A kelet-európai piacgazdasági átmenet kezdete óta, sőt már azt megelőzően is Nyugat-Európa tanúja volt a mindenféle formában megnyilvánuló fajgyűlölet rendkívüli mértékű megerősödésének. E jelenséget, amely megelőzte a rasszizmus egyidejű erősödését olyan országokban, mint Kelet-Németország és Magyarország, valamint az etnikai és nemzeti konfliktusok kialakulását és fokozódását különösen a Balkánon és a volt Szovjetunió területén, nyugati marxisták már sokszor megvitatták – korántsem mindig használható eredményekkel.
A témára az Egyesült Államok-béli marxisták is visszatértek, miután újból bizonyítást nyert az a tény, hogy a feketék diszkriminációja és elnyomása ismét erősödik, illetve miután megjelent egy – az USA számára – új jelenség, nevezetesen a bevándorlók elleni növekvő, haragos fajgyűlölet. Egyre inkább célponttá váltak a Közép-Keletről származó amerikaiak és az onnan jövő látogatók; a NAFTA megalakulása által kiváltott, a mexikói és közép-amerikai bevándorlók ellen irányuló fajgyűlölet a szélsőjobb programjának mind fontosabb elemét képezi, s az amerikai emberek többségének körében elfogadásra talált.
Ahhoz, hogy nyomon követhessük az utóbbi időkben folytatott diskurzust, segítségünkre van, ha többet tudunk az amerikai rasszizmus-vita általános hátteréről. Ez a cikk nem az amerikai marxisták legutóbbi és gyakran egészen egészséges vitájával foglalkozik, hanem a korábbi vitával a 80-as évek végéről, amely az (úgynevezett) „hagyományos" és „neo-" marxisták között zajlott. A neo- és hagyományos marxisták közti vita nagymértékben a süketek vitájának is tekinthető, amely megosztotta a baloldalt. Az egyik oldalon állnak azok, akik azzal érveltek, hogy a nemi és faji diszkriminációt lehetetlen elemezni a klasszikus marxizmus keretein belül, a másikon pedig azok, akik úgy vélik, hogy a faji és nemi ügyek hangsúlyozása lényegében eltereli a figyelmet az osztályharcról. A továbbiakban azt próbálom bebizonyítani, hogy ez a hamis szembeállítás csak akkor adódik, ha kizárólag az USA belső osztályviszonyaira vagyunk tekintettel, valamint, ha képtelenek vagyunk felfogni a nyugati rasszizmus és a nyugati nagyhatalmak világpolitikai szerepe között fennálló kapcsolatot.
A most következő cikket mintegy kommentárként írtam a vitához, s ezen belül is Melvin Leiman „A rasszizmus politikai gazdaságtana" c. könyvéhez, amely komoly, de nézetem szerint elhibázott kísérlet a rasszizmusnak két alapkategória – az amerikai rabszolgaság és az amerikai munkásosztály szegmentáltsága – alapján történő elemzésére. Leiman nézeteinek általános elfogadottságát bizonyítja könyvének sikere: irodalmi díjat nyert, és széles körben olvasták.
Hagyományos marxizmus – mi az, és hogyan küzdjünk ellene?
Hosszasan böngésztem Leiman tényekkel telített könyvét, hogy találjak benne valami pozitív vonást. Amikor végül is nem találtam semmit, kénytelen voltam feltenni a kérdést, hogy ez vajon miért van, hiszen Leiman megfontolt ember módjára, komolyan viszonyul egy fontos kérdéshez.
Ez felelevenítette előttem azt a vitát, amelyet Róbert Cherry (1988) provokált, amikor a „hagyományos marxizmus" védelmére kelt. Az első kérdés, amit fel szeretnék tenni, az, hogy milyen hagyományra utal a megjelölés? A Második Internacionálé hagyománya például világos és egyértelmű. A bérharcot jelöli meg mint „osztály"-harcot, ennek rendeli alá a politizálást, és minden mást eleve elvet, mint a céltól való eltávolodást. Ez a stratégia sok olyan embert elidegenített, akik más problémákkal küszködtek, néhány milliónak a halálát okozta, és egészében véve nem emelte a béreket. Ennél is jelentősebb azonban, hogy az esetek többségében ezt tekintik marxizmusnak. Ebből fakad tehát Cherry hagyománya, valamint Leiman könyve is, amely egyébként tudományos igényességről és szakmai hozzáértésről tanúskodik, és sajnálatos módon nem aberráció, hiszen szilárdan beleágyazódik a rasszizmusról folytatott angolszász párbeszédbe. A kérdés csak az, hogy miért hívják ezt oly sokan marxizmusnak.
