásig fokozódott társadalmi feszültségeket, maradnak kis marginális csoportok, amelyek nem integrálódnak a társadalom normális működésébe. Főként a fiatalság körében termelődnek újra ezek a csoportok. Számukra a nem marxista ideológiák csupán két lehetőséget kínálnak: tudatosan vállalni a marginalitást, ami általában együtt jár a konzervativizmus sőt, olykor a nyílt reakciósság elfogadásával, mint az új szlavofilizmusban, vagy visszatérni a rendszer által kínált szerepek valamelyikéhez, a sajátos kelet-európai liberalizmus programjának megfelelően." [Azóta a helyzet annyiban módosult, hogy az első lehetőség sem marginalizálódást, hanem a hatalomba való betagozódást kínál – K. T.]
„A kikristályosodott ideológiák között egyedül a marxizmus magatartásában nem kerül szembe a radikális társadálomkritika a társadalmi átalakulásban való aktív részvétellel, s nem azonosul az átalakulásban való részvétel a posztsztálinista korszakra jellemző alkudozással.
Jegyzetek
1 L. Berend T. I.-Ránki Gy.: Gazdasági növekedés és struktúraváltozások a kelet-európai szocialista országokban a második világháború után. In.: Uők: Gazdaság és társadalom. Magvető. Bp. 1974. p. 475.)
Berend T. Iván és Ránki György így összegezte a fejlődési periódus főbb sajátosságait:
„Az agrártermelés növekedésének szerény mértéke, lassú üteme ugyanakkor azonban jelentős belső átalakulásokat takar. Egyáltalán nem arról volt ugyanis szó, hogy az agrártermelés változatlansága okozta volna a lassúságot.
A változások legfőbb tényezője az agrárnépesség tömeges elvándorlása volt faluról. Az iparba és az építkezésekbe áramló munkástömegek a mezőgazdasági népesség arányát jelentősen csökkentették. Az agrárnépesség arányának korábbi stabilitása megtört. 1950 és 1965 között az agrárlakosság Csehszlovákiában nem kevesebb, mint 44%-kal, Bulgáriában 43%-kal, Magyarországon 37%-kal, Romániában 22%-kal, Lengyelországban pedig 77%-kal csökkent.
A mezőgazdaságban tehát éppen fordított helyzet alakul ki az iparhoz képest. A termelés növekedése nem új munkaerő bevonása révén következett be, hanem a – kétségtelenül szerény – termelésemelkedés az agrárlakosság hatalmas tömegeinek egyidejű felszabadítása ellenére ment végbe. A mezőgazdaságban tehát a növekedés kizárólagos forrása a termelékenység – a termelésnövekedésnél jóval gyorsabb – emelkedése volt. Jól tükrözi ezt az egy mezőgazdasági keresőre eső termelési érték úgyszólván ugrásszerű emelkedése…
A fenti adatok áltál tükrözött előrehaladásban vitathatatlanul közrejátszik, hogy a vizsgált országokban történelmileg és a kiindulási időszakban is jellemző volt a mezőgazdasági munkaerő részleges kihasználatlansága. Az elvándorlás nyomán az egy keresőre jutó termelés emelkedése ebből következően a valóságosnál is nagyobb fejlődést mutat. A növekedés legfőbb tényezője mégis a gépesítés jelentős előrehaladása, a hozamok nagymérvű növelése és az intenzitásnak a termelés szerkezeti változásaiban is kifejezésre jutó fejlődése volt.
A mezőgazdaság gyors gépesítése elsősorban az elvándorolt munkaerő pótlása és a művelési technika fejlesztése céljából volt elengedhetetlen, s részben együtt járt az egyéni parasztgazdaságra alapozott mezőgazdaság nagyüzemi átszervezésével is… (p. 459.)
2 Bence Gy.-Kis J.: A szovjet típusú társadalom marxista szemmel. (Párizs, Magyar Füzetek, 5.1983. p. 62.)
3 Gazdaságpolitika és gazdaságfejlődés. Bp., OT. 1988. szept. Dok. p. 47. (Lóránt Károly munkacsoportja)
4 Az idézett tervhivatali beszámoló így értékelte a fejleményeket: „Az alacsony árak igen érzékenyen érintik az élelmiszerexportáló országokat. Emiatt a 12 fő élelmiszerexportáló ország 1986-ban tanácskozást tartott, amelyen megállapították, hogy a világ mezőgazdasági kereskedelmében tűrhetetlen helyzet alakult ki. Ausztrália szakértői kimutatták, hogy az agrártermékek árszintje 16%-kal alacsonyabb, mint „normál" körülmények között, vagyis az exportszubvenciós verseny nélkül lennie kellene. A búzaárak a második világháború után 1985-ben voltak a legalacsonyabbak. Ennek oka az, hogy az EGK és az USA olyan támogatási politikát folytat, amely nyomán rendkívül nagy készletek halmozódnak fel, ezeket pedig szubvencióval dobják a piacra. Hasonló a helyzet a marhahús esetében is. A hetvenes évek elejéig a Közös Piac még nettó importőr volt, az elmúlt években azonban a világ legnagyobb exportőre lett, annak ellenére, hogy rendkívül drágán és hatalmas szubvencióval termel. Az intervenciós készletek ma már 800 ezer tonnára rúgnak, ennek pedig nagyok a raktározási költségei. A torz viszonyok között csak azok az országok tudnak piacon maradni, amelyek a szubvenciós versenyt állni tudják. Erre pedig egyedül az USA és az EGK képes, de költségvetési forrásaik nekik is végesek. A jelenlegi lehetetlen helyzet javítása tehát mindenkinek érdeke lenne. Abban azonban hiábavaló reménykedni, hogy a mezőgazdaságban valamikor is szabadkereskedelem lesz megvalósítható." (Uo. p. 46.)
5 Bence György-Kis János: A szovjet típusú társadalom marxista szemmel. (Párizs, Magyar Füzetek 5.1983. pp. 56-57.)