Kétszeresen is ironikus a helyzet, s ez nem ritka a marxizmus eszmetörténetében. Az a módszertan és elmélet, amely általában teljességgel elfogadhatatlan, s amelynek nincs is sok köze mindahhoz, amit Marx próbált mondani, a marxizmus legtisztább formájaként van beállítva, s ez szegény Karlt nagyon könnyű célponttá teszi. Mindeközben azok, akik felelősek a torzulásért, még tovább mentek, s ma már a Marx ellen intézett támadásban is részt vesznek oly módon, hogy az ő nevében ócsárolják saját korábbi szellemi melléktermékeiket. Ebben az esetben azonban a felelős hagyomány nem a sztálinizmus, hanem – véleményem szerint – a nyugati munkásmozgalomnak egy teremtménye, amelyet korábbi időkben helyesebben szociáldemokráciának neveztek volna. Eredetét tekintve ez nem egyszerűen egy szervezet vagy pártcsoportosulás, hanem egy elméleti keret – elsősorban a gazdag nyugati országok munkásmozgalmait jellemző domináns gyakorlatnak egyfajta igazolása és kiegészítése. Mivel ezek a munkásmozgalmak közös kulturális jellemzőiket tekintve rasszisták, szexisták, ökonomisták és háborúpártiak, így hasonló lesz az általuk hordozott ideológiai töltet is. Az általunk megvizsgálandó kérdés tehát a következő: mi az anyagi eredete ennek a közös kultúrának?
Ha valaki abból a nézetből indul ki – mint ahogy, úgy tűnik, a legtöbb nyugati marxista teszi -, hogy az ő saját munkásosztálya nem tehet semmi rosszat, akkor természetesen bárminemű kísérlet arra nézve, hogy a rasszizmust mint a munkásosztály egy jelenségét lehessen értelmezni, eleve ki van zárva, s csakis revizionista elhajlásnak tekinthető. Ha azonban valaki elfogadja – ahogyan azt, bátran kijelenthetjük, Marx is megtette -, hogy az anyagi feltételek határozzák meg a kultúrát, akkor képesek vagyunk megmagyarázni a munkásosztály fajgyűlöletét, feltéve, ha megértjük, hogy minden egyes munkásosztály nem más nemzetektől elzárva létezik, hanem egy olyan világrendszer részeként, amely felosztotta a nemzeteket gazdagokra és szegényekre, elnyomókra és elnyomottakra, s amely ezt a felosztást nem a piacgazdaság termékeként magyarázza, hanem a dolgok természetes rendjeként. Ilyen álláspontból egészen természetesnek, habár szélsőségesen reakciósnak tekinthető, hogy a nyugat munkásmozgalmai alsóbbrendű, sőt veszélyes lényekként kezelik keleti és déli testvéreiket. Ez a „józan ész" típusú nyugati kultúra a szociáldemokrácia sarokköve.
Mindazonáltal az USA-ban ez egyedülállóan alakult, hiszen itt egy olyan országgal állunk szemben, ahol nem létezik olyan szociáldemokrata párt, amelynek sikerült volna szociáldemokrata marxizmust kialakítani. Ez a jelentős irodalmi, kulturális és szervezeti teljesítmény közelebbi vizsgálódást érdemel.
Cecil Rhodes és Joseph Chamberlain, az újkori brit ipari imperializmus úttörői, türelmesen elmagyarázták, hogy a fejlett országoknak meg kell váltaniuk a munkásosztályaikat a gyarmati hódításokból származó zsákmánnyal. Ebben a kérdésben egészen egyértelműen fogalmaztak. Mindketten a brit liberalizmus, a legenergikusabb szociális reformerek és a leginkább szociális „beállítottságúak" csoportjának szélsőbal szárnyán kezdték életüket. Egyik híres beszédében Cecil Rhodes (akiről Rodéziát elnevezték) kijelentette, hogy látva London szegény sárbatiport tömegeinek nyomorát és sokaságát, meggyőződött arról, hogy csupán a világ többi részének meghódítása és kizsákmányolása révén lehetséges az ellátásuk. Ez persze csodálatraméltóan humanitárius a brit munkások, ám némileg kevésbé szerencsés az afrikai munkások számára. A liberál-imperialisták következő lépése tökéletesen logikus volt; megosztották a Liberális Pártot az írországi Önrendelkezés ügyében, létrehozva a liberális unionistákat, majd egyesültek a konzervatívokkal, s megalakították a Konzervatív és Unionista Pártot, s így végül a Tory Párt jobboldalán találták meg a helyüket. Az eltelt százéves időszak eredményeként azonban az emberi gyötrelem és szenvedés súlyos örökségét hagyták hátra, nem szólva az ideológiai csökevényekről.
Amerika helyzete, amely sok szempontból lenyomata a múlt század végi brit helyzetnek, feltűnően párhuzamos fejlődést mutat. Mivel képtelen volt versenyezni a feltörekvő új ipari hatalmakkal, kénytelen a pénzügyi, kereskedelmi és katonai hegemóniájában rejlő hatalmas tartalékaira támaszkodni. Ha a párhuzam pontosnak mutatkozik, az nem túl kecsegtető a mai generációk számára; Nagy-Britannia hanyatlása már több mint egy évszázada tart, és még korántsem vagyunk a végén. Hanyatlása során az ország két háborút és egy MargaretThatcher-t adott a világnak, mialatt a riválisai fasizmust, népirtást és atomfegyvereket hoztak a nyakunkra. Azt az illúziót pedig, hogy egy másik vezető tőkés nagyhatalom képes békésen átvenni azt a gyeplőt, amelyet most az USA tart a kezében, a történelem nem támasztja alá.
Lenin szemében a szociáldemokrácia az uralkodó imperializmus ideológiája volt, amely a nyugati szakszervezeti mozgalom emésztőrendszeréből bújt elő. A „civilizációs küldetés" azt az elgondolást tükrözi, hogy a nyugati munkások annyira fejlettek, hogy mindenki másnak őket kell követnie.1 A föld meghódítása a „kis nemzetek felszabadításának" képében tetszeleg (szegény kis Belgium, szegény kis Kuvait). Az ellenfelek körében végzett tömegmészárlás pedig a világuralomra törő diktátorok elleni hősies csata álarcát ölti (Castro, Galtieri, Kadhafi, Húszéin és a mindig kéznél levő Kim Ir Szen).
A legkönyörtelenebb imperialisták, köztük legutóbb Clinton, rendszerint szociális reformerekként kezdik. Terveikre a tőkés centrum munkásszervezetei nyomták rá bélyegüket. Egy viszonylag alacsony intenzitású, törvényes, katonai eszközöket mellőző harc révén nagy szakszervezeteket építhetnek ki, s jóléti juttatásokat vívhatnak ki. Cserébe azt ajánlják, hogy nem kérnek semmi mást. Amivel tulajdonképpen garantálják a belső stabilitást, amely szükséges a tengerentúli katonapolitika folytatásához. Az imperialista állam a gyarmati katonai uralom politikájának és a hazai együttműködésnek a dialektikus egysége, amely meghatározza ezeket a bizonyos, a mai világkapitalizmusra jellemző, szükségszerű osztályszövetségeket. Amikor ez felbomlik, kitör a forradalom: a Párizsi Kommün 1870-ben, Oroszország 1917-ben, Németország 1918-ban, Olaszország 1945-ben, Portugália 1974-ben.2 Vietnam utóhatásai mindennek egy enyhébb formáját jelenítették meg; bár még így is húsz évbe telt, míg a szellem visszakerült a palackba.
Így tehát mindenféle hatalomgyakorlásért folytatott küzdelemben az imperialista burzsoázia és az ő munkáspártjai által alkotott koalícióval kell szembenézni.3 Mindenfajta harc a politikai egyenlőségért, legyen az a nőké, a feketéké vagy a homoszexuálisoké, minden nemzeti felszabadítási mozgalom és minden antimilitarista küzdelem egyöntetű kétpárti megbélyegzéssel találja szembe magát.
A hagyományos marxizmus ennek a közös termelési folyamatnak egy gáznemű mellékterméke. Egy páradús felhő az imperializmussal kötött kompromisszum józanész-felfogása felett. Különleges hozzájárulása az ügyhöz abban áll, hogy bonyolult baloldali magyarázatokkal szolgál arra, miért ne harcoljon senki a hatalomért. Például: a polgári mozgalmak a fekete középosztályt erősítik, az egyenlőség nem szocialista törekvés, az antimilitarista küzdelmek pacifista, a felszabadítási küzdelmek nacionalista indíttatásúak, s mindenek felett ezek közül az emberek közül senki sem tudja, mit jelent az osztály, ami alatt a még több pénzért folytatott harcot értik.4
Tudományosan tekintve, a kiindulópont a nemzeti határok fetisizálása, amelynek Leiman munkája tankönyvbe illő példáját adja. Az első oldalon kezdi az „amerikai kapitalizmus"-sal, amely alatt az Amerikai Egyesült Államokban létező kapitalizmust érti. Sajnos az amerikai tőke nem korlátozódik az USA-ra. Az amerikai életszínvonalról közölt számos statisztika közül hiányzik a legnyilvánvalóbb: Amerikának a világ évente legalább 100 milliárd dollár kikényszerített támogatást nyújt, valamint ennél sokkal többet biztosít arbitrázs, repatriált tőkejövedelem és egyenlőtlen csere révén. Az amerikai tőke bármilyen szükséges eszközzel meg fogja védeni politikai gazdaságtanának ezt az összetevőjét. Leiman ezt nem mint lényegi okot tárgyalja, hanem lábjegyzetben említi meg, mi több, csak akkor, amikor erre Malcolm X monumentális öröksége rákényszeríti.
A fekete nacionalizmus nagyszerű meglátása, amely testhosszal a „hagyományos marxizmus" elé helyezi, az, hogy az imperializmust tekinti a rasszizmus kulcsának. Mivel ez a fejlett kapitalista országok fő osztályviszonya is, így hatalmas elméleti előnyre tehetünk szert. Az USA és az angol „hagyományos marxisták" „fekete nacionalizmus" elleni baljós fenyegetéseinek az iróniája az, hogy kiindulópontjuk az elosztási küzdelemben egyetlen ország. A fekete nacionalizmus a legerősebb – a fehér – tőkésosztályok által elnyomottak érdekeinek nemzetközi jellegéből indul ki.
E viszonyok képmutatóságát ezer jövedelmi statisztikánál jobban megvilágítja egyetlen jelenség: a menekültek. A gazdag országok kivétel nélkül határaikon kívül rekesztették azt az ínségáradatot, amelyet a saját kapzsiságuk idézett elő.sAzok az országok fogadták be őket, amelyek ezt legkevésbé engedhetik meg maguknak. Az az ellentmondás, amely a legkifejezőbben jellemzi a mai világ osztályviszonyait, a szabad kereskedelem, amely mindenre kiterjed, kivéve a munkaerőt, s amelynek fő korlátai az imperialista és a függésben lévő országok közötti szabad áramlásban jelentkeznek. A harmadik világon belül a munkaerő többé-kevésbé szabadon áramlik; csakúgy, mint az imperialista országok között.5 A rasszizmus világméretű apartheid.
Ez annyira univerzális, hogy már „természetes"-ként tesszük magunkévá. Az összes fejlett ország munkásosztálya egybehangzóan ellenzi a harmadik világból jövő bevándorlást, még az USA-beli is, amely pedig maga is egy bevándorló társadalom. „Nyilvánvaló", hogy ha még több embert beengedünk, nem lesz elég ház, elég munka, elég pénz stb. Ez éppenséggel nem nyilvánvaló és nem igaz. Amikor valami hamis dolog nyilvánvalónak tűnik, az már önmagában jeles tudományos tény, amely tanulmányozást igényel. A valós anyagi viszonyok újratermelik magukat a gondolatban, függetlenül a tőkések bármiféle tudatos tevékenységétől. A tudósnak pedig az a dolga, hogy behatoljon a „józan ész" mögé, s felfedje az általa érzékelt valóságot, ti. a nemzetközi munkásszolidaritás majdnem teljes mértékű leépülését.
Csak a boldog tudatlanság vezethet az olyan tökéletes vaksághoz, amilyennel a munkásosztály szolidaritását kezelik. Leiman hosszas fejtegetése egyetlen kifejezésben, „a fekete és fehér munkásosztály közötti alapvető érdekközösségben" kristályosodik ki. A Fekete-Fehér Egységről szóló hatodik fejezetben azon a furcsa tényen kesereg, hogy ez nem jön létre, okolva ezért elsősorban a fekete közösségeket.
A kérdés, amivel foglalkoznia kellett volna: hogyan építhető újjá a szolidaritás a világ szegényei és a munkásosztály azon csoportja között, amely bevágja az ajtót az orruk előtt, majd pogromot indít az ellen a néhány szerencsétlen ellen, aki bejutott a résen? A munkásosztály egy privilegizált csoportja hűtlen lesz a saját tőkéseik ellen folytatott világméretű küzdelemhez, hűtlenségéért jutalomban részesül, s e világszintű társadalmi viszonyokat kivetíti a belső szerveibe. A rasszizmus a világ imperialista részének fetisizált kifejezése. A tőkés centrumon belüli hierarchia többé-kevésbé hűségesen visszaadja a világban létező elnyomás hierarchiáját, hiszen legalul találhatók azok, akik az utóbbi időben érkeztek a legszegényebb országokból, legfelül pedig azok, akik legelsőként érkeztek a leggazdagabb országokból.
Leiman a rasszizmus gyökereit a rabszolgaságban próbálja megjelölni, amely az Amerikai Álomnak egy olyan perzselő vádirata, amelyet még a hagyományos marxisták sem hagyhatnak figyelmen kívül. Ám ha a rasszizmusnak a rabszolgaság az oka, akkor Európában ez tévút, Japánban pedig felfoghatatlan. A rabszolgaság a gyarmati szolgaság legszélsőségesebb kifejeződése. Magyarázatul szolgál az USA-ban kialakult rasszizmus sajátos formájára, de nem az általában vett rasszizmusra.
Mindez egy olyan eszmecserét hoz létre, amely jellemző a hagyományos marxizmusra: hogy tudniillik – amint azt Shulman (1989) pontosan megfogalmazza – vajon „a rasszizmus olyasvalami-e, amit a tőkések művelnek a munkásosztállyal". Leiman azt a nem-materialista nézetet osztja, miszerint a rasszizmus tőkés összeesküvés: az ő „politikai érdekük abban, hogy megőrizzék osztályuralmukat, azt kívánja, hogy megosszák a munkásosztályt". Marx úgy tartotta, hogy az ideológia a létező anyagi viszonyok újratermelődése a gondolatban. A fajgyűlölet azért van jelen a nagyvárosi munkásosztály öntudatában, mert jelen van a világ többi részéhez való viszonyulásában. Ez a tőkésektől függetlenül jön létre, éppen úgy ahogy a termékfetisizmus létrejön a propagandától függetlenül.
Leiman, figyelmen kívül hagyva mindezt, klasszikus ellenvélemények sorozatával áll elő. A rasszizmus, mondja ő, a kapitalizmusban honos. Erre azért van szüksége, hogy előhozakodjon egy régi históriával: a fekete reformküzdelmek segítik a tőkéseket.
„Az alapelméletem ebben a tanulmányban az, hogy a diszkrimináció megszüntetése a kapitalizmus megőrzése mellett eleve ellentmondásos, és hogy mindkettőjük megszüntetése a fajok közötti munkásosztály-szolidaritás elérésén áll vagy bukik. Ezért minden reformista tevékenység (beleértve politikai posztok megszerzését), amelyet a létező politikai rendszeren belül visznek végbe csupán arra jó, hogy megerősítse és legitimálja a kizsákmányoló és rasszista tőkés termelési és elosztási módot."
E kilencven éves érvelés felületességét az tárja elénk, hogy az egyetlen megengedhető reform: a harc a magasabb bérekért. A szakszervezetek, amelyek minden bizonnyal „a létező politikai rendszeren belül tevékenykednek" (az USA-ban a burzsoá pártrendszeren belül), amelyek világosan „megerősítik és legitimálják a kizsákmányoló és rasszista tőkés termelési módot", és amelyek soha nem hagynak fel a politikai posztok „reformista" hajszolásával, be vannak biztosítva a bírálattal szemben, hiszen a bérharc szent.
Az effajta „hagyományos marxista" érveléseket mindig arra használják fel, hogy megerősítsék azoknak a munkásoknak a józanész-rasszizmusát, akik úgy fognak fel minden küzdelmet olyan jogokért, amelyekkel már rendelkeznek, mint haszontalan eltévelyedést a több pénz megszerzésétől.
A politikai jogok ártanak a kapitalizmusnak, mivel az megtagadja őket az emberek nagy többségétől. Oktalan és sértő dolog elutasítani a déli feketék mélyről jövő és hősies küzdelmét afféle szavakkal, (323. o.) hogy „ők a feketék státuszát csak egyenlőtlen kizsákmányolásból egyenlő kizsákmányolássá változtatták". Ha a feketéknek világszerte akár csak ugyanazok a jogaik és jövedelmük lenne, mint egy szegény amerikainak, a kapitalizmus megszűnne létezni. Ha nem lett volna polgárjogi küzdelem, a mai amerikai baloldal nem létezne, hogy ilyen leereszkedő ítéleteket mondjunk róla.
Mivel Marxnál sehol sem található meg ez az ökonomisztikus halandzsa, a hagyományos marxizmus végrehajt egy műveletet. Módosítja Marx kategóriáit, hogy a rasszizmust a marxizmus ruháiba bújtathassa:
„A marxisták (mifélék? kik? hol?) azt hangsúlyozzák, hogy a gazdasági tényezők döntően meghatározzák bármilyen adott társadalmi formáció általános alakját, s a vagyonos és a vagyontalan osztály közötti osztályharc a kulcs mindenféle osztály-alapú küzdelem »mozgástörvényeinek« megértéséhez."
Amit Marx (1977. 20. o.) valójában mondott:
„Tanulmányaim vezérelvét a következőképpen lehet összefoglalni. Létezésük társadalmi termelésében az emberek elkerülhetetlenül meghatározott, akaratuktól független viszonyokba kerülnek, mégpedig olyan termelési viszonyokba, amelyek megfelelnek anyagi termelőerőik fejlettségi szintjének. E termelési viszonyok összessége alkotja a társadalom gazdasági rendszerét, azt a valós alapot, amelyen a társadalmi tudat meghatározott formái érintkeznek egymással. Az anyagi lét termelési módja (kiemelés tőlem – A. F.) megszabja a társadalmi, politikai és intellektuális élet folyamatát."6
Az USA-ban és az Egyesült Királyságban a „küzdelem a vagyonos és a vagyontalan osztályok között" az össztermelésből való részesedés feletti vita, tehát a törvényes szakszervezeti bérharc formáját ölti. Összehasonlításképpen, a német kapitalizmus a maga idejében elpusztított 40 millió embert, eltüntetett számos fajt a bolygó különböző részeiről, és lerombolta fél Oroszországot.7 A „gazdasági" tényezők között, amelyek ezt az osztályharcot formálták, ott volt Németország kései igénye „egy helyre a nap alatt", veresége a háborúban, az orosz forradalom, és az antiszemitizmus történelmi hagyománya Kelet-Európában, amely kb. 700 évvel a kapitalizmus előttre datálódik.
Ha a „küzdelem a vagyonos és a vagyontalan osztályok között" mindezt lefedi, akkor ez csupán annyit jelent, hogy „minden, aminek köze van a kapitalizmushoz", vagyis Marx tételénél kötöttünk ki. Azonban a valódi tartalma világos a könyv többi részéből, amely céltudatosan összpontosít a „jövedelemre, a foglalkoztatási szerkezetekre, a munkanélküliségre, az oktatásra, és a lakásépítésre", mindenre a jövedelem, az USA-ban felosztott értékhez való hozzáférés szempontjából. Ez a hiányjel a jövedelem-felosztás feletti gazdasági küzdelemmel helyettesíti a politikai osztályharcot. A Kommunista Kiáltvány híres mondatát, miszerint „a munkásosztály első lépése a forradalom útján az, hogy felemelje a proletariátust az uralkodó osztály helyzetébe, hogy megnyerje a demokrácia csatáját" kicseréli arra a mondatra, hogy „a munkásosztály első lépése a forradalom útján az, hogy olyan magasra emelje a béreket, hogy a tőkések feladják a küzdelmet".
Leiman-nek – érdemére legyen mondva – nem tetszenek saját érvelésének durvább következtetései. Figyelmeztet a „gazdasági determinizmus" egyoldalúságára, és az „öntudat" illetve az „osztály" és „faj" közötti „egyensúly" fontosságát hangsúlyozza. Hódolatát teszi olyan haszontalan kis tények előtt, mint hogy a rasszizmus a középkor óta létezik, s a szexizmus a történelem előtti kor hajnalától fogva,8 vagy hogy a rasszisták kilencven százaléka munkás.
A tragédia az, hogy a materializmus – szemben az ökonomizmussal – sokkal többet megmagyaráz a rasszizmusból, mint az egyéni öntudat. A hagyományos marxizmus, amely az anyagi feltételeket az anyagi jövedelemre redukálja, kitárja az ajtót olyan emberek nem-materialista érvelése előtt, akik joggal háborodnak fel a marxistának beállított nézeteken, s akik aztán misztikus, metafizikus vagy egyenesen reakciós magyarázatokba menekülnek.
A probléma nem az „anyag" és a „tudat" általi meghatározottság szembeállításakor, hanem a helyes anyagi feltételek azonosításakor jelentkezik. Hegyek fognak elkopni, míg a rasszizmus érthetővé válik a bérharc keretein belül. A rasszizmus, amely politikai jelenség, a világméretű imperialista uralom megőrzésének anyagi eszköze. Ez az egyetlen módja annak, hogy ez az uralom fennmaradhasson. Az a hamis látszat, hogy a kapitalizmus konszenzussal kormányoz, nem más mint a nemzeti határok fetisizálása, azon mesterséges feltételek terméke, amelyeket a tőkés centrum tart fenn a világ többi részének maximális kizsákmányolásával.
A kapitalizmus megmarad a kisebbség többség felett gyakorolt világméretű diktatúrájának, a politikai jogoknak a többségtől való nyílt és erőszakos megtagadásával, kezdve azzal a joggal, hogy ott éljünk, ahol szeretnénk. Ez a világméretű apartheid. Ennek az ideológiai kifejeződése, a rasszizmus, az az embertelen doktrína, amely szerint az emberi faj többsége valójában nem ember, s ezért nincsenek jogai. Ez az elnyomás nemzetközi kultúrája, és bárminemű kísérlet arra nézve, hogy ez egyetlen nemzeten, méghozzá a világ leghatalmasabb nemzetén belül értelmezhető legyen, kudarcra van ítélve. Leiman jó szándékú könyve ezt a tényt – jóllehet negatív előjellel – Vegytiszta kivitelben szemlélteti.
(Fordította: Szikszai Szabolcs)
Anti-Náci Liga (Socialist Review)
Jegyzetek
1 Ez nagyon erősen jelentkezik olyan országokban, amelyek számos háborút nyertek, legalább két évszázada nem volt forradalmuk, és sohasem voltak megszállva, vagy a fasizmus szenvedéseinek kitéve, s amelyek kiváló képzéssel rendelkeznek a világ forradalmárainak oktatására, s ez az oka annak, hogy a kis Internacionálék mind Londonban vagy New Yorkban székelnek.
2 A katonai vereség eddig az egyetlen olyan körülmény, amely forradalmat idézett elő a fejlett országokban. Ez egy figyelemre méltó tény, és Marx igazán brilliáns meglátásainak egyike az volt, hogy mindezt felismerte, és előre megjósolta, habár – úgy tűnik – ez már a „hagyományos marxizmus" meghaladása.
3 Ez már Marx idejében is köztudott volt: „az angol proletariátus valójában egyre inkább burzsoává válik, olyannyira, hogy ez a leginkább burzsoá nemzet láthatóan azt a végcélt tűzte ki, hogy a burzsoázia mellen burzsoá arisztokráciával és burzsoá proletariátussal rendelkezzen. Ez persze egy bizonyos mértékig igazolható egy olyan nemzet számára, amely az egész világot kizsákmányolja." Engels' levele Marxhoz. 1858. október 7. (Magyarul: Kari Marx és Friedrich Engels művei – továbbiakban: MEM. 29. kötet. Levelek 1856-1859. Kossuth Könyvkiadó, 1972.337.)
4 "Marx nézete ez volt: „A Nemzetközi Munkásszövetség legfontosabb célja, hogy siettesse a társadalmi forradalmat Angliában. A siettetés egyetlen módja (kiemelés tőlem) Írország függetlenségének megteremtése…a londoni Központi Tanács különleges feladata az angol munkások ráébresztése arra, hogy számukra Írország felszabadulása nem absztrakt igazságosság vagy emberi érzés kérdése, hanem saját felszabadulásuk első feltétele." (Marx levele Meyerhez és Vogt-hoz, 1870. április 9. Magyarul: MEM 32. kötet. Levelek 1868-1870.1974.656.) Ennyit a burzsoá nacionalizmus szörnyű veszélyeiről.
5 Leiman könyvében négy utalást találunk a bevándorlásra, amelyek közül egyik sem korszerű; megítélése szerint (51.) „Egy másik akadály (kiemelés tőlem) volt a fajok közötti munkásszolidaritás kifejlődése útjában a bevándorlás: állandóan változtatva a munkásosztály összetételét, rendkívül hatékonyan megakadályozta egy stabil szervezeti bázis megszilárdulását." A tényeket tekintve, minden említésre méltó,szakszervezeti mozgalmat bevándorlók építettek ki. Mindenki más tudja, ki volt Joe Hill. Leiman még azt sem tudja, hogy a saját szakszervezeti mozgalma honnan ered. ^
6 Engels jól ismert, Block-hoz írt, 1890. szeptember 21-ei levelében mondja:…..A történelem materialista felfogásának megfelelően, az alapvetően meghatározó tényező a történelemben a valós lét termelése és újratermelése (kiemelés tőlem – A. F). Sem Marx, sem én soha nem állítottunk ennél többet. Ezért, ha valaki ezt kicsavarja, és azt mondja, hogy a gazdasági tényező az egyetlen meghatározó tényező, ezzel azt az állítást átalakítja egy semmitmondó, absztrakt, képtelen frázissá." (Magyarul: MEM 37. kötet. Levelek 1888-1890.197.453.)
7 A szakszervezeteket is eltörölte, amivel is teljes tizenkét évvel visszavetette a német bérharcot.
8 Engels (1870) a nők elnyomásáról szóló saját materialista érvelését A család, a magántulajdon és az állam eredetei-ben adja közre, amelyben a nők elnyomását kb. i.e. 15000-re vezeti vissza. Meglehet, hogy ő csak egy „neo-marxista" volt.
Irodalom
Cherry, B. 1989. Reply to Shulman. Review of Radical Political Eco-nomics, Vol. 21(4), 79.
Cherry, B. 1988. Shifts in Radical Theories of Inequality. Review of Radical Political Economics, Vol. 20 (2-3).
Leiman, Melvin, 1993. The Political Economy of Racism. London: Pluto.
Engels 1970. The Origin of the Family, Priváté Property and the State. In: Marx and Engels. 1970. Magyarul: A család, a magántulajdon és az állam eredete. Marx-Engels Válogatott Művei (Kossuth Könyvkiadó, 1975) 3. 457-571.
Marx. 1977. A Contribution to the Critique of Political Economy. Preface. Moscow: Progress Publishers. Magyarul: Beveztés a politikai gazdaságtan bírálatához. MEVM 2. 30-53.
Marx and Engels. 1970a. The Communist Manifesto. In: Marx and Engels (1970b) 52. Magyarul: A Kommunista Párt kiáltványa. MEVM 1. 137-164.
Marx and Engels. 1970b. Selected worfra.London, Lawrence and Wishart 1970.
Marx and Engels. 1975. Selected Correspondence. Moscow: Progress Publishers.
Shulman, Steven. 1989. Controversies in the Marxian Analysis of Racial Discrimination. Review of Radical Political Economics, Vol. 21(4) 73.